انبیاء معتقد به تربیت فردی نیستند، انبیاء معتقد به دانه دانه انسان سازی نیستند، انبیاء میگویند برای ساختن انسان، باید محیط مناسب و سالم، محیطی که بتوان در آن انسان پروراند، فراهم کرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
بنی آدم غیر از انسان است، بنی آدم همین موجودی است که روی دوپا راه میرود با این همه داعیه، اما انسان شدن یعنی همه این فضائل و سرچشمههای استعداد در وجود او به جریان بیفتد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
پیغمبرها آمدهاند برای چه؟ برای تشکیل نظام و محیط عالانه، آمدهاند تا دنیا را عادلانه درست کنند، آمدهاند تا جامعه و نظام عادلانه بوجود بیاورند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
آنی که ما از قرآن میفهمیم این است که انبیاء پاسخشان به این سوال این که چگونه میشود انسانها را ساخت؟ این است که باید جامعهی الهی، جامعهی توحیدی، محیط متناسب درست کرد تا انسان در این محیط متناسب، ساخته بشود به خودیِ خود، با حرارت طبیعیِ نور نیّر معارف اسلامی.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
انبیاء دو هدف دارند، دو هدف مهم، یکی ساختن انسان، پیراستن انسان از بدیها، آراستن انسان به نیکیها و فضیلتها و خوبیها، اما هدف دوم، تشکیل جامعهی توحیدی، تشکیل نظام الهی، تشکیل حکومت خدا. این هدف همه انبیاست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
در مکاتب الهی، هدف عالی، پیراسته شدن انسان است. هدف عالی انسان شدن بنی آدم است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
روحِ توحید عبارت است از نفی هر گونه قدرتی جز قدرت پروردگار.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
ایمان دینی اگر کورکورانه و ناآگاهانه باشد، فایده ندارد. دین میخواهد هر کسی را که به او میگِرود، از اوّل بداند به کجا میرود و دنبال چه کاری میرود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
توحید و معرفت خدا هم مایهی تکامل و تعالی روح انسان است و هم به معنای ایجاد یک محیط الهی و نظام عادلانه و بیطبقه است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
انبیاء راست و حسینی و صاف، مطلب را از اوّل بیان میکنند. از اوّل به مردم میگویند منظور ما چیست. هم به آن طبقات عالیه میگویند هم به آن طبقات پایین. از اوّل میگویند: میخواهیم آن بالاییها را بیاوریم پایین، پایینیها را بیاوریم بالا، با هم برابرشان کنیم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
هم تأمین کنندهی هدف نهایی انبیاء، اعتقاد به توحید و وجود خدا و وحدانیت خداست، و هم اینکه آن محیطی که برای انسان سازی لازم میدانند، برای پیاده کردن کارخانه آدمسازی، توحید بهترین و گویاترین شعار است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
زورگویانِ تاریخ، قلدرانی که در این مدت دراز به مردم زور گفتند و بار بر دوش مردم گذاشتند، اینها همه بر خلاف توحید عمل کردند، توحید این همه را نفی میکند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
چرا گویندگانِ دینی بجای آنکه از توحید شروع کنند، فکراً و عملاً؛ میپردازند به مسائل فرعی و درجه دو و سه؟!
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
"دین" آگاهی و بصیرت را اصل میداند و مسلمان ناآگاه را قبول نمیکند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
"دین" اساساً با آگاهی و بصیرت همراه است، به هیچ کس نمیگوید حالا شما عجالتاً قبول کن و بعد برو تحقیق کن، ابداً؛ در عالم دین این حرفها نیست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
عدهای از مبلغین و روحانیون اصلاََ به هیچ صورتی توجه پیدا نمیکنند که امروز، نقطهی شروع کارشان، نقطه شروع کار انبیاست. مسائلی در درجه دهم، در درجه هشتم، در درجه پنجم، برایشان قیمتش، ارزشش، بیشتر است از مسألهی توحید، از بیان قرآن، از اصول دین، از معارف عالیهی اسلام.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
درسی که ما میگیریم از کار انبیاء و از نقطه شروع انبیاء، این است که باید ما هم نقطهی شروعمان را همان نقطهی شروع انبیاء، یعنی توحید قرار دهیم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
امروز روزی نیست که دنیای اسلام طاقت تأخیر در بیان مسائل اصلی از جمله توحید را داشته باشد. امروز باید هرچه که لازمتر است جلو بیاندازیم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
تا آخر دنیا چنین است که هر جامعهای، هر امتی که بر روال دین حرکت نکند، بر طبق دین حرکت نکند، نابود خواهد شد، هضم خواهد شد، تشکیلاتشان از بین میرود، جزو ملتهای دیگر میشود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
توحید همه چیز مکتب انبیاست. توحید و معرفت خدا، هم مایهی تکامل و روحی انسان است و هم مایهی ایجاد یک محیط الهی یک جامعه و نظام بدون ظلم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
یک حاکم اسلامی مثل امیرالمؤمنین علیهالسلام در جامعهی اسلامی همان قدر حق و حقوق دارد که یکی از آحاد رعیت دارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_نوزدهم
@ketabetarhekoli