eitaa logo
کتاب بندگی 🕋
185 دنبال‌کننده
221 عکس
0 ویدیو
2 فایل
🌼🌸 بسم اللّٰه الرحمن الرحیم 🌸🌼 📢 کانال جلسات تفسیر ( تفسیر تربیتی و بینشی ) 🎙 حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی مصلحی (دام عزّه) ارتباط با مدیر کانال 🆔 @bandegi_admin دیگر مباحث معرفتی ( طریق بندگی ) 🆔 @tarighebandegi
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۸ : 🔖 (صفحه ۱) 🔰 عابد و زاهد اخلاص برای دین پیدا می‌کنند نه برای پروردگار دین. 🔰 کسانی برای پروردگار دین مخلَص می‌شوند که از طریق محبت وارد می‌شوند. 🕊 کارخانه تولید انسان‌ها عده ای را از ابتدا با نفوس طاهر و قلوب سلیمه آفریده و با همین نفوس طاهره به نعمت اخلاص می‌رسند؛ که به بیان علامه این عده همان انبیاء و ائمه (علیهم سلام الله) هستند. 🕊 اما یک عده دیگر باید با اجتهاد و کسب برسند به مرحله‌ای که محبت الهی تمام وجودشان را بگیرد و منشأ شری در وجودشان نباشد. 🤔 آیا این فرق گذاشتن بین بندگان نیست؟ 🤔 خداوند متعال مسیر کمال بشر را یک مسیر اختیاری قرار داده که بشر باید در این دنیا با تلاش و کوشش به آن هدفی که برایش خلق شده برسد. 🤔 بارها شنیده‌ایم کسی که باید با طی مسیر به مقصد برسد، لازم است از همه امیال بگذرد تا کم‌کم تمام وجودش را خداوند متعال بگیرد. فرق می‌کند با آن مَلَکی که از ابتدا آن‌گونه خلق شده. 🤔 اما درباره انبیاء و اهل بیت علیهم الاسلام: بشر برای طی این مسیر کمال اختیاری نیاز به دو نکته دارد تا به جنگ با تمایلات بیاید. امیال شخصی را کنار بگذارد. برود به سمت خداوند متعال و در مسیر خلقت گام بردارد. 🔸 نکته اول: باید برنامه طی این مسیر را بلد باشد و مسیر را بشناسد؛ چون این برنامه‌ای نیست که با تجربه حاصل شود، چرا که در ابتدا اصل هدف را با تجربه نمی‌تواند بفهمد. 🔸 اگر هزاران سال انسان‌ها تجربه می‌کردند ولی پای انبیاء، ادیان و ارتباط با وحی وسط نمی‌آمد بشر هیچگاه به این نتیجه نمی‌رسید که «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ». چون ابزار تجربه بشر بسیار محدود است و خبری از آن طرف و عوالم دیگر ندارد. 🔹 نکته دوم: نیاز به الگوی عملی. 🔹 باید داستان یوسفی باشد تا ما ببینیم و بفهمیم که یک بشر با توجه کردن به یک چیز دیگر، می‌تواند از اینچنین امیال نفسانی دست بکشد. بتواند اینگونه بر خودش مسلط باشد که در برابر چنین دام‌های بزرگی که کوه را متلاشی می‌کند مقاومت داشته باشد. مالک خودش باشد و دیگران نتوانند تسخیرش کنند. 🔹 انسان وقتی اینچنین الگوهایی را دید می‌تواند در مسیر حرکت کند. انگیزه پیدا می‌کند. اندیشه‌اش راقی‌تر می‌شود. 🔹 پس بشر نیاز به برنامه و الگوی عملی دارد. 🔹 برنامه را خداوند باید به بشر بدهد اما تک‌تک افراد بشر ظرفیت قبول وحی و دریافت مستقیم این برنامه از خداوند متعال را ندارند. 🔹 پس باید عده‌ای را خودش تربیت کند و بسازد. آنها را الگو قرار دهد و برنامه را هم به آنها بدهد. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۸ : 🔖 (صفحه ۲) 😊 یک سوال اینجا می‌ماند که چرا من حضرت ابراهیم نباشم؟ 😊 سوال دیگر اینکه آنچه که خداوند به این نفوس مستعده از ابتدا داده آیا از آنها سلب اختیار می‌کند؟ یا نه، و آنها با وجود اختیار علمی دارند که باعث می‌شود به سمت گناه نروند. 🦋 خداوند در داستان یوسف و تکلّم عیسی در مهد و... می‌خواهد یوسف و عیسی‌نمایی کند یا خدانمایی؟ قدرت عیسی هست یا قدرت خداوند؟ باز در اینجا هم خداوند به همه ما نشان می‌دهد که ببینید من چقدر کار بلدم. اینها همه خدا نمایی است. 🦋 از این رو عرفا همه چیز را از دریچه فعل الهی می‌بینند. داستان عیسی را که می‌بینند همه توجه به این است که خدا چه قدرتی دارد. 🦋 ما هنوز نفهمیده‌ایم که «الحمد لله». و هنوز حمد را به غیر خدا هم می‌دهیم. چون هنوز از مسیر محبت جلو نرفته‌ایم. 🌿 عصمت و عدالت، هردو انسان را از معصیت بازمی‌دارد. 🌿 کسی که عصمت دارد به خاطر داشتن علم خاص هرگز گناه نمی‌کند اما انسان عادل ممکن است که گاهی خطا کند. 🌿 آیاتی از قرآن دلالت دارند بر اینکه عصمت از قبیل علم است؛ مثل آیه ۱۱۳ سوره مبارکه نساء. 🤯 غیر از مخلَصین همه توصیفشان از خداوند با نقص همراه است و توصیفشان باید با تسبیح همراه باشد «سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ. إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ» 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۸ : 🔖 (صفحه ۳) ❄️ به استعدادهای مادی و معنوی که خداوند در وجودمان قرار داده نباید مغرور شد؛ چون خداوند نقشه و برنامه‌اش این بوده که این انسان با این مشخصات اینجا باشد. ❄️ گاهی نقشه خداوند این است که یک شخصی با فلان ویژگی‌های خاص بیافریند و بعد او به داشته‌هایش مغرور شود و زمین بخورد و درس عبرتی شود برای دیگران و نشان بدهد که همه باید به من تکیه داشته باشند. به همین دلیل است که اصلاً نباید روی چیزی حساب باز کرد. فقر مطلقیم. «أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ». ❄️ همه استعدادها را -چه مادی و چه معنوی- خداوند داده. برای این دادن، برنامه‌ای هم داشته. از این رو نباید به آن غَرّه شد. ☘️ علمی که باعث عصمت می‌شود متفاوت از سایر علوم است و در عمل مانع خطا می‌شود. ☘️ مخلَصین از این علوم دارند که نه فلسفه است و نه تعبد. ☘️ ملکه عصمت طبیعت انسانی را عوض نمی‌کند و انسانِ مختار را مجبور نمی‌کند. ☘️ اصلا علم و آگاهی دادن به دیگران برای این است که طرف مقابل با آن آگاهی تصمیم بگیرد که کاری را انجام دهد و این برای موجود مختار است. ☘️ موجود مجبور که نیاز به آگاهی ندارد. ☘️ هرچه علم قوی‌تر باشد اراده قوی‌تر می‌شود نه این که جبر پیش بیاید. 🌸 جبر وقتی هست که یکی از دو طرف -امکان یا عدم امکان انجام کار- برای فرد نباشد. 🌸 هر موجودی در حیطه‌ای که می‌تواند کار کند اختیار دارد. 🌸 ملائکه بدن حیوانی ندارند، پس نسبت به گناهانی که نیاز به بدن حیوانی دارد مجبورند چون امکان انجام برایشان نیست. اما انبیاء و اهل‌بیت علیهم السلام اینگونه نیستند. 🌸 یوسف در آن صحنه می‌توانست همه کاری بکند اما برهان رب مانع شد. و این زیبایی برهان رب و زیبایی رب است که کسی که مشغول زیبایی پروردگار می‌شود از چه چیزهایی چشم می‌پوشد. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۹ [کیفیت کم].mp3
