تاثیر روانی توحید در روح یک انسان این است که در راه خدا، در راه تکلیف، در راه آنچه که هدفِ وجود خود تشخیص میدهد، از دشمنان این راه نهراسد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_سیزدهم
@ketabetarhekoli
انسان گرویده به توحید، از ویژگیهای مهمّی برخوردار است، از جمله امید بیپایان، شور و تلاش خستگی ناپذیر، آسیب ناپذیری از ترس و طمع، وسعت دید و نظر، جهت گیری درست و مشخص.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_سیزدهم
@ketabetarhekoli
جامعهی توحیدی یک جامعهی بیطبقه است. یک جامعهای است که مردمش، ملتش، افراد آن جامعه در آن برابر ویکساناند. هیچکس بر دیگری برحسب ظاهر و پُست ومنصبها برتری ندارد و ازحقوق و مزایای جداگانه برخوردار نیست. همهی انسانها زیرِ یک سقف حقوقی زندگی میکنند. همه در یک مسیر وبا یک نوع حقوق زندگی میکنند وحرکت میکنند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
توحید عمل آور است، الزامآور است، تعهدآور است. تعهدی که توحید بر دوش شخص موحد میگذارد، بر دوش جامعهی موحد، بردوش دنیای موحد میگذارد نفی طبقات اجتماعی بین مردم یک جامعه است. همهی مردم جامعه یک صنفند، یک گروهند، یک طبقهاند، برادر و در کنار هم هستند، هیچکس برحسب ظاهر وپُست ومقام بر دیگری رُجحان ندارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
اسلام میگوید همهی انسانها از یک اصل و یک منشأ و یک ریشهاند همهی انسانها با یک نوع تجهیزات به دنیا آمدهاند، همه از یک طینت، از یک فطرت و یک منشأ مادی خلق شدهاند. بنابراین هیچکس بر دیگری برتری ندارد همه یکسان و برابرند این جامعهای است که اسلام به آن جامعه توحیدی میگوید.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
توحید همه چیزِ مکتب انبیا علیهم السلام است. توحید و معرفت خداهم مایهی تکامل وتعالی روح انسان است، وهم به معنای ایجاد یک محیط الهی، یک نظام عادلانه، یک نظام بیطبقه، یک نظام بدون ظلم که این محیط برای پرورش انسان، لازم وضروری است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
تربیت پیغمبر، تربیت فردی نیست که دست یکی را بگیرد و به گوششان وِرد بخواند تا درست بشوند، بلکه نظام اجتماعی تشکیل میدهد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
در جامعهای که اشراف و غیر اشراف دارد، در جامعهای که برخورداریهای مردم به شدت با یکدیگر متفاوت است، در جامعهای که بندگان خدا همه در یک تراز نیستند و بعضی باز بندهی بعضی دیگر هستند، در این جامعه توحید نیست. وقتی توحید به یک جامعه آمد، همهی بندگان در یک تراز قرار میگیرند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
شیطان یعنی هرآن چیزی که خارج از وجود توست و در راه تو اخلال میکند، شر میآفریند، شعله برمیانگیزد، خار راه میشود، گرگ و دزد راه میشود یا گرگ و دزدِ راه را به وجود میآورد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
اگر دینی را پیدا کردید که با ظالم ساخت، با مستبد همکاری کرد، با مظلوم یک لحظه کنار نیامد، یک گره از کار فرو بستهی مردم نگشود، هرجا پیدا کردی، رَدش کن، یک لحظه این دین را نپذیر.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
انسان گرویده به توحید، از ویژگیهای مهمی برخوردار است، از جمله امید بیپایان، شور و تلاش خستگیناپذیر، آسیبشناسی از ترس و طمع، وسعت دید و نظر، جهتگیری درست و مشخص.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
بنده مکرر توصیه کردم و هر وقت این توصیه را نمیکنم احساس میکنم باری بر دوش من است. احساس وظیفه میکنم به شما بگویم لازم است به قرآن مراجعه کنید، این دریای عظیم، این اقیانوس بیساحل جوری است که از هر طرفی که بروید یک استفادهای میکنید، هر کس با قرآن بنشیند و برخیزد یک استفادهای میکند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
دینی که یک فرد مادی برای خودش با افکار خودش ساخته دینی است که با ظلم و ظالم سازش دارد، دینی است که با استبداد همخوانی دارد، و ارزش و کرامت انسانی برایش معنایی ندارد. سیاه و سفید برایش متفاوت است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
عبادت و عبودیت افراد، موجب تقوا میشود عبودیت یعنی مصونیت از گناه و در آغوش الهی بودن.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
آن چیزی که مادی میگوید این است که مکتب مادی، بهتر میتواند دنیا را اداره کند، بهتر میتواند ظلم را از بین ببرد، تبعیض و نابرابری را نابود کند، بهتر میتواند ظلم و ستم را ریشه کن کند، در نتیجه میگوید دین این کارها را نمیتواند بکند. علت این ناتوانی از این جا نشأت میگیرد که معنای دین را یک دیندار واقعی و متعهد برای او بازگو نکرده بلکه درک و فهم او از دین همان شنیدهها و گفت و شنودهای کوچه بازاری است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
توحید این نیست که بگویی خدا یکیست و دوتا نیست و تمام بشود قضیه. خدا یکیست و دوتا نیست، معنایش اینست که در تمام منطقه وجود خودت شخصاً و جامعهات عموماً جز خدا کسی حق فرمانروایی ندارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
توحید برای ما تکلیف به بار میآورد، آیا این تکلیف فقط در حد زبان است یا فقط در حد عمل شخصی یا تعهّدی اجتماعی را به بار میآورد؟ تعهّدی که توحید برای جامعه به بار میآورد شامل همهی مسائل از قبیل حکومت، اقتصاد و روابط بین الملل، روابط افراد با یکدیگر است. اعتقاد به توحید باید در مجموعهی قوانین مصوّب در آن جامعه رقم بخورد و به طور کلی با جامعهی غیرتوحیدی در تفاوت است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_توحید
@ketabetarhekoli
دین یعنی آن برنامه و مسلک و مکتب و آیینی که به وسیلهی پیام آوری از طرف خدای متعال رسیده است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_چهاردهم
@ketabetarhekoli
امیرالمؤمنین میفرماید: پیغمبران را خدا فرستاد تا اینکه وادار کنند انسانها را تا به میثاق و پیمانِ فطرت خود پایبند بمانند و نعمتهای فراموش شده را به یادشان بیاورند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_چهاردهم
@ketabetarhekoli
انسانیت تا به یک مبدا و نقطهای فراتر و بالاتر و عمیقتر از خرد انسان متصل نباشد، نمیتواند راه به هدایت و سعادت برساند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_چهاردهم
@ketabetarhekoli