تماس.pdf
12.84M
کتاب ممنوع الانتشار #تماس اثر دکتر حسن عباسی
🚫 نمایش چهره واقعی جریان غربگرایی در ایران
📚#انسان250ساله
✨پس از آن که امیرالمومنین در سال ۳۵ به حکومت رسید، تنها کسانی که به معیارهای شیعی در زمینه حکومت و امامت اذعان داشته وامام را بر اساس آن معیارها با ایمانی راسخ پذیرفته بودند، همان جمع شیعه ؛ یعنی تربیت یافتگان مستقیم و غیرمستقیم امام در دوران بیست و چند ساله گذشته بودند.
🔷دیگران- یعنی اکثر مردم- هرچند در حوزه رهبری امام می زیستند و عملا ً در جهت تفکر شیعی گام برمی داشتند ، اما از آن وابستگی فکری و روحی که آنان را در جمع تشکیلات شیعی در آورد، برخوردار نبودند.
🔶با توجه به این دوگانگی در میان طرفداران امام است که برخورد بسی متفاوت مسلمانان آن روز با آن حضرت ؛ کسانی مانند عمار و مالک اشتر و حجربن عدی و سهل بن حُنَیف و قیس بن سعد و کسان دیگری مانند ابوموسی اشعری و زیادبن ابیه و سعدبن وقاص توجیه و تفسیر می شود.
🔹باید قبول کرد که اگر هم براستی نخستین اقدام برای ایجاد تشکیلات شیعی در این دیدار انجام گرفته، طرح و زمینه آن از مدتها پیش از آن در سخنی از امام علی بن ابی طالب خطاب به یاران نزدیکش پیش بینی و پیشگویی شده است.
⚪پس از حادثه صلح امام حسن اقدام بسیار مهمی که انجام گرفت، گسترش اندیشه شیعی و سر و سامان دادن به این جمع پیوسته و خویشاوند بود که اکنون بر اثر سلطه ظالمانه سلطان اموی و فشاری که بر آن وارد می آمد، می توانست از تحرک و دینامیسم۱ بیشتری برخوردار باشد
🔸 و همواره چنین است که اختناق و فشار به جای آن که عامل گسیختگی نیروهای منسجم تحت فشار باشد، موجب هرچه پیوسته تر و راسخ تر و گسترده تر شدن آنها ست.
ادامه دارد....✏
۲۳۱
۱-فعالیت
@ketabkhanehmodafean
📚#انسان250ساله
🔷 جمع آوری نیروهای اصیل و مطمئن شیعی، حراست آنان از گزند توطئههای بی امانِ ضدشیعی دستگاه اموی ، گستردن تفکر اصیل اسلامی در دایره ای محدود ولی پرعمق ، جذب نیروهای بالقوه و افزودن آنان به جمع شیعیان، انتظار فرصتی مناسب و سرانجام طراحی قیام و اقدامی بجا و به موقع که نظام جاهلیِ بنی امیه را منفجر ساخته،
دوباره نظام اسلامی و علوی را جایگزین آن کند ؛
👆 این بود استراتژی امام حسن و آخرین علتی که پذیرش صلح را برای آن حضرت اجتناب ناپذیر می ساخت.
⚪ گویا به همین جهت بود که پس از حادثه صلح، وقتی جمعی از شیعیان به سرکردگی مسیّب بن نَجَبه و سلیمان بن صُرَدخزایی به مدینه - که امام تازه از کوفه بدان جا بازگشته و آن شهر را مجدداً پایگاه فکری و سیاسی خود قرار داده بود- نزد آن حضرت رفتند و پیشنهاد بازسازی قوای نظامی و تصرف کوفه وحمله به شام را مطرح ساختند.
❇ امام آن دونفر را از میان جمع برگزید و نزد خود به خلوت خواند و با بیاناتی که به هیچ روی از کمّ و کِیف آن اطلاعی در دست نیست،آنان را به نادرستی این نقشه قانع ساخت
و آنان هنگامی که نزد یاران و همسفران خود باز گشتند، به سخنی کوتاه و سربسته فهماندند که موضوع قیام نظامی منتفی است. و باید به کوفه برگردند و به کار خود مشغول شوند.
📜با توجه به این قراین است که طه حسین- مورخ هشیار معاصر عرب- معتقد شده است که نخستین سنگ بنای تشکیلات سیاسی شیعه در همان روز و در همان مجلسی نهاده شد که این دو چهره معروف شیعی با امام حسن علیه السلام دیدار و مذاکره کردند.
ادامه دارد....✏
۲۳۲
@ketabkhanehmodafean
#کتاب_کشتی_پهلو_گرفته
#قسمت90
ادامه ی نجوای خانم اسماء (خادمه حضرت زهرا سلام الله علیها) در مورد سخنان حضرت وقتی زنان به ملاقاتش می آیند:
حرف، هنوز بسیار مانده بود، پیدا بود از حالت چشمهایتان. آن بار سنگین دل چیزی نبود که با این چند کلام، سبک شود، اما انگار نفس دیگر یاری نمیکرد. نفسی عمیق از سردرد کشیدید و آرام گرفتید.
چهرهها و چشمهای میهمانان شما را مرور کردم، معلوم نبود که آنچه موج میزند، بهت و حیرت است، شرم و خجلت است، اندوه و حسرت است یا پشیمانی و ندامت.
حسی غریب بود، شاید آمیزهای از این حسهای متفاوت.
هر احساسی در انسان، جلوهای دارد اما اگر چندین حس با هم درآمیخت، کار عکس العمل را مشکل میکند.
به همین دلیل، هیچکدام نمیدانستند چه کنند.
بالاخره یکی از آنها، زبان گشود ولی نگفت:
اشتباهمان را جبران میکنیم، بیعتمان را پس میگیریم و به صراط مستقیم برمیگردیم، گفت:
- اگر اینها را قبل از بیعت با ابوبکر میدانستیم، یقینا با او بیعت نمیکردیم حتما کسی را جز علی برنمیگزیدیم ولی...
(😭😭😭😭وای مظلوم مادرم)
دروغ میگفتند، مثل کسی که خود را به خواب زده است و وقتی صدایش میکنی. بگوید:
من خوابیدهام. به همین روشنی، به همین جسارت و به همین وقاحت.
شما فرمودید:
- بس کنید. بروید پی کارتان و بیش از این عذر نتراشید. این حرفها که میزنید در پس آن کارها که کردهاید، پشیزی نمیارزد.
شما یک عیادتکننده دیگر هم داشتید که البته از این سنخ نبود، اهل درد بود، اهل صداقت بود.
امسلمه همان سئوالی را از شما کرد که این زنان کردند، او هم پرسید: چگونه شب را به روز آوردید؟⁉️
با آنها عتاب کردید، اما با امسلمه درددل فرمودید:
- «کارم شده است سعی میان غم و اندوه، هروله میان غربت و مصیبت، پدر از دست داده و حق مسلم شوهر، غصب شده.
دیدی که، به حکم خدا و پیامبر، پشت پا زدند و خلافت را از وصی پیامبر و امام پس از او گرفتند، چرا؟
چون از علی کینه داشتند، چون پدران مشرک و ملحدشان را در جنگ بدر واحد کشته بود.»
🍃مظلوم مادرم
🍃مظلوم مولامون پدرمون علی...
#ان_شاءالله_ادامه_دارد...
