شیخ حسین انصاریان:
🔰لقمه حرام قلب انسان را به روی حقایق میبندد
استاد حوزه علمیه :
🔹کسب روزی حلال در کنار عبادت الله بیان شده است. علت اینکه ۳۰ هزار نفر به جنگ با امام حسین (ع) آمدند چه بود؟ علت امام کشی آنان لقمه حرام بود قلب آنان به روی حقایق بسته بود و نور قرآن و امامت و حق به هیچ عنوان در قلوب آنان راه نداشت.
🔹مردم اگر عبادت خالصانه میخواهند باید ابتدا لقمه و روزی خود را حلال کند. مال حرام باعث نمیشود انسان با عبادت نجات پیدا کند. داشتن حیات طیبه با لقمه حلال میسر است.
☫ دفترجبههفرهنگیانقلاباسلامی(ازنا)
|🇮🇷 @azna_jebhe |
16.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 روایت رهبر انقلاب از ماجرای شهادت حضرت قاسم بن الحسن(علیهالسلام)
☫ دفترجبههفرهنگیانقلاباسلامی(ازنا)
|🇮🇷 @azna_jebhe |
15.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #حسینیه_اندیشه
🎞 حقیقت عاشورا
دکتر هادی همایون
💢«حقیقت عاشورا چیست؟ در پس این ظاهر آن حقیقت عظیمی که در این سیر تاریخی پشت این واقعه بوده و آن حقیقت تا قیامت کم کم آشکار میشود چه بوده؟ آن ظهور امام است. در شب عاشورا برای این هفتاد و دو نفر یار حضرت که خالص شده بودند، حقیقت امام برایشان آشکار شده بود و حقیقت امام را دیده بودند. برای این است که عاشورا به شدت با جریان ظهور قرابت دارد چراکه ظهوری است که تاریخ را به نظم کشیده است...»
☫ دفترجبههفرهنگیانقلاباسلامی(ازنا)
|🇮🇷 @azna_jebhe |
#یادداشت | #محرم
🔰 عاشورای حماسی و عاشورای تراژیک
گذر از تراژدی عاشورا به حماسه
✍️ دکتر محمد اسفندیاری، عاشوراپژوه
📍 عاشورا ترکیبی از حماسه و تراژدی است. اینک سخن در این است که کدامیک از این دو اصل است: حماسه یا تراژدی؟ هر پاسخی به این پرسش و التزام به آن در تعیین سمت و سو و جهتگیری زندگیمان تاثیرگذار است. چنین مینماید که با دونگاه میتوان به عاشورا نگریست: «نگاه سیاسی» و «نگاه عاطفی»...
☫ دفترجبههفرهنگیانقلاباسلامی(ازنا)
|🇮🇷 @azna_jebhe |
اخبارجبههفعالانفرهنگیازنا☫
#یادداشت | #محرم 🔰 عاشورای حماسی و عاشورای تراژیک گذر از تراژدی عاشورا به حماسه ✍️ دکتر محمد اسفن
🔸 با هر یک از این دو نگاه عاشورایی متفاوت از دیگری پدید میآید. در نگاه سیاسی، حماسه عاشورا برجسته میشود و در نگاه عاطفی، تراژدی عاشورا. با این دو دید متفاوت نه تنها دو عاشورای متفاوت، که دو سلوک متفاوت ایجاد میشود.
🔹اگر به حماسه عاشورا نگریسته شود و آن اصل قرار گیرد، نتیجهاش ان میشود که هیچگاه تن به ذلت و زور ندهیم و در برابر یزیدیان بایستیم و آزادگی پیشه کنیم. اما اگر به «تراژدی عاشورا» نگریسته شود و آن اصل قرار گیرد، حاصلش این میشود که یکسره مصیبتزده باشیم و مرثیهسرایی کنیم و روضهخوانی برپا سازیم و بگرییم.
🔸 شک نیست انچه در عاشورا اصل است، حماسه است و نه تراژدی! البته فرجام این قیام حماسی، چون بسی دیگر از حماسهها تراژیک است. اما اصل و اساس آن بر حماسه است. پس عنصر تراژیک در آن عارضی و معلول جنایت دشمن. مضافا بر اینکه همین جنایت، در دیده نزدیکبین ما تراژیک است ورنه به دیده شیرزن کربلا «زیبایی» است.
🔹حسین کشته نشد تا امتی را تا ابدالاباد، مصیبتزده و گریان سازد بلکه جان داد تا آزادی را جان دهد و امتی را درس آزادگی و عزت دهد و روزگار امت جدش را سامان بخشد. آن حضرت الگوی اصلاح است و ستمستیزی، نه دستمایه مرثیهسرایی بیهدف و میانتهی و بیتأکید بر اهداف عاشورایی.
🔸 در گذشته با نگاه عاطفی به عاشورا نگریسته میشد، عنصر تراژدی آن برجسته میگردید و امام حسین در مصیبت خلاصه میشد. شاهد اینکه واژههایی که در عاشورا بسامد و تواتر داشت و همواره بر سر زبانها بوده، تراژیک بود. اما امروزه که با نگاه سیاسی و حماسی به عاشورا نگریسته میشود، عنصر حماسه آن برجسته گردیده و امام حسین نه نماد مصیبت که نماد آزادگی شده است.
💢 گذشتگان از امام حسین با دو کلیدواژه یاد میکردند: «مصرع»(به زمین افکنده شدن) و «مقتل» (کشته شدن) اما معاصران با دوکلیدواژه دیگر از آن حضرت یاد میکنند: «قیام» و «شهادت». پیداست که تفاوت این واژهها از کجا تا به کجاست. نیز پیداست که این تفاوت، بحث لفظی نیست و تفنن در تعبیر قلمداد نمیشود، بلکه ناشی از دو زاویه دید و دو نگاه متفاوت به امام حسین و عاشوراست.
☫ دفترجبههفرهنگیانقلاباسلامی(ازنا)
|🇮🇷 @azna_jebhe |
9.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴احکام عزاداری
⁉️ استفاده از موسیقی در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟🤔
☫ دفترجبههفرهنگیانقلاباسلامی(ازنا)
|🇮🇷 @azna_jebhe |
🔹آزادگان عالم در خیمه حسیناند
▫️تبیین شعار محرم ۱۴۴۶
🔻سالی که پس از محرم ۱۴۴۵ بر مردم آزادیخواه جهان – بهویژه مسلمانان غیور غزه در فلسطین – گذشت، نقطۀ عطفی در تاریخ شد تا حقیقت و اوج ظلم یزیدیان زمانه بر جوامع دنیا آشکار شده و دلهای آمادۀ ملتها بر علیه جور و ستم برانگیخته شود. زمانی که ندای «یاحسین» از عمق جان مردم مظلوم فلسطین، به هنگام فرودآمدن موشکهای خیبرشکنِ وعدۀ صادق در دنیا پیچید، نشانهای از ریشهدواندن نور سیدالشهدا در ضمیر آزادیخواهان بود. این حادثه را در دورترین نقاط عالَم و نزدیکترین مکانها به مقر دشمنان دیدیم که معنای لبیک به ندای «هل من ناصر» از اعماق آن به گوش میرسید.
این سالِ پُرتلاطم، تنها به این حادثه محدود نشد و اتفاقات دیگری نیز رقم خود تا آزادیِ آزادیخواهان را به گونههای دیگری نظیر تشییع پیکر شهدای خدمت، انتخابات، راهپیماییها و... نشان دهد. اینجاست که شعار محرمالحرام ۱۴۴۶ اشاره به اهمیت و ضرورت تکیه به این واژۀ کلیدی دارد تا تمامی دلدادگان حسینی با دلی واحد و انسجامی مثالزدنی، حقیقت آزادی را در برابر آزادی برآمده از مکتب لیبرالیسم غرب به منصۀ ظهور برسانند.
منشور حاضر، جهت تبیین و تشریح شعار محرم ۱۴۴۶ تدوین شده و به دنبال آن است تا خوانندگان گرامی به چیستی و چرایی انتخاب آن بر محور آزادگان عالَم واقف باشند
#محرم
#آزادگان_عالم_در_خیمه_حسین_اند
☫ دفترجبههفرهنگیانقلاباسلامی(ازنا)
|🇮🇷 @azna_jebhe |
#یادداشت | #محرم
🔰 هدف کشی از قیام امام حسین(ع)
✍️ دکتر محمد اسفندیاری، عاشوراپژوه
📍 امام حسین(ع) از شخصیتهای «دوبارمظلوم» و «بازشهید» در تاریخ است. یک مظلومیتش این بود که او را کشتند و مظلومیت دیگرش اینکه هدفش را محو و مسخ کردند. یک بار در عاشورا به او ظلم شد و یک بار دیگر در عاشوراها. ظلم دوباره این بود که هدفکشی از قیام امام حسین(ع) شد. نام حضرت بود اما هدفش مطرح نبود یا مسخ شده بود...
☫ دفترجبههفرهنگیانقلاباسلامی(ازنا)
|🇮🇷 @azna_jebhe |
اخبارجبههفعالانفرهنگیازنا☫
#یادداشت | #محرم 🔰 هدف کشی از قیام امام حسین(ع) ✍️ دکتر محمد اسفندیاری، عاشوراپژوه 📍 امام حسین
🔸 یک هدفکشی از امام حسین(ع) این بود که قیامش را امری شخصی و تکلیفی خصوصی معرفی کردند که نمیتواند و نمیباید الگوی دیگران باشد. هدفکشی دیگر نه محو هدف امام حسین(ع) که مسخ هدف آن حضرت است. بدین صورت که گفته میشود که آن حضرت تن به کشتن داد تا مردم بگریند و آمرزیده شوند. این نظریه تفسیر مسیحی از #قیام_حسینی است؛ یعنی همانگونه که مسیح تن به صلیب داد تا #فدیه گناهان انسانها شود، امام حسین(ع) نیز تن به شهادت داد تا گناهان امت را بشوید و شفیعشان شود.
🔹 راست اینکه شیعه از #عاشورا، چنان که باید استفاده نکرده و آنرا الگوی خویش نساخت و به این اهرم برای مبارزه با حکومتهای ستمگر دست نینداخت و آنرا بیشتر دستمایه #عزاداری ساخت. حال آنکه عاشورا مالامال از شخصیتهای الگوست و سرشار از درسهای ستیهندگی و اقتدا به آن ضامن آزادگی و عدالتگستری.
🔸 اگر عاشورا، آری فقط عاشورا، الگو میشد هیچ حکومت ستمگری در سرزمینهای اسلامی بر جای نمیماند.ولی افسوس که در تاریخ، عاشورای #حماسه به عاشورای #مرثیه مبدل گشت. گویا امام حسین(ع) به هدف عزاداری برای خویش قیام کرده بود و خود را به کشتن داد تا امتی را بگریاند و عزادار سازد؛ همین و همین. بدتر اینکه همان عزاداریها هم به خرافات وبدعتهایی که اساسا هیچ ربطی به عزاداری ندارد و در هیچ جای دنیا این نوع مراسم عزاداری دیده نمیشود.
🔹 حال آنکه عاشورا در هر عصر باید یادآور حسینیان و یزیدیان آن عصر باشد. چون عاشورایی بر ملتی میگذرد باید آن ملت بیاندیشد که در این عاشورا، حسینیان و یزیدیان کیستند و تکلیف چیست و چه باید کرد و خود درکدام سوست و به سیره حسین(ع) در عاشورا اقتدا کند و در عاشورایی در عاشوراها به پا نماید.
🔸 فاش میگویم که هیچ شیعهای بلکه هیچ مسلمانی، بلکه هیچ آزادهای نمیتواند با عزاداری امام حسین(ع) مخالف باشد، چشمی که برای آن حضرت اشک نریزد و دلی که در ماتم او نسوزد، چشم و دل انسان نیست. آنکه با عزاداری امام حسین مخالفت میکند، بیش از هر چیز از عمال و اعوان امویان است. باری، کسی در سده اخیر به مخالفت با اصل عزاداری نپرداخته است. آنچه گفته میشود اصلاحات در عزاداری است و نه انتقاد از نفس عزاداری. اما عوامفریبان به عمد محل نزاع را خلط میکنند.
💢 عزاداری برای امام حسین(ع) کمترین و آسانترین وظیفه ما در برابر آن حضرت است. این وظیفه آسان را بیش از اندازه بزرگ کردن، شانه خالی کردن از وظایف بزرگتر و دشوارتر است. ما نمیگوییم که عزاداری نه. ما میگوییم فقط عزاداری نه. ما میگوییم پاکسازی عزاداری هم. ما میگوییم حماسهداری امام حسین(ع) هم. ما میگوییم #تاریخنگاری امام حسین(ع) هم.
☫ دفترجبههفرهنگیانقلاباسلامی(ازنا)
|🇮🇷 @azna_jebhe |
❌جزئیات حادثه کربلا را چهکسی نقل کرده❌
⛔️کی از دل حضرت خبرداشته ( گفتگوی
حضرت عباس با آب)⛔️
(پاسخ: مرتضی کهرمی )
☫ دفترجبههفرهنگیانقلاباسلامی(ازنا)
|🇮🇷 @azna_jebhe |
حضرت عباس (ع)،آيينه شجاعت و کرم.pdf
387.1K
📚#محتوای_تبلیغی
🏷حضرت عباس علیه السلام آیینه شجاعت و کرم
#محرم
☫ دفترجبههفرهنگیانقلاباسلامی(ازنا)
|🇮🇷 @azna_jebhe |
9.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد شجاعی:
🎥 چرا در کربلا، بعضیا تونستن بمونن پای امام، و خیلیها نتونستن؟
چرا همین الآن، بعضیها رسیدن به همراهی با امام زمان علیهالسلام و ما هنوز نرسیدیم؟
☫ دفترجبههفرهنگیانقلاباسلامی(ازنا)
|🇮🇷 @azna_jebhe |