"واجبات قرائت"
ﺍﻟﻒ) ﺩﺭ ﻗﺮﺍﺋﺖ ، ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻠﻤﺎﺕ، ﺗﻠﻔﻆ ﺷﻮﻧﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺻﺪﻕ ﮐﻨﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻗﻠﺒﯽ ﻳﻌﻨﯽ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻥ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻠﻔﻆ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺻﺪﻕ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﻴﺴﺖ. ﻧﺸﺎﻧﻪ ﯼ ﺻﺪﻕ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﺟﺎﺭﯼ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ – ﺍﮔﺮ ﺩﭼﺎﺭ ﺳﻨﮕﻴﻨﯽ ﮔﻮﺵ ﻳﺎ ﺳﺮ ﻭ ﺻﺪﺍﯼ ﻣﺤﻴﻂ ﻧﻴﺴﺖ- ﺑﺸﻨﻮﺩ.
ﺗﻮﺟﻪ:
ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﺍﺑﺘﻠﺎ ﺑﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭﯼ ﻟﺎﻟﯽ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺗﮑﻠﻢ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭﻟﯽ ﺣﻮﺍﺱ ﺳﺎﻟﻤﯽ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﮔﺮ ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﻣﺠﺰﯼ ﺍﺳﺖ.
ﺏ) ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺮﺍﺋﺖ، ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻏﻠﻂ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻗﺴﻢ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺻﺤﻴﺢ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻳﺎﺩ ﺑﮕﻴﺮﺩ، ﺑﺎﻳﺪ ﻫﺮ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻣﺴﺘﺤﺐ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺑﻪ ﺟﺎ ﺁﻭﺭﺩ.
ﺗﻮﺟﻪ:
ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﻭ ﭼﻴﺰﻫﺎﯼ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻳﺎﺩ ﺑﮕﻴﺮﺩ، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻭﻗﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﻭﺳﻌﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﻳﺎﺩ ﺑﮕﻴﺮﺩ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﻭﻗﺖ ﺗﻨﮓ ﺍﺳﺖ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
ﻣﻠﺎﮎ ﺻﺤﺖ ﻗﺮﺍﺋﺖ ، ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻗﻮﺍﻋﺪ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﺮﺑﯽ ﻭ ﺍﺩﺍﯼ ﺣﺮﻑ ﺍﺯ ﻣﺨﺎﺭﺝ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺍﻫﻞ ﻟﺴﺎﻥ (ﻋﺮﺏ ﺯﺑﺎﻧﺎﻥ) ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﯼ ﺁﻥ ﺣﺮﻑ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﻧﻪ ﺣﺮﻑ ﺩﻳﮕﺮ.
ﺩﺭ ﻗﺮﺍﺋﺖ ، ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻣﺤﺴﻨﺎﺕ ﺗﺠﻮﻳﺪ ﻟﺎﺯﻡ ﻧﻴﺴﺖ.
ﺍﮔﺮ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﻧﺪ، ﻳﺎ ﻋﻤﺪﺍً ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﮕﻮﻳﺪ، ﻳﺎ ﻋﻤﺪﺍً ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺣﺮﻓﯽ ﺣﺮﻑ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﮕﻮﻳﺪ، ﻣﺜﻠﺎً ﺑﻪ ﺟﺎﯼ «ﺽ» «ﺯ» ﺑﮕﻮﻳﺪ، ﻳﺎ ﺯﻳﺮ ﻭ ﺯﺑﺮ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﻫﺪ ﻳﺎ ﺗﺸﺪﻳﺪ ﺭﺍ ﻧﮕﻮﻳﺪ، ﻧﻤﺎﺯ ﺍﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ.
ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﻭ ﺣﺮﮐﺎﺕ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻣﺜﻠﺎً ﮐﻠﻤﻪ ﯼ «ﻳُﻮﻟَﺪْ» ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﻓﺘﺢ ﻟﺎﻡ ﺑﻪ ﮐﺴﺮ ﻟﺎﻡ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ، ﺍﮔﺮ ﻋﺎﻣﺪ ﻳﺎ ﺟﺎﻫﻞ ﻣﻘﺼﺮ (ﻗﺎﺩﺭ ﺑﺮ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ) ﺑﻮﺩﻩ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ، ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻟﺎ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻪ ﺻﺤﺖ، ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺬﮐﻮﺭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺤﮑﻮﻡ ﺑﻪ ﺻﺤﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻋﺎﺩﻩ ﻭ ﻗﻀﺎ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
«ﻣَﺎﻟِﮏِِ» ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﯼ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﯼ «ﻣﺎﻟِﮏِ ﻳَﻮْﻡِ ﺍﻟﺪِّﻳﻦِ» «ﻣَﻠِﮏِ» ﻫﻢ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺷﺪﻩ، ﻭ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺯ ﺑﺎﺏ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
ﺩﺭ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﻟﺎﺯﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺁﻳﻪ ﻳﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻳﻪ ﯼ ﺑﻌﺪﯼ ﻭﺻﻞ ﮐﺮﺩ، ﺣﺮﮐﺖ ﺁﺧﺮ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﻇﺎﻫﺮ ﮐﻨﺪ، ﻣﺜﻠﺎً ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﻳﺪ: «ﻣﺎﻟِﮏِ ﻳَﻮْﻡِ ﺍﻟﺪِّﻳﻦِ» ﻭ ﻧﻮﻥ ﺁﺧﺮ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺳﺎﮐﻦ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻠﺎﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﮕﻮﻳﺪ: «ﺍﻳّﺎﮎَ ﻧَﻌْﺒُﺪُ ﻭَ ﺍﻳّﺎﮎَ ﻧَﺴْﺘَﻌﻴﻦُ» ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ «ﻭﺻﻞ ﺑﻪ ﺳﮑﻮﻥ» ﻣﯽ ﻧﺎﻣﻨﺪ، ﻭ ﻫﻤﻴﻨﻄﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﮐﻠﻤﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺁﻳﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺧﻴﺮ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ (ﻣﺴﺘﺤﺐ) ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻭﺻﻞ ﺑﻪ ﺳﮑﻮﻥ ﻧﮑﻨﺪ.
ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ «ﻏَﻴْﺮِ ﺍﻟْﻤَﻐْﻀُﻮﺏِ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ» ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﻋﻄﻒ ﻓﻮﺭﯼ، ﺑﺎ ﻭﻗﻒ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ «ﻭَ ﻟﺎَ ﺍﻟﻀَّﺎﻟِّﻴﻦَ» ﺭﺍ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﻭﻗﻒ ﻭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻭﺣﺪﺕ ﺟﻤﻠﻪ ﺿﺮﺭ ﻧﺰﻧﺪ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
ﺍﮔﺮ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮐﻪ ﺁﻳﻪ ﻳﯽ ﺭﺍ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﺮﺩ ﺷﮏ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻳﺎ ﻧﻪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺷﮏ ﺧﻮﺩ ﺍﻋﺘﻨﺎ ﻧﮑﻨﺪ، ﻭ ﻫﻤﻴﻨﻄﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﺟﻤﻠﻪ ﻳﯽ ﺍﺯ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﺮﺩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺷﮏ ﺩﺭ ﺩﺭﺳﺖ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺁﻥ ﮐﺮﺩ، ﻣﺜﻞ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ «ﺍِﻳَّﺎﮎَ ﻧَﻌْﺒُﺪُ» ﺷﮏ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺁﻳﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺩﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﻧﻪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺗﻬﺎ ﺍﮔﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺩﺍ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﺷﮏ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﺣﺘﻴﺎﻃﺎً ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
ﺝ) ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﻳﺎ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ، ﺑﺪﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﺭﺍﻡ ﻭ ﻣﺴﺘﻘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﮐﻤﯽ ﺟﻠﻮ ﻳﺎ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻭﺩ ﻳﺎ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﮐﻤﯽ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﭗ ﺣﺮﮐﺖ ﺩﻫﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺫﮐﺮﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺁﻥ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﺣﺮﮐﺖ، ﻗﻄﻊ ﮐﻨﺪ.
