eitaa logo
هیئت خادم الحسین (علیه السلام )
240 دنبال‌کننده
320 عکس
117 ویدیو
20 فایل
﷽ ◆کانال اطلاع رسانی هیئت خادم الحسین (علیه السلام ) ◆برگزاری جلسات هفتگی (سه شنبه شب ها) ◆ و تمامی مناسبات مذهبی ◆خبرگزاری و پوشش مراسمات مذهبی ◆آدرس : مشهد، چهار راه عشرت آباد، بین کاشانی 26 و 28
مشاهده در ایتا
دانلود
15) - «رفع القلم» به معنای جواز گناه و یا دعوت به گناه نمی‌باشد، بلکه منظور فرصت بیشتر برای توبه است و شرح این مسئله خواهد آمد. 16) - «روز اجابت شدن دعا» را به دو صورت می‌توان تعبیر کرد و هر دو صورتش هم صحیح است. اوّل اینکه: چون دعای حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در این روز مستجاب گردیده است، این روز اینگونه نامگزاری شده است. و دوم اینکه: به خاطر اینکه این روز از حرمت بسیار بالایی در نزد خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) برخوردار است، می‌توان گفت که یکی از ایّامی است که دعا سریعتر اجابت می‌شود و فرصت بسیار مناسبی است برای شیعیان که حاجات خود از اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و به خصوص حضرت زهراء (سلام الله علیها) تقاضا نمایند. 17) - بدون شک ماه های محرم و صفر (غیر آن دو روزی که ایّام ولادت هستند)، ماه های بسیار پر مصیبتی هستند و در این دو ماه (با احتساب یکم ربیع الاول) هفت نفر از ائمه (علیهم السلام) به شهادت رسیده‌اند و شیعیان به مصیبتی بعد از مصیبتی گرفتار گشته‌اند ولی با آغاز ماه ربیع الاول (بهار ماه های قمری) و گذشت چند روز انتقام الهی از دشمنان اهل بیت آغاز می‌گردد و از نهم ربیع الاول تا پایان این ماه همگی سرور و خوشی است برای اهل بیت (علیهم السلام) و مؤمنین و عذاب و پستی و خواری است برای دشمنان خاندان عصمت و طهارت و بسیاری از دشمنان اهل بیت، به خصوص آن ملعون هایی که در واقعه کربلا نقش مؤثری داشته‌اند، در این ماه به لطف خدا به جهنّم واصل گشته‌اند. لذا بر شیعیان لازم است که در این ماه که ماه شادی اهل بیت (علیهم السلام) است شاد بوده و لباس غمی را که دوماه بر تن داشته‌اند با لباس شادی و مسرت تعویض نمایند. مولایمان امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: شیعیان ما در زمان هایی که ما خوشال و مسروریم، آنها هم خوشحال و مسروراند و در زمان های غم و ناراحتی ما، آنها هم ناراحت و اندوهگین‌اند.(بحارالانوار، جلد ۱۰ ، صفحه ۱۱۴) 18) - شاید منظور این باشد که روزه گرفتن در این روز صحیح نیست، کما اینکه برخی از علماء به آن اشاره کرده‌اند و در قبل بیان کردیم. 19) - کلمه مرکّب «یوم الرضا» که در روایات درمورد عید غدیر خم نیز آمده است، مربوط به آیه شریفه‌ای است که در روز عید غدیر خم (۱۸ ذی‌الحجه) نازل شد که خدای تعالی می‌فرماید: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا»(سوره مائده، آیه ۳)، امروز دینتان را برای شما کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام ساختم و راضی گشتم که اسلام دین شما باشد. البتّه این در مورد عید غدیر خم است، ولیکن از آنجا که در این روز دشمن بزرگ خدا و اهل بیت به جهنّم و عذاب ابدی واصل گشته است، قطعاً پروردگار متعال هم خشنود است و می‌توان گفت منظور از «یوم الرضا» روز خوشنودی خدای تعالی است و اگر اینگونه تعبیر کنیم که منظور خوشنودی و راضی گشتن اهل بیت (علیهم السلام) و شیعیانشان است، از آنجا که خوشنودی اهل بیت (علیهم السلام) غیر از خوشنودی خدای تعالی نیست، معنای ذکر شده صدق می‌کند. 20) - پیامبر ا کرم (صلی الله علیه وآله) خطاب به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: «إن ولايتك لاتقبل إلا بالبراءة من أعدائك وأعداء الائمة من ولدك» ولایت تو پذیرفته نمی‌شود مگر با بیزاری جستن از دشمنانت و دشمنان ائمه از فرزندانت.( كنزالفوائد، صفحه ۱۸۵) با توجّه به اینکه شرط قبولی تمام اعمال ولایت اهل بیت (علیهم السلام) است و در این باب روایات بسیاری نیز وارد شده است (بحارالانوار، جلد ۲۷ ، صفحه ۱۶۶ ، باب «أنه لاتقبل الأعمال إلا بالولایة»)، وقتی ولایت پذیرفته نشد، تمامی اعمال نابود می‌شوند و ذرّه‌ای از آنها باقی نمی‌ماند و شرط قبولی ولایت نیز برائت است و به عبارت دیگر مهر قبولی تمام اعمال ولایت و مهر قبولی ولایت برائت است. فلذا وقتی که شیعیان در این روز بزرگ از دشمنان اهل بیت بیزاری می‌جویند، پذیرش ولایتشان مقبول درگاه الهی شده و در نتیجه اعمالشان نیز پذیرفته می‌شوند. 21) - از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت شده است که درباره شیعیانشان فرمودند: «یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا»(بحارالانوار، جلد ۴۴ ، صفحه ۲۸۷)، با خوشحالی ما آنها هم خوشحال می‌شوند و با حزن و ناراحتی ما آنها هم نارحت و محزون می‌شوند. لذا بر هر شیعه‌ای که خود را پیرو اهل بیت (علیهم السلام) می‌داند، لازم است به هر نحوی که در توانش هست، در ایّام شادی اهل بیت (علیهم السلام) اظهار شادی و سرور نماید و در ایّام حزن اهل بیت (علیهم السلام)، خود را محزون جلوه دهد. 22) - به یقین می‌توان گفت که این روز یکی از بهترین زمانها برای بیزاری جستن از دشمنان خاندان عصمت و طهارت است و اینکار، عملی است بسیار مورد رضایت خدای تعالی و اهل بیت (علیهم السلام)، البتّه به شرط آنکه در مکان مناسبی انجام شود و خلاف تقیّه نباشد. @khadem_allhosein
23) - در بعضی از نقل های این روایت عبارت «یوم النصرة المظلوم» آمده است. 24) - البتّه مزاح و شوخی باید در آن حدّی که در شرع مقدّس اسلام اجازه داده شده است باشد، نه بیشتر! و قطعاً انجام اعمال زشت و شنیع و محرّمات و لاابالی گری، حتّی در این روز هم قبیح و موجب غضب پروردگار مهربان است و بعضی از افراد نافهم که در این روز مرتکب اعمال زشتی می‌شوند و سوژه به دست دشمنان می‌دهند، باید در محکمه الهی به خاطر اینکه شیعه را بدنام کرده‌اند پاسخگو باشند. 25) - «یوم النحر» یکی از اسامی عید قربان است و شاید دلیل ذکر آن به عنوان یکی از اسامی روز عید نهم ربیع الاول استحباب قربانی و بهره مند کردن مؤمنین از آن در این روز باشد، کما اینکه استحباب اطعام مؤمنین در این روز نقل شده است. 26) - کلمه «بَقر» به معنای دریده شدن و پاره شدن می‌باشد و دلیل ذکر آن به عنوان یکی از اسامی روز نهم ربیع الاول این است که هنگامی که دومی (لعنة الله علیه) سند فدک را پاره کرد، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) او را چنین نفرین فرمود که: «بقر الله بطنک کما بقرت کتابی»(الأنوار العلوية، صفحه ۲۹۳)، خداوند شکمت را پاره کند آنچنان که نامه مرا پاره کردی و سر انجام به دست یکی از بندگان برگزیده خداوند این اتّفاق مبارک در روز نهم ربیع الاول رخ داد و دومی (لعنة الله علیه) همانگونه که حضرت زهراء (سلام الله علیها) او نفرین فرموده بودند شکمش به سختی پاره گشت و همان سبب وصولش به سقر شد و به همین سبب یکی از اسامی این روز «یوم البقر» یعنی روز دریده شدن می‌باشد.(تفصیل این جریان خواهد آمد) 27) - قال الشيخ حسن: نقلته من خط الشيخ الفيه علي بن مظاهر الواسطي، بإسناد متصل، عن محمد بن العلاء الهمداني الواسطي ويحيى بن محمد بن جريح البغدادي، قالا: تنازعنا في ابن الخطاب واشتبه علينا أمره، فقصدنا جميعا أحمد بن إسحاق القمي صاحب أبي الحسن العسكري (عليه السلام) بمدينة قم، فقرعنا عليه الباب فخرجت علينا صبية عرا قية، فسئلناها عنه، فقالت: هو مشغول بعيده، فانه يوم عيد، فقلنا: سبحان الله إنما الأعياد أربعة للشيعة: الفطر، والأضحى، والغدير، والجمعة، قالت: فان أحمد ابن إسحاق يروي عن سيده أبي الحسن علي بن محمد العسكري (عليه السلام) أن هذا اليوم يوم عيد، وهو أفضل الأعياد عند أهل البيت (عليهم السلام) وعند مواليهم، قلنا: فاستأذني عليه وعرفيه مكاننا، قالا: فدخلت عليه فعرفته، فخرج علينا وهو مستور بمئزر يفوح مسكا، وهو يمسح وجهه، فأنكرنا ذلك عليه. فقال: لا عليكما فاني اغتسلت للعيد قلنا أولا: هذا يوم عيد؟ قال: نعم وكان يوم التاسع من شهر ربيع الأول، قالا: فأدخلنا داره وأجلسنا. ثم قال... الخبر.(بحارالانوار، جلد ۳۱، صفحات۱۲۰ تا ۱۲۹) و این روایت حدوداً به هشت طریق نقل شده است. (فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب (لأبو الحسین الخوئینی)، صفحات ۵۵ تا ۵۹) کپی برداری از این مطلب بدون تغییر و تصرف در مطلب جایز می باشد. منبع: کتاب نهم ربیع، فضیلتها، شرافتها، صفحه ۲۹. 《بعضی از منابع ، این حدیث شریف را از احمدبن اسحاق قمی به جای امام هادی(علیه السلام) از مولا امام حسن عسکری (علیه السلام) نقل کرده‌اند . به هر حال چیزی که واضح است این است که این حدیث از یکی از حضرات عسکریین(علیهم السلام) نقل شده است . ان‌شاءالله به حق این روز مبارک ، خداوند در امر فرج امام زمانمان تعجیل فرماید . 🍃 اللهم عجل لولیک الفرج 🍃 @khadem_allhosein
«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: هر‌ کس به کسی که از ما بریده، بپیوندد؛ یا با کسی که به ما پیوسته، قطع ارتباط کند؛ یا مدح و ستایش از کسی کند که بر ما [اهل‌بیت] عیب می‌گیرد؛ یا گرامی‌ بدارد کسی را که با ما مخالفت کرده؛ از ما (= از شیعیان ما) نیست و ما از او نیستیم! 📚 صفات الشیعة (شیخ صدوق)، حدیث ۱۰ @khadem_allhosein
🔴 فضیلت انفاق در روز نهم ربیع الاول 🔵 وَ قَالَ اَلشَّيْخُ إِبْرَاهِيمُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْكَفْعَمِيُّ فِي كِتَابِ «اَلْمِصْبَاحِ»: إِنَّ صَاحِبَ كِتَابِ «مَسَارِّ اَلشِّيعَةِ» رَوَى أَنَّ مَنْ أَنْفَقَ فِي يَوْمِ اَلتَّاسِعِ مِنْ رَبِيعٍ اَلْأَوَّلِ شَيْئاً غَفَرَ اَللَّهُ تَعَالَى ذُنُوبَهُ، 🌕 و شيخ ابراهيم بن على كفعمى در كتاب مصباح گفته است كه صاحب كتاب مسار الشّيعه روايت كرده است كه هركس در روز نهم ماه ربيع الاوّل چيزى انفاق كند، حق تعالى گناهان او را بيامرزد. 📚 زاد المعاد ج ۱، ص ۲۵۷ @khadem_allhosein
📜 قَالَ الامام باقر صلوات الله علیه : لَوْ وَجَدَ عَلِيٌّ أَعْوَاناً لَضَرَبَ أَعْنَاقَهُمَا . اگر مولانا امیرالمومنین صلوات الله علیه یاوری برای یاری می یافتند ؛ قطعا گردن آن دو (ابوبکر و عمر) را میزدند . 📚 بحار الأنوار جلد ۳۰ صفحه ۳۸۳ @khadem_allhosein
📌حضرت سیدالشهدا (سلام الله علیه )علت قتل خویش را ابابکر و عمر علیهما العنه می داند! وقتی اقا امام حسين( سلام الله علیه) در كربلا بر روی زمين افتاد فرمودند: «بسم الله و بالله و علي ملة ‌رسول الله ... إلهي إنک تعلم أنهم يقتلون رجلا ليس علي وجه الأرض إبن نبي غيره، ثم أخذ السهم فأخرجه من قفاه، فأنبعث الدم کالميزاب، فوضع يده علي الجرح فلما إمتلأت رمي به إلي السماء.» «خدايا! تو می دانی، اينها مردی را می کشند که فرزند رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلم) غير از من روی زمين نيست؛ بعد تيری را که بر حضرت زده بودند، از پشت سر بيرون آورد و خون همانند ناودان جريان پيدا کرد و خون را گرفت و به آسمان پرتاب کرد.» و بعد می گويد وقتی آقا امام حسين (صلوات الله عليه ) دستشان را از خون پر کرد و به آسمان پرتاب کرد و دوباره پر کرد و صورت و محاسن بزرگوار را با خون خضاب کرد، فرمود: «إني هکذا أکون حتي ألقي جدي رسول الله و أنا مخضوب بدمي، و أقول يا رسول الله قتلني ابوبكر و عمر.» « دوست دارم  جدم رسول اکرم صلی الله علیه و آله را ملاقات کنم در حالی كه بدنم اغشته به خون است و به او بگويم يا رسول الله  ابوبكر و عمر(علیهما العنه)  مرا کشتند.». 📚مقتل الحسین خوارزمی، ج۳، ص ۳۴ @khadem_allhosein
❓ چرا کسانی که در آخرالزمان زندگی می‌کنند، رزق و روزیشان تنگ است؟ 💠 مردی به خدمت امام صادق(علیه السلام) آمد و عرضه داشت : من مرتکب گناهی شده‌ام. 🖌 امام صادق(علیه السلام) فرمود : خدا می‌بخشد. آن شخص عرضه داشت : گناهی که مرتکب شده‌ام ، خیلی بزرگ است. 🖌 امام فرمود : اگر به اندازه‌ی کوه باشد خدا می‌بخشد. ◾️ آن شخص عرضه داشت : گناهی که مرتکب شده‌ام ، خیلی بزرگتر است. 🖌 امام فرمود : مگر چه گناهی مرتکب شده‌ای؟ 📝 و آن شخص به شرح ماجرا پرداخت. 🖌 پس از اتمام سخن، امام صادق(علیه السلام) رو به آن مرد کرد و فرمود : خدا می‌بخشد، من ترسیدم که نماز صبح را قضا کرده باشی. ❓ از امام صادق(علیه السلام) پرسیدند : چرا کسانی که در آخر زمان زندگی می‌کنند رزق و روزیشان تنگ است؟ 🖌 ایشان فرمودند : به این دلیل که غالبا نمازهایشان قضا است. 📗 رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث ᯽────❁────᯽ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@khadem_allhosein
🔴اسعد اللّه ایّامکم ولیالیکم🔴 ✳به بهانه چهاردهم ربیع الاول سالروز به درک واصل شدن ولدالزنا بن ولدالزنا، یزیدبن معاویه لعنة الله علیهما وآلهما. ❇ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:لِجَهَنَّمَ سَبْعَةُ أَبْوَابٍ- وَ هِيَ الْأَرْكَانُ- لِسَبْعَةِ فَرَاعِنَةَ: نُمْرُودُ بْنُ كَنْعَانَ فِرْعَوْنُ الْخَلِيلِ، وَ مُصْعَبُ بْنُ الْوَلِيدِ فِرْعَوْنُ مُوسَى، وَ أَبُو جَهْلِ بْنُ هِشَامٍ، وَ الْأَوَّلُ، وَ الثَّانِي، وَ يَزِيدُ قَاتِلُ وَلَدِي، وَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ الْعَبَّاسِ يُلَقَّبُ بِالدَّوَانِيقِيِّ اسْمُهُ الْمَنْصُورُ. ❎ امام جعفر صادق سلام الله علیه از پدران گرامی خویش (صلوات الله علیهم) از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل می کند که فرمودند:جهنم هفت درب دارد که شاخص هفت تن از فراعنه می باشد که عبارتند از: 🔴نمرود بن کنعان که فرعون زمان حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام بود. 🔴مُصعَب بن ولید که فرعون زمان حضرت موسی علیه السلام بود. 🔴ابوجهل بن هشام. 🔴اولی 🔴دومی 🔴یزید قاتل فرزندم. 🔴و مردی از فرزندان عبّاس که به دوانیقی ملقب است و اسمش منصور است. 📕بحار الأنوار جلد‏30صفحه:412.رياض الأبرار، جلد‏2 صفحه: 220 📛بر یزید ولدالزنای مأبون لعنت📛 @khadem_allhosein