فرهنگ کتابخوانی
📚گزیده ای از کتاب ؛ #حماسه_حسینی 🛑 #حادثه_کربلا،تجسم عملی اسلام: «قسمت سوم» #امام_حسین علیه الس
📚گزیده ای از کتاب ؛ #حماسه_حسینی
🛑 #حادثه_کربلا،تجسم عملی اسلام
«قسمت چهارم»
✍️ مردی به نام ابو الصائدی، می آید خدمت امام حسین علیه السلام عرض میکند:
یابن رسول الله ! وقت نماز است، ما آرزو داریم آخرین نمازمان را با شما به جماعت بخوانیم .
ببینید چه نمازی بود! نماز، آن نماز بود که تیر مثل باران می آمد ولی حسین و اصحابش، غرق در حالت خودشان بودند ،
نمازی که دنیا نظیر آن را سراغ ندارد صورت مقدسش را روی خاک داغ می گذارند و می گوید:
بسم الله و بالله و علی ملة رسول الله از این به بعد که نگاه می کنیم می بینیم نهضت حسینی, نهضتی است عرفانی، خلوص الی الله ،فقط و فقط حسین است و خدای خودش، گوئی چیز دیگری در کار نیست.
اما از یک زاویه دیگر که نگاه می کنیم (از دیدی که دعبل و کمیت اسدی و امثال اینها نگریسته اند) ،مرد پرخاشگری را می بینیم که در مقابل دستگاه جبار قیام کرده است و به هیچ نحو نمیشود او را تسلیم کرد.
گویی از دهانش آتش می بارد، همه اش دم از عزت و شرافت و آزادی می زند.
من هرگز دست ذلت به شما نمی دهم و مانند بردگان فرار نمی کنم ، محال است، هیهات منا الذلة، الموت اولی من رکوب العار، لا اری الموت الاسعادة والحیواة مع الظالمین الا بر ما، هر کدام را در یک جا گفته است.
اینها را که آدم نگاه می کنند ، می بیند حماسه است و شجاعت، و به تعبیر اعراب ابا ،یعنی عصیان و امتناع و زیر بار نرفتن است .عرب آن مردمی را که حاضر نیستند زیر بار ظلم و زور بروند« آبات» می گوید، یعنی مردمی که به هیچ وجه زیر بار زور نمی روند.
ابن ابی الحدید یک عالم سنی است ، می گوید: حسین بن علی علیه السلام سید ابات است.
سالار کسانی است که زیر بار زور نرفتند حسینبنعلی است . از این دید که نگاه میکنیم، همه اش حماسه و پرخاشگری و اعتراض و انتقاد می بینیم.
از دید دیگری نگاه میکنیم، یک مقام دیگر، در یک کرسی دیگر ، یک خیرخواه ، یک واعظ ، یک اندرزگو میبینیم که حتی از سرنوشت شوم دشمنان خودش ناراحت است که اینها چرا باید به جهنم بروند، چرا اینقدر بدبختند.
در اینجا آن تحرک حماسه، جای خودش را میدهد به سکون و اندرز.
بینید در همان روز عاشورا و غیر عاشورا چه اندرز هایی به مردم داده است. اصحابش چقدر اندرز داده اند ،
حنظله بن اسعد الشبامی چه اندازه ها داده ،زهیر بن قین چه اندرزها داده ، حبیب بن مظاهر چه اندرزها داده است ! وجود مبارک اباعبدالله از بدبختی اینها متاثر بود، نمی خواست حتی یک نفرشان به این حال بماند، با مردم لجن نمیکرد بلکه به هر زبانی بود می خواست یک نفر هم که شده از آنها کم بشود.
🔸 او نمونه جدش بود، لقد جائکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم، حریص علیکم بالمومنین روف رحیم ( سوره توبه آیه ۱۲۸) آیا میدانید معنی عزیز علیه ما عنتم ، چیست ؟ یعنی بدبختی شما بر او گران است. بدبختی دشمنان پیغمبر بر پیغمبر گران بود. آنها خودشان را که نمی فهمیدند ، این بدبختیها بر اباعبدالله گران بود.
یکدفعه سوار شتر می شود و می رود، باز برمی گردد ،عمامه پیغمبر را بسر می گذارد، لباس پیغمبر را می پوشد، سوار اسب می شود و به سوی آنها میرود بلکه بتواند از این گروه شقاوت کاران کسی را کم کند. در اینجا می بینیم حسین یکپارچه محبت است، یکبارچه دوستی است که حتی دشمن خودش هم واقعاً دوست دارد.
«ادامه دارد.....»
🍀🌺🍀🌸🍀
https://eitaa.com/ketabkhani1
🍀سلام و وقت بخیر 🍀
✨جواب #آزمون_تدبر در قرآن
شماره ۹۲:
🌺«پاسخ سؤال صفحۀ نود و دو
قرآن کریم»
✅ #پاسخ :
پاسخ گزینه «ج » است
آیات ۸۹ تا ۹۱ سوره مبارکه النساء
وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَمَا كَفَرُوا فَتَكُونُونَ سَوَاءً فَلَا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِيَاءَ حَتَّىٰ يُهَاجِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوْا فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَلَا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا(۸۹)
إِلَّا الَّذِينَ يَصِلُونَ إِلَىٰ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ أَوْ جَاءُوكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَن يُقَاتِلُوكُمْ أَوْ يُقَاتِلُوا قَوْمَهُمْ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقَاتَلُوكُمْ فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقَاتِلُوكُمْ وَأَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلًا (۹۰)
سَتَجِدُونَ آخَرِينَ يُرِيدُونَ أَن يَأْمَنُوكُمْ وَيَأْمَنُوا قَوْمَهُمْ كُلَّ مَا رُدُّوا إِلَى الْفِتْنَةِ أُرْكِسُوا فِيهَا فَإِن لَّمْ يَعْتَزِلُوكُمْ وَيُلْقُوا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ وَيَكُفُّوا أَيْدِيَهُمْ فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأُولَٰئِكُمْ جَعَلْنَا لَكُمْ عَلَيْهِمْ سُلْطَانًا مُّبِينًا(۹۱)
ﺁﺭﺯﻭ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻫﻤﺎﻥﻃﻮﺭﻛﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﻲﺩﻳﻦﺍﻧﺪ، ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺑﻲﺩﻳﻦ ﺷﻮﻳﺪ ﺗﺎ ﻣﺜﻞ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﻴﺪ! ﭘﺲ، ﺑﺎ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥِ ﻓﺘﻨﻪﮔﺮِ ﺧﺎﺭﺝﻧﺸﻴﻦ ﻃﺮﺡ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻧﺮﻳﺰﻳﺪ؛ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺎ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﻭﺍﻗﻌﻲِ ﺍﺳﻠﺎم، ﺑﻪ ﺟﻤﻊ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﻛﻨﻨﺪ. ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺳﺮﭘﻴﭽﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻫﺮﻛﺠﺎ ﮔﻴﺮﺷﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﺪ، ﺩﺳﺘﮕﻴﺮ ﻭ ﺍﻋﺪﺍﻣﺸﺎﻥ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﻳﺎﺭ ﻭ ﻳﺎﻭﺭی ﻧﮕﻴﺮﻳﺪ؛(۸۹)
ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻪ ﻛﺸﻮﺭی ﭘﻨﺎﻫﻨﺪﻩ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺁﻥﻫﺎ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺻﻠﺢ ﺑﺴﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﺩﺭﺣﺎﻟﻲ ﭘﻴﺸﺘﺎﻥ ﺑﻴﺎﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﻨﮓﻭﮔﺮﻳﺰ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻳﺎ ﺑﺎ ﻣﺮﺩمِ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﻪﺳﺘﻮﻩ ﺁﻣﺪﻩﺍﻧﺪ. ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﻲﺧﻮﺍﺳﺖ، ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﺴﻠﻄﺸﺎﻥ ﻣﻲﻛﺮﺩ ﻭ ﺁﻥﻭﻗﺖ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻣﻲﺟﻨﮕﻴﺪﻧﺪ. ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﻛﺎﺭی ﺑﻪ ﻛﺎﺭﺗﺎﻥ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻧﺠﻨﮕﻴﺪﻧﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﺻﻠﺢ ﻭ ﺳﺎﺯﺵ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﺧﺪﺍ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﻲﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﺳﺖﺩﺭﺍﺯی ﻛﻨﻴﺪ.(۹۰)
ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺩﻳﮕﺮی ﺑﺮﻣﻲﺧﻮﺭﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﻲﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺷﻤﺎ ﺧﺎﻃﺮﺟﻤﻊ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻛﺸﻮﺭ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ! ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﻫﻢ ﺑﺮﺍی ﻓﺘﻨﻪﮔﺮی ﻋﻠﻴﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﻋﻮﺕ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﺎ ﺳﺮ ﻣﻲﺭﻭﻧﺪ! ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦﻫﺎ ﻭﻝﻛﻦِ ﺷﻤﺎ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﺻﻠﺢ ﻭ ﺳﺎﺯﺵ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﺳﺮﺗﺎﻥ ﺑﺮﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﻫﺮﻛﺠﺎ ﮔﻴﺮﺷﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﺪ، ﺩﺳﺘﮕﻴﺮ ﻭ ﺍﻋﺪﺍﻣﺸﺎﻥ ﻛﻨﻴﺪ. ﺩﺭ ﻧﺒﺮﺩ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩیﺷﺎﻥ، ﺩﺳﺘﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﺎﻣﻠﺎً ﺑﺎﺯ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪﺍﻳﻢ!(۹۱)
✅👈تدبر کننده عزیز کبری ملکی
✅👈تدبر کننده عزیز شهلا حسنی
✅👈تدبر کننده عزیز مهین عباسی
✅👈تدبر کننده عزیز زهرا مهدی پور
✅👈تدبر کننده عزیز نسرین روزبهانی
✅👈تدبر کننده عزیز میلاد شوری
#جواب
#تدبر_کننده
#جزء_پنجم
🍀🌺🍀🌺🍀
https://eitaa.com/ketabkhani1
✅پرسش:
چرا #تاسوعا بنام #حضرت_ابوالفضل(ع) نامیده می شود؟
🌸☘️☘️☘️☘️☘️🌸
🌺پاسخ:
🔰نامگذاري روز تاسوعا به نام حضرت عباس (ع) منشاء روايي ندارد.
👈 اين نام گذاري به عرف وسنت مردم بر مي گردد ، يعني اينکه مردم جهت احترام به ابوالفضل )ع)، از روز تاسوعا به عنوان روز حضرت عباس ياد مي کنند .
👈در اين روز بيشتر ازحضرت تجليل مي شود تا شخصيت وبهترمورد توجه قرار گيرد، البته اين احترام به نقش عباس (ع) درکربلا ومقام او برمي گردد.
👈🏻 در حادثه كربلا،
سمت پرچمدارى سپاه حسين«ع»و سقايى خيمه هاى اطفال و اهل بيت امام را داشت و در ركاب برادر،غير ازتهيه آب،نگهبانى خيمه ها و امور مربوط به آسايش و امنيت خاندان حسين«ع»نير برعهده او بود و تا زنده بود،دودمان امامت،آسايش و امنيت داشتند.
👈🏻عباس،مظهر ايثار و وفادارى و گذشت بود.وقتی وارد فرات شد،با آنكه تشنه بود، اما بخاطر تشنگى برادرش حسين«ع»آب نخورد شهادت عباس،براى امام حسين بسيار ناگوار و شكننده بود.جمله پر سوز امام،وقتی كه به بالين عباس رسيد،اين بود:«الآن انكسر ظهرى و قلت حيلتى و شمت بى عدوى».(1) نشان از ناراحتي حضرت از شهادت وي دارد
حضرت عباس (ع) مقام بلند دارد.تعابير بلندى كه درزيارتنامه اوست،گوياى همين مطلب مي باشد.
👈🏻 در زيارت ناحيه مقدسه نيز امام زمان (ع) ازشخصيت ايشان تجليل نمود (2)
👈🏻امام سجاد(ع) فرمود:" عمويم عباس حقيقتاً ايثار و جانبازي نمود و جانش را فداي برادر نمود تا آنجا كه دستهايش قطع شد." (3)
👈🏻امام صادق(ع) فرمود: شهادت مي دهم كه تو براي خدا و رسولش و برادرت خير خواهي نمودي، پس تو چه نيكو برادر فداكار بودي." (4)
پي نوشت ها :
1.جواد محدثي فر هنگ عاشورا ، قم، نشر معروف ، 1378،چاپ چهارم، 293
2. جواد محدثي ، همان
3. بحارالانوار، ج44، ص 298،
3 .جواد محدثي، همان
4.مفاتيح الجنان ، زيارتنامه حضرت عباس (ع)
🌺
☘️🌺
🌺☘️🌺☘️🌺☘️
هدایت شده از ارتباط روزانه با مولا
🌳🌷🌴🌺🌿
🌷🌴🌺🌿
🌴🌺🌿
🌺🌿
🌿
🌳 مرگ در نهج البلاغه - 34
☘️ از فرارسیدن ناگهانی مرگ بترسید
🌱 فبَادِرُوا الْعَمَلَ وَ خَافُوا بَغْتَةَ الْأَجَلِ (خطبه 114)
🌴 به كارهاى شايسته بپردازيد و از فرا رسيدن ناگهانی مرگ بترسيد
🌿
🌺🌿
🌴🌺🌿
🌷🌴🌺🌿
🌳🌷🌴🌺🌿
🌹🌳🌷🌴🌺🌿
🕊زیارت نامہ شهــــــــــدا🕊
اَلسَّلامُ عَلَیکُم یَا اَولِیاءَ اللهِ وَ اَحِبّائَهُ
اَلسَّلامُ عَلَیکُم یَا اَصفِیَآءَ اللهِ وَ اَوِدّآئَهُ
اَلسَلامُ عَلَیکُم یا اَنصَارَ دینِ اللهِ،اَلسَلامُ
عَلَیکُم یا اَنصارَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَلامُ
عَلَیکُم یا اَنصارَ اَمیرِالمُومِنینَ ، اَلسَّلامُ
عَلَیکُم یا اَنصارَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ
العالَمینَ ، اَلسَّلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ
اَبیمُحَمَّدٍ الحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ الوَلِیِّ النّاصِحِ
اَلسَّلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ اَبیعَبدِ اللهِ ، بِاَبی
اَنتُم وَ اُمّی طِبتُم ، وَ طابَتِ الاَرضُ الَّتی
فیها دُفِنتُم ، وَفُزتُم فَوزًا عَظیمًا ، فَیا
لَیتَنی کُنتُ مَعَکُم فَاَفُوزَمَعَکُم .♥️
#السلام_علیڪ_یاانصار_رسولالله🦋