eitaa logo
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
7.6هزار دنبال‌کننده
446 عکس
14 ویدیو
31 فایل
☑️ کانال «کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»🔻 @ketabetarhekoli ✅ این کانال وابسته به مجموعۀ «تبیین منظومۀ فکری رهبری» می‌باشد.🔻 @t_manzome_f_r 📩 مدیر @tabyin_manzome
مشاهده در ایتا
دانلود
همان راهی که پروردگار عالم معین کرده، بالاخره بشریت در همان راه به سر منزل خواهد رسید، تردیدی نیست. @ketabetarhekoli
هدایت انسان‌ها، تشکیل مدینه‌ی فاضله، قهر و غلبه بر دشمن‌های خونین و سر‌سخت، فتح بلاد، روی غلطک انداختن سیرِ تکاملی جامعه‌ی اسلامی، این‌ها همه نعمت‌های خدا بود به پیغمبر اسلام. @ketabetarhekoli
پیغمبر، اوّل آتش به جان خودش زده شد، اوّل شور قیامت در باطن خودش به وجود آمد که توانست دنیا را به شور قیامت بکشاند. @ketabetarhekoli
بعد از آنی که در دل پیغمبر انقلاب به‌وجود آمد، به دست او، در جامعه انقلاب به‌وجود می‌آید و بعثت به معنای واقعی تحقق پیدا می‌کند. @ketabetarhekoli
انبیاء می‌خواهند نظام جاهلیت و غیر عادلانه و غیرالهی را تبدیل کنند به نظام عادلانه و الهی. @ketabetarhekoli
همیشه قدرت‌های الهی و معنوی تاریخ، یعنی انبیاء می‌آیند تا جامعه‌ی همراه با عدل و انسانیت و آزادی بسازند. @ketabetarhekoli
وقتی پیامبر وارد اجتماع می‌شود، با این هدف و ایده وارد می‌شود که جامعه‌ی طبقاتی را دگرگون و در هم بریزد و یک جامعه‌ی توحیدیِ بی‌طبقه‌ی بی‌تبعیضِ بی‌ظلمِ تحت حکومت پروردگار عالم به وجود بیاورد. @ketabetarhekoli
پیغمبر بر اثر تفکر و تدبر و مطالعه، به انقلاب و دعوت اسلامی نرسید، بلکه به وسیله وحی به این مرتبه رسید و بعد از وحی اصلا یک انسان دیگری شد. @ketabetarhekoli
اجتماع آباد و آزاد و بی‌تبعیض و بدون طبقات، همان است که انبیاء بدنبال آن بوده و در بعضی از موارد بوجود هم آوردند، انبیاء بدنبال تشکیل مدینه فاضله بودند. @ketabetarhekoli
بعثت به معنای یک انگیزش، یک انقلاب، یک تحول، یک دگرگونی و یک رستاخیز در وجود پیامبرِ برگزیده است، بعد از آنکه این انقلاب در نبی به وجود آمد، آن وقت نوبت آن است که همین انقلاب در محیط خارجی انجام بگیرد. @ketabetarhekoli
نبی وقتی در یک اجتماع مبعوث می‌شود، یعنی برانگیخته می‌شود، وقتی آمد در جامعه، دیگر یک آدمی‌ست که سر از پا نمی‌شناسد، یک آدمی‌ست که آرام و قرار ندارد، یک انسانی‌ست که تبدیل شده به یک شعله‌ی سوزان، در اجتماع می‌آید تا جامعه را توحیدی کند و فاصله طبقاتی را از بین ببرد. @ketabetarhekoli
پیغمبر که می‌آید داخل یک اجتماع، برای تحول می‌آید، می‌آید تا دگرگونی ایجاد کند، می‌آید تا بگوید چرا باید موارد ثروت در این جامعه و سرچشمه‌های جوشان مال، در اختیار یک اقلیت اشراف باشد؟ @ketabetarhekoli
در تمام جامعه‌هایی که پیغمبری ظهور کرده، با این هدف آمده تا جامعه را از شکلی غلط، از شکلی ناموزون، از شکلی توأم با ظلم و جور و ستم، تبدیل کند به شکلی موزون، به شکلی زیبا و به شکلی عادلانه، این است رستاخیز نبوت. @ketabetarhekoli
پیغمبران می‌خواهند جامعه را تبدیل کنند به جامعه‌ای که قلمرو حکومت خدا باشد، نه قلمرو حکومت هوس‌ها و هوی‌ها، این حاصل کار پیغمبرهاست. @ketabetarhekoli
یک سوال: انبیاء برای پیراستن و آراستن مردم از چه راهی استفاده کردند؟ چه کار کردند؟ آیا آمدند پیش مردم دانه دانه دست آنها را گرفتند و تعلیم و تربیت دادند؟ @ketabetarhekoli
وحی نبوت، دعوتِ نبوت، از سنگ‌های سیاه و تیره، آیینه‌های صاف و روشن می‌سازد، و این هدف نبوت است، انسان درست کردن. @ketabetarhekoli
انبیاء می‌آیند تا انسان را، انسان کامل و متعالی بسازند، این هدف اولی انبیاست. @ketabetarhekoli
پیراستن، آراستن، از رذیلت‌ها پاک کردن، به فضیلت‌ها انسان را آرایش دادن، این هدف انبیاست‌. @ketabetarhekoli
انبیاء می‌گویند ما اگر بخواهیم یکی یکی آدم‌ها را درست کنیم، شب می‌شود و عمر می‌گذرد، جامعه لازم است، نظامی لازم است. @ketabetarhekoli
زحمتی و خون دلی که برای ساختن محیط متناسب، انسان بایستی متحمل بشود، به مراتب بیشتر است از زحمتی که برای یک فرد می‌کشیم، اما فایده‌‌اش را حساب کن! آنجا یک جامعه درست می‌کنی، میلیون‌ها انسان می‌سازی، انبیاء کارشان این بود. @ketabetarhekoli
یک عده نمی‌توانند این را بفهمند که انبیاء می‌خواستند محیط متناسب و مساعد درست کنند، خیال می‌کنند انبیاء می‌خواستند دانه دانه آدم درست کنند، در حالی که دانه دانه آدم درست کردن از شان انبیاء به دور است. @ketabetarhekoli