زحمتی و خون دلی که برای ساختن محیط متناسب، انسان بایستی متحمل بشود، به مراتب بیشتر است از زحمتی که برای یک فرد میکشیم، اما فایدهاش را حساب کن! آنجا یک جامعه درست میکنی، میلیونها انسان میسازی، انبیاء کارشان این بود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
یک عده نمیتوانند این را بفهمند که انبیاء میخواستند محیط متناسب و مساعد درست کنند، خیال میکنند انبیاء میخواستند دانه دانه آدم درست کنند، در حالی که دانه دانه آدم درست کردن از شان انبیاء به دور است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
امام آن کسی است که در جامعه، باید حق را از باطل جدا کند، اوست که باید صفها را مشخص کند، اوست که باید تعادل و توازن اجتماعی را برقرار کند. چرا؟ چون حاکم جامعه است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
انبیاء آمدهاند تا انسانها را از بدیها، پستیها، از جهالتها، از رذائل اخلاقی، از پوشیده ماندن استعدادها، نجات دهند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
به صرف حرف زدن، به صرف موعظه کردن، نظام عادلانه درست نمیشود. باید در متن میدان بود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
امام میزان است، معیار است، بدیها و خوبیها با او سنجیده میشود، راهها با او تطبیق داده میشود، به علاوه، اوست که ناظر است در اجتماع به اینکه مردم از توازن و تعادل خارج نشوند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
انبیاء معتقد به تربیت فردی نیستند، انبیاء معتقد به دانه دانه انسان سازی نیستند، انبیاء میگویند برای ساختن انسان، باید محیط مناسب و سالم، محیطی که بتوان در آن انسان پروراند، فراهم کرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
بنی آدم غیر از انسان است، بنی آدم همین موجودی است که روی دوپا راه میرود با این همه داعیه، اما انسان شدن یعنی همه این فضائل و سرچشمههای استعداد در وجود او به جریان بیفتد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
پیغمبرها آمدهاند برای چه؟ برای تشکیل نظام و محیط عالانه، آمدهاند تا دنیا را عادلانه درست کنند، آمدهاند تا جامعه و نظام عادلانه بوجود بیاورند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
آنی که ما از قرآن میفهمیم این است که انبیاء پاسخشان به این سوال این که چگونه میشود انسانها را ساخت؟ این است که باید جامعهی الهی، جامعهی توحیدی، محیط متناسب درست کرد تا انسان در این محیط متناسب، ساخته بشود به خودیِ خود، با حرارت طبیعیِ نور نیّر معارف اسلامی.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
انبیاء دو هدف دارند، دو هدف مهم، یکی ساختن انسان، پیراستن انسان از بدیها، آراستن انسان به نیکیها و فضیلتها و خوبیها، اما هدف دوم، تشکیل جامعهی توحیدی، تشکیل نظام الهی، تشکیل حکومت خدا. این هدف همه انبیاست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
در مکاتب الهی، هدف عالی، پیراسته شدن انسان است. هدف عالی انسان شدن بنی آدم است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
روحِ توحید عبارت است از نفی هر گونه قدرتی جز قدرت پروردگار.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
ایمان دینی اگر کورکورانه و ناآگاهانه باشد، فایده ندارد. دین میخواهد هر کسی را که به او میگِرود، از اوّل بداند به کجا میرود و دنبال چه کاری میرود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
توحید و معرفت خدا هم مایهی تکامل و تعالی روح انسان است و هم به معنای ایجاد یک محیط الهی و نظام عادلانه و بیطبقه است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
انبیاء راست و حسینی و صاف، مطلب را از اوّل بیان میکنند. از اوّل به مردم میگویند منظور ما چیست. هم به آن طبقات عالیه میگویند هم به آن طبقات پایین. از اوّل میگویند: میخواهیم آن بالاییها را بیاوریم پایین، پایینیها را بیاوریم بالا، با هم برابرشان کنیم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
هم تأمین کنندهی هدف نهایی انبیاء، اعتقاد به توحید و وجود خدا و وحدانیت خداست، و هم اینکه آن محیطی که برای انسان سازی لازم میدانند، برای پیاده کردن کارخانه آدمسازی، توحید بهترین و گویاترین شعار است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
زورگویانِ تاریخ، قلدرانی که در این مدت دراز به مردم زور گفتند و بار بر دوش مردم گذاشتند، اینها همه بر خلاف توحید عمل کردند، توحید این همه را نفی میکند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
چرا گویندگانِ دینی بجای آنکه از توحید شروع کنند، فکراً و عملاً؛ میپردازند به مسائل فرعی و درجه دو و سه؟!
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
"دین" آگاهی و بصیرت را اصل میداند و مسلمان ناآگاه را قبول نمیکند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
"دین" اساساً با آگاهی و بصیرت همراه است، به هیچ کس نمیگوید حالا شما عجالتاً قبول کن و بعد برو تحقیق کن، ابداً؛ در عالم دین این حرفها نیست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
عدهای از مبلغین و روحانیون اصلاََ به هیچ صورتی توجه پیدا نمیکنند که امروز، نقطهی شروع کارشان، نقطه شروع کار انبیاست. مسائلی در درجه دهم، در درجه هشتم، در درجه پنجم، برایشان قیمتش، ارزشش، بیشتر است از مسألهی توحید، از بیان قرآن، از اصول دین، از معارف عالیهی اسلام.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
درسی که ما میگیریم از کار انبیاء و از نقطه شروع انبیاء، این است که باید ما هم نقطهی شروعمان را همان نقطهی شروع انبیاء، یعنی توحید قرار دهیم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli