آن شخصی که در مجلس سیّدالشهدا مینشیند و اشک میریزد، کار خوبی میکند که اشک میریزد، اما کار بدی میکند که اشک ریختن را برای ولایت پذیری کافی میداند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_پنجم
@ketabetarhekoli
ولایت در یک انسان به معنای وابستگی فکری و عملیِ هر چه بیشتر و روز افزونتر با ولیّ است. ولیّ را پیدا کن، ولیّ خدا را بشناس، اگر تلاش تو تلاش او، جهاد تو جهاد او، دوستی تو دوستی او، دشمنی تو دشمنی او، جبهه بندی تو جبهه بندی او باشد، آن وقت تو دارای ولایتی.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_پنجم
@ketabetarhekoli
ولایت در یک انسان، به معنای وابستگیِ فکری و عملیِ هر چه بیشتر و روز افزونتر او با ولیّ جامعه است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_پنجم
@ketabetarhekoli
جامعه اسلامی اگر بخواهد دشمنان را به جا، به وقت و خوب دفع بکند، باید در آنِ واحد، همه جناحهای این جامعهی اسلامی با آن دشمن رو به رو و مواجه شوند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_پنجم
@ketabetarhekoli
یک جلوه از جلوههای ولایت که از همه مهمتر است، این است که جامعه اسلامی نیازمند یک مرکز اداره کنندهی واحد با شرایطی خاص است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_پنجم
@ketabetarhekoli
ولایت یک انسان، پیوستگی و وابستگی مطلق اوست به ولیّ خدا که رهبری جامعه را بر عهده دارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_پنجم
@ketabetarhekoli
برای ولایت یک جامعه تلاش کردن راهش این است که تلاش کنیم برای قدرت دادن به ولیّ اسلام، به ولیّی که خدا گفته رهبر جامعه باشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_پنجم
@ketabetarhekoli
اگر جامعهای دارای ولایت شد چه میشود؟ در یک کلمه بگویم: مردهای است که دارای جان خواهد شد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_پنجم
@ketabetarhekoli
ولایت را منحصر کردیم فقط در اینکه در دلمان مهر علیبنابیطالب است و یک قطره اشک هم برای امیرالمؤمنین میریزیم ولو اینکه عملمان ضد عمل علی است، فکر و اندیشهمان ضد فکر و اندیشهی علی است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_پنجم
@ketabetarhekoli
پیغمبر یعنی، همان کسی که باید زمام قدرت را در جامعه به دست بگیرد، حاکم باشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
ولایت علیابنابیطالب یعنی چه؟
یعنی در افکارت پیرو علی باشی؛ در افعالت پیرو علی باشی؛ تو را با علیابنابیطالب علیهالسلام رابطهای نیرومند، مستحکم، خلل ناپذیر پیوند زده باشد، از علی جدا نشوی
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
در جامعهای وقتی که پیامبری آمد، معنی ندارد که با بودن پیغمبر، حاکم دیگری به جز پیغمبر بر مردم حکومت بکند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
آن کسی که ولیّ واقعی جامعه اسلامی است، او خداست. حاکم در جامعه اسلامی جز خدای متعال شخص دیگری نیست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
جامعه نماز خوان یعنی آن جامعهای که در تمام گوشه و کنارش ذکر خدا و یاد خدا در آن موج بزند. در این جامعه هیچ فاجعهای انجام نمیگیرد، هیچ جنایتی، هیچ خیانتی، هیچ لگدی به ارزشهای انسانی در این جامعه انجام نمیگیرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
آن کسی که عملاً در جامعه، زمام فرمان را و امر و نهی را به دست میگیرد از سوی پروردگار عالم، رسول اوست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
ولیّ با تشدید یاء، یعنی فرمانروا؛ آن کسی که همهی نیروها از او باید الهام بگیرند و همهی کارها به او باید برگردد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
آن کسی که در جامعه اسلامی حق امر و نهی و فرمان و حق اجرای اوامر و حق فرمان دادن و معین کردن خط مشی جامعه؛ و خلاصه حق تحکم در همه خصوصیات زندگی انسانها دارد خداست."والله ولی المؤمنین"
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
علاوه بر سلطنت تکوینی پروردگار که گردش زمین و آسمان را به اراده خویش تنظیم میکند، قوانین زندگی انسانها و روابط فردی و اجتماعی جامعه بشری هم باید از خدا الهام بگیرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
مسلمانها، پیروان قرآن اگر هم از لحاظ فکر و اندیشه و هم از لحاظ عمل و تلاش و فعالیت متصل به علیابنابیطالب علیهالسلام باشند از عذاب خدا مصون و محفوظند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
امانت فقط این نیست که یک تومان من دست شما دارم، این یک تومان را به من برگردانید. مهمترینِ نشانه و نمونههای امانت این است که آنچه امانت خداست در میان مردم، آن را انسان به جایش و به اهلش برساند. اطاعت انسان که میثاق و پیمان خدا با آدمیست، آن را در جایش مصرف کند و خرج کند، اطاعت از خدا بکند و از آن که خدا فرموده که اطاعت بشود، این مهمترین مصداق امانت است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
آن جامعهای که ذکر خدا را دارد، حاکمش مثل علیبنابیطالب "صلوات الله علیه" است، که ظلم نمیکند و ظلم را میکوبد. محکومش مثل ابیذر غفاریست، که با اینکه کتک میخورد، با اینکه تبعید میشود، با اینکه تهدید میشود، اما زیر بار ظلم نمیرود، از راه خدا برنمیگردد. این جامعهای است که در آن ذکر خدا هست، این جامعهای است که در آن اقامهی صلاه هست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
«وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» یعنی یک انسان، آنقدر دلبستهی به مساوات و انفاق باشد و دیدن فقر برایش دردآور باشد که صبر نکند نمازش تمام بشود، سائل دیگری بیاید. بهقدری این انسان جاذبهی انفاق دارد، که أمان ندارد صبر کند. جلوهای دیده که خدا آن را نمیپسندد، لذا او هم نمیپسندد، چیزی هم جز انگشتر ندارد، لذا در حال نماز به سائل میدهد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
اقامهی نماز در یک جامعه، معنایش این است که روح نماز در جامعه زنده شود، جامعه، جامعهی نماز خوان شود. جامعهی نماز خوان آن جامعهای است که در تمام گوشه و کنارهایش ذکر خدا و یاد خدا، به طور کلی موج میزند، در این جامعه هیچ جنایتی، هیچ خیانتی، هیچ لگدی به ارزشهای انسانی زده نمیشود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli