روحِ توحید عبارت است از نفی هر گونه قدرتی جز قدرت پروردگار.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
ایمان دینی اگر کورکورانه و ناآگاهانه باشد، فایده ندارد. دین میخواهد هر کسی را که به او میگِرود، از اوّل بداند به کجا میرود و دنبال چه کاری میرود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
توحید و معرفت خدا هم مایهی تکامل و تعالی روح انسان است و هم به معنای ایجاد یک محیط الهی و نظام عادلانه و بیطبقه است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
انبیاء راست و حسینی و صاف، مطلب را از اوّل بیان میکنند. از اوّل به مردم میگویند منظور ما چیست. هم به آن طبقات عالیه میگویند هم به آن طبقات پایین. از اوّل میگویند: میخواهیم آن بالاییها را بیاوریم پایین، پایینیها را بیاوریم بالا، با هم برابرشان کنیم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
هم تأمین کنندهی هدف نهایی انبیاء، اعتقاد به توحید و وجود خدا و وحدانیت خداست، و هم اینکه آن محیطی که برای انسان سازی لازم میدانند، برای پیاده کردن کارخانه آدمسازی، توحید بهترین و گویاترین شعار است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
زورگویانِ تاریخ، قلدرانی که در این مدت دراز به مردم زور گفتند و بار بر دوش مردم گذاشتند، اینها همه بر خلاف توحید عمل کردند، توحید این همه را نفی میکند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
چرا گویندگانِ دینی بجای آنکه از توحید شروع کنند، فکراً و عملاً؛ میپردازند به مسائل فرعی و درجه دو و سه؟!
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
"دین" آگاهی و بصیرت را اصل میداند و مسلمان ناآگاه را قبول نمیکند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
"دین" اساساً با آگاهی و بصیرت همراه است، به هیچ کس نمیگوید حالا شما عجالتاً قبول کن و بعد برو تحقیق کن، ابداً؛ در عالم دین این حرفها نیست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
عدهای از مبلغین و روحانیون اصلاََ به هیچ صورتی توجه پیدا نمیکنند که امروز، نقطهی شروع کارشان، نقطه شروع کار انبیاست. مسائلی در درجه دهم، در درجه هشتم، در درجه پنجم، برایشان قیمتش، ارزشش، بیشتر است از مسألهی توحید، از بیان قرآن، از اصول دین، از معارف عالیهی اسلام.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
درسی که ما میگیریم از کار انبیاء و از نقطه شروع انبیاء، این است که باید ما هم نقطهی شروعمان را همان نقطهی شروع انبیاء، یعنی توحید قرار دهیم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
امروز روزی نیست که دنیای اسلام طاقت تأخیر در بیان مسائل اصلی از جمله توحید را داشته باشد. امروز باید هرچه که لازمتر است جلو بیاندازیم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
تا آخر دنیا چنین است که هر جامعهای، هر امتی که بر روال دین حرکت نکند، بر طبق دین حرکت نکند، نابود خواهد شد، هضم خواهد شد، تشکیلاتشان از بین میرود، جزو ملتهای دیگر میشود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
توحید همه چیز مکتب انبیاست. توحید و معرفت خدا، هم مایهی تکامل و روحی انسان است و هم مایهی ایجاد یک محیط الهی یک جامعه و نظام بدون ظلم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_هجدهم
@ketabetarhekoli
یک حاکم اسلامی مثل امیرالمؤمنین علیهالسلام در جامعهی اسلامی همان قدر حق و حقوق دارد که یکی از آحاد رعیت دارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_نوزدهم
@ketabetarhekoli
نبوت یک رستاخیز اجتماعی است و یکی از اصول این رستاخیز، نفی طبقات اجتماعی است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_نوزدهم
@ketabetarhekoli
مخالفان انبیاء اول کسانی هستند که از فاصله طبقاتی بهره میبرند. دوم ثروت اندوزان و مال جمعکنان، سوم حاکم مستبد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_نوزدهم
@ketabetarhekoli
در یک اجتماعی اگر دیدید یک انسان ضعیف، یک انسان معمولی، نمیتواند حق خود را بدون لکنت زبان بگیرد، بدانید چنین اجتماعی، رستگار و موفق و پیروزمند نیست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_نوزدهم
@ketabetarhekoli
جامعهای که اسلام و همهی ادیان توحیدی عالم میخواهند، جامعهای است که در آن زور نباشد، قلدری نباشد، جمع ثروت در کنار محرومین و طبقات مستمند نباشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_نوزدهم
@ketabetarhekoli
درست توجه کنید، یادتان باشد، خصوصیات آن جامعهای که پیامبر میخواهد با دست قدرتمند خود و با آموزش و الهام وحی بسازد، خصوصیات بزرگ و خطوط اصلیاش، وجود علم و آگاهی و عدل و دادگری و نفی طبقات اجتماعی و نفی استثمار و نفی جمع ثروت است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_نوزدهم
@ketabetarhekoli