ﺁﺩﺍﺏ ﻗﺮﺍﺋﺖ:
ﺍﻟﻒ) ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﻣﺴﺘﺤﺒﺎﺕ ﻗﺮﺍﺋﺖ
۱. ﺩﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﺍﻭﻝ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﻤﺪ ﺑﮕﻮﻳﺪ: «ﺍَﻋُﻮﺫُ ﺑِﺎﻟﻠﻪِ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺸَّﻴْﻄَﺎﻥِ ﺍﻟﺮَّﺟِﻴﻢِ».
۲. ﺩﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﺍﻭﻝ ﻭ ﺩﻭﻡ ﻧﻤﺎﺯ ﻇﻬﺮ ﻭ ﻋﺼﺮ «ﺑِﺴْﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤﻦِ ﺍﻟﺮِّﺣِﻴﻢِ» ﺭﺍ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﮕﻮﻳﺪ.
۳. ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
۴. ﺩﺭ ﺁﺧﺮ ﻫﺮ ﺁﻳﻪ ﻭﻗﻒ ﮐﻨﺪ ﻳﻌﻨﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻳﻪ ﯼ ﺑﻌﺪ ﻣﺘﺼﻞ ﻧﮑﻨﺪ.
۵. ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﺁﻳﺎﺕ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
۶. ﭘﺲ ﺍﺯ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﺣﻤﺪ، ﭼﻪ ﺩﺭ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻭ ﭼﻪ ﺩﺭ ﻓﺮﺍﺩﯼ، ﻭ ﭼﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﻣﺎﻣﻮﻡ ﺑﮕﻮﻳﺪ: «ﺍَﻟْﺤَﻤْﺪُ ﻟِﻠّﻪِ ﺭَﺏِّ ﺍﻟْﻌَﺎﻟَﻤِﻴﻦَ».
۷. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ «ﻗُﻞْ ﻫُﻮَ ﺍﻟﻠﻪُ ﺍَﺣَﺪٌ» ﻳﮏ ﻳﺎ ﺩﻭ ﻳﺎ ﺳﻪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﮕﻮﻳﺪ: «ﮐَﺬﻟِﮏَ ﺍﻟﻠﻪُ ﺭَﺑِّﯽ».
۸. ﭘﺲ ﺍﺯ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺣﻤﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺳﻮﺭﻩ، ﻟﺤﻈﻪ ﻳﯽ ﻣﮑﺚ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ.
۹. ﺩﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﺳﻮﻡ ﻭ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ، ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﮐﻨﺪ، ﻣﺜﻠﺎً ﺑﮕﻮﻳﺪ: «ﺍَﺳْﺘَﻐْﻔِﺮُ ﺍﻟﻠﻪَ ﺭَﺑِّﯽ ﻭَ ﺍَﺗُﻮﺏُ ﺍِﻟَﻴْﻪِ» ﻳﺎ ﺑﮕﻮﻳﺪ: «ﺍَﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﻏْﻔِﺮْﻟِﯽ».
ﺏ) ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﻣﮑﺮﻭﻫﺎﺕ ﻗﺮﺍﺋﺖ
۱. ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻥ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ «ﻗُﻞْ ﻫُﻮَ ﺍﻟﻠﻪُ ﺍَﺣَﺪٌ» ﺩﺭ ﻫﻴﭽﻴﮏ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﻳﮏ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ، ﻣﮑﺮﻭﻩ ﺍﺳﺖ.
۲. ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻳﮏ ﺳﻮﺭﻩ ﺩﺭ ﺩﻭ ﺭﮐﻌﺖ ﻧﻤﺎﺯ، ﻣﮑﺮﻭﻩ ﺍﺳﺖ، ﻣﮕﺮ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ «ﻗُﻞْ ﻫُﻮَ ﺍﻟﻠﻪُ ﺍَﺣَﺪٌ».
