در پیغمبری دو تحول و دگرگونی هست، اول در وجود خود پیغمبر، بعثت، رستاخیز، انقلاب و تحول به وجود میآید، اول او عوض میشود، اول او از حالت رکود خارج میشود و بعد از آن، رستاخیزی عظیمتر در متن جامعه برپا میشود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
دین که میآید برای کوبیدن عقل نمیآید، برای نسخ کردن عقل و بیرون راندن عقل از زندگی نمیآید، بلکه برای هدایت عقل، برای دستگیریِ عقل می آید.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
آنی که خیال میکند دین با عقل منافات دارد، یا دین را نمیشناسد یا عقل ندارد. آنچه که دین میگوید، عقلهای صحیح میفهمند و میپسندند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
آن آدمی که یک قدم در راهِ از بین بردن گرسنگیها بر نمیدارد، یک گام در راه نابود کردن ریشه فقر جلو نمیرود و مینشیند تا دستی از غیب برون آید و کاری بکند، این جور آدمها باید بدانند که اگر دستی از غیب بیرون آمد، اول توی مغز خود اینها میکوبد که این وجودهای ضایع و باطل را بیاندازد دور، سَقطشان کند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
پیغمبر، اول آتش به جان خودش زده شد، اول شور قیامت در باطن خودش به وجود آمد که توانست دنیا را به شور قیامت بکشاند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
پیغمبر، اگر اول در باطنش انقلاب و تحولی به وجود نمیآمد، اگر اول خودش عوض نمیشد، نمیتوانست دنیا را عوض کند و این درسی است برای پیروان پیغمبر، تا بدانند که تا خودشان عوض نشوند نمیتوانند دنیا را عوض کنند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
وقتی پیامبر وارد اجتماع میشود، با این هدف و ایده وارد میشود که جامعهی طبقاتی را دگرگون و در هم بریزد و یک جامعهی توحیدی بیطبقهی بیتبعیضِ بیظلمِ تحت حکومت پروردگار عالم به وجود بیاورد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
بعثت به معنای یک انگیزش، یک انقلاب، یک تحول، یک دگرگونی و یک رستاخیز در وجود پیامبرِ برگزیده است بعد از آنکه این انقلاب در نبی به وجود آمد، آن وقت نوبت آن است که همین انقلاب در محیط خارجی انجام بگیرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
اجتماع آباد و آزاد و بیتبعیض و بدون طبقات، همان است که انبیاء بدنبال آن بوده و در بعضی از موارد بوجود هم آوردند، انبیاء بدنبال تشکیل مدینه فاضله بودند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
پیغمبر که میآید داخل یک اجتماع، برای تحول میآید، میآید تا دگرگونی ایجاد کند، میآید تا بگوید چرا باید موارد ثروت در این جامعه و سرچشمههای جوشان مال، در اختیار یک اقلیت اشراف باشد؟
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
پیغمبران میخواهند جامعه را تبدیل کنند به جامعهای که قلمرو حکومت خدا باشد، نه قلمرو حکومت هوسها و هواها، این حاصل کار پیغمبرهاست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
توحید همهچیزِ مکتب انبیاء علیهم السلام است. توحید و معرفت خدا هم مایهی تکامل و تعالی روح انسان است، و هم به معنای ایجاد یک محیط الهی، یک نظام عادلانه، یک نظام بیطبقه، یک نظام بدون ظلم که این محیط برای پرورش انسان، لازم و ضروری است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
مردم برای معجزهی نبوت به دنبال کارهای خارقالعاده و کارهایی که به طور معمول در مسائل طبیعی انجام نمیگیرد، میگردند، مثل شکافتن دیوار، صحبت کردن سنگ ریزه و... . گرچه اینها خوب است اما معجزهی بزرگ نبوت چیزی نیست جز ساختن انسانهای خوب و آراسته شده به فضایل این بزرگترین معجزهی نبوتهاست، شوخی نیست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
پیامبر نمیآید یک گوشه بنشیند و یکی یکی افراد را اصلاح کند و با نصیحت و پند یکی یکی از آن طرف آدم بیاورد این طرف، بلکه میآید یک کارخانهی آدم سازی راه میاندازد که هزار هزار آدم را اصلاح میکند. این کارخانه آدم سازی، جامعه و نظام اسلامی است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
انبیاء دو هدف دارند، دو هدف مهم، یکی هدف اساسی است که همان ساختن انسان است، تعالی و رشد است، کشف اوست، پیراستن انسان از بدیها و آراستنش به فضایل و نیکیها، خلاصه انسان را انسان کردن. اما هدف دیگری که در نیمهی راه هدف اول به وجود میآید این است که تشکیل جامعهی توحیدی، تشکیل نظام الهی، تشکیل حکومت خدا، تشکیل تشکیلاتی که با قوانین و مقررات الهی اداره بشود، این هدف همه انبیاست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
پیغمبر آمده برای تشکیل نظام و محیط عادلانه. آمده تا دنیا را عادلانه درست کند، که آمده تا جامعه و نظام عادلانه به وجود بیاورد و البته در نظام عادلانه است که انسانها فرصت پیدا میکنند به تکامل و تعالی برسند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
از جمله خصوصیات پیغمبر این است که بار گران را برمیدارد، بار گران جهالتها بار گران سنتهای غلط، بار گران نظامهای پلید غیر انسانی، بار گران دیکتاتوریها و استبدادها و زورگوییها و استثمارها، هر بار گرانی را از دوش مردم برمیدارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
مگر ابوذر که بود؟
جز اینکه یک عرب خشن بیابانگرد، بیاعتنا به انسانیت بود. پیغمبر مکرم اسلام صلیاللهعلیه وآله همین موجود را، همین سنگ سیاه را میآورد زیرسابِ وحی و دعوت و از او انسانی میسازد که هیچ فضیلتی از فضائل انسانی نیست که در او نباشد، معجزهی بزرگ پیغمبر این است. انسانی با آن حالت حالا تبدیل شده به چنین موجود با ارزشی.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
وقتی نگاه میکنیم میبینیم مردمی که همه گونه اقتضای جنایت و فساد در آنها وجود دارد اما وقتی زیر چتر اسلام میآیند، وقتی زیرسابِ دعوت اسلام قرار میگیرند، آن انسان وحشی دیروز آن جانی دیروز که هیچ چیز نمیشد رویش حساب کرد الان معدن فضائل و کرامات شده.
این چیزی جز معجزه انبیاست؟
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
انبیاء میآیند تا انسانها را انسان کنند. شما در محیط انبیاء از خوی درندگی اثری نمیبینید، از زندگی حیوانی و وحشیانه خبری نیست، در آنجا هرآنچه هست نورِ صفا و انسانیت است این هنر و مُعجِز بزرگ نبوت است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
آنهایی که ظاهر انسانی دارند اما باطن و خوی حیوانی، آنهایی که با چهره به ظاهر آراستهی انسانی کارهای حیوانات وحشی را مرتکب میشوند و آن دسته کسانی که غم و محنت هم نوع خودشان را میبینند و در اصلاح کَکشان هم نمیگزد آنها انسان نیستند هر چند که ظاهرشان خیلی شیک و تمیز و اتو کشیده است، هرچند که عنوان دانشمند و دکتر را با خود یدک میکشند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
هدف واقعی انبیاء این است که انسان را کشف کنند، خوبیها، استعدادها، تعالی و رشد او را از درونش استخراج کنند. انسانها را از صفات بد پاک کنند، از هوسرانیها دور کنند، از نمودارهای زندگی حیوانی نجات دهند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
هر جامعهای که طاغوتی باشد نابود میشود مانند قومهای ستمگر که با عذاب از بین میرفتند، به طور کلی تا آخر دنیا همین است.
هر جامعهای هر امتی که بر روال دین حرکت نکند بر طبق دین حرکت نکند نابود خواهند شد، نه اینکه آدمهایش همه خواهند مُرد، نه، به معنای نابود شدن تشکیلات ملی آنهاست، جذب میشوند، هضم میشوند، جزو ملتهای دیگر میشوند، ملیتشان اصلا از بین میرود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli