#علم_علوي
-
-
عِکْرِمَةُ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ: أَنَّ عُمَرَ بْنَ
الْخَطَّابِ قَالَ لَهُ یَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّکَ
لَتَعْجَلُ فِی الْحُکْمِ وَ الْفَصْلِ لِلشَّیْءِ
إِذَا سُئِلْتَ عَنْهُ قَالَ فَأَبْرَزَ عَلِیٌّ کَفَّهُ
وَ قَالَ لَهُ کَمْ هَذَا فَقَالَ عُمَرُ خَمْسَةٌ
فَقَالَ عَجَّلْتَ أَبَا حَفْصٍ قَالَ لَمْ یَخْفَ
عَلَیَّ فَقَالَ عَلِیٌّ عَلَیهِ السَّلام؛ وَ أَنَا
أَسْرَعُ فِیمَا لَا یَخْفَی عَلَیَّ..
عکرمه از ابن عباس آورد که عمر گفت:
ای ابا الحسن! وقتی از تو سؤال میشود
و یا به داوری گرفته میشوی به سرعت
جواب میدهی، علی علیه السلام دستش
را نشان داد و فرمود: این چند تا است؟
عمر لعین گفت: پنج تا، علی علیه السلام
فرمود: عجله کردی ای ابا حفص! عمر
گفت: بر من پوشیده نبود. امیرمؤمنان
علیه السلام فرمود: پس من هم در
چیزی که بر من پوشیده نیست سریع
جواب میدهم.
📚 بحار الأنوار، ج٤٠، ص١٤٧
----------------------
یونس بن عبید قال الحسن إن عمر بن
الخطاب قال اللهم إنی أعوذ من عضیهة
لیس لها علی عندی حاضرا!
یونس بن عبید به نقل از حسن آورد که
گفت: عمر بن خطاب گفت: پروردگارا پناه
میبرم به تو از مشکلی که در آن علی در
کنارم نباشد
📚 مناقب آل أبي طالب ج۱ ص۲۵۷
@ketabkhaneh_fazael
#کتمان_اسرار
-
-
عن الحكم بن سليمان الجعفرى
قال دخلت علی مولای ابی الحسن
موسی الكاظم فسالته فاجابني ثم
قمت لاخرج فقال لى لا تفسد
صومک فقلت یا مولای لست
بصایم فقال ان المومن صايم ابدا
فى دولت الضد فلا تتكلم بشي
مما عندك الى وقت افطارک فقلت
و متی وقت افطاری قال اذا قام قائمنا .
سلیمان جعفری گفت :
بر مولایم حضرت کاظم وارد شدم از
مولا سوالی پرسیدم و جواب گرفتم
سپس برخواستم که خارج بشوم
حضرت فرمود روزهات را فاسد نکن!
عرض کردم مولای من روزه نیستم.
فرمود: مومن در زمان دولت دشمن
همیشه در حال روزه است، پس درباره
آنچه نزد توست با هیچ کس صحبت
نکن تا زمان افطار! عرض کردم زمان
افطار کردن من چه موقع است؟
فرمود: وقتی که قائم ما قیام کند!
📚أدعیة سبعة أیام ١٤
@ketabkhaneh_fazael
⚪️سه روز اطعام امام صادق به خاطر
ولادت امام کاظم -علیهما السلام-
-
-
عن منهال القصاب قال خرجت من مکه
و أنا أرید المدینه بالابواء و قد ولد لابی
عبدالله فسبقته الی المدینه و دخل بعدی
بیوم فاطعم الناس ثلاثاً فکنت آکل فیمن
یاکل فما أکل شیئا الی الغذ حتی أعود
فاکل فمکثت بذلک ثلاثا اطعم حتی
أرتفق ثم لا أطعمشئیا الیالغد.
منهال قصاب میگوید: از مکّه به قصد
تشرف به مدینه بیرون رفتم. هنگامی
که به ابواء رسیدم دیدم خداوند مولودی
[کاظم علیه السلام] به جعفر صادق علیه
السلام عطا فرموده است.
من زودتر از آنحضرت به مدینه وارد شدم
و آن حضرت یک روز بعد از من وارد شد و
سه روز مردم را اطعام کرد.
📚 المحاسن، برقی، ج۲، ص۴۱۸.
@ketabkhaneh_fazael
#کتمان_فضائل
-
-
قَالَ الکاظِمُ -عَلَیهِ السَّلام-
وَ لَا تَقُلْ لِمَا بَلَغَكَ عَنَّا وَ نُسِبَ إِلَيْنَا هَذَا
بَاطِلٌ وَ إِنْ كُنْتَ تَعْرِفُ مِنَّا خِلَافَهُ فَإِنَّكَ
لَا تَدْرِي لِمَا قُلْنَاهُ وَ عَلَى أَيِّ وَجْهٍ وَصَفْنَاهُ
آمِنْ بِمَا أُخْبِرُكَ
و هر چه از قول ما به تو رسيد و هر چه را
به ما نسبت دادند نگو كه باطل است!
اگر چه خودت خلاف آن را از ما دانسته
باشى، زيرا تو نمىدانى براى چه ما آن را
گفتهايم و چرا آن را شرح دادهايم.
[📚 الکافي، كليني، اسلاميه، ج٨، ص١٢٥]
@ketabkhaneh_fazael
کتابخانه فضائل
#کتمان_فضائل - - قَالَ الکاظِمُ -عَلَیهِ السَّلام- وَ لَا تَقُلْ لِمَا بَلَغَكَ عَنَّا وَ نُسِبَ إِل
-
این روایت قابل توجه مقصرههایی باشد
که احادیث اهل بیت را سریعا با علوم و رسیدههای باطلشان رد، تضعیف و مردود
میکنند.
نگو فضائل امیرالمومنین باطل هست یا
این روایت ضعیفه و یا کتابش برای ۴ قرن
پیش است و مولفاش فلان است..
بلکه بگو من متوجه این کلام نمیشوم و
ان شاءالله خداوند نور فهم کلام اهل بیت
را به من عنایت کند.
ظَاهِرُهُمَا بَشَرِيَّةٌ،وَ بَاطِنُهُمَا لاَهُوتِيَّةٌ، ظَهَرَ لِلْخَلْقِ عَلَى هَيَاكِلِ النَّاسُوتِيَّةِ، حَتَّى يُطِيقُوا رُؤْيَتَهُمَا،وَ هُوَ قَوْلُهُتَعَالَى وَ لَلَبَسْنٰا عَلَيْهِمْ مٰا يَلْبِسُونَ فَهُمَا مَقَامَا رَبِّ الْعَالَمِينَ،وَ حِجَابَا خَالِقِ الْخَلاَئِقِ أَجْمَعِينَ،بِهِمَا فَتَحَ اللَّهُ بَدْءَ الْخَلْقِ،وَ بِهِمَا يَخْتِمُ الْمُلْكَ وَ الْمَقَادِيرَ. هُمَا أي مُحَّمَدٍ وَ عَلَيٍّ صَلَوَاتُاللهعَلَيهِمَا
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ بَعْضِ
رِجَالِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُمَارَةَ الْكِنَانِيِقَالَحَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي
جَعْفَرٍ عَلَیهِالسَّلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَوْصِنِي
فَقَالَ أُوصِيكَ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ أَنْ تَلْزَمَ بَيْتَكَ
وَ تَقْعُدَ فِي دَهْمَاءِ هَؤُلَاءِ النَّاسِ وَ إِيَّاكَ وَ
الْخَوَارِجَمِنَّافَإِنَّهُمْلَيْسُواعَلَىشَيْءٍوَلَاإِلَىشَيْءٍ
شبی در عالم رویا خواب مرحوم آیت الله
العظمی سید احمد خوانساری را دیدند که
ایشان در حال مطالعه هستند، گفتند:
آقا شما در عالم برزخ مطالعه می کنید؟
ایشان فرموده بودند:
فضائلی از مولا أمیرالمؤمنین علي بن أبي
طالب صلوات الله عليه را که به دلیل قدر
عقول مردم در دنیا برای ما نگفته بودند!
اینجا داریم آن فضائل را مطالعه میکنیم
که برترین لذتها خواندن فضائل عليبن
أبي طالب است که از آنها بیخبر بودیم!
کتابخانه فضائل
◾️ چهار روایت مربوط به دردانه خلقت
۱. مرویست از عبدالله بن عمر که روزی
حضرت رسولﷺ و آله بر منبر موعظه
میفرمود و بسیاری از مهاجر و انصار در
مجلس آن بزرگوار حاضر بودند ناگاه نور
دیده رسول ثقلین جناب امام حسین
علیه السلام داخل مسجد شد و در آن
وقت آن حضرت هنور کودک بود و به
سیاق کودکان پا بر روی مردمان
میگذاشت و به سوی منبر به خدمت
پیغمبر روان بود ناگاه پای آن بزرگوار به
دامان یکی از انصار بند شد و بر زمین
افتاد پس جناب رسول خدا بیتابانه از
منبر خود را به زیر انداخت و دوان دوان
خود را به آن جوانان جنان رسانید و
حسین را برداشته بوئید و بوسید و بر
سینه چسبانید و شروع کرد به هایهای
گریه کردن پس فرمود که قسم به خدائی
که جان محمد در قبضه قدرت اوست،
همین که حسین من افتاد دل من از جا
کنده شد و صبر و قرار از دل من فرار کرد.
۲. و نیز مرویست که در ایامی که حسین
علیه السلام کودک بود روزی فاطمه زهرا
علیها السلام مشغول شغلی بود و حسین
میگریست چون رسول خدا گریه حسین
را شنید نعره زد که یا فاطمه! نور دیده و
حسین برگزیده مرا ساکت کن که گریه او
دل مرا به درد می آورد. پس رسول خدا
سیدالشهدا را برداشت و در دامان خود
گذاشت و اشک دیده او را پاک کرد و او را
میبوسید و ساکت مینمود.
۳. و از حضرت باقر مرویست که حضرت
رسول ﷺ و آله فرمود که در جهنم منزلی
است که کسی مستحق او نمیشود مگر
به قتل حسين بن على و يحيى بن ذكريا
علیهم سلام الله أجمعين.
۴. و از حضرت امام رضا علیه السلام
مروی است که موسی بن عمران از خالق
یزدان درخواست نمود که خداوندا برادر
من هارون مرده است بیامرز، حق تعالی
وحی فرستاد که ای موسی اگر شفاعت در
حق گذشتگان و آیندگان هر آینه قبول
میکنم و همه آنها را به تو میبخشم به
غیر از قاتل حسین بن علی که هرگز او را
نخواهم آمرزید و از او البته انتقام خواهم
کشید!
📚 مقتل خطي نجات الخائفين، قائني، ص١٥٢
@ketabkhaneh_fazael
تلگرام انگار بهتر است، با ۱۵۰ عضو
در آنجا ۳۰۰ مشاهده هر پست است
اما در ایتا..
تبادل میکنم مخاطب شاکی میشود چرا تبادل میکنی، تبادل نمیکنم هفته ای ۱۰
۲۰ نفر لفت داریم، ادمین بگیرم مبلغ باید بدم، به کانال ممبر بالا تبلیغ بدم یه شب بنر بگذاره ۱۵۰ هزار تومان پول میخواد
من موندم کانالی میاید پست سیاسی فوروارد میکند در عرض یک ماه هزار ممبر میگیرد محتواشم اینگونه است که مثلا فلانی بد هست یا قیمت دلار بسار است
فلانی بد یا خوب، آیا سبب عاقبت بخیریست؟
حقیر بدون اینکه کپی کاری کنم یا فوروارد کنم ، از کتب خطی مطالب رو برای اولین بار نشر میدم و روایات خاص و ناب رو با اسکن کتاب میگذارم وضع اینطور هستش
برای برخی کتب از هزینه شخصی پرداخت میکنم تا پی دی اف کتاب بدستم برسه
بعضا برای یک پست ترکیبی از چند روایت باید دو ساعت زمان بزارم تا هم ترجمه کنم و هم سند یابی کنم و ویرایش و تایپ
غربت کلام اهل بیت اسمش رو بگذارم
یا تغییر ذائقه مخاطبین یا الگوریتم ایتا؟
۱۵۰ نفر پایه ثابت دارد کانال کتابخانه هر کدام این ۱۵۰ نفر پنج نفر از اهل حدیث رو عضو کنن
بنا هم ندارم در ایام محرم و عزا تبادل کنم چون شان مقاتل نیست کنارش محتوای دیگری بیاید
در ایام عزا قصد نشر مقاتل و مصائب دارم به طور دقیق، در روند رشد همکاری نمایید ممنون میشوم.
-
-
ثقةالاسلام محمدبنيعقوبكليني عليه الرحمة ميفرمايد که در منزل ثعلبیه شخصی به خدمت حضرت امام حسین علیه السلام آمد سلام کرده درود و ثنا نمود، بعد حضرت را از رفتن به عراق یعنی کوفه ممانعت نمود.
حضرت فرمود: ای مرد از کدام بلدی؟
عرض کرد: از اهلکوفهام، حضرت فرمود:
اگر در مدینه نزد من آمدی هر آینه اثر
آمدن جبرائیل و جای دخول و خروج او را
در خانه خود به تو مینمودم!
که از چه راه داخل میشد و چگونه وحی
به جدم پیغمبر خدا میرسانید آیا آن
چشمههای علم و معرفت که در خانه
است مردم آن علوم میدانند ما نمیدانیم!
این هرگز نمیشود و حال آنکه ما عالم
به قضا و قدر الهی هستیم و شما نیستید!
آنچه آنچه خدا درباره من تقریر نموده
میدانم و در پی آن میروم..
از ازل چون چنین بود تقدیر
دفع تقدیر کی کند تدبیر
هرچه شد حکم قدرت ازلی
وارد آید به خاندان علی
نه کسی است جای رنجیدن
نه سر از طوق طوع پیچیدن
یعنی ای مرد باید اینها هفتاد و دو قربانیست که باید در راه شیعیان فدا شوند خواهر، دختران اسیر شوند تا اسباب شفاعت فراهم شود این عهد را از ازل بسته روی مبارکش را بر روی خاک نهاد عرض کرد الهی اوفیت بعهدی اوف بعهدک... الخ
📚مقتل خطي هدية الذاكرين، ص١٦٨
@ketabkhaneh_fazael
کتابخانه فضائل
- - در خبر است که روزی آن ترجمان اسرار لاریب و مفتاحکنوز غیب، یعنی شاهاولیا [مولانا أميرالمؤمنين
۲۲ ذي الحجة شهادت شهيدفضائل
تمّار علوي رحمة الله عليه
#ميثم
-
-
في الإرشاد چون آن شیعه پاک نهاد را به
دار کشیدند مردم تماشایی جمع آمدند
عمرو بن حريث از خانهاش بیرون آمد
میثم را در دار دید، متعجب گردید و گفت
والله این مرد دیندار به من میگفت که
همسایه تو خواهم شد، حق جوار
[حق همسایگی] به عمل بیاور! پس کنیز
خود را گفت زیر این نخل را جاروب کن و
آب بپاش سنگ و ریگ او را برچین.
حاصل مردم به دور میثم ازدحام عام
نمودند و آن بزرگوار بر سر دار شروع کرد
فضائل و مناقب آل اطهار را بیان و در
مخاذی بنی امیه سخنانی گفت.
📚 حدائق الانس، ج۱، ص۱۳۷
كان ميثم التمار يبيع التمر مجانا لكن
بشرط على المشتري أن يتكلم بفضيلة
لعلي بن أبي طالب صلوات الله عليه
و جاء ايضا عندما سمع ميثم بقتل فلان
[اي عمر لعنه الله] لم يبع التمر بالنذر
ما يملك من تمر للفقراء.
في احد الايام كان ميثم التمار يصفٍن في
وجه سلمان ساعات طويله و يبتسم في
وجهه قال له سلمان لما تبتسمت في
وجهي؟ قال ارى عليا في وجهك يا سلمان
قال سلمان سبحان الله انا كذلك ارى عليا
في وجهك يا ميثم!
#اسیر_الله
-
-
ألا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ
سُمِّيَ أَسِيرَ اَللَّهِ فِي اَلْأَرْضِ وَ بَاهَى
اَللَّهُ بِهِ مَلاَئِكَتَهُ وَ حَمَلَةَ عَرْشِهِ
بدانيد كه هر كس على را دوست بدارد
در زمين به اسیر الله نامیده میشود
و خداوند به ملائكه و حاملين عرش
به واسطه او مباهات ميكند.
📚 مائة منقبة، إبنشاذانقمّي، ج۱، ص ٦٤
@ketabkhaneh_fazael
#زیارت
-
-
روي عن الصادق جعفر بن
محمد عليهما السلام أنه قال :
من شاكه شوكة في زيارة الحسين
عليه السلام أو قطرت منه قطرة دم
فكأنه استشهد مع الحسين علیه السلام
هر کس در راه زیارت کردن امام حسین
علیه السلام خاری پای او را اذیت کند و
یا قطره خونی از او بیاید گوئیا که همراه
سیدالشهدا شهید شده است
@ketabkhaneh_fazael
-
-
گر بهم بر زده بینی خطِ من عیب مکن
که مرا محنت ایّام بهم بر زده است
پن: مدتی بود حین مطالعه نسخ خطی
در دل گلایه میکردم که ای کاش جان
عزیزت اقلا خوش خط تر مینوشتی این
روایات و مطالب رو، که امشب به این
شعر رسیدم که با دیدنش مجبور میشه
انسان حق رو به تمام نویسندگان کهن
بده.
محنت روزگار خط که هیچ روح رو هم
نا متوازن و نامرتب میکنه!
کتابخانه فضائل
نحوه مباهله و آموزش حضرت صادق
علیه السلام به ابومسروق:
فرمودند سه روز خود را اصلاح کن
- و گمانم که فرمودند:
روزه بگیر - یعنی در آن سه روز که در
صدد اصلاح خود به توبه و استغفار و
دعا و امثال اینها برانی روزه هم بگیر و
غسل کن و تو با طرف خود یعنی دشمنت
به صحرا بروید و انگشتان دست راست
خود را در انگشتان او شبکه وار بینداز
و او را انصاف ده [یعنی ابتدا به خود لعن
و نفرین کن و بگو بار خدایا ای پروردگار
هفت آسمان و هفت زمین و ای دانای
نهان و عیان و ای بخشاینده مهربان اگر
ابو مسروق حقی را انکار کرده و ادعای
باطلی کرده پس بر او از آسمان عذابی
دردناک نازل فرما ]
سپس نفرین را به او یعنی به دشمنت
برگردان و بگو و اگر فلان کس نام خصم
را بگو حقی را انکار کرده و باطلی را ادعا
کرده پس عذابی دردناک از آسمان بر او
فرود آور. سپس فرمودند پس از آن درنگ
نکنی که اثر آن نفرین را خودت در آن
شخص خواهی دید.
ابو مسروق گوید پس به خدا سوگند هیچ
کس را ندیدم که دعوت مرا در این کار
[مباهله] اجابت کند و به مباهله حاضر
شود.
📚 انساب النواصب، ص۳۰