اگر به تعهدات ایمان به نبوت پایبند نباشیم دروغ است که بگوییم: شهادت میدهم که او پیغمبر خداست، این یک شهادت سطحی ست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_دوم
@ketabetarhekoli
عبداللهبن عباس پسر عموی پیغمبر و امیرالمؤمنین، راوی این همه حدیث، مفسر قرآن، چهره موجه بین شیعه و سنی، امیرالمؤمنین را تنها گذاشت، این آدم در حالی که استاندار بصره بود، پولهای بیتالمال را برداشت و به مکه فرار کرد و چند کنیز زیبا خرید و مشغول خوش گذرانی شد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_دوم
@ketabetarhekoli
یک جبهه جدید، یک صف بندی جدید، یک موضع گیری متقابل جدید با آمدن پیغمبر در جامعه به وجود میآید. پیغمبر یک طرف در یک صف، دشمنان و معارضان و معاندانِ پیغمبر هم یک طرف، در یک صف دیگر.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_دوم
@ketabetarhekoli
تعهد رسالت، ساختن یک دنیایی به شکلی است که اسلام گفته است؛ این تعهد رسالت است. رسول که میآید، میآید تا جهانی را با قوارهای که اسلام پیشنهاد میکند، بسازد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_دوم
@ketabetarhekoli
ایمان به پیغمبر تعهداتی را با خود به دنبال میآورد، به هر اندازه که آن تعهدها انجام گرفت، ایمان انسان به همان اندازه درست است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_دوم
@ketabetarhekoli
ما روی معیارهای قرآنی میگوییم آن انسانی که به تعهدات ایمان پایبند نباشد، او مؤمن نیست. مؤمن آن وقتی است که به تعهدات و مسئولیتهایی که ایمان به نبوت برای انسان میآورد، پایبند باشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_دوم
@ketabetarhekoli
اگر میبینی دلت پرواز میکند به سوی راحتیها، تنعمها، عیشها، پولها، مقامها، آبرومندیها، ناز و فخر فروختنها به این و آن، بدان اگر کوفه هم میبودی، از آن کسانی میبودی که خیلی اگر ملاحظه میکردی، شبانه، یواشکی، با همسایهها خداحافظی نکرده، اسبت را سوار میشدی، به زن و بچهات هم میگفتی من در شام منتظر شما هستم؛ یا علی مدد!
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_دوم
@ketabetarhekoli
در پیغمبری دو تحول و دگرگونی هست، اول در وجود خود پیغمبر، بعثت، رستاخیز، انقلاب و تحول به وجود میآید، اول او عوض میشود، اول او از حالت رکود خارج میشود و بعد از آن، رستاخیزی عظیمتر در متن جامعه برپا میشود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
دین که میآید برای کوبیدن عقل نمیآید، برای نسخ کردن عقل و بیرون راندن عقل از زندگی نمیآید، بلکه برای هدایت عقل، برای دستگیریِ عقل می آید.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
آنی که خیال میکند دین با عقل منافات دارد، یا دین را نمیشناسد یا عقل ندارد. آنچه که دین میگوید، عقلهای صحیح میفهمند و میپسندند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
آن آدمی که یک قدم در راهِ از بین بردن گرسنگیها بر نمیدارد، یک گام در راه نابود کردن ریشه فقر جلو نمیرود و مینشیند تا دستی از غیب برون آید و کاری بکند، این جور آدمها باید بدانند که اگر دستی از غیب بیرون آمد، اول توی مغز خود اینها میکوبد که این وجودهای ضایع و باطل را بیاندازد دور، سَقطشان کند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
پیغمبر، اول آتش به جان خودش زده شد، اول شور قیامت در باطن خودش به وجود آمد که توانست دنیا را به شور قیامت بکشاند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
پیغمبر، اگر اول در باطنش انقلاب و تحولی به وجود نمیآمد، اگر اول خودش عوض نمیشد، نمیتوانست دنیا را عوض کند و این درسی است برای پیروان پیغمبر، تا بدانند که تا خودشان عوض نشوند نمیتوانند دنیا را عوض کنند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
وقتی پیامبر وارد اجتماع میشود، با این هدف و ایده وارد میشود که جامعهی طبقاتی را دگرگون و در هم بریزد و یک جامعهی توحیدی بیطبقهی بیتبعیضِ بیظلمِ تحت حکومت پروردگار عالم به وجود بیاورد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
بعثت به معنای یک انگیزش، یک انقلاب، یک تحول، یک دگرگونی و یک رستاخیز در وجود پیامبرِ برگزیده است بعد از آنکه این انقلاب در نبی به وجود آمد، آن وقت نوبت آن است که همین انقلاب در محیط خارجی انجام بگیرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
اجتماع آباد و آزاد و بیتبعیض و بدون طبقات، همان است که انبیاء بدنبال آن بوده و در بعضی از موارد بوجود هم آوردند، انبیاء بدنبال تشکیل مدینه فاضله بودند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
پیغمبر که میآید داخل یک اجتماع، برای تحول میآید، میآید تا دگرگونی ایجاد کند، میآید تا بگوید چرا باید موارد ثروت در این جامعه و سرچشمههای جوشان مال، در اختیار یک اقلیت اشراف باشد؟
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
پیغمبران میخواهند جامعه را تبدیل کنند به جامعهای که قلمرو حکومت خدا باشد، نه قلمرو حکومت هوسها و هواها، این حاصل کار پیغمبرهاست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
توحید همهچیزِ مکتب انبیاء علیهم السلام است. توحید و معرفت خدا هم مایهی تکامل و تعالی روح انسان است، و هم به معنای ایجاد یک محیط الهی، یک نظام عادلانه، یک نظام بیطبقه، یک نظام بدون ظلم که این محیط برای پرورش انسان، لازم و ضروری است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
مردم برای معجزهی نبوت به دنبال کارهای خارقالعاده و کارهایی که به طور معمول در مسائل طبیعی انجام نمیگیرد، میگردند، مثل شکافتن دیوار، صحبت کردن سنگ ریزه و... . گرچه اینها خوب است اما معجزهی بزرگ نبوت چیزی نیست جز ساختن انسانهای خوب و آراسته شده به فضایل این بزرگترین معجزهی نبوتهاست، شوخی نیست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
پیامبر نمیآید یک گوشه بنشیند و یکی یکی افراد را اصلاح کند و با نصیحت و پند یکی یکی از آن طرف آدم بیاورد این طرف، بلکه میآید یک کارخانهی آدم سازی راه میاندازد که هزار هزار آدم را اصلاح میکند. این کارخانه آدم سازی، جامعه و نظام اسلامی است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
انبیاء دو هدف دارند، دو هدف مهم، یکی هدف اساسی است که همان ساختن انسان است، تعالی و رشد است، کشف اوست، پیراستن انسان از بدیها و آراستنش به فضایل و نیکیها، خلاصه انسان را انسان کردن. اما هدف دیگری که در نیمهی راه هدف اول به وجود میآید این است که تشکیل جامعهی توحیدی، تشکیل نظام الهی، تشکیل حکومت خدا، تشکیل تشکیلاتی که با قوانین و مقررات الهی اداره بشود، این هدف همه انبیاست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
پیغمبر آمده برای تشکیل نظام و محیط عادلانه. آمده تا دنیا را عادلانه درست کند، که آمده تا جامعه و نظام عادلانه به وجود بیاورد و البته در نظام عادلانه است که انسانها فرصت پیدا میکنند به تکامل و تعالی برسند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli