با بسم الله شروع کن، حتی غذا خوردن را. حتی وارد شدن را، رفتن، بیرون آمدن، تویِ خانه، دَرِ دکان، همه کار را. یعنی چه؟ یعنی تمام جهتگیریهای زندگیات برای تامین هر نیازی، باید بر طبق فرمان خدا و در جهت سبیل الله باشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_یازدهم
@ketabetarhekoli
انبیاء عظام الهی آمدند تا مردم را موحد کنند. یعنی چه؟ یعنی زنجیر اطاعت غیر خدا را از دست و گردن آنها باز کنند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_یازدهم
@ketabetarhekoli
اختلاف طبقاتی یعنی چه؟ یعنی اینکه انسانهایی که در این جامعه زندگی میکنند، اینها همه مثل هم نیستند. یک عده محکومند به اینکه محرومیت بکشند، رنج ببرند. یک عده هم بایستی بهره مند باشند، لذّت و عیش زندگی برای آنها باشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
جامعه توحیدی یک جامعهای است که گروههای انسانها در آن جامعه از یکدیگر بر حَسَب حقوق و مزایا جدا نشدند. همهی انسانها زیر یک سقف حقوقی زندگی میکنند. همه در یک مسیر و با یک نوع امکانات و با یک نوع حقوق زندگی میکنند و حرکت میکنند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
توحید وقتی در جامعهای وارد شد، اول کاری که میکند، بنای آن جامعه را با شکلی که متناسب با این عقیده است، انجام میدهد. آن وقت نوبت میرسد به اینکه یک انسان موحد چه تکالیفی دارد به عنوان یک فرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
اسلام آمد اعلان کرد که خدایان غلط است؛ خداست. آنهایی که تصور میکردند که دو خدا، دو گروه انسان را آفریدهاند، با دو گونه تمایزات و مشخصات، اشتباه کردهاند. یک خداست، همه عالم را هم او آفریده، تدبیر جهان و جهانیان یکسره در قبضهی قدرت اوست و او همه را برابر آفریده.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
وقتی ما یک خدایی هستیم، معنایش این است که مردم جامعه همه در یک صفند، یک گروهند، یک طبقهاند، برادر و در کنار همند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
آن جامعهای که اسلام به وجود میآورد، آن جامعه گروه گروه نیست، طبقه طبقه نیست، ممکن نیست مردمی از حقوقی برخوردار باشند که دیگران از آن حقوق برخوردار نباشند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
جامعهی اسلامی میدانی ست وسیع. همه میتوانند در این میدان به سوی هدفها و مقصودهای مادّی و معنوی بدوند، راه جلوی همه باز است؛ برخلاف نظامهای جاهلی که جاده را برای بعضی آسفالته میکنند و برای بعضی، راهها را پر از خار و سنگ و مانع.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
اگر دنیا امروز چشمش را باز کند، قرآنِ ما حکومت جهانی پیدا خواهد کرد، منتها جهلها و غرورها و دستهای خائنانه نمیگذارد که چشمها باز شود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
هیچ کس در آفرینش از مزیّتی که منشا برخورداریهای حقوقی باشد، بهره مند نیست. همهی مزیتها در اختیار همگان و وابسته به تلاش های مداوم و کوششها و مجاهدتهای خود آدمی ست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
اگر بنا بود که خدایانی میبودند، هر خدایی مخلوق و آفریدهی خود را به سویی میبرد. یعنی اختلاف طبقاتی میان انسانها، یعنی برداشتهشدن انسجام و وحدت در آفرینش، آفرینش جهان و انسان.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
عبادت و عبودیت افراد، موجب "تقوا" میشود و عبودیت یعنی مصونیت از گناه و در آغوش الهی بودن.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
خدا یکی است و دو نیست، یعنی بندگان خدا در دو طبقه نیستند، در یک طبقهاند، چرا؟ چون خدایشان یکی است، آفریدگارشان یکیست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
توحید به معنای یک خدا قائل بودن، تدبیر و خلق و آفرینش و اداره جهان را از یک خدا دانستن، ضامن نفی طبقات اجتماعی ست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
از یک طبقه خاص بودن، وابسته به خانوادهای بودن، وابسته به یک سلسله و تیره ای بودن، موجب گرامی تر بودن نیست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
اسلام آمد اعلان کرد که همه انسانها از یک اصل و از یک منشأ و از یک ریشهاند. همه انسانها لایق اوج و پرواز به سوی تکامل بینهایتاند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
خالق و معبود و مدبّر امور همگان خداست. این مساله خیلی مهمی است که اگر چنانچه خالق و معبود یکی شد، ناگزیر انسانها در یک طبقه و یک ترازند و اختلاف طبقاتی معنا ندارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
در سایهی توحید به انسانها تعلیم شد، اثبات شد که در متن جامعه نباید اختلاف طبقاتی وجود داشته باشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
با تدبّر در قرآن نگاه کنید که مشمول این آیه نباشیم: أفلا یتدبرون القرآنَ أم علی قلوبٍ أقفالها، قفل بر دل نباشیم، تدبّر کنیم قرآن را.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli
"انّ اکرمکم عند الله اتقاکم"
این حکم قاطع اسلامی است در زمینه نفی طبقات اجتماعی، گرامی ترین شما در نزد خدا، با تقواترین است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_دوازدهم
@ketabetarhekoli