ولیّ با تشدید یاء، یعنی فرمانروا؛ آن کسی که همهی نیروها از او باید الهام بگیرند و همهی کارها به او باید برگردد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
آن کسی که در جامعه اسلامی حق امر و نهی و فرمان و حق اجرای اوامر و حق فرمان دادن و معین کردن خط مشی جامعه؛ و خلاصه حق تحکم در همه خصوصیات زندگی انسانها دارد خداست."والله ولی المؤمنین"
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
علاوه بر سلطنت تکوینی پروردگار که گردش زمین و آسمان را به اراده خویش تنظیم میکند، قوانین زندگی انسانها و روابط فردی و اجتماعی جامعه بشری هم باید از خدا الهام بگیرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
مسلمانها، پیروان قرآن اگر هم از لحاظ فکر و اندیشه و هم از لحاظ عمل و تلاش و فعالیت متصل به علیابنابیطالب علیهالسلام باشند از عذاب خدا مصون و محفوظند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
امانت فقط این نیست که یک تومان من دست شما دارم، این یک تومان را به من برگردانید. مهمترینِ نشانه و نمونههای امانت این است که آنچه امانت خداست در میان مردم، آن را انسان به جایش و به اهلش برساند. اطاعت انسان که میثاق و پیمان خدا با آدمیست، آن را در جایش مصرف کند و خرج کند، اطاعت از خدا بکند و از آن که خدا فرموده که اطاعت بشود، این مهمترین مصداق امانت است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
آن جامعهای که ذکر خدا را دارد، حاکمش مثل علیبنابیطالب "صلوات الله علیه" است، که ظلم نمیکند و ظلم را میکوبد. محکومش مثل ابیذر غفاریست، که با اینکه کتک میخورد، با اینکه تبعید میشود، با اینکه تهدید میشود، اما زیر بار ظلم نمیرود، از راه خدا برنمیگردد. این جامعهای است که در آن ذکر خدا هست، این جامعهای است که در آن اقامهی صلاه هست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
«وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» یعنی یک انسان، آنقدر دلبستهی به مساوات و انفاق باشد و دیدن فقر برایش دردآور باشد که صبر نکند نمازش تمام بشود، سائل دیگری بیاید. بهقدری این انسان جاذبهی انفاق دارد، که أمان ندارد صبر کند. جلوهای دیده که خدا آن را نمیپسندد، لذا او هم نمیپسندد، چیزی هم جز انگشتر ندارد، لذا در حال نماز به سائل میدهد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
اقامهی نماز در یک جامعه، معنایش این است که روح نماز در جامعه زنده شود، جامعه، جامعهی نماز خوان شود. جامعهی نماز خوان آن جامعهای است که در تمام گوشه و کنارهایش ذکر خدا و یاد خدا، به طور کلی موج میزند، در این جامعه هیچ جنایتی، هیچ خیانتی، هیچ لگدی به ارزشهای انسانی زده نمیشود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_ششم
@ketabetarhekoli
هر چه انسان را از راه خدا به سوی فساد و شرارت و بدی و انحطاط بکشاند، شیطان است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_هفتم
@ketabetarhekoli
هر مسلمانی و هر آن کسی که مدعی بندگی خداست، باید ولیّ زندگی خود را بداند و از خدا بخواهد به آن ولیّای که خدا معین میکند سر بسپارد و دست اطاعت به ولیّالله بدهد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_هفتم
@ketabetarhekoli
هر کسی که از تحت ولایت خدایی خارج شد، ناگزیر در ولایت طاغوتی و شیطانی وارد شده است و شیطان همان طاغوت است و طاغوت همان شیطان.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_هفتم
@ketabetarhekoli
طاغوت اسم بُت است، اما آن بُت، بُت معینی نیست. گاهی آن بُت، تو خودت هستی، گاهی آن بُت پول توست، گاهی آن بُت، زندگی راحت طلبانهی معمولی توست و گاهی...
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_هفتم
@ketabetarhekoli
شیاطین اِنس داریم، شیاطین جن داریم، شیطانی از خویشاوندان و زنان داریم، شیطانی از افراد بیگانه داریم و شیطانی از احساسات داریم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_هفتم
@ketabetarhekoli
قرآن کریم هر ولایتی غیر از ولایت خدا را به عنوان ولایت طاغوت معرفی کرده است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_هفتم
@ketabetarhekoli
شیطان هر عنصری ست که خارج از وجود آدمی، او را به کارهای شرارت آمیز و به کارهای فساد آمیز، به انحطاط، به پستی، به زبونی، به ظلم، به بدی و به کجی وا میدارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_هفتم
@ketabetarhekoli
اگر تن به ولایت شیطان دادی، شیطان بر تمام انرژیهای سازندهی خلّاقِ آفرینندهی ثمربخشِ وجود تو، مسلط خواهد شد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_هفتم
@ketabetarhekoli
آن کسی که تحت فرمان ولیّ حقیقی زندگی نمیکند باید بداند که تحت فرمان طاغوت و شیطان است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_هفتم
@ketabetarhekoli
اگر در ولایت غیر خدا باشی، هرگز التیام نخواهد یافت آن زخمی که از گناه پیش آمده بود، هرگز لطمه و لگد گناه جبران نخواهد شد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_هفتم
@ketabetarhekoli
انسانها باید سر به فرمان خدا باشند، هر چیزی که انسان را از فرمان خدا خارج کند و موجب شود انسان در مقابل خدا عصیان بورزد، طاغوت است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_هفتم
@ketabetarhekoli
غفران الهی نصیب کسی میشود که زخمهای روحی خود را، کَم کاریهای خود را جبران کند. هر چه بیشتر از مسیر منحرف شدهاید باید به همان اندازه تلاشتان را بیشتر کنید.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_هفتم
@ketabetarhekoli
انسان باید دائماً در جدّ و جهد و تلاش باشد، برای اینکه وجود خود را به ثمر برساند. هر عاملی که انسان را به عدم جدیت، به عدم تلاش کردن، به تنبلی، به راحتطلبی، به عافیتجویی، تشویق و ترغیب بکند، او طاغوت است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_هفتم
@ketabetarhekoli
عهد شیطان این است که قانونی بگذارد برای انسان که این قانون خلاف فطرت است، خلاف راهی است که انسان را به سر منزل طبیعی خود میرساند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_هفتم
@ketabetarhekoli
وابستگی به تجمّلات، چشم و هم چشمی و دنیاگرایی، پوز دادن برای دیگران خود اینها از مصادیق پیروی از شیطان است که انسان با رها کردن خود از این بندها میبیند چقدر راحت میشود و میبینی هیچ قید و بندی دست و پای او را نبسته در راه خدا.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_هفتم
@ketabetarhekoli