همیشه قدرتهای الهی و معنوی تاریخ، یعنی انبیاء میآیند تا جامعهی همراه با عدل و انسانیت و آزادی بسازند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_شانزدهم
@ketabetarhekoli
وقتی پیامبر وارد اجتماع میشود، با این هدف و ایده وارد میشود که جامعهی طبقاتی را دگرگون و در هم بریزد و یک جامعهی توحیدیِ بیطبقهی بیتبعیضِ بیظلمِ تحت حکومت پروردگار عالم به وجود بیاورد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_شانزدهم
@ketabetarhekoli
پیغمبر بر اثر تفکر و تدبر و مطالعه، به انقلاب و دعوت اسلامی نرسید، بلکه به وسیله وحی به این مرتبه رسید و بعد از وحی اصلا یک انسان دیگری شد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_شانزدهم
@ketabetarhekoli
اجتماع آباد و آزاد و بیتبعیض و بدون طبقات، همان است که انبیاء بدنبال آن بوده و در بعضی از موارد بوجود هم آوردند، انبیاء بدنبال تشکیل مدینه فاضله بودند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_شانزدهم
@ketabetarhekoli
بعثت به معنای یک انگیزش، یک انقلاب، یک تحول، یک دگرگونی و یک رستاخیز در وجود پیامبرِ برگزیده است، بعد از آنکه این انقلاب در نبی به وجود آمد، آن وقت نوبت آن است که همین انقلاب در محیط خارجی انجام بگیرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_شانزدهم
@ketabetarhekoli
نبی وقتی در یک اجتماع مبعوث میشود، یعنی برانگیخته میشود، وقتی آمد در جامعه، دیگر یک آدمیست که سر از پا نمیشناسد، یک آدمیست که آرام و قرار ندارد، یک انسانیست که تبدیل شده به یک شعلهی سوزان، در اجتماع میآید تا جامعه را توحیدی کند و فاصله طبقاتی را از بین ببرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_شانزدهم
@ketabetarhekoli
پیغمبر که میآید داخل یک اجتماع، برای تحول میآید، میآید تا دگرگونی ایجاد کند، میآید تا بگوید چرا باید موارد ثروت در این جامعه و سرچشمههای جوشان مال، در اختیار یک اقلیت اشراف باشد؟
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_شانزدهم
@ketabetarhekoli
در تمام جامعههایی که پیغمبری ظهور کرده، با این هدف آمده تا جامعه را از شکلی غلط، از شکلی ناموزون، از شکلی توأم با ظلم و جور و ستم، تبدیل کند به شکلی موزون، به شکلی زیبا و به شکلی عادلانه، این است رستاخیز نبوت.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_شانزدهم
@ketabetarhekoli
پیغمبران میخواهند جامعه را تبدیل کنند به جامعهای که قلمرو حکومت خدا باشد، نه قلمرو حکومت هوسها و هویها، این حاصل کار پیغمبرهاست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_شانزدهم
@ketabetarhekoli
یک سوال: انبیاء برای پیراستن و آراستن مردم از چه راهی استفاده کردند؟ چه کار کردند؟
آیا آمدند پیش مردم دانه دانه دست آنها را گرفتند و تعلیم و تربیت دادند؟
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
وحی نبوت، دعوتِ نبوت، از سنگهای سیاه و تیره، آیینههای صاف و روشن میسازد، و این هدف نبوت است، انسان درست کردن.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
انبیاء میآیند تا انسان را، انسان کامل و متعالی بسازند، این هدف اولی انبیاست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
پیراستن، آراستن، از رذیلتها پاک کردن، به فضیلتها انسان را آرایش دادن، این هدف انبیاست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
انبیاء میگویند ما اگر بخواهیم یکی یکی آدمها را درست کنیم، شب میشود و عمر میگذرد، جامعه لازم است، نظامی لازم است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
زحمتی و خون دلی که برای ساختن محیط متناسب، انسان بایستی متحمل بشود، به مراتب بیشتر است از زحمتی که برای یک فرد میکشیم، اما فایدهاش را حساب کن! آنجا یک جامعه درست میکنی، میلیونها انسان میسازی، انبیاء کارشان این بود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
یک عده نمیتوانند این را بفهمند که انبیاء میخواستند محیط متناسب و مساعد درست کنند، خیال میکنند انبیاء میخواستند دانه دانه آدم درست کنند، در حالی که دانه دانه آدم درست کردن از شان انبیاء به دور است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
امام آن کسی است که در جامعه، باید حق را از باطل جدا کند، اوست که باید صفها را مشخص کند، اوست که باید تعادل و توازن اجتماعی را برقرار کند. چرا؟ چون حاکم جامعه است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
انبیاء آمدهاند تا انسانها را از بدیها، پستیها، از جهالتها، از رذائل اخلاقی، از پوشیده ماندن استعدادها، نجات دهند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
به صرف حرف زدن، به صرف موعظه کردن، نظام عادلانه درست نمیشود. باید در متن میدان بود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
امام میزان است، معیار است، بدیها و خوبیها با او سنجیده میشود، راهها با او تطبیق داده میشود، به علاوه، اوست که ناظر است در اجتماع به اینکه مردم از توازن و تعادل خارج نشوند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
انبیاء معتقد به تربیت فردی نیستند، انبیاء معتقد به دانه دانه انسان سازی نیستند، انبیاء میگویند برای ساختن انسان، باید محیط مناسب و سالم، محیطی که بتوان در آن انسان پروراند، فراهم کرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
بنی آدم غیر از انسان است، بنی آدم همین موجودی است که روی دوپا راه میرود با این همه داعیه، اما انسان شدن یعنی همه این فضائل و سرچشمههای استعداد در وجود او به جریان بیفتد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli
پیغمبرها آمدهاند برای چه؟ برای تشکیل نظام و محیط عالانه، آمدهاند تا دنیا را عادلانه درست کنند، آمدهاند تا جامعه و نظام عادلانه بوجود بیاورند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هفدهم
@ketabetarhekoli