ژان ژنه نویسنده فرانسوی
او که یکی از مهمترین نویسندگان فرانسوی قرن گذشته است، در خاطرات خود (یک زندانی عاشق) درباره انقلاب فلسطین و تأثیر آن بر او می گوید: «من شروع کردم به کندوکاو در حافظه خود و خنصر، جوانترین چریک، فضایی بزرگتر از کل اروپا را (در ذهن من) اشغال کرده است.»
ژنه حدود دو سال در اردوگاه های فلسطینی در اردن زندگی کرد و یکی از اولین کسانی بود که پس از کشتار سال 1982 وارد صبرا و شتیلا شد. او متن معروفی با عنوان "چهار ساعت در شتیلا" نوشت.
ژان ژنه جایی نوشته است: «وقتی کلمه فلسطین را مینویسم، ناگاه تصویر کودکان چهار پنج سالهای جلوی چشمانم ظاهر میشود که بر اثر نداشتن امکانات بهداشتی مقابل من جان میدهند. در فلسطین آدمها به شیوههای مختلف کشته میشوند.»
@SyrianToPersian
ژان ژنه, نمایشنامه نویسی که از فلسطین می گفت
ژان ژنه ـ که یکی از چهرههای بزرگ ادبیات معاصر جهان به شمار میآید ـ روزی به فلسطین سفر کرده و در بسیاری از فعالیتهای سیاسی و تظاهرات فلسطینیها شرکت کرده و سپس راهی لبنان شده است.
ژان ژنه چند ماهی پیش از مرگش ، دستنویس کتابی را که چندین سال وقت صرف نوشتنش کرده بود و بدان اهمیت میداد به ناشرش گالیمار سپرد. ۲۰ سال بود که ژان ژنه، همچون آرتور رمبو در سکوت به سر میبرد.
شاید به علل سیاسی در آستانه مرگ، سکوتش را شکست. کتاب خاطرات او شامل گواهیها و مشاهدات و تفکرات وی درباره مبارزان فلسطینی است.
ژنه حدود سال ۱۹۷۰ مدتی در اردوگاههای فدائیان فلسطینی به سر برد و ابتدا میخواست چند هفته همنشین آنان باشد ولی توقفش ۲ سال به درازا کشید و سال ۱۹۸۲ دوباره به آن مناطق بازگشت تا آن که پس از کشتارهای صبرا و شتیلا ، مسوولان سازمان آزادیبخش فلسطین از وی خواستند که درباره مشاهداتش، کتابی بنویسد و ژنه نیز چند هفته پیش از خاموشی، واپسین نوشتهاش را به ناشر سپرد.
سال ۱۹۸۲ و در پی قتلعام وحشیانه مردم «صبرا و شتیلا» که ژان ژنه در بیروت به سر میبرد، باعث شد تا بار دیگر خودنویس ژان، رنگ جوهر و دوات را ببیند و ژان با دستان پیرش رمان «چهار ساعت در صبرا و شتیلا» را نوشت.
در فاصله سالهای ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ شروع به جمعآوری خاطرات و یادداشتهایی در مورد فلسطینیان و شکنجه و زندانهای رژیم صهیونیستی کرد که نتیجه این گردآوری، رمان «اسیرعاشق» شد.
از دیدگاه ژنه انسان به حاشیه راندهشده با خودآگاه ساختن عشق و نفرت خود به جامعه، امکان خودآگاهی بیشتری دارد و از همین روست که دفاع ژنه از فرودستان خود را در علم سیاست به شکل دفاع از حقوق مهاجران و سیاهان و فلسطینیان نشان داد.
ژان ژنه در «یک اسیر دلباخته» فلسطین را در مرکز «یک انقلاب پرشکوه به شکل دستهگلهای آتشین که از بانکی به بانک دیگر، از اپرایی به اپرای دیگر، از یک زندان به کاخ دادگستری میجهد» قرار میدهد.
● فلسطین؛ محور دوستی ژنه با بنجلون
واپسین روزهای آذر امسال، صدمین سالروز تولد ژان ژنه بود؛ زندانیای که پس از عفو ـ شخصیتهای ادبی نظیر ژان پل سارتر و ژان کوکتو در عفو او نقش داشتند ـ به ادبیات روی آورد و پس از نگارش چند نمایشنامه، از چهرههای شاخص تئاتر پیشرو شد. او در آثارش دنیای تبهکاران، محکومان و راندهشدگان جامعه را توصیف میکند که دائما از خویشتن خویش گریزان، به طوری که همواره در جستجوی هویتی جدید هستند.
«خاطرات روزانه یک دزد» از آثار مشهور ژان ژنه است. به همین مناسبت، طاهر بن جلون، برنده جایزه گنکور ۱۹۸۷ و عضو آکادمی این جایزه، ۲ کتاب درباره ژان ژنه، دوست خود، منتشر کرده است که در میان تجدید چاپ آثار ژنه و همچنین کتابهای دیگری که درباره این نویسنده و شاعر بزرگ قرن بیستم به مناسبت بزرگداشت صدمین سال تولدش در فرانسه انتشار یافته، اهمیت ویژهای دارد.
کتابهایی که بنجلون برای ژان ژنه نوشته شامل یک دلنوشته به نام «دروغگوی قهار» و یک نمایشنامه با عنوان «بکت و ژنه، یک چای در طنجه» است که هر دوی این کتابها از سوی انتشارات گالیمار، معتبرترین ناشر فرانسه، بتازگی منتشر شده است.
آشنایی بن جلون با ژنه به سال ۱۹۷۴ باز میگردد. بنجلون که از دیدن ژنه بسیار شگفتزده است، ظهر یک روز تابستانی را با او و به صرف ناهار در یک رستوران پاریسی میگذراند و این آشنایی منجر به دوستی پایدار و صمیمی میشود که تا پایان عمر ژنه یعنی ۱۲ سال بعد در سال ۱۹۸۶ ادامه داشت.
در واقع تازهترین آثار این نویسنده مراکشی حاصل این دوستی است و چهره متفاوتی که بنجلون از ژنه در این کتابها به خواننده نشان میدهد، از لابهلای خاطرات آن سالها برآمده است.
دلایل زیادی برای استحکام دوستی این دو نویسنده بزرگ وجود داشت، اما شاید مهمترین و پررنگترین آنها، حمایت سرسختانه ژان ژنه از فلسطینیها بود که برای بنجلون باارزش بود و هست. شاید این مشترکات منحصر به فرد این دو نویسنده باعث شده است که اکنون بن جلون از بعد سیاسی متفاوت شخصیت ژنه پرده برمیدارد.
طاهر بنجلون مینویسد: «از نظر ژان ژنه، نژادپرستیای که روزی خود را به صورت نازیسم در اروپا نشان میداد، امروز به صورت عربستیزی خود را نشان میدهد و ژان ژنه در آثارش عربستیزی اروپاییها را به نقد میکشد.»
از نظر ژنه، ضدفلسطینی بودن، روی دیگر ضدیهود بودنی است که روزی در اروپا وجود داشت. ژنه خود میگوید که تصویر فلسطینیها در اروپا آنچنان مخدوش بود که خود تصمیم گرفت تا با سفر به سرزمین فلسطین از نزدیک شاهد اتفاقات و مصیبتهایی باشد که بر سر فلسطینیها میآید.
منبع متن
@SyrianToPersian
پرستار فرانسوی فرانسو اس کیست من (Françoise Kesteman) (لینا نابلسی)
پرستار فرانسوی و مبارز چریکی، به انقلاب فلسطین در لبنان پیوست و در خاطراتش (مرگ برای فلسطین) میگوید: «من با خون مینویسم، پس بگذار همه دنیا بشنوند»
در 22 سپتامبر 1984 )2 شهریور 1363) پس از شرکت در عملیاتی به نام «شهدای صبرا و شتیلا» که توسط یک گروه چریکی جنبش فتح به رهبری همسرش سروان فتحی ضاهر انجام شد، در سواحل فلسطین به شهادت رسید.
محمد غندور یکی از چریک های شرکت کننده در این عملیات می گوید که پس از اصابت گلوله های ارتش اشغالگر به من رو کرد، نه جیغ می زد و نه درد می کشید، در حالی که روی زمین دراز می کشید و سینه اش را چنگ میزد لبخند به لب داشت.»
در خاطراتش آمده بود:
به نظر می رسد به سوی مرگ حتمی می روم.. و آن زیباترین مرگ خواهد بود.. آزادی فلسطین به اندازه دعا مورد رضایت خداوند است و اگر مردم خود را که برای آن مبارزه می کنند رها کنید و به خدا ایمان بیاورید، راه خود را گم خواهید کرد.. فلسطین، مردم شما و خدا در یک راه هستند، راه مستقیم انقلاب فلسطین است، به مردم خود اعتماد کنید و به خدا ایمان داشته باشید.»
@SyrianToPersian
ونسا ردگریو بازیگر بریتانیایی
او که یکی از برجسته ترین حامیان فلسطین در غرب بود، در مراسم اسکار 1978 پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن، در سخنرانی خود به صهیونیست ها حمله کرد.
او قهرمان فیلم مستند «فلسطینی ها» بود و قبل از نمایش آن در سال 1978، بمبی در مقابل تئاتر منفجر شد.
او در یکی از مصاحبههای خود میگوید: «ما به خاطر مبارزهی مردم فلسطین علیه صهیونیسم مدیون آنها هستیم... اگر میلیونها نفری را که برای دفاع از حقوق خود رنج میبرند، که اولین آنها مردم فلسطین هستند را به رسمیت نشناسید، ستاره بودن معنایی ندارد.»
@SyrianToPersian
کارگردان آلمانی مونیکا ماوریر
(نام ممکن است دقیق نباشد)
او به انقلاب فلسطین پیوست و در بیروت (1978-1982) با بنیاد سینمای فلسطین کار کرد. او علاقه مند بود با دوربین 16 میلی متری خود ساختارهای اجتماعی ایجاد شده توسط سازمان آزادیبخش فلسطین از جمله موسسات بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی را مستند کند و موفق شد بیش از 100 ساعت از عکاسی کند که در سال های اخیر شروع به دیجیتالی کردن آنها کرده است
او همچنین چندین فیلم درباره فلسطین و انقلاب را کارگردانی کرد، از جمله "جنگ پنجم" و "توله ها" علاوه بر فیلم «متولد از مرگ» که به گفته او «خودجوش ترین و پر سر و صداترین فیلم اعتراضی» است، چرا که درباره کشتار منطقه فاکهانی در بیروت در سال 1981 می گوید که منجر به شهادت بیش از 300 نفر از جمله بسیاری از زنان و کودکان شد
@SyrianToPersian
مبارز آزادی ژاپنی فوساکا شیگهنوبو (مریم)
او با شهید غسان کنفانی در اداره اطلاعات جبهه مردمی کار کرد و در تأسیس ارتش سرخ ژاپن مشارکت داشت. ارتش سرخ پایگاهی در لبنان داشت که شامل 40 نیرو بود. یکی از معروف ترین عملیات های آن توسط 3 چریک ژاپنی در فرودگاه اللد(بن گورین) در سال 1972 انجام شد. سه فدایی عبارت بودند از: شهید سویوشی اکودایرا «باسم» و یاسویوکی یاسودا «صلاح» و اسیر آزاد شده کوزو اوکاموتو «احمد» که در تبادل اسرای مقاومت و بازداشت شدگان صهیونیست در سال 1985 آزاد شد.
خانم شیگنوبو در سال 2000 در ژاپن دستگیر و به 20 سال زندان محکوم شد و در 28 می 2022 آزاد شد.
@SyrianToPersian
پاتریک آرگوئلو چریک آمریکایی
مبارز آزادی آمریکایی، اصالتا نیکاراگوئه ای.. او در سپتامبر 1970 یک هواپیمای اسرائیلی را به همراه چریک لیلا خالد ربود و در حین فرود هواپیما در فرودگاه هیترو لندن مورد اصابت گلوله نگهبانان قرار گرفت و او را به حال خود رها کردند تا در نهایت بر اثر خونریزی شهید شد. لیلا خالد نیز در این عملیات اسیر شد.
مادرش، کاترین آرگوئلو، پس از شهادت پسرش در نامه خود به جبهه خلق برای آزادی فلسطین گفت: «او یک بار گفت که جهان باید شوکه شود تا وجود فلسطینیان را بداند و به همین دلیل برنامه ریزی کردم و هواپیماربایی را در 6 سپتامبر انجام داد. پسرم با مشاهده ظلم های وحشتناکی که اسرائیل با همدستی انگلیس و آمریکا بر فلسطینیان مظلوم تحمیل کرد، استعداد و جان خود را خالصانه برای کمک به فلسطینیان مظلوم فدا کرد.»
پاتریک، در شهری به نام موموتومبو در نیکاراگوئه، جایی که او به باب (برادرش) گفته بود که دوست دارد بقایای او در آنجا دفن شود ، به خاک سپرده شد.. برای پت قبر سیمانی آماده کردند، ساده اما زیبا
@SyrianToPersian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ترفندی برای محافظت از سیم شارژر که خیلی به درد می خوره به شرطی که تنبلی نکنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه قورباغه عجیب و غریبی 🤨
خبرنامه و طنز
https://eitaa.com/khabarname12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدون خیس شدن در استخر راه بروید؟ این مکان توسط لئاندرو ارلیخ طراحی شده و به نظر میرسه افراد زیر آب به راحتی در حال حرکتند .
خبرنامه و طنز
https://eitaa.com/khabarname12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چالش عکس خیابونی از زنان در خیابان!
خودم هم تا آخر حدس نزدم چیه داستان
اما آخرش...
@ansoyesiasat | آنسوی سیاست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاش ناموفق ماموران زلنسکی برای سرباز گیری زوری از مردم اوکراین
اوکراین در حال حاضر شرایط خوبی در میدان جنگ با روسیه نداشته و با کمبود سرباز مواجه است.
بسیاری از کارشناسان اوکراین را بازنده ی جنگ با روسیه می دانند.
از همین رو شهروندان اوکراینی رفتن به جبهه های جنگ را مساوی با مرگ می دانسته و از آن امتناع می کنند.
@ansoyesiasat | آنسوی سیاست
هدایت شده از
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
امروزثواب تلاوت روزانه مان را به پیشگاه منور و ملکوتی حضرت امام مهدی ارواحنا فداه تقدیم می کنیم ص ۴۵۳ س ص
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
«٥» ﺃَﺟَﻌَﻞَ ﺍﻟْﺂﻟِﻬَﺔَ ﺇِﻟَﻬﺎً ﻭَﺍﺣِﺪﺍً ﺇِﻥَّ ﻫَﺬَﺍ ﻟَﺸَﻲْ ءٌ ﻋُﺠَﺎﺏٌ
ﺁﻳﺎ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻣﻌﺒﻮﺩﻫﺎﻱ ﻣﺘﻌﺪّﺩ، ﻳﻚ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﺍﻟﺒﺘّﻪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ، ﭼﻴﺰﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﺠﻴﺐ ﺍﺳﺖ!
«٦» ﻭَﺍﻧﻄَﻠَﻖَ ﺍﻟْﻤَﻠَﺄُ ﻣِﻨْﻬُﻢْ ﺃَﻥِ ﺍﻣْﺸُﻮﺍْ ﻭَﺍﺻْﺒِﺮُﻭﺍْ ﻋَﻠَﻲ ﺁﻟِﻬَﺘِﻜُﻢْ ﺇِﻥَّ ﻫَﺬَﺍ ﻟَﺸَﻲْ ءٌ ﻳُﺮَﺍﺩُ
ﺳﺮﺩﻣﺪﺍﺭﺍﻥ ﻛﻔﺮ، (ﺳﺨﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ) ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﺮﺩﻧﺪ (ﻭ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﻴﺰ ﮔﻔﺘﻨﺪ:) ﺑﺮﻭﻳﺪ ﻭ ﺑﺮ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺧﺪﺍﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﺑﻤﺎﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺷﻤﺎ ﭼﻴﺰ ﻣﻄﻠﻮﺑﻲ ﺍﺳﺖ.
«٧» ﻣَﺎ ﺳَﻤِﻌْﻨَﺎ ﺑِﻬَﺬَﺍ ﻓِﻲ ﺍﻟْﻤِﻠَّﺔِ ﺍﻟْﺂﺧِﺮَﺓِ ﺇِﻥْ ﻫَﺬَﺁ ﺇِﻟَّﺎ ﺍﺧْﺘِﻠَﺎﻕٌ
ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻳﻴﻦ ﺍﺧﻴﺮ (ﻧﻴﺎﻛﺎﻥ ﻳﺎ ﺁﻳﻴﻦ ﻣﺴﻴﺤﻴّﺖ) ﻧﺸﻨﻴﺪﻩ ﺍﻳﻢ، ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻴﻦ ﺟﺰ ﺁﻳﻴﻨﻲ ﺳﺎﺧﺘﮕﻲ ﻧﻴﺴﺖ.
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
«ﻋُﺠﺎﺏ» ﺑﻪ ﭼﻴﺰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﺠﻴﺐ ﮔﻮﻳﻨﺪ. «ﺍﻧﻄﻠﺎﻕ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺭﻓﺘﻨﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺟﺪﺍﻳﻲ ﺍﺯ ﻓﺮﺩﻱ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺍﺧﺘﻠﺎﻕ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺳﺎﺧﺘﮕﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺑﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻭ ﺧﻠﻖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
«ﻣﻠﺄ» ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﺎم ﻭ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﭼﺸﻢ ﮔﻴﺮ ﻭ ﭼﺸﻢ ﭘﺮﻛﻦ ﺑﺎﺷﺪ.
ﻣﺮﺍﺩ ﻛﻔّﺎﺭ ﺍﺯ «ﻣﻠّﺔ ﺍﻟﺎﺧﺮﺓ» ﺩﻳﻦ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺴﻴﺢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﺩﻳﻦ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﻮﺩﻩ، ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻪ ﺗﺜﻠﻴﺚ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.
ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺍﻥّ ﻫﺬﺍ ﻟﺸﻲ ء ﻳﺮﺍﺩ» ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ، ﻫﻤﺎﻥ ﺳﻴﺎﺩﺕ ﻭ ﺁﻗﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭﻣﺮﺍﺩ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﺖ ﻭﺍﮔﺮ ﻧﻈﺎم ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﺑﺮﭼﻴﺪﻩ ﺷﻮﺩ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﻮﺣّﺪﻳﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺍﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﺳﺖ. ﺍﻭ ﺑﺎ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﺁﻗﺎﺋﻲ ﺑﺮ ﺷﻤﺎﺳﺖ.(٤٩)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺍﻗﺪﺍم ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﻧﻔﻲ ﻣﻌﺒﻮﺩﻫﺎﻱ ﺩﺭﻭﻏﻴﻦ ﻭ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺧﺪﺍﻱ ﻳﻜﺘﺎﺳﺖ. «ﺟﻌﻞ ﺍﻟﺎﻟﻬﺔ ﺍﻟﻬﺎً ﻭﺍﺣﺪﺍً»
٢- ﻛﻔّﺎﺭ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ، «ﺃﺟﻌﻞ ﺍﻟﺎﻟﻬﺔ ﺍﻟﻬﺎً ﻭﺍﺣﺪﺍً» ﻫﻢ ﺩﺭ ﻧﺒﻮّﺕ، «ﻋﺠﺒﻮﺍ ﺍﻥ ﺟﺎءﻫﻢ ﻣﻨﺬﺭ ﻣﻨﻬﻢ» - ﺁﻳﻪ ﻱ ﻗﺒﻞ - ﻭ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺩ. «ء ﺍﻧّﺎ ﻟﻤﺒﻌﻮﺛﻮﻥ»(٥٠)
٣- ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻛﺜﺮ ﻣﺮﺩم، ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﺯ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺩﻳﺮﻳﻨﻪ ﻭ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﺟﺪﻳﺪ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺷﮕﻔﺖ ﺁﻭﺭ ﺍﺳﺖ. «ﺃﺟﻌﻞ - ﺷﻲ ء ﻋﺠﺎﺏ»
٤- ﮔﺎﻫﻲ ﺑﺎﻃﻞ ﭼﻨﺎﻥ ﺍﻭﺝ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺣﻖّ ﺳﺨﻨﻲ ﻋﺠﻴﺐ ﻭ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﻫﺬﺍ ﻟﺸﻲ ء ﻋﺠﺎﺏ»
٥ - ﺳﺮﺩﻣﺪﺍﺭﺍﻥِ ﻛﻔﺮ، ﺑﺮﺍﻱ ﻧﻔﻮﺫ ﻛﻠﺎم ﺧﻮﺩ، ﺍﻭﻝ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻣﻲ ﺭﻭﻧﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺭﻓﺘﻦ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. «ﺍﻧﻄﻠﻖ ﺍﻟﻤﻠﺄ... ﺍﻥ ﺍﻣﺸﻮﺍ»
٦- ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻛﻔّﺎﺭ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻭ ﺳﺮﺳﺨﺘﻲ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. «ﻭﺍﻧﻄﻠﻖ ﺍﻟﻤﻠﺎ ﻣﻨﻬﻢ ﺍﻥ ﺍﻣﺸﻮﺍ ﻭﺍﺻﺒﺮﻭﺍ»
٧- ﻛﻔّﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﺸﻨﺎﺳﻴﻢ:
ﺍﻟﻒ) ﺷﺒﻬﻪ ﺍﻓﻜﻨﻲ ﻭ ﻓﺘﻨﻪ ﺟﻮﻳﻲ. «ﺍﺟﻌﻞ ﺍﻟﺎﻟﻬﺔ... ﺷﻲ ء ﻋﺠﺎﺏ - ﻋﺠﺒﻮﺍ»
ﺏ) ﺩﻭﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﺎﺕ ﺣﻖّ. «ﺍﻣﺸﻮﺍ»
ﺝ) ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﺗﻔﻜّﺮ، ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﺗﻌﺼّﺐ ﻭ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ. «ﺍﺻﺒﺮﻭﺍ»
ﺩ) ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﺁﻳﻴﻦ ﻧﻴﺎﻛﺎﻥ ﻳﺎ ﻃﺮﺡ ﺁﻳﻴﻦ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺳﻠﺎم. «ﻣﺎ ﺳﻤﻌﻨﺎ ﺑﻬﺬﺍ»
٨ - ﻛﻔّﺎﺭ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻋﻮﺕ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﮔﺮﺍﻳﺶ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﻮء ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. «ﺍﺻﺒﺮﻭﺍ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﻬﺘﻜﻢ»
٩- ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﺻﺒﺮﻱ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻧﻴﺴﺖ. «ﺍﺻﺒﺮﻭﺍ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﻬﺘﻜﻢ» ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﻧﻮﺁﻭﺭﻱ ﻣﺤﻜﻮم ﻧﻴﺴﺖ ﺗﺎ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ. «ﻫﺬﺍ... ﺍﺧﺘﻠﺎﻕ»
١٠- ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ، ﺻﺒﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ. «ﻭ ﻟﺮﺑّﻚ ﻓﺎﺻﺒﺮ» ﻭ ﻛﻔّﺎﺭ، ﺻﺒﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺑﺖ ﻫﺎ. «ﺍﺻﺒﺮﻭﺍ ﻋﻠﻲ ﺁﻟﻬﺘﻜﻢ»
١١- ﺳﺮﺩﻣﺪﺍﺭﺍﻥ ﻛﻔﺮ، ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻱ ﺑﺮ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺭﺍ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﻭ ﺗﺮﻭﻳﺞ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. «ﺍﻥّ ﻫﺬﺍ ﻟﺸﻲ ء ﻳﺮﺍﺩ»
««تفسیر نور»»
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