#عرفه
-
-
سمِعَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ سلام الله علیه يَوْمَ
عَرَفَةَ سَائِلًا يَسْأَلُ النَّاسَ فَقَالَ لَهُ وَيْحَكَ
أَ غَيْرَ اللَّهِ تَسْأَلُ فِي هَذَا الْيَوْمِ إِنَّهُ لَيُرْجَى
لِمَا فِي بُطُونِ الْحَبَالَى فِي هَذَا الْيَوْمِ أَنْ
يَكُونَ سَعِيداً
امام زین العابدین علیهالسلام در روز
عرفه صدای گدایی را شنید که در حال
درخواست از مردم بود، به او فرمود:
وای بر تو آیا در چنین روزی از غیر خدا
درخواست میکنی، همانا امید است که
جنینهایی که امروز در شکم زنان باردار
است خوشبخت [عاقبت به خیر] شوند.
📚منلایحضرهالفقیه، ج۲، ص۲۱۱
#عید_قربان
-
-
آه آه به یاد آوردم آن سالی را که زینب خاتون، از شام مراجعت نمود و شب و روز مشغول تعزیه بود تا صبح عید قربان که صدای هلهله و شادی بعضی از مردمان بلند شد، زینب بی برادر و آن مظلومهی خون جگر گریبان جامه را بدرید و لؤلؤ اشک از بحرین دیده بارید، پس لباس خونین دو فرزند را برآورد و به صورت مالید و یعقوب سان غش کرد، چون به هوش آمد با چشم گریه آلود فرمود که:
حسین کجاست که زینب به دیدنش برود
ز گریه جامه جان عزیز خود بدرد
جامههای دو فرزند چون نظاره نمود
در بهانه گریه به روی خود بگشود
بگفت وعده دیدار وصل جانان است
لباس تازه بپوشید عید قربان است
در آن اثنا سکینه و فاطمه کبری و ام لیلا به خدمت دختر علی مرتضی مشرف شدند پس از دست بوسی یکی تسلی بخش او بود و یکی در ناله امدادش مینمود، آه آه قیامت آن ساعت برپا شد که فاطمه کبری عرض نمود: عمّه برخیز تا برویم و به پابوس پدرم مشرف شویم، پس از گریه و فغان دختر أمیرمؤمنان فرمود: مناسب چنان است که در این عید اول به دیدن مادر عباس برویم زیرا که از آن دل خسته چهار پسر کشته گشته، الغرض به اتفاق روانه شدند در عرض راه، امّ لیلا را حالتی دست داد که نزدیک بود روح از جسدش مفارقت کند، کنیزان زیر بغلش را گرفتند و به مشقت هر چه تمامتر به خانهاش بردند گفت شما را به خدا مرا ملامت مکنید.
به سرو قدّ جوانان کنم چگونه نظر
که افتاده ز پا قامت علی اکبر
به یادم آمد سال گذشته در دو منزلی مکه دست علی اکبرم در دست صبح عید به خدمت شاه شهید مشرف شدم و امروز دیدم رفقای علی اکبر لباس فاخر در بر و به ملاقات یکدیگر میروند، جای آن دارد که جامه جان بدر برم. الغرض امّ بنین را دیدند اشکبار، داغدار با قد خمیده فرزند زاده نو رسیده عبیدالله را در برکشیده و عَلَم را با مَشک خشک شده پیش رو نهاده سکینه بیاختیار صیحه کشید و بر زمین غلطید چون به هوش آمد فریاد کرد واعمّاه وا عبّاساه، مبارک باد آمدهایم.
کجاست دست تو تا بوسمش من محزون
بمیرم آه که خود دیدمش به دجله خون
ز گردش فلک کج مدار سفله دون
ز بهر جرعه آب از کفم شدی بیرون
📚مقتل سرورالمؤمنين، كاظميني، ص٤١٦
@ketabkhaneh_fazael
#عید_قربان
-
-
در تهران، در روز عید قربان، در منزل یکی
از اعیان شهر مجلس توسّلی منعقد بود و
قبل از ایشان [مرحوم نظام] جناب آقای
فلسفی سخنرانی کرده و در نهایت گفته
بودند: چون که روز عید است، بنده ذکر
مصیبت نمیکنم.
و پس از ایشان، مرحوم نظام بر فراز منبر
قرار گرفته، خطاب به واعظ قبلی فرمود:
جناب آقای فلسفی! بیانات ارزندهٔ شما
بسیار متین بود و عالی و شافی، امّا
افسوس که ملاحت نداشت، زیرا که از
ذکر مصیبت در آن خبری نبود! امّا امروز
من میخواهم روضه بخوانم. سپس
روضهای آتشین خواند که ولولهای در
مردم افتاد، و این ابیات را که ظاهراً
خودش سروده بود، در ضمن ذکر
مصیبت تقدیم داشت:
شاه گفتا کربلا امروز میدان من است
روز قربان من است!
مادرم در کنج مطبخ نیز مهمان من است
روز قربان من است!
📚 نکته ها و خاطرهها ص۷۱
@ketabkhaneh_fazael
@cheraghe_motaleeh
#عید_قربان
-
-
مرحوم شیخ حرّ عاملی یکی از آداب مستحبّ روز عید فطر و قربان را تحت عنوان این باب بیان میکند ؛بَابُ اسْتِحْبَابِ اسْتِشْعَارِ الْحُزْنِ فِی الْعِيدَيْنِ لِاغْتِصَابِ آلِ مُحَمَّدٍ حَقِّهِمْ استحباب إظهار غم و نشان دادن اندوه در دو عید فطر و قربان ، به دلیل آنکه حقّ آل محمّد عليهمالسّلام غصب شده است. 📚 وسائل الشیعة ج۷، ص٤٧٥ @ketabkhaneh_fazael
#کاسب_دین
-
-
ملعون است یا از اهل جهنّم است، یا ضرر
او از ضرر لشکر یزید بیشتر است، یا مثلا
هر کسی که ما أهل بیت را اسباب کسب
و معاش خود قرار بدهد، أشرّ خلقیةِ الله
است. [بدترین مخلوق خداوند متعال]
📚کتاب خطی سرّ الاسرارفی مصائب
الابرار (محمد هاشم مرندی)ص ١١
@ketabkhaneh_fazael
#کاسب_دین
-
-
حضرت أمیر ميفرماید: بدتر از همه
مردمان بعد از شیطان، نمرود، فرعون
و غاصبین خلافت [ أبابكر، عمر و..]
عبارت است از علما! آنگاه که به علم
خود عمل ننمایند! و بهترین مخلوقات
بعد از انبیاء و اولیاء عبارت است از
علماء آنگاه که به علم خود عمل نمایند.
📚کتاب خطي سرّ الأسرار في مصائب
الأبرار (محمد هاشم مرندي)ص ۱۱
@ketabkhaneh_fazael
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به هوش مصنوعی گفتم خدا
نوشت حسین...
#مداحی_نوین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میان تحریر و اگزوز حالتیست مداح را
که تحریر بر لب و اگزوز در گلو دارد
#مداحی_نوین
این ها بیانگر مظلومیت اهل بیت است
که هر که صرف صدای خوبی داشته باشد میکروفون به دست میگیرد و میخواند
از پاکت ها و کسب درآمدها بنام اهل بیت
بگذریم..
قدیم زمان آیت الله بروجردی پیش نماز
میخواست تهران بفرستد باید ۵۰ سالش
بود، مداح باید ۱۰ ۱۵ سال پای روضه گریه
میکرد بعد پا برهنه بالای چارپایه میرفت
و مداحی میکرد، استاد میدیدند و نماز
شب میخواندند اما الان وضع اینگونه
نیست و قطعا بدتر خواهد شد و کسب و
معاش از نام اهل بیت بیشتر خواهد شد
وقتی میگوییم پناه بر خدا از عالمان بی
عمل، منظورمان از عالم صرف کسی
نیست که عمامه به سر دارد بلکه کسی
است که آگاه به بد و خوب است و میداند
فرق بین زشت و زیبایی را، والله هرکس
میداند که چه بد است و انجام میدهد
روز قیامت مسئول است به درگاه الهی.
#کاسب_دین
-
-
در خبر است آن شبی که پیمبر به معراج
تشریف برد و در همان شب مراجعت
فرمود. صبحش شیطان خدمت آن سرور
آمد و عرض کرد: «یا رسول الله! شب
گذشته که به معراج تشریف بردید، در
آسمان چهارم طرف چپ [بیت المعمور]
منبری بود، شکسته و سوخته و به رو
افتاده. آیا شناختی آن منبر را و متوجه
شدید که از کیست؟»
حضرت فرمودند: خیر؛ آن منبر از کیست؟
شیطان عرض کرد: «آن منبر از من است
و صاحب آن بودم! بالای آن می نشستم
و ملائکه پای منبر من حاضر می شدند،
از برای آنها راه بندگی حضرت منّان را
میگفتم. ملائکه از عبادت و بندگی من
تعجّب می کردند! هر وقت که تسبیح از
دستم می افتاد، چندین هزار ملک برمی
خاستند، تسبیح را می بوسیدند و به
دست من می دادند. اعتقاد من این
بود که خداوند از من بهتر چیزی را خلق
نفرموده است؛ ولی یکبار دیدم امر به
عکس شد و رانده درگاه او شدم. و الان
کسی از من بدتر و ملعونتر در درگاه
احدیت نیست. ای محمّد مبادا مغرور
شوی و تکبر نمایی، چون هیچ کس از
کارهای الهی آگاه نیست.
📚 خزينة الجواهر، نهاوندي، ص ٦٤٧
@ketabkhaneh_fazael
#کاسب_دین
-
-
حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:
در شب معراج جمعی را در آتش یافتم که
لبهای آنها را به مقراضها[قیچیها]
میبریدند از جبرئیل سوء عملشان را
پرسیدم، گفت: هؤلاء خطباء من أهل
النار کانوا يأمرون النّاس بالبرّ و ينسون
أنفسهم [ اینان خطبا و اهل منبر اهل
آتش هستند که مردم را امر به خوبی
میکردند درحالی که خودشانرا فراموش
کرده بودند].
مؤلف گوید؛ الويل ثمّ الويل لي[وایبرمن]
که از این کار و کردارم در نزد پروردگار
خود چه مقدار خجلت زده و شرمسارم!
ترسم از آن است که هر وقت منبر
میروم شیطان از سخنانم خندان و
از ترّهات و کلماتم شادان باشد، از
آنکه مرا ذاکری غیر متذکّر و ناصحی
غیر مستبصر میداند پس اعوان و
فرزندانش را به گرد منبرم فراهم
کرده بر خلاف بنی نوع انسان سخریّه
و استهزاء کند و سوگند نخستین خود
را بخواند که [لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ]
شیطان گفت: به عزّت و جلالت قسم
که خلق را تمام گمراه خواهم کرد!
📚 خصائص فاطمیه، الكجوري، ص۲٥
@ketabkhaneh_fazael
-
-
این روایت را در فضای مجازی مکرر دیدم
منتشر میکنند و برای سند آن مینویسند
خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه، که این درست
نیست خطبه ۱۹۲ خطبه قاصعه هست،
اما این مطلب در کتاب مرحوم نهاوندی
آورده شده است بنام خزينة الجواهر في
زينة المنابر.
مرحوم نهاوندی اثر معروفش عبقری
الحسان است که ایشان نویسنده خزینه
الجواهر همهستند. و اما[عبقریالحسان]
کتابی مفید در باب حضرت حجت میباشد
[وعلیکم..]
نمیدانم چه اصراری هست به اینکه سند
سازی کنند یک عده از دوستان حالا یا از
روی جهل است یا از روی عمد، در هر دو
صورت کار پسندیدهای نیست.
اصل خطبه جهت استفاده اهل تحقیق
کلیک کنید 👈🏿 خطبه قاصعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-
تصویر من خراب پیشت باشد
این اشک علیالحساب پیشت باشد
شاید که محرمت نبودم ارباب
این راز پر عذاب پیشت باشد
-
-
-
قال الاِمام الصادق عليه السلام:
«إنّ فوق كل عبادةٍ عبادةً، و حبّنا
أهل البيت أفضل عبادة
همانا بالای هر عبادت کردنی، عبادتیست
و محبت ما اهلبیت بالاترین عبادت است
📚مودة أهل البيت وفضائلهم في
الكتاب والسنة، ج۱ ص٥٦
چه خوب میشود بعد هر نماز
به این توصیه شیخ الائمه عمل
کنیم و نمازمان را بالاتر ببریم.