دل شہید وسیــع و بـے انتہاست ❤️
🌟 زیرا هرگاه رود بہ اقیانوس متصل شود
🍂 دیگر رود نیسٺ اقیـانوس اسٺ
🌟 دل شہید است ڪه بہ معدن عظمت الہـے مٺصل اسٺ
🍂 و معدن عظمت هم ڪه مےدانے بـے انتہاست…
با عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران
نوبتی هم که باشه حالا دیگه نوبت اعلام برندگان مسابقه
سین زنی بنر مداحی هست
برنده ی اول ما : بنر شماره ۶
برنده ی دوم ما:بنر شماره ۲
برنده ی سوم ما: بنر شماره ۹
لطفا صاحب بنرهای برنده جهت دریافت جوایزشان
به آیدی زیر مراجعه کنند
@banooy_mohajer_62A62
🌺 هر روز یک شهید بزرگوار رو خدمتتون معرفی میکنیم تا انشاالله با ۳۱۳ شهید آشنا شوید🌺
#شهید_مهرداد_بدلی
هرگز کسی از شهید بزرگوار مهرداد بدلی گلایه ای نکرد .در خانه آرام و کم حرف وساکت بود،به واجبات دینی خود خیلی اهتمام داشت وازمحرمات دوری می جست.روزه گرفتن را خیلی دوست داشت واهل ریا نبود طوری نمازمی خواند که پدرومادش نفهمند.با جان ودل گوش به فرمان پدرومادربود وسخنان آنان را به گوش وجان می خرید؛هرگزبی احترامی وگستاخی یا حرفی که آن ها را ناراحت کند به زبان نیاورد.
به گفته دوستانش همیشه ازکسانی که به زیارت کربلا مشرّف می شدند می خواست که برای شهادت او دعا کنند وشهادت اورا ازآقا امام حسین علیه السلام بگیرند که بالاخره به آرزویش رسید.روحش شاد.
سرانجام درحالی که دراردوگاه شهید بادین ده سمنان درحال فراگیری وآموزش آخرین مهارت های نظامی بود،صبحگاه پنجشنبه درتاریخ 20/12/1390 روزولادت حضرت محمد صلی الله علیه وآله درسن 20 سالگی به آرزوی دیرینه خودش می رسد وشربت شهادت می نوشد.
شرح ماجرای شهادت:
بعدازنمازصبح با حال وضوء ونمازی ــ که به گفته دوستانش چنان طولانی بود که بعد ازنمازبه او گفته بودند:مهرداد! داشتی نمازجعفر طیّا رمی خواندی و او در جوابشان تبسم میکرد ــ درسرمای استخوان سوز کویر بعد از رزمایش سخت یک هفته ای،درحالی که تازه پاسدارکاملی شده بود،کنارآتشی که دوستانش برای گرم شدن افروخته بودند می نشیند که ناگهان گلوله خمپاره ای که سال ها درزیرزمین مخفی شده بود ،دراثررسیدن حرارت منفجرمی شود و در اثر اصابت ترکش آن به فیض عظمای شهادت نائل می شود.
📜📜📜📜🌿🌹🌿📜📜📜📜
💠و درود خدا بر او فرمود: برآوردن نيازهای مردم پايدار نيست مگر به سه چيز، كوچك شمردن آن تا خود بزرگ نمايد، پنهان داشتن آن تا خود آشكار شود، و شتاب در برآوردن آن، تا گوارا باشد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت101
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜📜🌿🌹🌿📜📜📜📜
💠و درود خدا بر او فرمود: روزگاری بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل، در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منت گذاری ، و عبادت نوعی برتری طلبی بر مردم است، در آن زمان حكومت با مشورت زنان، و فرماندهی خردسالان، و تدبير خواجگان اداره می گردد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت102
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
🔆متن شبهه:
پيامبر_اسلام گفت : به مخالفين فحاشى بسيار كنيد!
« ... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص اِذَا رَأَيْتُمْ أَهْلَ الرَّيْبِ وَ الْبِدَعِ مِنْ بَعْدِي فَأَظْهِرُوا الْبَرَاءَةَ مِنْهُمْ وَ أَكْثِرُوا مِنْ سَبِّهِمْ وَ الْقَوْلَ فِيهِمْ وَ الْوَقِيعَةَ وَ بَاهِتُوهُمْ كَيْلَا يَطْمَعُوا فِي الْفَسَادِ فِي الْإِسْلَامِ وَ يَحْذَرَهُمُ النَّاسُ وَ لَا يَتَعَلَّمُوا مِنْ بِدَعِهِمْ يَكْتُبِ اللَّهُ لَكُمْ بِذَلِكَ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعْ لَكُمْ بِهِ الدَّرَجَاتِ فِي الْآخِرَةِ».
