53.MP3
7.16M
🎧کتاب صوتی #تاریخ_ایران_کمبریج
#از_آمدن_سلجوقیان_تا_فروپاشی_دولت_ایلخانان
#سلجوقیان
💢 جلد پنجم ، قسمت 53
🆔 @ketabhamrah
52.MP3
6.98M
🎧کتاب صوتی #تاریخ_ایران_کمبریج
#از_آمدن_سلجوقیان_تا_فروپاشی_دولت_ایلخانان
#سلجوقیان
💢 جلد پنجم ، قسمت 52
🆔 @ketabhamrah
54.MP3
7.38M
🎧کتاب صوتی #تاریخ_ایران_کمبریج
#از_آمدن_سلجوقیان_تا_فروپاشی_دولت_ایلخانان
#سلجوقیان
💢 جلد پنجم ، قسمت 54
🆔 @ketabhamrah
55.MP3
7.38M
🎧کتاب صوتی #تاریخ_ایران_کمبریج
#از_آمدن_سلجوقیان_تا_فروپاشی_دولت_ایلخانان
#سلجوقیان
💢 جلد پنجم ، قسمت 55
🆔 @ketabhamrah
57.MP3
7.33M
🎧کتاب صوتی #تاریخ_ایران_کمبریج
#از_آمدن_سلجوقیان_تا_فروپاشی_دولت_ایلخانان
#سلجوقیان
💢 جلد پنجم ، قسمت 57
🆔 @ketabhamrah
56.MP3
7.48M
🎧کتاب صوتی #تاریخ_ایران_کمبریج
#از_آمدن_سلجوقیان_تا_فروپاشی_دولت_ایلخانان
#سلجوقیان
💢 جلد پنجم ، قسمت 56
🆔 @ketabhamrah
58.MP3
7.36M
🎧کتاب صوتی #تاریخ_ایران_کمبریج
#از_آمدن_سلجوقیان_تا_فروپاشی_دولت_ایلخانان
#سلجوقیان
💢 جلد پنجم ، قسمت 58
🆔 @ketabhamrah
60.MP3
6.49M
🎧کتاب صوتی #تاریخ_ایران_کمبریج
#از_آمدن_سلجوقیان_تا_فروپاشی_دولت_ایلخانان
#سلجوقیان
💢 جلد پنجم ، قسمت 60
🆔 @ketabhamrah
59.MP3
7.2M
🎧کتاب صوتی #تاریخ_ایران_کمبریج
#از_آمدن_سلجوقیان_تا_فروپاشی_دولت_ایلخانان
#سلجوقیان
💢 جلد پنجم ، قسمت 59
🆔 @ketabhamrah
🔰بخشی از قصیده طولانی استاد شهریار در ستایش فردوسی بزرگ
فلک یک چند ایران را اسیر ترک و تازی کرد
در ایران خوان یغما دید و تازی تُرکتازی کرد
وطنخواهی در ایران خانمان بردوش شد چندی
بجز در سینهها آتشکده خاموش شد چندی
که تا احرار در کار آمدند و کارها کردند
به شمشیر و قلم با دشمنان پیکارها کردند
پدید آمد یکی فرزند فردوسی توسی نام
سترون از نظیر آوردن وی مادر ایام
چو دید آمیخته خون عجم با لوث اهریمن
بهجای خوی افرشته عیان آیین اهریمن
نژادی خواست نوسازد ز بیم انحطاط ایمن
سلحشور و هنرآموز و پاک آیین و رویینتن
پی افکند از سخن کاخی ز قصر آسمان برتر
در آن جام جم و آیینهٔ دارا و اسکندر
چو از شهنامه، فردوسی چو رعدی در خروش آمد
به تن ایرانیان را خون ملیت بهجوش آمد
زبان پارسی گویا شد و تازی خموش آمد
ز کنج خلوت دل اهرمن رفت و سروش آمد
به میدان دلیری تاختی بوالفارسی کردی
کسی با بیکسان در روزگار ناکسی کردی
عجم تا زنده باشد نام تو ورد زبان دارد
به جان منتپذیر توست این جان تا که جان دارد
کتاب همراه 👇👇
🆔@ketabhamrah
38.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 استاد #محمدرضا_شفیعی_کدکنی ⬇️
ما قدر شاهنامه غالبا نمیدانیم! خیال میکنیم که همهٔ زبانها و همهٔ ملل شاعرانی در طراز فردوسی داشتهاند. اما از یک جهت فقط ملت ایران است که یک چنین حماسهای دارد.
محلی که دانشگاه هاروارد و اِمآیتی (MIT) قرار دارد، اکنون، مرکز ثقلِ علمِ کرهٔ زمین است. من در آنجا که پیاده به دفتر کارم در هاروارد میرفتم، میدیدم از سراسر جهان، توریستها میآیند برای تماشای نقطهای که هاروارد و اِمآیتی قرار دارند. در آنجا، سنگ مرمری هست و روی آن اسم مفاخر بشریّت در تاریخ نقل شده است. آنجا افلاطون، ارسطو، و... را میبینید. روی آن سنگ از شاعران، هومر، دانته، شکسپیر و از کل مشرقزمین یعنی چین و هند و عرب و ایران، فقط یک شاعر نوشته شده است: فردوسی.
کتاب همراه 👇👇
🆔@ketabhamrah
29.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥۲۵ اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت شاعر ملّی ایران، حکیم ابوالقاسم فردوسی، گرامیباد
💠 #بزرگان_ایران_زمین
💢 #فردوسی
بر این نامه بر سالها بگذرد
بخواند هر آنکس که دارد خرد
فردوسی در شمار بزرگترین شخصیتهای تاریخ بلند ایران و ستون بزرگ فرهنگ و هویت ملّی ایرانیان است. عظمت فردوسی همواره مورد تأکید و ستایش بزرگان فرهنگ ایران و صاحبنظران غیرایرانی بوده است.
«در شاهنامه کلمه ایران بیش از هزار بار تکرار شده است. شاید اگر همه کتابهای فارسی را روی هم بگذاریم، به اندازه شاهنامه کلمهٔ ایران را بهکار نبرده باشند.»
سخنان استاد جلال خالقی مطلق شاهنامهپژوه و مصحح صاحبنام را دربارهٔ فردوسی به همراه ابیاتی از شاهنامه با صدای همایون شجریان و علیرضا قربانی در این ویدیو بشنوید.
#کتاب_همراه 👇👇
🆔https://eitaa.com/ketabhamrah
💠 به مناسبت روز بزرگداشت شاعر ملّی ایران، حکیم ابوالقاسم فردوسی، این شاهنامه که بسیار کمیاب و ارزشمند است در اختیار همراهان گرامی و علاقمندان شعر و ادبیات فارسی قرار می گیرد 👇👇
📓 #شاهنامه_فردوسی
متن انتقادی
تحت نظر: ی.ا.برتلس
انستیتوی خاورشناسی؛ مسکو 1971
🔹در 9 مجلد
⚡️ #بسیار_کمیاب
کتاب همراه 👇👇
🆔@ketabhamrah
شاهنامه- چاپ مسکو- ج۲- ۱۹۶۲.pdf
14.82M
📓 #شاهنامه_فردوسی
متن انتقادی
تحت نظر: ی.ا.برتلس
انستیتوی خاورشناسی؛ مسکو 1971
🔹جلد 2
🆔@ketabhamrah
شاهنامه- چاپ مسکو- ج۱- ۱۹۶۰.pdf
19.99M
📓 #شاهنامه_فردوسی
متن انتقادی
تحت نظر: ی.ا.برتلس
انستیتوی خاورشناسی؛ مسکو 1971
🔹جلد 1
🆔@ketabhamrah
شاهنامه- چاپ مسکو- ج۳- ۱۹۶۵.pdf
17.45M
📓 #شاهنامه_فردوسی
متن انتقادی
تحت نظر: ی.ا.برتلس
انستیتوی خاورشناسی؛ مسکو 1971
🔹جلد 3
🆔@ketabhamrah
4_5855152674948779666.pdf
17.51M
📓 #شاهنامه_فردوسی
متن انتقادی
تحت نظر: ی.ا.برتلس
انستیتوی خاورشناسی؛ مسکو 1971
🔹جلد 4
🆔@ketabhamrah
@ketabhamrah-شاهنامه- چاپ مسکو- ج۵- ۱۹۶۷.pdf
23M
📓 #شاهنامه_فردوسی
متن انتقادی
تحت نظر: ی.ا.برتلس
انستیتوی خاورشناسی؛ مسکو 1971
🔹جلد 5
🆔@ketabhamrah
@ketabhamrah-شاهنامه- چاپ مسکو- ج۶- ۱۹۶۷.pdf
21.21M
📓 #شاهنامه_فردوسی
متن انتقادی
تحت نظر: ی.ا.برتلس
انستیتوی خاورشناسی؛ مسکو 1971
🔹جلد 6
🆔@ketabhamrah
@ketabhamrah-شاهنامه- چاپ مسکو- ج۷- ۱۹۶۸.pdf
23.7M
📓 #شاهنامه_فردوسی
متن انتقادی
تحت نظر: ی.ا.برتلس
انستیتوی خاورشناسی؛ مسکو 1971
🔹جلد 7
🆔@ketabhamrah
@ketabhamrah-شاهنامه- چاپ مسکو- ج۸- ۱۹۷۰.pdf
20.77M
📓 #شاهنامه_فردوسی
متن انتقادی
تحت نظر: ی.ا.برتلس
انستیتوی خاورشناسی؛ مسکو 1971
🔹جلد 8
🆔@ketabhamrah
@ketabhamrah-شاهنامه- چاپ مسکو- ج۹- ۱۹۷۱.pdf
25.36M
📓 #شاهنامه_فردوسی
متن انتقادی
تحت نظر: ی.ا.برتلس
انستیتوی خاورشناسی؛ مسکو 1971
🔹جلد 9
🆔@ketabhamrah
📗#مانی_و_دین_او ( دو جلد )
✍️#حسن_تقی_زاده
مانی و دین او /سید حسن تقی زاده
بهکوشش: احمد افشار شیرازی
مانی یک پیامبر ایرانی بود که در سال ۲۱۶م در نزدیکی تیسفون به دنیا آمد و پیامآورآیین مانی بود.
او از سوی برادران شاپور یکم پشتیبانی شد و شاپور به او اجازهٔ تبلیغ دینش را داد. اما مورد خشم موبدان زردشتی دربار ساسانی قرار گرفت و سرانجام در زمان بهرام دوم کشته شد.
مانی، از پدر و مادر ایرانی منسوب به بزرگان اشکانی در نزدیکی بابل در میانرودان(بخشی از عراق کنونی) که در آن زمان بخشی از شاهنشاهی ساسانی بود، در (۲۷۶ - ۲۱۰) پس از میلاد مسیح، زاده شد. او واعظ مذهبی و بنیانگذار آیینی شد که زمانی دراز در سرزمینهایی از چین تا اروپا پیروان فراوانی داشت ولی بیش از ششصد سال است که منسوخ شدهاست.
مانی رتبه شماره ۸۳ در سیاهه تأثیرگذارترین اشخاص تاریخ، ردهبندی شده توسطمایکل اچ هارت را دارد
پدر مانی، به نام فاتک یا پاتیگ، از نهاوند از اتباع کنونی استان همدان و مادر وی از خاندان کامسراگان با خویشاوندی با دودمان پادشاهیاشکانیان پارتی بود.[نیازمند منبع] برخورد نخستین مانی با ادیان و فرقههای دینی گنوسی رایج در بینالنهرین ناشی از گرویدن پدرش به آنها بود. چرا که جذب آنان شده و به میانرودان نقل مکان کرده بود. زمانیکه مانی شش ساله بود، پدرش ترک همسر کرد و به همراه فرزندش زندگی در میان الخسائیه (گنوسیان) را آغاز کرد، چرا که دوری گزیدن از زن و شراب و گوشت بخشی از باورها و وظایف دینی بسیاری از فرقههای گنوسی بود؛ بنابراین کودکی مانی در میان گنوسیان سپری گشت و آموزههای کودکی او متأثر از باورهای آنان شد، همچنانکه بعدها دین خودش نیز متأثر از باورهای گنوسی بود. او در نوجوانی ادعا کرد که به او وحی شدهاست و او فارقلیط، موعود عهد جدید است و واپسین فرستاده و پایان پیامبران، که فرمانروایی آدم را با هدایت الهی به سرحد نهایت میرساند، که در بر گیرنده کسانی چون شیث،نوح، ابراهیم، سام پسر نوح، نیکوتئوس، خنوخ، زرتشت، هرمس، افلاطون، بودا و عیسی است.
مانی کودکی با استعدادهای ویژه بود که سرشت تصوفگونه را از پدر به ارث برده بود. گفته میشود که شخصی فراطبیعی با وی ارتباط برقرار کرده بودهاست. او سفرهای دور و درازی به ایران، هندوستان باختری و شمال خاوری ایران کرد و به تبلیغ دینش پرداخت. پس از چهل سال سفر به همراه یاران خود به پارس بازگشت و پیروز برادر شاپور شاه را به آیین خود درآورد. مانی تحت تأثیر منداییگران، موعظههای خود را در سالهای جوانی آغاز کرد. بنابر زندگینامههای بیرونی که در دانشنامه سده ۱۰ام: الفهرست ابن ندیم نگهداری میشود، در دوران جوانی خود، مانی از روحی که بعدها سیزیگس یا همزاد نامیده شده، وحی دریافت کرده بود و به او حقایق الهی دیانت را آموخته بود. در این دوره گروههای بسیار موجود به ویژه مسیحیان و زرتشتیان برای قدرت اجتماعی-سیاسی قویتر با هم در حال رقابت بودند. مانی همچنین از کتابهای مقدسی چون پوران و کورال نیز پیروی کرد.
گرچه پیروان آیین مانی کمتر از زرتشتیان بودند، برای نمونه، مانیگرایان از پشتیبانی اشخاص بلندرتبه سیاسی برخوردار شدند و به یاری شاهنشاهی ساسانی، مانی میتوانست فرستادگان فراوانی به دیگر بخشهای جهان بفرستد.
نخستین فرستاده مانی به امپراتوری کوشانیان در باختری در افغانستان کنونی بود (چنانچه نقشهای فراوان دینی در بامیان در توصیف اویند)، جایی که باور بر آن است که برای مدت زمانی زندگی کرده و به آموزش پرداختهاست. گفته میشود که به سمت درهٔ ایندوس درهندوستان در ۲۴۰ یا ۲۴۱ پس از میلاد با کشتی حرکت کردهاست و پادشاه بودایی: توران شاه هندوستان را به آیین خود درآوردهاست. در آن زمان است که به نظر میرسد اثرات گوناگونی از بوداییگری به مانویگری سرایت کردهاست:"نفوذ بوداییگری بر ساخت اندیشه دینی مانی قابل توجه است. حلول ارواح، باور مانیگران شد و ساختار چهار جانبهٔ اجتماع مانوی، میان راهبان مرد و زن، (گزیدگان) و پیروان غیر روحانی (نیوشندگان) که ایشان را پشتیبانی میکردند، تقسیم گردید، که به نظر میرسد این هم بر پایه سنگهای بوداییان باشد. پس از شکست در برابر بردن هواداری نسل بعدی و مرتد اعلام شدن او توسط موبدان زرتشتی، گزارش شدهاست که مانی در زندان در انتظار فرمان اعدام شاهنشاه ایران، بهرام یکم، در گذشت. در حالی که در شرحهای دیگر، مرگ او را کندن پوست یا بریدن سر وی اعلام میکنند. والبته در گفتارهای میان زرتشتیان طرفدار مانی از زمان تنسر، مانی با گذاشتن نوعی نقاشی از خود که جابجا میشد و تغییر میکرد (انیمیشن) از زندان گریخت. کرتیر برای اثبات مرگ مانی سر یکی از نگاهبانها که شبیه مانی بود را بر تیری در گندی شاپور زد.
#درخواستی
کتاب همراه ⬇️⬇️
🆔 @ketabhamrah