8.5M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۹ 🏷 آیه ۳۲ الی ۳۵ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۵ 🖌 عدم منافات توفیق الهی، روح ایمان و روح القُدُس با اختیار انسان 🖌 وسوسه شیطان، نه اجبار شیطان 🖌 لزوم حرکت عملی در مسیر توحید و عدم بسنده کردن به شنیدن 🖌 خدای متعال صاحب کرامت، نه یوسف؛ چشم‌ها را باید شست... ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۹ : 🔖 (صفحه ۱) 🌼 توفیق الهی ظرفیتی را در انسان آماده می‌کند که با اختیار خود ترک معصیت را انتخاب می‌کند. 🌼 انبیاء مؤیّد به روح القُدُس هستند ولی منشأ عصمت آنها علم است. 🌼 همان‌طور که روح ایمان مؤمن مثلاً موجب می‌شود دزدی نکند و اختیار او را سلب نمی‌کند، روح القُدُس هم سبب سلب اختیار انبیاء نمی‌شود. 🌼 مؤمن با روح ایمان در عمل محکم می‌شود و انبیاء هم با روح القُدُس در عمل محکم می‌شوند. آیا روح ایمان سبب سلب اختیار مؤمن می‌شود؟ خیر. 👿 آیا با نسبت دادن ضلالت به شیطان و وسوسه شیطان اختیار ما سلب می‌شود؟ آیا شیطان ما را مجبور می‌کند؟ 👿 شیطان با روش‌های مختلف کاری می‌کند که ما با تصمیم خود به سمت نافرمانی برویم. 👿 مثلاً معصیت و نافرمانی را زیبا جلوه می‌دهد و اطاعت فرمان الهی را سخت و سنگین می‌کند. کاری غیر از این نمی‌کند. بخاطر همین هیچ وقت اختیار بندگان از بین نمی‌رود. 👿 وسوسه شیطان در مقدمات تصمیم ما مؤثر است. همین. 🌸 علم و روح‌القُدُس هم مقدمات تصمیم را آماده می‌کنند تا فرد در مقام عمل عصمت پیدا کند. 🤔 عده‌ای فکر می‌کنند وقتی خداوند متعال بنده‌ای را از گناه باز می‌دارد به این معناست که مانع اختیار او می‌شود. 🤔 یا یک اراده جدید بر خلاف اراده او ایجاد می‌کند. 🤔 یا مَلَکی را می‌فرستد تا در مقابل اراده او بایستد و اراده او را عوض کند. آن بنده چیزی را اراده می‌کند ولی چیز دیگری غیر آنچه که اراده کرده از نفس بیرون می‌زند. 🍄 ریشه این سخنان غلط در آنجاست که برخی خیال می‌کنند اشیاء فقط در حدوث و به وجود آمدن خود، محتاج خداوند متعال هستند و در هدایت و تربیت به خدا احتیاج ندارند. به خاطر همین کاری با محبت و برهان ربّ ندارند. 🍄 همه این حرف‌ها ناشی از نشناختن صحیح مسیر است. 🍁 با وجود اینکه خوانده و شنیده‌ایم اشیاء هم در حدوث و هم در بقاء محتاج خداوند هستند ولی باور اکثر ما این است که خداوند متعال عالم را کوک کرده و رفته است. 🍁 خدا را سببی در کنار اسباب دیگر می‌بینیم نه مسبّب الأسباب. 🍁 فکر می‌کنیم هر وقت خدا بخواهد بنده‌ای را از شرّ نگه‌دارد ملکی را می‌فرسد تا خلاف میل او، اراده او را عوض کند. 🍁 و اگر خدا بخواهد بنده‌ای را گمراه کند ابلیس را بر او مسلط می‌کند تا او را به شرّ مجبور کند. 