ترجمه: امام صادق (ع): رسول الله گفت: پس از من هنگامی که اهل شک و بدعت را دیدید بیزاری خود را از آنها اشکار کنید و دشنام بسیار به آنها دهید دروغ
و درباره ی آنان بدگویی کنید و به ایشان بهتان بزنید اشتباه تا نتوانند به فساد در اسلام طمع بندند و در نتیجه مردم از آنان دوری گزینند و بدعت های ایشان را نیاموزند (که اگر چنین کنید) خداوند برای شما در برابر این کار, نیکی ها نویسد و درجات شما را در آخرت بالا برد
منبع :اصول کافی، ج ٢ ، ص ٣٧٥
🔆 پاسخ شبهه:
1⃣ ترجمهٔ روایتِ فوق، اشتباه یا دروغ است. همهٔ واژه ها را بررسی خواهیم کرد.
✔️ ابتدا بدانیم : روایت فوق در مورد منافقینی است که سعی در تحریف و تغییر دین (بِدعت) دارند. همچنین دروغ پردازانی که به قصد تخریبِ دین، شبهه پراکنی و ایجاد فساد می کنند. {کافران انتظار دارند مسلمانان هیچ برخوردی نکنند؟}
در ابتدای روایت آمده : اِذَا رَأَيْتُمْ أَهْلَ الرَّيْبِ وَ الْبِدَع ...
یعنی : هنگامی که اهل شک و بدعت را دیدید ...
تعریفِ اهل رَیب و بِدْعَت
💢و كانَ الْمُرادُ باَهلِ الرِّيبِ، الَّذينَ يشكُّونَ فِى الدّينِ، وَ يُشَكِّكُونَ النّاسَ فيهِ بِاِلْقآءِ الشُّبُهاتِ»
مقصود از اهل ريب آنهائى هستند كه در دين شک كنند و مردم را با القاء شُبَهات به شُبهه اندازند.
📚 مرآة العقول، ج ١١، ص ٧٧
https://goo.gl/McQ3zu
وَ البِدْعَة اسمٌ مِنَ الابْتِدَاعِ و هو الاحداث ثم غَلَبَ اسْتِعمَالُها فيما هُوَ نَقْصٌ فى الدِّينِ أو زِيادَةٌ
"بدعت" اسمی که از ابتداع گرفته شده و به معنای انجام دادن کارهای جدید و بی سابقه می باشد. سپس این لفظ در آنچه که موجب نقص و اضافه شدن بر دین است، به کار گرفته شده است.
📚 شرح أصول كافی، ج ١٠، ص ۴٣
https://goo.gl/kmpT7h
✔️توضیح در مورد واژهٔ #بدعت
https://goo.gl/AMkjf8
2⃣ معنای سَب :
«سبّ» در این روایت : « گفتنِ کلام #حقّی است که باعث خوار و کوچک شدن آنان بشود نه هر نوع سخنِ دروغ» مثلاً به او بگویند: «گمراه» «بی سواد» و
آقای مازندرانی :
والمراد بسبهم الإتيان بكلام يوجب الاستخفاف بهم
ترجمه : و منظور از "سَبِّهم" گفتن کلامی است که موجب پایین آمدن شأن آنها می شود.
شهيد الثانی :
يصح مواجهتهم بما يكون نسبته إليهم حقا لا بالكذب
ترجمه: در مواجهه با آنها می توان سخنى را گفت كه درست و صحیح باشد نه سخن دروغ
✍🏼 "نسبته إليهم حقا لا بالكذب" فلا يجوز نسبة شئ إلى أحد، و إن كان مبتدعا إلا إذا كانت صادقة، فلا يجوز نسبة الكفر إليه إن لم يقل كلمة تدل على كفره (ش)
ترجمه: "نسبت دادن چیزی به آنها، باید حقیقت داشته باشد نه اینکه دروغ باشد"
پس جایز نیست یک مطلب به فردی، هر چند بدعت گزار، نسبت داده شود مگر آنکه آن مطلب، درست باشد
پس اگر فرد چیزی نگوید که کافر بودنش را نشان دهد، نسبت دادن کفر به او جایز نیست.
📚 شرح أصول كافی، ج ١٠، ص ۴٣
https://goo.gl/g181Uy
📚 مرآة العقول، ج ١١، ص ٨٠
https://goo.gl/ug4pvu
بنابراین سب در این روایت، دشنامِ عرفی نیست.
از طرفی معنای واژه های فُحش و سَب از هم متفاوتند. فحش با عبارات جنسی و ناموسی همراه است، اما سَب اینطور نیست.
https://goo.gl/iLe8HC
3⃣ کلمه «بَاهِتُوهُمْ» از ماده «بهت» به معنی بهتان و تهمت زدن نیست، بلکه به معنای «مبهوت ساختن» با ارائه دلیلِ محکم و قاطع است.
سورهٔ بقره آیه ٢٥٨ : ... فَبُهِتَ الَّذي کَفَرَ :
... آن مرد کافر، مبهوت و وامانده شد.
https://goo.gl/hkSLrA
علامه مجلسی :
و الظاهر أن المراد بالمباهتة إلزامهم بالحجج القاطعة و جعلهم متحيرين لا يحيرون جوابا كما قال تعالى:" فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ
منظور از مباهته؛ الزام آنان با دلایل محکم و مبهوت کردن آنان است.
📚 مرآة العقول، ج ١١، ص ٨١
https://goo.gl/DAFH8j
فیض کاشانی :
بَاهِتُوهُمْ أي جادلوهم و اسكتوهم و أقطعوا الكلام عليهم
بَاهِتُوهُمْ یعنی: با آنان چنان سخن بگوئید که ساکت شوند.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🍃🌺🍃
🌺
#یادآوری:
تلاوت سوره واقعه در شب جمعه سفارش شده است.
امام صادق (ع) فرمودند:
هر كس در هر شب جمعه سوره واقعه را بخواند، خداوند وی را دوست بدارد و نیز دوستی او را در دل همه مردم اندازد و در طول عمرش در این دنیا بدبختی و تنگدستی نبیند و آسیبی از آسیبهای دنیا به او نرسد و از همدمان امیرالمؤمنین (ع) باشد و این سوره خصوصیتی نسبت به امیرالمؤمنین(ع) دارد كه دیگران با وی در آن شریك نیستند.
آثار و بركات سوره مبارکه واقعه:
۱) رفع فقر و تنگدستی💚
۲) ایجاد بركت🌺
۳) محبوبیت💕
۴) آسانی مرگ و بخشش اموات🍃
هنگام تلاوت من رو از دعای خیرتون محروم نفرمایید.
🌹🌹 التماس دعای شهادت 🌹🌹
مقام عرشی حضرتزهرا_13.mp3
12.1M
#مقام_عرشی_حضرت_زهرا "س" ۱۳
✨ ریزترین وقایع تاریخ شیعه ؛
در فاصلهی میان حذف متخصص معصوم (شهادت پیامبر اسلام) تا حاکمیت ولایت معصوم بر جهان (ظهور فرزند پیامبر اسلام) در کتاب مصحف فاطمه "س" آمده است!
از ورود امام رضا "ع" به #مشهد ، تا حضور حضرت معصومه"س" در #قم، و حرم عبدالعظیم با شأن حرم اباعبداللهالحسین "ع" در #ری ، تا پایگاه معنوی و علمی احمدبن موسی "ع" در #شیراز ... طبق برنامهی این مصحف است، که نقش کلیدی در حاکمیّت معصوم در کل جهان دارد.
✦نقش ما در این طراحی کجاست؟
b2n.ir/190391
#استاد_شجاعی 🎤
شب جمعه است و زمین دور علم می گردد
نور از عرش رسد، گِرد حرم می گردد
شب جمعه است و سرم قافیه را باخته است
هرچه گفته است حسین (ع)، قدر تو نشناخته است
شب جمعه است و دلم کوک و زمانم بیدار
ساعت خواب زده، مانده به حسرت بر یار
شب جمعه است و کسی پیرهنی آورده
با همه عرش به خاک، قد خمی آورده
شب جمعه است، علم تاب گرفته برپاست
فاتح ارض و سما ذکر ابا عبدالله است