انبیاء دو هدف دارند، دو هدف مهم، یکی هدف اساسی است که همان ساختن انسان است، تعالی و رشد است، کشف اوست، پیراستن انسان از بدیها و آراستنش به فضایل و نیکیها، خلاصه انسان را انسان کردن. اما هدف دیگری که در نیمهی راه هدف اول به وجود میآید این است که تشکیل جامعهی توحیدی، تشکیل نظام الهی، تشکیل حکومت خدا، تشکیل تشکیلاتی که با قوانین و مقررات الهی اداره بشود، این هدف همه انبیاست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
پیغمبر آمده برای تشکیل نظام و محیط عادلانه. آمده تا دنیا را عادلانه درست کند، که آمده تا جامعه و نظام عادلانه به وجود بیاورد و البته در نظام عادلانه است که انسانها فرصت پیدا میکنند به تکامل و تعالی برسند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
از جمله خصوصیات پیغمبر این است که بار گران را برمیدارد، بار گران جهالتها بار گران سنتهای غلط، بار گران نظامهای پلید غیر انسانی، بار گران دیکتاتوریها و استبدادها و زورگوییها و استثمارها، هر بار گرانی را از دوش مردم برمیدارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
مگر ابوذر که بود؟
جز اینکه یک عرب خشن بیابانگرد، بیاعتنا به انسانیت بود. پیغمبر مکرم اسلام صلیاللهعلیه وآله همین موجود را، همین سنگ سیاه را میآورد زیرسابِ وحی و دعوت و از او انسانی میسازد که هیچ فضیلتی از فضائل انسانی نیست که در او نباشد، معجزهی بزرگ پیغمبر این است. انسانی با آن حالت حالا تبدیل شده به چنین موجود با ارزشی.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
وقتی نگاه میکنیم میبینیم مردمی که همه گونه اقتضای جنایت و فساد در آنها وجود دارد اما وقتی زیر چتر اسلام میآیند، وقتی زیرسابِ دعوت اسلام قرار میگیرند، آن انسان وحشی دیروز آن جانی دیروز که هیچ چیز نمیشد رویش حساب کرد الان معدن فضائل و کرامات شده.
این چیزی جز معجزه انبیاست؟
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
انبیاء میآیند تا انسانها را انسان کنند. شما در محیط انبیاء از خوی درندگی اثری نمیبینید، از زندگی حیوانی و وحشیانه خبری نیست، در آنجا هرآنچه هست نورِ صفا و انسانیت است این هنر و مُعجِز بزرگ نبوت است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
آنهایی که ظاهر انسانی دارند اما باطن و خوی حیوانی، آنهایی که با چهره به ظاهر آراستهی انسانی کارهای حیوانات وحشی را مرتکب میشوند و آن دسته کسانی که غم و محنت هم نوع خودشان را میبینند و در اصلاح کَکشان هم نمیگزد آنها انسان نیستند هر چند که ظاهرشان خیلی شیک و تمیز و اتو کشیده است، هرچند که عنوان دانشمند و دکتر را با خود یدک میکشند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
هدف واقعی انبیاء این است که انسان را کشف کنند، خوبیها، استعدادها، تعالی و رشد او را از درونش استخراج کنند. انسانها را از صفات بد پاک کنند، از هوسرانیها دور کنند، از نمودارهای زندگی حیوانی نجات دهند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
هر جامعهای که طاغوتی باشد نابود میشود مانند قومهای ستمگر که با عذاب از بین میرفتند، به طور کلی تا آخر دنیا همین است.
هر جامعهای هر امتی که بر روال دین حرکت نکند بر طبق دین حرکت نکند نابود خواهند شد، نه اینکه آدمهایش همه خواهند مُرد، نه، به معنای نابود شدن تشکیلات ملی آنهاست، جذب میشوند، هضم میشوند، جزو ملتهای دیگر میشوند، ملیتشان اصلا از بین میرود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
دو شرط موفقیت و پیروزی اسلام و دین و قرآن: ۱. ایمان ۲. صبر
ایمان اعتقادی است از روی آگاهی، باوری است همراه با تعهد پذیری، قبولی همراه با تلاش و حرکت. و صبر یعنی مقاومت، از میدان در نرفتن، کار را در لحظه حساس و خطرناک رها نکردن.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
صبر را برایمان بد معنا کردهاند، ما تصورمان از صبر این است که حالا بنشینیم ببینیم اوضاع چه میشود، دست روی دست بگذاریم و صبر کنیم. اگر بدون فعالیت، بدون تلاش، دست روی دست گذاشتی و نشستی، عاقبت بدبختی است، ذلت است، خاریاست، بیدینی و بی دنیایی است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
اولین کسانی که با پیغمبر مخالفت میکنند، کسانی هستند که از اختلاف طبقاتی زندهاند،
زنده هستند برای خاطر اینکه مردم را بدوشند، میتوانند از نیروهای یک عده انسان بیگناه، به ناحق استفاده کنند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
اگر چنانچه مسلمانان عالم در راه پیشرفتهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، این دو عامل یعنی ایمان و صبر را در خود حفظ کنند و همچنان داشته باشند و در پیش بگیرند، جامعهی اسلامی از لحاظ فرهنگی و سیاسی و اقتصادی بر کفار و دشمنان دین غلبه خواهد کرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
عافیت طلبی، زندگی طلبی، از زیر بار در رفتن و تنبلی، آسایش طلبی، دوری از معارف الهی ویژگی کسانی هستند که در زمان حضرت علی علیهالسلام ایشان را یاری نمیکردند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
طاغوت یعنی آن قدرت طغیانگر در مقابل خدا، ممکن است نفس خود تو طاغوت باشد. همان نفس تو، همان هوی و هوس تو، همان فرزند تو، ممکن است طاغوت تو باشد، طاغوت معنای عامی دارد. در قرآن طاغوت را همه جا مقابل الله قلمداد میکند که میفهمیم طاغوت بالاترین مقامهای یک نظام جاهلی است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_نبوت
@ketabetarhekoli
هر که بخواهد خوب باشد، در جامعهی پیغمبر میتواند خوب باشد، در جامعه غیرالهی این جوری نیست. در جامعههای غیرالهی و غیراسلامی، آدمها میخواهند خوب باشند، نمیتوانند، شما دلت میخواهد خوب باشی، نمیتوانی.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_سوم
@ketabetarhekoli
چه اصلِ مدرنِ مترقی جالبیست اصلِ "ولایت" و یک ملت، یک جمعیت، پیروان یک فکر و یک عقیده، اگر دارای ولایت نباشند چطوری بیخودی وِل معطلند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_سوم
@ketabetarhekoli
جامعه اسلامی یعنی آن جامعهای که در راس آن جامعه، خدا حکومت میکند، قوانین آن جامعه، قوانین خداییست، حدود الهی در آن جامعه جاری میشود، عزل و نصب را خدا میکند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_سوم
@ketabetarhekoli
مساله ولایت در دنباله بحث نبوت است، یک چیز جدای از بحث نبوت نیست و اگر ولایت نباشد، نبوت هم ناقص است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_سوم
@ketabetarhekoli
پیغمبر میآید برای به تکامل رساندن انسان، میآید برای تخلّق دادن انسانها به اخلاق الله، میآید برای کامل کردن و به اتمام رساندن مکارم اخلاق.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_سوم
@ketabetarhekoli
در جامعهای که خدا حاکم است و همه چیز از خداست، نماز جماعت و خطبه پس از نماز جماعت، با سرود میدان جنگ یکیست. در همان مسجدی که پیغمبر خدا میایستاد و اقامه نماز میکرد و برای مردم منبر میرفت و صحبت میکرد و درس میداد و تزکیه و تعلیم میکرد، در همان مسجد بود که عَلَم جهاد را میآوردند و پیغمبر میبست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_سوم
@ketabetarhekoli
ولایت در اصطلاح اوّلی قرآنی یعنی چه؟ ولایت یعنی به هم پیوستگی و همجبهگی و اتصال شدید یک عده انسانی که دارای یک فکر واحد و یک مقصود واحد هستند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_بیست_و_سوم
@ketabetarhekoli