🧐 بهترین چیز برای بطلان و غلط بودن این حرفها وجدان خود ماست که وقتی کار خیر یا شرّی انجام می‌دهیم سبب دیگری مانع اراده ما نمی‌شود. مثل این نیست که پدر بچه خود را بغل می‌کند و از خیابان عبور می‌دهد. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۹ : 🔖 (صفحه ۲) 🍎 دیگر میوه شیرین از توحید، عصمت از گناه است. انسان می‌تواند با حفظ اختیار معصوم باشد. مهم این است که برهان ربّ برای او درست شود و او را به یقین برساند. 🍁 از آفت شنیدن سخنان توحیدی این است که انسان به صِرف شنیدن این مطالب فکر می‌کند توحیدی شده است! 🍁 خدا، سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصينَ را در قرآن گفته است تا راه برای بندگان روشن باشد. 🍁 شنیدن این سخنان برای شناخت صحیح مسیر است. اَدا در نیاوریم و فیلم بازی نکنیم. باید در مسیر توحید حرکت کرد. 🍄 فعلا ما این‌گونه هستیم که اگر کوچک‌ترین چیزی خلاف میل ما باشد آسمان را به زمین و زمین را به آسمان می‌دوزیم. ادا و بازی در نیاوریم! 🍄 چون در مسیر توحید حرکت نکرده‌ایم، در ماه مبارک دعای ابوحمزه را مقداری می‌فهمیم ولی دعای سحر را نه. اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ‏ بَهَائِكَ‏ بِأَبْهَاهُ وَ كُلُّ بَهَائِكَ بَهِيٌّ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِبَهَائِكَ كُلِّهِ. ⛓ در مورد آیه «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَني‏ إِلَيْهِ» برخی اشکال می‌کنند مگر می‌شود انسان عاقل زندان دوست باشد؟!! ⛓ حضرت یوسف که می‌گوید زندان را بیشتر دوست دارم به معنای دوست داشتن نیست به معنای آسان‌تر بودن تحمل زندان است. ❤️ در حالی که أَحَبُّ به معنای دوست داشتن است نه آسان‌تر. یوسف زندان بدون امکانات و بدون گناه را بیشتر از قصر عزیز مصر که فضا برای گناه مهیّا است دوست دارد. ❤️ یوسف نگران بند دلش هست. خدایا! هوای دلم را داشته باش. اگر تو مرا نگه نداری به سوی آنها میل پیدا میکنم. نگرانی یوسف از بند دلش است. 🤲 فاسْتَجابَ لَهُ رَبُّهُ پروردگارش، کسی که همیشه همراه اوست مناجات بنده‌اش را شنید و اجابت کرد. 🤲 دعا سلاح انبیاء است. 🤲 بچه نداشتند، با دعا درست می‌کردند. گرفتار خاطرخواهی دیگران هم بودند با دعا درست می‌کردند. 🤲 گرسنه بودند با دعا درست می‌کردند. امنیت می‌خواستند با دعا درست می‌کردند. 🎯 انبیا اگر موفق هستند برای این است که مدیریت‌شان دست ربّ‌شان است. 🎯 همه یک طرف دست به دست هم داده و یوسف را گرفتار کرده‌اند. یوسف هم یک سبب می‌شناخت: مناجات با ربّ. با خدا حرف زد. 🌺 إنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ قرآن کتاب هدایت است. پروردگار یوسف را ببین نه یوسف را. خدای یوسف را ببین که نیاز بنده‌اش را شنید و اجابت کرد. 🌺 پس عَلَيْكُمْ بِسِلَاحِ الْأَنْبِيَاءِ. ربّ همیشه با ما است ولی ما استفاده نمی‌کنیم. مخصوص یوسف نیست. 🌸 امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: عَجِبْتُ‏ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَار. تعجب می‌کنم از کسی که با وجود استغفار ناامید است. 🌸 نمی‌خواهد یوسف را نشان دهد تا دل ما را بسوزاند، می‌خواهد بگوید من همه کاره‌ام. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۲۰ [کیفیت کم].mp3
7.7M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۲۰ 🏷 آیه ۳۳ الی ۳۵ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۶ 🖌 «إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» بخش مهمی از حکایت حضرت یوسف 🖌 بی‌تفاوتی به سلاح انبیاء ممنوع 🖌 مشغولیت به یاد خدای متعال عامل صرف کیدهای شیطانی 🖌 توجه دقیق به ویژگی جلب مصلحت و دفع مفسده دو راهکار نفوذ به انسان‌ها ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۲۰ : 🔖 (صفحه ۱) 🤲 استفاده حضرت یوسف از سلاح انبیاء و استمداد از خداوند متعال برای جلوگیری از لغزش دل 🤲 این توجه به خداوند متعال نشانه دو چیز است: ۱. ایمان حضرت یوسف. ۲. اینکه تا خداوند چیزی را اراده نکند نمی‌شود. ⛓ نسبت به عبارت «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ» دو احتمال می‌رود: ⛓ ۱. اینکه آیا دعا و درخواست حضرت یوسف از خداوند متعال است. ⛓ ۲. یا اینکه اعلام آمادگی می‌کند که اگر بخواهند مرا زندان هم بفرستند آماده‌ام و دعای حضرت یوسف جمله « وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ» هست. 🍄 حضرت یوسف میل به دیگران را و «أَصْبُ إِلَيْهِنَّ» را مصداق جهل می‌داند و می‌گوید «أَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ». 🍄 میل به دیگران پیدا کردنی که به دستور و در طول میل به خداوند متعال نباشد جهل است. 🌸 «فَاسْتَجَابَ لَهُ رَبُّهُ» پروردگارش که با او بود اجابتش کرد. 🌸 «إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»، باید توجه کنیم که این بخش از آیه هم جزء داستان حضرت یوسف بیان شده و در واقع نقش خداوند متعال هم بخشی از این داستان است. 🌸 نباید از نقش بسیار مهم خدا در این داستان چشم‌پوشی کرد 🌼 «إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» علاوه بر اینکه بخشی از داستان هست، ما را هم تحریک می‌کند که برویم به سمت درخواست و سخن گفتن از خداوندِ سمیع. 🌼 مخصوصاً درخواست از او در مثل این موقعیت‌ها‍ که واقعا حضرت یوسف هیچ سببی از اسباب مادی نمی‌دید که بتواند با آن کید زنان را از خود دفع کند. ☘️ چه اینجا که گرفتار کید زنان و سپید رویان بود و چه زمانی که در قعر چاه گرفتار بود، فرقی ندارد. در هر دو موقعیت سببی نداشت برای نجات. چه از چاه و چه از کاخ. ☘️ آیات این طور برای ما روشن می‌کند که آن خاموش کردن آتش برای حضرت ابراهیم و این صرف دادن کید زنان برای حضرت یوسف، هردو مثل هم هستند و در هردو یکی از بندگان خوب خداوند سبب برای نجات ندارد. امّا «فَاسْتَجَابَ لَهُ رَبُّهُ». 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۲۰ : 🔖 (صفحه ۲) 🤲 «اَلدُّعَاءُ سِلاَحِ اَلْأَنْبِيَاءِ». این را جدی بگیریم. «إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» شنوای دانا اوست. می‌شنود و می‌داند که چگونه مشکل را باید حل کند. 🤲 دعا خیلی مهم است و خیلی نیاز است در مسیر بندگی. برای هر درجه ایمان، مخصوصا درجه ایمان پایین. 🤲 درجه ایمان پایین چون فکر می‌کند حوائج او تکثر دارد پس دعایش هم تکثر دارد. 🤲 اما کسی که درجه ایمانش بالا رفته معمولاً دعایش در یک مسیر است. هرچه انسان بالاتر می‌رود چون هدف‌هایش جمع می‌شود، در نتیجه‌ی آن، دعاهایش نیز در یک مسیر جمع می‌شود؛ ولی همان دعای جمع شده، خیلی بزرگ‌تر از دعاهای قبلی است. 🤔 آیه ۳۵ را برخی جدای از آیات قبل، تفسیر کرده‌اند و معتقدند که این آیه ربطی به استجابت دعای حضرت یوسف ندارد! 🤔 اما آیا بین این دو آیه، ربطی هست یا نه؟ 🤔 دعای حضرت یوسف این بود که: کید اینها را از من صرف بده و اگر این کار را نکنی، من به آنها میل پیدا می‌کنم و جاهل می‌شوم. ↩️ درست است که متن دعای حضرت یوسف در اینجا صرف کید آنهاست، اما به دو نحو صرف کید ممکن است: ↩️ ۱. یک بار خداوند یک کاری می‌کند که کید آنها یه یک سمت دیگر برود. ↩️ ۲. اما نحوه دیگر این است که خداوند در این مدت آنقدر یوسف را جذب خودش می‌کند و از آن علم‌ها به او می‌دهد که کیدهای آنان بی‌اثر می‌شود. یعنی میل به آنها پیدا نمی‌کند. 🔰 آنها هم دائما نشانه‌های پاکدامنی یوسف را می‌بینند و ناامید می‌شوند. نه اینکه در آنها تصرفی کرده باشد. بلکه به یوسف علم می‌دهد. مثل همان برهان ربّ که یوسف را از آن اتاق نجات داد. ⏱ «ثُمَّ» هم می‌تواند نشانه همین باشد. نه قرینه بر بی‌ربطی به قبل. ⏱ چرا که دیدن نشانه پاکدامنی یوسف و ناامید شدن زمان می‌برد. با یکبار جواب نگرفتن که ناامید نمی‌شوند. ⏱ بلکه وقتی چندین نفر و چندین مرتبه بروند به سراغ او و ببینند تطمیع فایده ندارد، آن وقت ناامید می‌شوند و می‌روند سراغ فشار آوردن، تهدید و به زندان انداختن. 🍭 راهکارهای گول زدن نفس نیز همین هاست. جلب مصلحت و دفع مفسده. تمام نقشه‌های جن و انس از همین شکل است. 🍇 یعنی مثل خداوند که او نیز با بهشت و جهنم برای کسانی که خودِ خداوند و زیبایی‌های او را نمی‌بینند نقشه کشیده. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۲۰ : 🔖 (صفحه ۳) ❓ شاید کسی خیال کند به زندان انداختن یوسف برای تحت فشار قرار دادن او بوده و این، ادامه داشتن کید است؛ پس منصرف کردن کید چه معنا دارد؟! 🤯 اما اینگونه نیست. چون اینها نیز همانند برادران حضرت یوسف، اشتباه محاسبه کردند. 🤯 نمی‌دانستند که دارند چه می‌کنند. اینها نیز همانند برادران، «وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ» بودند. 🤯 می‌خواستند تا مدتی یوسف را به زندان بیندازند. یوسف نیز در زندان، مدتی از دست‌شان نجات پیدا کرد و در این مدت کیدشان رفع شد. 📜 آنها نقشه داشتند که دوباره سراغ یوسف بیایند. اما همراه یوسف دو نفر از نزدیکان شاه وارد زندان شدند. خواب دیدند و ادامه ماجرا ... 📜 یوسف بعد از زندان به خانه عزیز برنگشت بلکه به کاخ پادشاه رفت و اولین اقدامش این بود که تکلیف آن زن‌ها را روشن کرد. پس خداوند با این نقشه کید آنها را کاملا صرف داد. ⏰ «حَتَّىٰ حِينٍ» نشان می‌دهد که آنها می‌خواستند یوسف را موقتی به زندان بیندازند ولی به هدفشان نرسیدند. مثل برادران که می‌خواستند یوسف را در چاه بیندازند تا از عزت بیفتد اما به هدفشان نرسیدند و همه در نقشه خداوند متعال بازی کردند. ☘️ ما معمولاً اینگونه هستیم که مستقیماً نمی‌توانیم با صفت «سمیع» و «علیم» کار کنیم؛ بلکه با داستان‌ها و وقایع ارتباط می‌گیریم و هنوز ضعیفیم. ☘️ از این‌رو داستان‌ها برایمان قشنگ است ولی سمیع و علیم را که می‌خوانیم چیزی‌مان نمی‌شود. پس این سوره یوسف و سایر داستان‌های قرآن را باید زیاد بخوانیم. 🧐 البته یک نکته می‌تواند این توضیح را خدشه‌دار کند و آن اینکه ضمائر در آیه ۳۵ جمع مذکر آمده. و این یعنی اینکه حداقل در بین این افراد یک مرد بوده. 🧐 دو نکته می‌تواند باشد: 🧐 ۱. اینکه عزیزه مصر تسلط داشته بر خانه و زن‌های دیگر و نیز بر شوهرش -که عزیز مصر است- و در واقع در این نقشه او را هم همراه خودش کرده. 🧐 ۲. اینکه اینها به خاطر در خطر بودن آبروی‌شان تصمیم گرفتند یوسف را زندان بیندازند و انگشت اتهام را به طرف یوسف ببرند. 🚪 ممکن است اینگونه بوده که در جریان اتاق به خاطر شاهد، باور عزیز مصر این شد که مقصر زلیخا بوده. 🔪 ولی بعد که جریان دست بریدن زن‌ها پیش آمد و پای زن‌های دیگر و ارتباط یوسف با آنها وسط آمد و در آنجا هم شاهدی نداشت، در اینجا زن‌ها یک کید جدیدی کردند. 🤭 و وقتی به گوش عزیز مصر برسد، او فکر می‌کند که یوسف دفعه اول از روی بی‌تجربه‌گری پس زده و حالا مرتکب شده باشد. 🤔 منافاتی ندارد که در جریان اول تبرئه کرده باشد و بعد نسبت به او شک پیدا کرده باشد. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۲۱ [کیفیت کم].mp3
8.03M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۲۱ 🏷 آیه ۳۵ و ۳۶ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۶ 🖌 «إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ» هنرمندی خداوند متعال با حفظ اختیار و اراده همه 🖌 لزوم طی مسیر اختیاری بندگی ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۲۱ : 🔖 (صفحه ۱) ⛓ بعد از آنکه نشانه‌های روشنی را دیده بودند، عزیز مصر با این وجود تصمیم گرفت یوسف را زندانی کند. 🧐 ممکن است مراد از «الآیات»، نشانه‌ها و رفت‌و‌آمدهایی باشد که همسر عزیز مصر و زنان دیگر با یوسف داشتند و این‌ رفت‌و‌آمدها موجب شده که عزیز مصر باور نکند یوسف بی‌گناه است و حکم به حبس او می‌دهد. 🧐 و ممکن است مراد از «الآیات‌»، همان نشانه‌های پاکی یوسف باشد. بعد از اینکه با شهادت دادنِ شاهد پاکی یوسف برای آن‌ها ثابت شد ولی تصمیم بر آن گرفتند که یوسف را باید زندانی کنند. 💡 شاید با دو نکته، احتمال دوم تقویت شود: 💡 ۱- «ال» در «الآیات». با توجه به اینکه به نشانه‌های مراوده زنان با یوسف در متن زیاد اشاره نشده است ولی آیات پاکدامنی چند مورد آمده است. 💡 ۲- سیاقی که در آیه هست. فاعلِ «بدا» ذکر نشده است و شنونده بعد از شنیدن «ثُمَّ بَدا لَهُمْ مِنْ بَعْدِ ما رَأَوُا الْآياتِ» منتظر این است که بشنود از یوسف رفع اتهام شد ولی ناگهان می‌شنود: «لَيَسْجُنُنَّهُ حَتَّى حينٍ». عزیزمصر هنوز به یوسف شک داشت. 💡 این دو نکته شاید اشاره به این داشته باشد که مراد از «الآیات»، نشانه‌های پاکدامنی یوسف است. 🦋 یکی از اسباب مادی «وَ كَذلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ» مراوده زنان و مورد اتهام واقع شدن و زندان رفتن بود. 🦋 اگر یوسف زندان نمی‌رفت و با شهادت شاهد، کار تمام می‌شد و ثابت نمی‌شد که یوسف با چه پیشنهاداتی روبرو بوده ولی در هیچ شرایطی حاضر به خیانت نشده است شاید این‌قدر مورد اعتماد عزیزمصر قرار نمی‌گرفت که وزارت اقتصاد و دارایی را به او بسپارد. 🦋 باید اثبات می‌شد که یوسف امین است. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۲۱ : 🔖 (صفحه ۲) 🌸 هرچند ظاهر این مقدرات چیزی دیگر است، اما روی دیگر آن، نقشه خداوند متعال برای عزیز مصر شدن یوسف است. 🌸 امین بودن یوسف باید ثابت می‌شد و خداوند متعال با مقدرات خود این را ثابت کرد. همه این مقدمات معرفی یوسف به فرمانروای مصر بود. 👌 و نکته دقیق و ظریف آن است که خداوند متعال با حفظ اختیار افراد و حفظ اختیار فرمانروا یوسف را عزیز مصر قرار داد. 👌 مطمئن باشید اگر جلسه‌ای که زن عزیز مصر تشکیل داد و بقیه زنان دستشان را بریدند اگر در سرنوشت یوسف تاثیر نداشت خداوند متعال نمی‌گذاشت شکل بگیرد. 🌎 هنرمندی خداوند متعال این است که با حفظ اختیار و اراده همه اداره می‌کند «إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ». 🌼 اینکه خداوند متعال مقدّر کرد دو جوان با یوسف داخل زندان شدند شاید بخاطر این است که جوان مثل پیر نیست حوصله و اعصاب دارد و زود انس می‌گیرد. 🌼 اینکه هم‌زمان با یوسف وارد زندان شدند شاید در این که ارتباط صمیمانه شکل بگیرد و خواب‌شان را برای یوسف تعریف کنند موثر باشد. 💎 خداوند متعال برای اینکه نقشه‌ای را پیاده کند همه جوانب مؤثر در آن را مدیریت می‌کند. 🌬 در هیچ جای داستان یوسف اراده کسی سلب نشد. پس چگونه است که ما انتظار داریم با یک فوت کردن آدم شویم!!! چه خیالاتی!!! 🌬 نقض غرض است خداوند متعال موجود مختاری را برای یک مسیر اختیاری خلق کند و بعد بخواهد با فوت کردن و سلب اختیار، او را جلو ببرد! 🤲 «قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْلا دُعاؤُكُمْ» مسیر بندگی را باید رفت. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۲۲ [کیفیت کم].mp3
15.1M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۲۲ 🏷 آیه ۳۷ الی ۴۲ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۶ 🖌 استفاده یوسف از توانایی‌های خدادادی در راه معرفی توحید 🖌 خلقت انبیاء، فضل خداوند متعال بر ایشان و بر سایر مردم 🖌 استفاده طواغیت از عقاید باطل برای جلوگیری از اعتراضات اجتماعی 🖌 اخلاص و توکل بر خداوند یعنی تکیه نکردن به اسباب، نه استفاده نکردن از آن‌ها ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi