شناخت شرایط #مرجعیت
#سیدضیاءمرتضوی
نقد سخنان اخیر درباره #تایید_مرجعیت
🔸 #مرجعیت_تقلید نمایندگى مجلس یا ریاست جمهورى و حتى رهبرى جامعه نیست که بتوان آن را با راىگیرى و نظر اقلیت و اکثریت این نهاد یا آن تشکل تعیین کرد.
🔸 #مرجعیت همواره باید در چارچوب همان #ضوابط_شرعی و در مسیر طبیعی خود شکل بگیرد و از هر آنچه آن را در مسیر دولتی یا شبه دولتی یا تحمیلی شدن قرار میدهد، به شدت پرهیز شود.
🔸 برخی اخیراً و البته با چاشنی تهدید توصیه کردهاند با وجود مراجع معظم تقلید، دامت برکاتهم، کسی دیگر نباید احساس تکلیف کند و به عرصه افتا و مرجعیت پا بگذارد؛ ولی این سخنی ناصواب است و مبنای شرعی ندارد و خود شاهد بر این است که از منظر مصلحتاندیشی نیز نباید شناختن و شناساندن افراد واجد شرایط مرجعیت محدود به برخی مراکز گردد.
🔸 موضوع تقلید که امرى شخصى است و از محدوده تحمیل و اجبار مستقیم و غیرمستقیم کاملا بیرون است و همان گونه که نظر و گواهى نهادها و اشخاص «حقوقى» در این باره حجیت شرعى ندارد، نظر اشخاص صالح «حقیقى» نیز در طول قطع و اطمینان خود شخص، حجیت دارد و نه پیش از آن یا در عرض آن؛ از این رو جایی برای تعارض نیست.
🔸 به فرض این دستگاه یا آن سازمان دولتی در داخل کشور، #اجازه_نشر_رسالههای عملی را همچون سایر کتابها، براساس مصالح مورد نظر خود، درست یا نادرست، در حوزه اختیار خود بداند، این امر نمیتواند و نباید در روابط میان مقلد و فقیهی که او را واجد شرایط تقلید شناخته است، خلل ایجاد کند و کسی نیز از نگاه شرعی نمیتواند و نباید مانع تقلید از مراجع موجود شناختهشده یا شناختن و شناساندن فقهای واجد شرایط ناشناخته گردد.
🔸 #روش_مرسوم_شیعه در گزینش و معرفى #مراجع_معظم_تقلید این نبوده است که یک نهاد حکومتی یا شبه حکومتی یا حتی نهاد حوزوی به عنوان نهاد به آن اقدام کند و اساسا نهادها و سازمانها و تشکلها هر چند از نظر حقوق و فقهی میتوانند دارای شخصیت بوده و به عنوان مثال مالک شوند یا ضمان و مسئولیت بر عهده آنان آید، اما بر اشخاص حقوقى به عنوان نهاد و شخصیت حقوقى در زمینه گواهی بر اجتهاد یا اعلمیت یا عدالت یا سایر شروط هیچ اثر شرعى بار نیست و در اثبات و نفى شرایط و ملاکها نمىتوان بر آن تکیه کرد. آنچه ملاک و میزان است تنها شهادت و گفته شخصى افراد «حقیقى» واجد شرایط شهادت است که مىتواند به عنوان «یک راه»، ذیل عنوان کلی «گواهى خبره عادل» یا «خبره مورد وثوق» سندیت شرعى داشته باشد یا در مجموع مفید قطع یا اطمینان باشد و این نکته ظریف و مهمى است که باید به آن توجه داشت.
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/W65HV
@ketabenaab
پرتکرارترین #نام_خانوادگی در کشور
به گزارش #سازمان_ثبت_احوال، نامهای خانوادگی محمدی، حسینی، احمدی، رضائی، مرادی، حیدری، کریمی، موسوی، جعفری و قاسمی دارای بیشترین فراوانی در کشور هستند.
@ketabenaab
مدیرکل امنیتی #استانداری_خراسان_رضوی:
🔹 تعدادی از عناصر #ضدانقلاب مرتبط با خارج از کشور که از نقاط مختلف ایران برای دامن زدن به #اعتراضات، تحریک #افکار_عمومی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ایجاد #ناامنی به #مشهد عزیمت کرده بودند پس از هماهنگی محفلی و برنامه ریزی، در حین تجمع غیر قانونی در مقابل #دادگستری دستگیر شدند./باشگاه خبرنگاران جوان
@ketabenaab
واکنش #قاضیعسکر به ادعای #رکنآبادی
#شبکه_افق باید پاسخگو باشد
نماینده پیشین ولی فقیه در امور #حج_و_زیارت:
این یک دروغ مسلم است؛ نه نظام و نه مسؤولان نظام هرگز حاضر نیستند عزتشان را با هیچ چیزی معاوضه کنند؛در این چند سال حج بحمدالله با عزت انجام شده است، دقیقا ضد آن چیزی که ایشان (رکنآبادی) اظهار کردهاند.
در تفاهمنامه #حج #ایران و #عربستان دقیقا ذکر شده است که مساله #منا باید روشن شود و حقوق شهدا باید داده شود، آنها (عربستان) هم آن را امضا کردهاند. ایشان ( #مرتضی_رکنآبادی) در اینباره فقط ادعا کرده و هیچگونه مدرک معتبری در اختیار ندارد.
با توجه به اینکه ایشان (مرتضی رکنآبادی) مسؤولان نظام را متهم کرده به نظر میرسد شبکه افق باید پاسخگو باشد که چطور چنین اتهامی منتشر میشود اما نظر مسؤولان نظام پرسیده نمیشود؟
ایشان متاسفانه در این مدت حرفهای ضعیف زیاد زده است، لیکن مسؤولان محترم رسانه باید مراقب باشند با این حرفهای بیاساس عزت کشور را خدشهدار نکنند.
تفاهمنامه امضاشده در اختیار ما است و قطعا این حرف نادرست است. تفاهمنامه حج که بین ایران و عربستان امضا شده کاملا فکرشده امضا شده و ادعای مطرحشده درباره آن درست نیست.
عربستان هیچ پیششرطی در مذاکرات نگذاشته بود، نه تنها راجع به منا بلکه درباره سایر موارد. در آن تفاهمنامه هر آنچه نظر جمهوری اسلامی ایران بود، قید شده است.
همگان بدانند قطعا ایران مقصر نبوده چرا که آن خیابان اصلا مسیر حرکت زائران ایرانی نبوده و اطمینان داشته باشید هیچ تقصیری متوجه زائران ایرانی نبوده است.
«مرتضی رکنآبادی» برادر دیپلمات سابق ایران در لبنان که جزء جانباختگان فاجعه منا بود، در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد اسناد و منابع موثقی دارد که نشان میدهد ایران برای باز شدن راه حج، توافقنامهای را امضا کرده که در آن پذیرفته مقصر فاجعه منا ایرانیها بودهاند./عصر ایران
@ketabenaab
حاکمیت نگاههای مردانه در برنامهریزی برای حوزههای علمیه خواهران
#حوزه باید با نگاه #مجتهدپروری برای #خواهران برنامهریزی کند
درگفتگو با خانم #منور_شایستهخو، مدیرموسسه علمیتحقیقی #مکتب_نرجس #مشهد
برنامه جامع حوزه خواهران، با نگاهی کلاسیک و دانشگاهی تدوین شده است
حوزه خواهران از برادران، جلوتر است
کوتاهی در ثبت تاریخ زنان، حتی در مبحث اجتهاد
هیچ یک از آقایان در مشهد موافقت نکردند خانمها در درس خارج شرکت کنند
ما چند نفر از حوزههای علمیه که مناصب کشوری را دست گرفته باشند، داریم؟
تمام موفقینی که در مناصب مختلف میبینیم، دانشآموخته دانشگاه امام صادق(ع) است. چند تا از خراسان و حوزههای خراسان هستند؟
اگر هم باشند از دانشگاه رضوی هستند.
بنابراین اگر بخواهیم مقایسه بکنیم، بدون نگاه ناسیونالیستی و تعصبگرایانه به حوزه خواهران، باز هم حوزه خواهران، با همین شرایط نابرابر مقایسه، بهنظر میرسد حوزههای خواهران جلوتر هستند.
منور شایستهخو از سال ۱۳۶۴ و بعد از گذران دوره دبیرستان، با هدف فهم دین و پیادهکردن دین در زندگی خانوادگی و تأثیر آن در جامعه، خصوصا جامعه زنان وارد حوزه علمیه میشود و تا اتمام کفایتین به ادامه تحصیل پرداخته و خروجی تحصیل خود را رویکرد تبلیغی پیرامون تفسیر قرآن و سیره عصمت و طهارت عنوان مینماید. وی هم زمان با فعالیتهای تبلیغی و تدریس در حوزه علمیه، از سال ۱۳۸۵ مدیریت سطح سه (تحصیلات تکمیلی) حوزه علمیه خواهران مکتب نرجس(س) مشهد را بر عهده گرفته و از سال ۱۳۸۸ و بعد از ارتحال استاد برجسته و انسانساز سرکارخانم طاهایی (بانو فاطمه سید خاموشی، مدیر و مؤسس حوزه علمیه حضرت نرجس) مدیریت موسسه علمیتحقیقی مکتب نرجس را عهده دار است
مصاحبه زیر در موضوع «آسیبشناسی حوزههای علمیه خواهران و خصوصا موانع اجتهاد بانوان طلبه» باهدف رساندن پیام جامعه بانوان حوزوی به مسئولین حوزههای علمیه، بهخصوص شورای عالی حوزه علمیه خراسان و مرکز مدیریت این حوزه کهن، در راستای فراهمنمودن مقدمات امر تحصیل در مقاطع عالیه حوزههای علمیه بهویژه مقطع اجتهاد و هموارسازی مسیر رشد و تعالی بانوان طلبه و رفع موانع موجود صورت گرفته...
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/wdm0Q
@ketabenaab
توجه به #سنجههای_کیفی و حذف #نشریات_فاقد_کیفیت فنی و حرفهای
دستور #وزیرفرهنگ_وارشاداسلامی به #معاونت_مطبوعاتی در دریافتکنندگان #یارانهها و #حمایتها
حمایت از نشریات در چهار قالب انجام میشود: پرداخت یارانه نقدی؛ توزیع کاغذ؛ خرید نشریات برای اهداء و توزیع آگهی
با توجه به بررسیها و براساس شیوه نامههای موجود، در توزیع یارانههای نقدی، کاغذ، آگهی و خرید برای اهدا (که اطلاعات آن در سایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی منتشر و قابل دسترسی برای عموم است)؛ ملاحظاتی وجود دارد
توجه کافی به سنجه های کیفی و حذف نشریات فاقد کیفیت فنی و حرفهای، غیرضرور همچنین نشریاتی که حقوق مولفان را رعایت نمیکنند، از فهرست دریافتکنندگان یارانهها و حمایتها
و....
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/FQXmA
@ketabenaab
لزوم بازنگری اهداف و برنامهها متناسب با عصر #سایبر
دکتر #سیدعباس_صالحی در آئین پایانی یازدهمین دوره #جشنواره_رسانههای_دیجیتال با تاکید بر لزوم بازنگری اهداف و برنامههای #وزارت_فرهنگ_وارشاداسلامی متناسب با #عصرسایبر، از تشکیل پنج کارگروه در این زمینه خبر داد
به نظر میرسد سازمانهای حاکمیتی و دولتی باید پوستاندازی کنند و خود را برای دوره جدید آماده کنند. تغییر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نمیتوانیم بگوییم به آن نزدیک شدهایم و فقط به اصطلاح در حال مزه مزه کردن آن هستیم، ایده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو است.
صالحی گفت: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دهه 60 متناسب با عصر پیشا سایبری بود، ما نیاز داریم وزارتخانههای ما ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طرف این بروند که در اهداف، رویکردها و برنامهها یک تغییر جدی را داشته باشند؛ بنابراین در مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال برنامه سه سالهای تدوین شد.
وی افزود: این برنامه سه ساله دارای 71 اقدام است و در سال جاری 29 اقدام در پنج کارگروه در حال پیگیری است. فعالیت این پنج کارگروه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای سال آغاز شده است.
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/HI9gv
@ketabenaab
#بررسی_کتاب از امور حاکمیتی است و به موجب هیچ قراردادی قابل واگذاری نیست
واکنش #معاونت_امورفرهنگی #وزارت_فرهنگ_وارشاداسلامی نسبت به خبر منتشر شده درباره قرارداد تطبیق کتاب با #ضوابط_نشر
این وزارتخانه برای اینکه بتواند نظارت بر حوزه نشر و کتاب را با دقت، سرعت و بدون استخدام در دستگاه اجرایی و فربه کردن دولت به نحو احسن انجام دهد امور اجرایی و اداری این حوزه را از طریق قرار داد به یک موسسه واگذار کرده است. به موجب همین قرارداد امر بررسی و تطبیق بر اساس ضوابط نشر و ابلاغیات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون، تحت نظارت معاونت امور فرهنگی و دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی انجام می شود.
امور اجرایی و اداری آن به موجب قرارداد به موسسه کارآفرینان فرهنگ و هنر بهعنوان یکی از موسسات ارائهدهنده خدمات و در ارتباط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است.
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/yInfk
@ketabenaab
مصوبات جلسه 612 #هیات_انتخاب_وخریدکتاب
دبیرخانه هیات انتخاب و خرید کتاب نتایج جلسه612 را بر روی سایت بارگذاری کرد.
مهلت تحویل کتابها تا 30 آبان 1398
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/Tou23
@ketabenaab
انتشار جلد نخست #تحریر_نهج_البلاغه آیت الله #جوادی_آملی
انتشار اولین جلد از مجموعه «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر #نهج_البلاغه» به قلم حکیم متأله آیت الله جوادی آملی
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/b1trO
@ketabenaab
سعی کردیم هرگز از دولتها کمکی نگیریم
آیتالله #مکارم_شیرازی، در دیداری با جمعی از اعضای شورای عالی و مدرسان حوزه علمیه خراسان و مسؤلان ارشد شبکه اجتهاد
فتوای عدم اهانت به مقدسات اهل سنت باید در حد وسیع انتشار یابد تا به گوش همگان برسد
بعضی از آقایان در حوزه از دولت کمک میگیرند و انتقادی هم از آنان نمیبینیم
اگر #موقوفات مربوط به حوزهها به خود حوزه واگذار شود، حوزهها به لحاظ مالی بینیاز میشوند
طلاب نباید جذب فرهنگ دانشگاه شوند؛ در حوزه درس را برای علم میخوانیم، در دانشگاه، نگاه به آینده شغلی دارند
سنت حوزه این است که درس را برای علم میخوانیم، اما فرهنگ دانشگاه غیر از این است و نگاه به آینده شغلی دارند، طلاب نباید درس را برای گرفتن پست و مقام فرا گیرند و جذب فرهنگ دانشگاه نشوند.
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/eYzf1
@ketabenaab
مبارزه با #خرافات و اباطیلی به نام #طب_سنتی
#رسول_جعفریان
انتشار خبر نهادهای رسمی مبنی بر ممنوعیت فعالیت های آقای #تبریزیان و شاگردان وی در حوزه طب سنتی و اسلامی و غیرقانونی بودن اقدامات نامبرده چند نکته زیر را درباره برخورد با این روحانی و فعال طب سنتی و مساله جلوگیری از رواج خرافات و اباطیل طب سنتی یادآور می شوم.
. بارها از فعالیت هایی که ارگان های رسمی برای جلوگیری از رواج خرافات و اباطیل داشته اند، شنیده ایم. این که در فلان شهر، فلان جایی که عده ای با اهداف جاهلانه تبدیل به مرکز مقدسی کرده اند، یا کسی مدعی ارتباط با امام زمان یا خود خدا شده، نهادهای رسمی مداخله کرده، اقدام به جمع آوری آنها و محدود کردنشان کرده اند. اینها از جمله اخبار خوبی بوده که می توانسته امیدی را برای اصلاح جامعه و نگرش علمی و دینی اصیل در پی داشته باشد. ای کاش این فعالیت ها، به صورت منظم گزارش می شد و حتی امکان دسترسی به این پرونده ها، برای نوشتن رساله ها و پایان نامه های دانشجویی بود.
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/0oRcy
@ketabenaab
کم کاری #نویسندگان_توانا عامل گسترش #کتابهای_بیکیفیت
بررسی علل انتشار کتاب #شعر و داستان بازیگران
به نظر میرسد حضور گسترده بازیگران در حوزههای غیرتخصصی مانند شعر و #داستان به بلایی برای ادبیات ایران بدل شده است که انتقاد جدی فعالان این حوزه را هم به همراه داشته است؛ چرا که فارغ از کیفیت آثار بر سطح سلیقه مخاطبان هم تاثیر منفی میگذارند.
چاپ مجموعه شعر لیلا اوتادی سروصدا به پا کرد و بار دیگر حضور چهره ها را در حوزه غیرتخصصی به کانون توجهات بدل کرد.
ناشر تابع شرایط جو بازار است و تعیین کننده فرصتهای ادبی و فکری برای جامعه نیست، او شرایط را رصد و براساس آن عمل میکند. به همین دلیل به اعتقاد من ناشران نمیتوانند سرمایه گذار فکر و فرهنگ باشند، آنها فقط بحث تجارت را دامن میزنند. بحث فکر و فرهنگ باید در جای دیگری هدایت شود، بخشی از این مسئله به فعالیت نخبگان جامعه باز میگردد، شعر یا موسیقی به تنهایی نمیتواند خودش را از ابتذال بالا بکشد و جامعه باید دست به دست هم بدهد و خود را از این ابتذال نجات دهد. از جمله کارهای بنیادی که در حوزه موسیقی میشود انجام داد باید از دوران دبستان با اراداه و مصمم یک نظام فرهنگی به فکر ترویج موسیقی درست باشد، البته اگر اعتقاد داشته باشد.
#ابتذال هم برای خود جذابیت دارد، پیش پا افتاده حرف زدن، دور شدن از آن فضای تخیل، سهل پسندی و... اتفاقاتی است که در حوزه ادبیات ما امروز رخ داده است
الان کتاب هم به واسطه ظهور #شبکههای_اجتماعی از حیز انتفاع خارج شده و به رزومه شخصی افراد بدل شده است، یعنی هر کسی به جای اینکه دفتر شعر در خانه نگهدارد، کتاب خود را نگه میدارد. کتاب به آن صورت مرجع قوی برای مراجعه به شعر شاعر نیست
#ناشر تنها از فروش این دست کتابها سود نمیبرد بلکه با این اقدام برای خودش تبلیغات گستردهای به راه انداخته و نام خودش را سر زبانها میاندازد تا آثار دیگرش هم به فروش برسد. مانند جشن امضاها در نمایشگاه ها و ... که بازار انتشاراتی را داغ میکند
از یک طرف #شرایط_ارشاد ممکن است برای برخی از نویسندگان باسابقه و قدیمی مناسب نباشد. جنبه دیگر به مخاطبان باز میگردد، مخاطب امروز حال و حوصله متون عمیق و جدی را ندارد و بیشتر به دنبال متون فست فودی است و من این جنبه را موثرتر میدانم چرا که ناشر هم در راستای همین خواسته مخاطب به سراغ چاپ کتاب های فست فودی می رود
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/gAEEY
@ketabenaab
مخالفت #عربستان با افزایش شمار هواپیماهای ایرانی برای #بازگشت_حجاج
#علیرضا_رشیدیان، رئیس #سازمان_حج_و_زیارت از #مخالفت_عربستان_سعودی با درخواست ایران برای افزایش 3 فروند #هواپیمای اجارهای به ظرفیت ناوگان هوایی موجود ایران ایر برای بازگشت #حجاج_ایرانی به کشورمان خبر داد/ صداوسیما
@ketabenaab
#معاون_صداوسیما:
#فضای_مجازی، #مخاطبان_رادیو_و_تلویزیون را کاهش داد
#علی_دارابی معاون امور استانهای سازمان صداوسیما:
فضای مجازی موجب تغییر الگوی مصرف رسانهای نسل نو شده است و اکنون رسانههایی مانند رادیو و تلویزیون استفاده کمتری دارند./ ایرنا
@ketabenaab
.
میلاد مبارک دهمین امام شیعیان
حضرت #امام_علی_النقی_الهادی علیه السلام
بر همه شیفتگان آن حضرت مبارک باد
@ketabenaab
طرح #مجلس برای هیات امنایی کردن #صداوسیما
🔹طرح نظارت بر صدا و سیما برای بار سوم فردا در دستور کار مجلس قرار دارد.
🔹این طرح بار اول دی ماه 97، بار دوم اردیبهشت امسال در دستور کار مجلس قرار گرفت ولی به دلایل نامعلوم از دستور خارج شد.
🔹چنانچه این طرح به تصویب برسد اداره صدا وسیما بعد از گذشت 30 سال از بازنگری قانون اساسی زیر نظر مجلس خواهد بود.
🔹در این طرح قرار است سازمان صدا و سیما به صورت #هیات_امنایی اداره شود و به دولت پاسخگو باشد./ سازندگی
@ketabenaan
#لاریجانی تشکیل #وزارت_میراث_فرهنگی را به رئیس جمهور ابلاغ کرد
سخنگوی هیات رئیسه مجلس:
رئیس مجلس امروز در نامهای به رئیسجمهور تشکیل این وزراتخانه را ابلاغ کرد./ فارس
@ketabenaab
کاهش #گفتوگوی_خانوادگی به کمتر از ۲۰ دقیقه
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده:
در #خانوادههای_ایرانی #گفتوگو در طول روز از ۲ ساعت در حال حاضر به کمتر از ۲۰ دقیقه رسیده است که این بزرگترین تنش در روابط اعضای خانواده را رقم زده است.
#اجتماعی
@ketabenaab
اعلام #هزینه ثبتنام #اربعین
این هزینه فقط شامل #بیمه_حوادث و خدمات درمانی به مبلغ ۲۵هزار تومان است.
سفر اربعین و صدور اجازه خروج از کشور را به ثبتنام در #سامانه_سماح مشروط کرده است.
این سامانه زیر نظر #سازمان_حج_و_زیارت که مسؤولیت کمیته ثبتنام اربعین را به عهده دارد، راهاندازی شده است.
@ketabenaab
منش #هیات_خریدکتاب میانهروی است
گفتوگو با #مهرزاد_دانش دبیر #هیات_انتخاب_و_خرید_کتاب
آئیننامه حمایت از نشر در سال ۱۳۸۸ در هیات دولت مصوب شده و در ماده سه آن آمده است که خرید و اهدای کتاب وظیفه ماست. این استناد قانونی ما برای انتخاب و خرید کتاب است.
ما حمایت از #مصرف_کننده در اینجا داریم و نه تولید کننده. اگر یک ناشری که به نوعی به برخی ارگانهای دولتی و عمومی وابسته است و کتاب خوب منتشر میکند حیف نیست که مخاطبان ما از این آثار محروم بمانند؟ سعی کردیم سیاست ما نه در راستای حمایت کلان از این ناشران باشد و نه در راستای محروم کردن مخاطبانمان از این آثار. سعی کردیم راهی میانه در پیش بگیریم.
مرجع تشخیص ناشران خصوصی از دولتی و ...اداره کتاب است. لیستی که در ابتدا اداره کتاب به ما داد با اعتراض برخی از این ناشران روبرو شد و آنها توانستند با ادلهشان نشان که وابستگی دولتی و عمومی به بودجه در بخش نشر ندارند، یا خودگردان هستند یا مستقل و بدون بودجه از محل آن ها هستند و یا حتی بدون توجه به بودجه دولتی از محل وقف ارتزاق میکنند. در نهایت معاون فرهنگی تصمیم گرفت راه میانه در پیش بگیرد و از ناشران غیرخصوصی کتاب کمتر خریده شود.
دغدغهمان در این هیات ایجاد #وحدت_رویه در چهار گروهمان بود. هر کدام از گروهها کارشناسان مجزایی دارند و جلسات آنها نیز به شکل مجزا برگزار میشود. کارشناسان هر گروه از هر کتاب میزانی را برای خرید انتخاب میکردند که ممکن بود با گروههای دیگر هم خوانی نداشته باشد. ممکن بود دوستان در یک گروه کتابی را که مطلوب میپنداشتند ۳۰۰ نسخه خریداری کنند و در گروه دیگری کتاب مطلوب ۱۰۰ نسخه خریداری میشد.
وقتی این خریدها در کنار هم در لیست میآمد اختلاف فاحش بود و سقف خریدهای متفاوتی را پیش روی ما قرار میداد. از هر چهار گروه خواستیم سقف عددی را از انتخابهایشان برداند و اجازه بدهند کتابهایی را که پسندیدند، من عددگذاری کنم و تعداد نسخههای خریدش را مشخص کنم.
در واقع گروهها بر اساس تقسیم بندی تازه به کتابی که خیلی مطلوب است نمره الف، به کتاب مطلوب نمره ب و به کتاب قابل خرید نمره ج میدهند و پس از آن بر اساس بودجه و نوسانات آن انتخاب تعداد نسخههای خریداری شده را ما با مشورت دوستان کارشناس خارج از گروه انتخاب میکنیم. در این اتفاق تازه سقف خرید کتاب با نمره مطلوب حداکثر ۱۵۰ نسخه است.
این البته قانون دائمی نیست و شامل کتابهای کودک و نوجوان نیز نمیشود و در این بخش سقف خرید حداکثر میان ۴۰۰ تا ۵۰۰ نسخه است.
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/TfZyJ
@ketabenaab
#عید_سعید_غدیر عیدالله الاکبر
روز اکمال دین و نعمت الهی
روز ولایت و امامت حضرت #امام_امیرالمومنین_علی علیه السلام
برهمه پیروان اهل بیت علیهم السلام
مبارک باد
@ketabenaab
انتصاب حجتالاسلام #حسن_نظری به مدیریت #مؤسسه_دایرةالمعارف_فقه_اسلامی بر اساس مذهب اهلبیت (علیهمالسلام)
حضرت آیتالله #خامنهای در حکمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ حسن نظری را به ریاست مؤسسهی دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(علیهم السلام) منصوب کردند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب مستطاب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ حسن نظری دام اعزازه
درگذشت ریاست فقید دائرةالمعارف فقه اسلامی بر اساس مذهب اهلبیت علیهمالسلام مرحوم حجةالاسلام والمسلمین #حائری ضایعهئی است که با تفضلات الهی امیدواریم جبران گردد و این جریان عظیم علمی به افاضات و برکات خود ادامه دهد. بدین منظور جنابعالی را که بحمدالله از نصاب علمی مطلوب و شایستگی اخلاقی و مدیریتی برخوردارید به ریاست این مؤسسهی مبارک منصوب میکنم. انتظار میرود که با استفاده از همکاری فضلای برجسته و محقق که بحمدالله شایستگی خود را در آن مؤسسه اثبات کردهاند به تداوم برکات این شجرهی طیّبه اهتمام ورزید و با رعایت انضباط در مقررات گوناگون، سلامت و نزاهت آن مرکز علمی را تأمین نمائید.
توفیق جنابعالی و همکارانتان را از خداوند متعال مسئلت مینمایم.
#سیّدعلی_خامنهای
۲۹ مرداد ۱۳۹۸
@ketabenaab