eitaa logo
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
7.6هزار دنبال‌کننده
446 عکس
14 ویدیو
31 فایل
☑️ کانال «کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»🔻 @ketabetarhekoli ✅ این کانال وابسته به مجموعۀ «تبیین منظومۀ فکری رهبری» می‌باشد.🔻 @t_manzome_f_r 📩 مدیر @tabyin_manzome
مشاهده در ایتا
دانلود
بعثت، یعنی به‌وجود آمدن انگیزش و تلاش و شور در روح نبی به وسیله وحی. @ketabetarhekoli
این درسی است برای پیروان پیغمبر "صلی الله علیه و آله": تا خودشان عوض نشوند، نمی‌توانند دنیا را عوض کنند. @ketabetarhekoli
همان راهی که پروردگار عالم معین کرده، بالاخره بشریت در همان راه به سر منزل خواهد رسید، تردیدی نیست. @ketabetarhekoli
هدایت انسان‌ها، تشکیل مدینه‌ی فاضله، قهر و غلبه بر دشمن‌های خونین و سر‌سخت، فتح بلاد، روی غلطک انداختن سیرِ تکاملی جامعه‌ی اسلامی، این‌ها همه نعمت‌های خدا بود به پیغمبر اسلام. @ketabetarhekoli
پیغمبر، اوّل آتش به جان خودش زده شد، اوّل شور قیامت در باطن خودش به وجود آمد که توانست دنیا را به شور قیامت بکشاند. @ketabetarhekoli
بعد از آنی که در دل پیغمبر انقلاب به‌وجود آمد، به دست او، در جامعه انقلاب به‌وجود می‌آید و بعثت به معنای واقعی تحقق پیدا می‌کند. @ketabetarhekoli
انبیاء می‌خواهند نظام جاهلیت و غیر عادلانه و غیرالهی را تبدیل کنند به نظام عادلانه و الهی. @ketabetarhekoli
همیشه قدرت‌های الهی و معنوی تاریخ، یعنی انبیاء می‌آیند تا جامعه‌ی همراه با عدل و انسانیت و آزادی بسازند. @ketabetarhekoli
وقتی پیامبر وارد اجتماع می‌شود، با این هدف و ایده وارد می‌شود که جامعه‌ی طبقاتی را دگرگون و در هم بریزد و یک جامعه‌ی توحیدیِ بی‌طبقه‌ی بی‌تبعیضِ بی‌ظلمِ تحت حکومت پروردگار عالم به وجود بیاورد. @ketabetarhekoli
پیغمبر بر اثر تفکر و تدبر و مطالعه، به انقلاب و دعوت اسلامی نرسید، بلکه به وسیله وحی به این مرتبه رسید و بعد از وحی اصلا یک انسان دیگری شد. @ketabetarhekoli
اجتماع آباد و آزاد و بی‌تبعیض و بدون طبقات، همان است که انبیاء بدنبال آن بوده و در بعضی از موارد بوجود هم آوردند، انبیاء بدنبال تشکیل مدینه فاضله بودند. @ketabetarhekoli
بعثت به معنای یک انگیزش، یک انقلاب، یک تحول، یک دگرگونی و یک رستاخیز در وجود پیامبرِ برگزیده است، بعد از آنکه این انقلاب در نبی به وجود آمد، آن وقت نوبت آن است که همین انقلاب در محیط خارجی انجام بگیرد. @ketabetarhekoli
نبی وقتی در یک اجتماع مبعوث می‌شود، یعنی برانگیخته می‌شود، وقتی آمد در جامعه، دیگر یک آدمی‌ست که سر از پا نمی‌شناسد، یک آدمی‌ست که آرام و قرار ندارد، یک انسانی‌ست که تبدیل شده به یک شعله‌ی سوزان، در اجتماع می‌آید تا جامعه را توحیدی کند و فاصله طبقاتی را از بین ببرد. @ketabetarhekoli
پیغمبر که می‌آید داخل یک اجتماع، برای تحول می‌آید، می‌آید تا دگرگونی ایجاد کند، می‌آید تا بگوید چرا باید موارد ثروت در این جامعه و سرچشمه‌های جوشان مال، در اختیار یک اقلیت اشراف باشد؟ @ketabetarhekoli
در تمام جامعه‌هایی که پیغمبری ظهور کرده، با این هدف آمده تا جامعه را از شکلی غلط، از شکلی ناموزون، از شکلی توأم با ظلم و جور و ستم، تبدیل کند به شکلی موزون، به شکلی زیبا و به شکلی عادلانه، این است رستاخیز نبوت. @ketabetarhekoli
پیغمبران می‌خواهند جامعه را تبدیل کنند به جامعه‌ای که قلمرو حکومت خدا باشد، نه قلمرو حکومت هوس‌ها و هوی‌ها، این حاصل کار پیغمبرهاست. @ketabetarhekoli
یک سوال: انبیاء برای پیراستن و آراستن مردم از چه راهی استفاده کردند؟ چه کار کردند؟ آیا آمدند پیش مردم دانه دانه دست آنها را گرفتند و تعلیم و تربیت دادند؟ @ketabetarhekoli
وحی نبوت، دعوتِ نبوت، از سنگ‌های سیاه و تیره، آیینه‌های صاف و روشن می‌سازد، و این هدف نبوت است، انسان درست کردن. @ketabetarhekoli
انبیاء می‌آیند تا انسان را، انسان کامل و متعالی بسازند، این هدف اولی انبیاست. @ketabetarhekoli
پیراستن، آراستن، از رذیلت‌ها پاک کردن، به فضیلت‌ها انسان را آرایش دادن، این هدف انبیاست‌. @ketabetarhekoli
انبیاء می‌گویند ما اگر بخواهیم یکی یکی آدم‌ها را درست کنیم، شب می‌شود و عمر می‌گذرد، جامعه لازم است، نظامی لازم است. @ketabetarhekoli