روشنا ( آوای بیداری ) 🇵🇸🏴
#ساعت به وقت احکام 🌺🌺🌺 همراه با مسابقه و جوایز نقدی🤩🤩🤩 مژده 😍😍😍 مژده😍😍😍 آرشیو احکام اینجا همه احک
#ساعت به وقت احکام
🌺🌺🌺
همراه با مسابقه و جوایز نقدی🤩🤩🤩
مژده 😍😍😍 مژده😍😍😍
آرشیو احکام
اینجا همه احکام گذاشته می شود⏬
https://eitaa.com/joinchat/2541813847C2be2ca7f3f
🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺
✅ جلسه بیست و شش
💠ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ
1.ﺯﻣﻴﻦ
2.ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﯽ ﺭﻭﻳﺪ
ﺑﻪ ﺳﻪ ﺷﺮﻁ:
الف . ﺧﻮﺭﺩﻧﯽ ﻧﺒﺎﺷﺪ
ب . ﭘﻮﺷﻴﺪﻧﯽ ﻧﺒﺎﺷﺪ
ج . ﻣﻌﺪﻧﯽ ﻧﺒﺎﺷﺪ.
۱. ﺳﺠﺪﻩ ﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﻳﺎ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﻏﻴﺮ ﺧﻮﺭﺍﮐﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﯽ ﺭﻭﻳﺪ ﮔﺰﺍﺭﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻨﮓ ﻭ ﺧﺎﮎ ﻭ ﭼﻮﺏ ﻭ ﺑﺮﮒ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻥ، ﻭ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮ ﭼﻴﺰﻫﺎﯼ ﺧﻮﺭﺍﮐﯽ ﻭ ﭘﻮﺷﺎﮐﯽ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺮﻭﻳﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﻨﺒﻪ ﻭ ﮔﻨﺪﻡ، ﻭ ﭼﻴﺰﻫﺎﯼ ﻣﻌﺪﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓﻠﺰﺍﺕ ﻭ ﺷﻴﺸﻪ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻥ ﺻﺤﻴﺢ ﻧﻴﺴﺖ.
۲. ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮ ﺳﻨﮓ ﻣﺮﻣﺮ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺳﻨﮕﻬﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺖ ﻳﺎ ﺯﻳﻨﺖ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮ ﻋﻘﻴﻖ ﻭ ﻓﻴﺮﻭﺯﻩ ﻭ ﺩُﺭّ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻥ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ (ﻣﺴﺘﺤﺐ) ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺘﻪ ﯼ ﺁﺧﺮﯼ ﺳﺠﺪﻩ ﻧﮑﻨﻨﺪ.
۳. ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﯽ ﺭﻭﻳﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺧﻮﺭﺍﮎ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﻠﻒ ﻭ ﮐﺎﻩ، ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ.
۴. ﺳﺠﺪﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺮ ﺑﺮﮒ ﺳﺒﺰ ﭼﺎﯼ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ ﺻﺤﻴﺢ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭﻟﯽ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮ ﺑﺮﮒ ﺩﺭﺧﺖ ﻗﻬﻮﻩ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﮒ، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺧﻮﺭﺍﮐﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ.
۵. ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮ ﮔُﻠﻬﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺧﻮﺭﺍﮐﯽ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺭﻭﻫﺎﯼ ﮔﻴﺎﻫﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﯽ ﺭﻭﻳﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﺎﻟﺠﻪ ﯼ ﺑﻴﻤﺎﺭﻳﻬﺎ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ ﺁﻳﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﻞ ﺧﺘﻤﯽ ﻭ ﮔﻞ ﺑﻨﻔﺸﻪ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﯽ ﺑﺮ ﮔﻴﺎﻫﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻏﻴﺮ ﻣﻌﺎﻟﺠﻪ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺍﺹ ﻃﺒّﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﺼﺮﻑ ﺧﻮﺭﺍﮐﯽ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﺎﮐﺸﻴﺮ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻥ، ﺩﺭﺳﺖ ