۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
⬅️مجموعه درسگقتار بازخوانی مباحث مهدویت بر اساس احادیث اسلامی
📒تعداد جلسات 10
🔶مجری: شبکه چهار سیما برنامه گفتگو
👤کارشناس برنامه: حجت الاسلام و المسلمین خدا مراد سلیمیان عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📅زمان: اسفند 1400 و اردیبهشت 1401
1️⃣جلسه اول
🎧 رادیو پژوهش
http://dte.bz/xtd20
📒کانال صوت تلگرام
https://t.me/iscaseda/3253
💠کانال صوت ایتا
http://dte.bz/xtd20
2️⃣جلسه دوم
🎧 رادیو پژوهش
http://dte.bz/WsLSC
📒کانال صوت تلگرام
https://t.me/iscaseda/3259
💠کانال صوت ایتا
https://eitaa.com/isca_seda/3920
3️⃣جلسه سوم
🎧 رادیو پژوهش
http://dte.bz/DAqjg
📒کانال صوت تلگرام
https://t.me/iscaseda/3272
💠کانال صوت ایتا
https://eitaa.com/isca_seda/3931
4️⃣جلسه چهارم
🎧 رادیو پژوهش
http://dte.bz/JNsWc
📒کانال صوت تلگرام
https://t.me/iscaseda/3282
💠کانال صوت ایتا
https://eitaa.com/isca_seda/3942
5️⃣جلسه پنجم
🎧 رادیو پژوهش
http://dte.bz/8pqkP
📒کانال صوت تلگرام
https://t.me/iscaseda/3288
💠کانال صوت ایتا
https://eitaa.com/isca_seda/3948
6️⃣جلسه ششم
🎧 رادیو پژوهش
http://dte.bz/CqilG
📒کانال صوت تلگرام
https://t.me/iscaseda/3558
💠کانال صوت ایتا
https://eitaa.com/isca_seda/4218
7️⃣جلسه هفتم
🎧 رادیو پژوهش
http://dte.bz/qSXGV
📒کانال صوت تلگرام
https://t.me/iscaseda/3567
💠کانال صوت ایتا
https://eitaa.com/isca_seda/4227
8️⃣جلسه هشتم
🎧 رادیو پژوهش
http://dte.bz/phxkZ
📒کانال صوت تلگرام
https://t.me/iscaseda/3573
💠کانال صوت ایتا
https://eitaa.com/isca_seda/4233
9️⃣جلسه نهم
🎧 رادیو پژوهش
http://dte.bz/yldO0
📒کانال صوت تلگرام
https://t.me/iscaseda/3579
💠کانال صوت ایتا
https://t.me/iscaseda/3579
0️⃣1️⃣جلسه دهم
🎧 رادیو پژوهش
http://dte.bz/oDW8a
📒کانال صوت تلگرام
https://t.me/iscaseda/3589
💠کانال صوت ایتا
https://eitaa.com/isca_seda/4249
۱۴ خرداد ۱۴۰۱
۱۷ خرداد ۱۴۰۱
۱۹ خرداد ۱۴۰۱
نقد و بررسی رویکرد مهدویت نوعی در نگاه اندیشمندان معاصر اهلسنت
چکیده
مهدویت، از باورهایاسلامی است که ریشه در روایات پیامبر دارد. بیشتر اهلسنت، بر این باورند که مهدی مژده داده شده در روایات متواتر، هنوز به دنیا نیامده و فرد مشخصی نیست؛ بلکه هرکسی از نسل پیامبر(ص) و از فرزندان حضرت زهرا(س) که بتواند به عدالت قیام کند، میتواند مصداق مهدی باشد. براين رويكرد، اصطلاحا مهدويت نوعي اطلاق مي¬گردد. ایندسته، ابعاد دیگری از مسأله مهدویت را در كلام پيامبر(ص)، مانند: لزوم وجود حجت خدا در هر زمان در روی زمین و وجوب معرفت و شناخت مصداق عيني امام زمان(عج) که مصداق آن نیز در سخنان پیامبر(ص) به عنوان نهمین فرزند از نسل امام حسین(ع) بیان گردیده، نادیده گرفته¬اند.
این پژوهش، با روش توصيفي-تحليلي، به بررسی و نقد رویکرد مهدویت نوعی در اهلسنت معاصر، پرداخته و نشان داده كه ادعاها و دلايل آنان براساس مباني مورد پذيرش خودشان، مخدوش میباشد و رويكردشان، بيشتر بر تعصبات مذهبي استوار است تا يك تحقيق علمي.
۱۹ خرداد ۱۴۰۱
☝️چکیده
عقیده ظهور امام مهدی علیه السلام از صدراسلام در میان مسلمانان وجود داشت پس اندیشه مهدویت همراه اسلام به سر زمین هند وارد شد و هنوز هم بعنوان یکی از مسلمات دین در آثار دانشمندان تمام فرق و مسالک هند ازحلقه های صوفیه تا بریلوی و دیوبندی یافت می شود و با انگیزه های نگارش دانشمندان هر مسلک با هم فرق می کند لذا بحث اندیشه مهدویت درمنابع اهل سنت هندوستان براساس فرق ومسالک مانند حلقه های صوفیه،بریلوی ودیوبندی نتیجه مختلفی می دهد که گزارش های مهدویت صوفیان هند به اندیشه شیعه امامیه نزدیکتر می باشد در حالی که گزارش های بریلوی و دیوبندی به اندیشه تسنن نزدیک است همچنین از درمیان این سه گروه بیشترین و قدیم ترین آثار متعلق به صوفیان هند سپس آثار دانشمندان دیوبندی و کمترین آثار مهدویت متعلق به بریلوی است.
اما در کنار این برخی ازافراد مفهوم ومصداق مهدویت را برعکس اندیشه جمهور اهل سنت تفسیر کرده اند یکی از انان شخصیت معاصر علامه مودودی است که امام مهدی را به عنوان یک مجدد بیان می کند و مولانا شمس نوید عثمانی دیوبندی ظهور امام مهدی در واقع رجعت محمد مصطفی می داند و مولانا حید الدین خان امام مهدی را بمعنی هدایت یافته تفسیرمی کند وهمچنین در تاریخ اسلامی هند چند جریان ادعای دروغین مهدویت مثل سید محمد جونپوری بنام مهدیه گروه و جریان مرزا غلام احمد قادیانی بنام فرقه احمدیه و مسلم جماعت ثبت شده اند.
۱۹ خرداد ۱۴۰۱
۳ تیر ۱۴۰۱
۹ تیر ۱۴۰۱
۱۶ تیر ۱۴۰۱