✨السَّلامُ عَلَيْكِ یَا اُمّاهُ يَا فاطِمَةُ الزَّهْراء
☘️یامَوْلٰاتیٖ یافاطِمَةُ اَغیٖثٖینیٖ
⚫️اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ
✍🏻 #به_قلم_سید_مهدی_شجاعی
🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤
7⃣2⃣ بشر سرگردانست:
✨ چه سرگردان عجيبی! اين بشر پر هياهو! اين انسان متمدن و نخبه موجودات! اين جثه عجيب و اسرارآميز و همين كاشف برق و شكافنده اتم، راستی چه بيچاره و زبون و چه غافل و پريشان فكر است! هر چه در سير تمدن به پيشرفت علوم و صنايع فائق میشود و به طرق مختلف اختراعات و اكتشافات نائل میگردد گويی مانند كلاف ريسمانی كه در دست كودک نادانی پريشان و درهم شده باشد، كلافه سر درگم میگردد آه چه بشری!؟ بشر به اصطلاح مترقی و متمدن، صلحجو، نوع پرور و دوستدار قانون و عدالت و هوادار صلح و آزادی! راستی عجب صلحجو و طرفدار دموكراسی است در حالی كه برای قطع نسل بشريت آرام نيست و هر لحظه نقشه جنگی میريزد وی معتقد است جنگ و خون ريزی به هيچ فرهنگ و قاموس معنی ندارد و با هيچ قانون و ايده آل و تئوری به نفع بشر نيست، جنگ جز بيچارگی و خون ريزی، انهدام ويرانی ابنيه تاريخی و حتی مساجد و كليساها، نتيجه ديگری به همراه ندارد. اعتقاد وی بسيار محكم است كه جنگ صالح و طالح نمی شناسد، دانشمند و نادان را امتياز نمی گذارد به كودكان معصوم و نونهالان هر مرز و بوم به هيچ وجه ترحم نمی نمايد، با همه اين اعتقادات كه در قلب اين بشر موج می زند، به چشم میبينيم خود را برای جنگ با تمام قوا مجهز مینمايد! ارتشها را تقويت می كند برای بر هم زدن اساس مَدَنيَّت و قطع نسل بشريت، بمب اتم و هيدروژن آزمايش می كند، روز به روز بر تعداد كارخانجات اسلحه سازی میافزايد و تازه مدعی است بايد حفظ صلح نمود از جنگ گريزان بود، به نسل بشر ترحم كرد!؟
(#تاثیر_موسیقی_بر_اعصاب_و_روان، حسین عبداللهی خوروش)
#ادامه_دارد
📚#انسان250ساله
💎مولا امیرالمؤمنین فرمود:
« آن گاه که مرا از دست داده باشید، بسا چیزها خواهید دید که تمنای مرگ کنید.
⬅ بی عدالتی ، دشمنی، انحصارطلبی ، سبک شمردن حق خدا و بیمناکی بر جان➡
⬆ هنگامی که چنین شود ، باید خویشتن را به طور جمعی بوسیله پیوندی خدایی محافظت کنید و به پراکندگی دچار نشوید.
📿 مقاومت و نماز- یاد خدا- و تقیّه- پنهان کاری- را پیشه سازید و بدانید که خداوند هرلحظه به رنگی درآمدن را از بندگانش مبغوض۱ می دارد.
🔆از حق و اهلِ حق مگذرید؛ زیرا هر آنکس که دیگری را به جای ما انتخاب کند ، دنیا را از دست خواهد داد و گنهکار از این جهان رخت برخواهد بست»۲
👆 این سخن که آشکارا ترسیمی از مهمترین نابسامانی های دوران اموی و فرمانی دایر بر تشکل و سازماندهی و هماهنگی است، در شمارِ جالب ترین اسنادِ مربوط به حزب شیعه است ؛
☝و همین طرح است که در دیدار امام حسن ودونفر از زُبده ترین شیعیان، شکل عملی و عینی می یابد.
🔶 بی گمان همه پیروان و شیعیان از این نقشه بسیار هوشمندانه مطلع نبودند.
راز اعتراض ها و ایرادهایی هم که از دوستان بر آن حضرت وارد می آمد، همین بود؛
ولی پاسخی که گویا کراراً به این مضمون: « چه معلوم است؟ شاید این برای شما آزمونی باشد و - برای دشمن شما- بهره ای زوال پذیر»
⭐ از آن حضرت شنیده می شد، اشارتی پنهان به همین سیاست و تدبیر داشت.
♨ در طول حکومت جبّارانهٔ۲۰ ساله معاویه ، با شرحدردآوری که مورخان از چگونگی تبلیغات ضدعلوی او در نواحی کشور نوشته اند - تا آنجا که لعن بر امیرالمؤمنین ، سنّتی رایج و متداول گشته بود - و با مشهود نبودن فعالیت نمایان و بارزی از سوی امام حسن و امام حسین علیهما السلام تنها وجود چنین پیوستگی و تشکلی بود که به رشد اندیشه شیعی و افزایش آمار شیعیان در سراسر حجاز و عراق امکان می داد.
ادامه دارد....✏
۲۳۳
۱-( ب غ ض ) مورد خشم قرارگرفتن
۲_تحف العقول/ص۸۲
@ketabkhanehmodafean
📚#انسان250ساله
⚪ ۲۰سال پس از واقعه صلح ، نگاهی به عرصه فکری این مناطق بیافکنیم.
در کوفه، رجال شیعه، نام آورترین و معروفترین چهره های باشخصیت اند. در مکه و مدینه و حتی در برخی از نواحی دوردست هم شیعیان مانند حلقه های زنجیر به یکدیگر متصل و از حال یکدیگر مطلع اند.
🔵وقتی پس از چند سال یکی از سران شیعه- حجربن عدی- به قتل می رسد، در نقاطی چند از کشور، علیرغم اختناق شدید ، فریاد اعتراض بلند می شود و شخصیت معروفی در خراسان به دنبال اعتراض خشم آلودی ، از شدت اندوه جان می سپرد۱
🔴 پس از مرگ معاویه، هزاران نفر به امام حسین نامه می نویسند و آن حضرت را برای قیام ، به کوفه دعوت می کنند.
پس از شهـ🌹ـادت امام ، ده ها هزار نفر به گروه انتقام گیران می پیوندند و در واقع توّابین یا در سِلِک سپاه مختار و ابراهیم بن مالک، بر ضدّ حکومت اموی می شورند.
📃نگارنده تاریخ اسلام از خود می پرسد: آیا رواج تفکر و گرایش های شیعی تا این اندازه، جز در سایه یک فعالیت حساب شدهٔ تشکیلاتی از سوی گروه شیعیان متحد یکدل و یک جهت - یعنی از سوی همان تشکیلاتی که امام حسین تولد آن را بلافاصله پس از صلح امام حسن حدس زده است- ممکن و معقول است❔
❌بی شک پاسخ، منفی است.
♨ تبلیغات حساب شدهٔ دستگاه مسلط اموی را که به وسیله صدها قاضی و قاری و خطیب و والی اداره می شد، جز با تبلیغات حساب شدهٔ دیگری که از طرف یک جمع پیوسته و یک جهت و البته پنهان اداره شود ، نمی توان پاسخ گفت و حتی در مواردی خنثی کرد.
🔺در نزدیکی های مرگ معاویه ، این فعالیت سازمان یافته، بیشتر و آهنگ آن شتابنده تر بود ، تا آنجا که فرمان دار مدینه بر سر گزارشی که از فعالیتهای امام به دست آورده بود، به معاویه نوشت: « اما بعد، عمروبن عثمان - مأمور مربوطه- گزارش داد که مردانی از عراق و کسانی که از سرشناسان حجاز نزد حسین رفت و آمد می کنند و گمان قیام او هست.
🔻 من در این باره تفحص کردم و خبر یافتم که وی - حسین - هم اکنون قصد برافراشتن پرچم مخالفت دارد. نظر و فرمان خود را بنویس»۲
ادامه دارد....✏
۲۳۴
۱-صلح امام حسن/نوشتهٔ شیخ راضی/ترجمه امام خامنهای
۲-ثورةالحسین/ص۱۱۸
@ketabkhanehmodafean
#کتاب_کشتی_پهلو_گرفته
#قسمت91
ادامه ی نجوای خانم اسماء (خادمه حضرت زهرا سلام الله علیها):
بانوی من تصور نمیکنم کسی مظلومتر و مححبوبتر از شما در طول تاریخ بوده باشد و خیال نمیکنم پس از شما کسی بیاید که این همه بزرگوار باشد و این همه ستم ببیند.
من آمده بودم که در محضر شما حجب و حیا بیاموزم اما به روشنی دیدم که این کوزه طاقت بحر ندارد.
هیچ نامحرمی در طول حیات، شما را ندید و شما به روشنی غصهی فاصله میان مرگ و مقبره را میخورید.
به من فرمودید:
- این تابوتهای تخت مانند، زن و مرد را از هم متمایز میکنند، کاش تابوتی بود که اندام آدم از روی آن مشخص نمیشد.
چه دقت مومنانهای! چه وسواس محجوبانهای!
چه تامل شیرینی!
عرض کردم:
در حبشه که بودم تابوتهایی دیدم با لبههایی بلند، بطوری که پیکر در آن جای میگرفت و بر روی آن پارچهای میافتاد.
و بعد با چند شاخه، آن شکل را به شما نشان دادم.
شما خرسند شدید، لبخندی از سر رضایت برلبانتان نشست و فرمودید:
چه چیز خوبی! حجم بدن را مشخص نمیکند و تفاوت میان زن و مرد را آشکار نمیسازد برای من چنین چیزی بساز و پس از مرگ، مرا در آن جای بده.
خوشحال شدم از اینکه کاری به من سپردید اما دوست نداشتم که این کار، به کار بعد از مرگ شما بیاید.
اکنون من آن را ساختهام و فقط دعا میکنم که فاصلهی میان شما که سازنده منید با آن تابوت که ساختهی من است، لحظه به لحظه بیشتر شود.
#ان_شاءالله_ادامه_دارد...
✨السَّلامُ عَلَيْكِ یَا اُمّاهُ يَا فاطِمَةُ الزَّهْراء
☘️یامَوْلٰاتیٖ یافاطِمَةُ اَغیٖثٖینیٖ
⚫️اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ
✍🏻 #به_قلم_سید_مهدی_شجاعی
🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 آغاز فروش اینترنتی؛
📖 کتاب «روایت رهبری» منتشر شد
🔻 دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی در ایام سالگرد انتخاب حضرت آیتالله خامنهای به رهبری در سال ۱۳۶۸، کتاب «روایت رهبری» را منتشر و روانه بازار کرد.
👈 این کتاب در سه فصل و ۶۲۰ صفحه، روایت جامع و دست اولی است از «رسمیت و قانونیت یافتن رهبری حضرت امام خمینی رحمهالله با مصوبه مجلس خبرگان قانون اساسی»، «تعیین آیتالله منتظری به رهبری آینده توسط مجلس خبرگان رهبری و سپس عزل وی» و در نهایت، «تعیین حضرت آیتالله خامنهای توسط مجلس خبرگان به رهبری انقلاب اسلامی».
👈 از ویژگیهای «روایت رهبری» میتوان به استفاده از برخی خاطرات منتشرنشده سیاسی و مهم حضرت آیتالله خامنهای به تناسب موضوعات مطرح شده در کتاب اشاره کرد.
🔺️ این کتاب توسط آقای سیدیاسر جبرائیلی تألیف شده و انتشارات انقلاب اسلامی آن را چاپ کرده است.
📥 علاقمندان و پژوهشگران میتوانند کتاب «روایت رهبری» را به صورت اینترنتی از آدرس زیر تهیه کنند👇
http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=42831
7⃣2⃣ بشر سرگردانست:
⭕️ بخش دوم:
✨ ... آيا معنی حقيقی نگهداری و نگهبانی صلح و سعادت و آزادی همين است؟ اگر با تجهيز نيروها و بكار بردن سلاحهای اتمی و خلاصه بر پا ساختن جنگ و بر باد دادن خون ميليونها نفر انسان، حقيقتاً صلح و سعادت به دست میآيد، ما از مصلحين جهان تمنّا میكنيم كه برای صلح جهانی هر چه زودتر جنگ عمومی را شروع نمايند!؟
تا بلكه خيرخواهان بشر به آزادی ديرين خود كه صلح و سعادت هميشگی بشر است نائل آيند.
راستی بشر خيلی خودخواه و زبون و پريشان فكر و سرگردان است، آری اين بشر روشنفكر و متمدن به وسيله جنگ میخواهد صلح عمومی برقرار نمايد! و با نقشه انهدام جوامع بشری مجامع بشری را نويد آرامش و آسايش دهد:
راستی اين آدميزاد چقدر از خود گذشته و مصلح و روشن فكر است!
(#تاثیر_موسیقی_بر_اعصاب_و_روان، حسین عبداللهی خوروش)
#ادامه_دارد
#نقد_کتاب
#کلبه_ی_عمو_تام
نویسنده: #هریت_بیچر_استو
#تام پیرمرد سیاه چهره ای که به عنوان برده در خانواده ی #امریکایی کنار همه ی بردگان سیاه پوست دیگر، از زن و مرد، کوچک و بزرگ، داستانش روایت می شود.
در حقیقت کلبه ی عمو تام، داستان تام نیست، داستان #برده_داری است. سیاستی که آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی در برخورد با مردمان ربوده شده از #آفریقا در پیش گرفته بودند.
قسمتی از مردم با آنها انسان وار برخورد می کردند و عده ای بدتر از حیوان. نویسنده تلاش کرده است با زندگی این سیاه پوست های اسیر شده، افکار و عقایدشان را به تصویر بکشد.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
در این میان یک نکته جلوه زیادی دارد و آن نوع نگاهی است که سیاه و سفید از دین مسیحیت می گیرند. سیاهانی که از کودکی زیر دست اربابان آمریکاییشان مسیحی بار آمده اند، مقید و عاشق مسیحیت هستند، در حالی که سفید پوستان لاقیدند و دین #مسیحیت حربه ای شده است برای برده داری.
چون طبق تعالیم مسیح مقابل ظلم کوتاه آمدن راهی برای رسیدن به بهشت است.
سیاهان تعلیم دیده اند که فقط خوب باشند حتی اگر به خاطر شکنجه ها تا دم مرگ هم کشیده شوند، تنها دعا کنند و ارباب را از جانب خدا صاحب اختیار بدانند و همین.
کلبه ی عمو تام جای بحث زیادی دارد و خواندنی است.
زنان سیاه پوستی که از مردانشان جدا و کودکانی که به ظلم و زور از آغوش مادر، کنده می شدند و برای فروش برده می شوند یا برده هایی که از شدت شلاق کشته می شوند
اما بالعکس در آمریکای شمالی برده ها مورد تکریمند اما تعلیم دیده اند که واقعا برده باشند.
در آخر بادی گفت اسلام برده داری را لغو کرده است چون خدا انسان ها را آزاد آفرید.
@ketabkhanehmodafean
📚#انسان250ساله
🚩 پس از واقعه کربلا و شهادت امام، فعالیت سازمان یافته شیعیان در عراق، به مراتب منظم تر و پرتحرک تر شده بود
☝ و این تاثیری بود که حالاتِ روانیِ شیعیان کوفه- که بسیاری از آنان در برابر ضربه دستگاه خلافت، غافلگیر شده و نتوانسته بودند خود را به صحنه پیکار عاشورا برسانند- آن را ایجاد کرده بود و سوزِ تأسف و درد ایشان ، بدان رنگ وجلا می داد.
📜 طبری، مورخ معروف قرن ۳هجری می نویسد :
« آن گروه شیعه پیوسته مشغول بودند به جمع آوری سلاح و تهیه آمادگی های جنگی و دعوت پنهانی مردم- چه شیعه و چه غیر شیعه- به خونخواهی حسین علیه السلام🌹 پس گروه از پی گروه به دعوت آنان پاسخ می دادند و به آنان می پیوستند و کار بر این شیوه بود تا یزیدبن معاویه بِمُرد.»۱
🖌مؤلف « جهادالشیعه» به درستی اظهارنظر می کند که: « جمعیت شیعه پس از شهادت حسین علیه السلام همچون یک جمع متشکل و سازمان یافته که پیوندهای سیاسی و عقاید مذهبی به آن یکپارچگی می داد و دارای گِردآمدن رهبران و نیروهای رزمنده بود،
ظاهر گشت و گروه توابین ، نخستین نمودار وجود چنین جمعی بود» ۲
📖چنانچه از مطالعه حوادث تاریخی و نیز از نظرات این مورخان فهمیده می شود، در حوادث زمان معاویه و همچنین رخدادهای پس از شهادت امام حسین، تنها ابتکار عمل و طراحی و رهبری این حوادث، مربوط به شیعیان و در دست آنان بود ؛
وگرنه بسیار بودند کسانی از مردم معمولی که به خاطر انگیزه های انسانی یا نارضایی از دستگاه حکومت اموی و یا انگیزه ها و عللِ دیگر، عملاً با شیعیان هم گام گشته و به همراه آنان در میدانهای پیکار یا در اقدام هایی که دارای صِبغهٔ شیعی بود ، شرکت می کردند.
🔶 بنابراین نباید تصور کرد که همه کسانی که در ماجراهای گوناگون آن بخش از تاریخ شرکت جسته و در آن نقشی فعال یا عادی داشته اند، در شمار شیعیان، یعنی تشکیلات منظم و حساب شده أئمه بوده اند.
ادامه دارد...✏
۲۳۵
۱-طبری/ج۷/ص۲۸
۲-جهادالشیعه/ص۲۷
@ketabkhanehmodafean
📚#انسان250ساله
🗯نکته ای که با توضیح بالا می خواهم برآن تأکید کنم، این است که تا روزگار مورد بحث- یعنی پس از شهادت امام حسین علیهالسلام- نام و اصطلاح شیعه، مانند دوران امیرالمؤمنین علیهالسلام فقط بر کسانی اطلاق می شد که از نظر اندیشه و عمل، با امام راستین دارای رابطه مستحکم و مشخص بودند.
⚪ همین جمع بودند که پس از صلح امام حسن علیه السلام به فرمان آن حضرت تشکیلات پیوسته شیعی را بوجود آوردند
و همین ها بودند که با تبلیغات دامنه دار و عمیق خود، کسانی را به درون مرز آن تشکیلات درآورده و کَسانِ بیشتری را که از لحاظ اندیشه و ایدئولوژی، هم پا و همانند آنان نبودند، به ماجراهای شیعی کشانیده بودند.
📃 بی گمان روایتی که در اوایل این گفتار از امام صادق نقل کردیم - که جمع مومنان را به ۳ یا ۵ نفر محدود می کرد- ناظر به کسانی از این دسته است؛
یعنی شیعیان و پیروان استوار أئمه ، کسانی که در حرکت و سیر تکامل پوی انقلاب علوی و هاشمی دارای نقشی آگاهانه و تعیین کننده بودند.
🔘بر اثر تلاش پنهانی و ظاهراً آرام امام سجاد، این جمع، عناصر بالقوه خود را بازیافت و جذب کرد و گسترش داد
و همانطور که امام صادق در روایتی که هم اکنون بدان اشارت رفت ، بیان فرموده مردم پیوستند و فزونی گرفتند.
❇ و در دوران امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم السلام همواره همین جمع بود که حرکات شبهه انگیزش ، سرانِ رژیمِ خلافت را به هراس می افکند و گاه به عکس العملهای خشونت آمیز برمی انگیخت.
ادامه دارد....✏
۲۳۶
@ketabkhanehmodafean
#اندر_احوالات_کتاب
داشتم کتاب 📕 میخوندم بابام اومد تو اتاقم گفت چی میخونی؟
گفتم : کوری
بعد اینکه گرفت با کمربند سیاه و کبودم کرد گفتم کوری اسم کتابه...
خدا رو شاکرم کتاب بیشعوری دستم نبود😂😂
#کتابخانه_مدافعان_حریم_ولایت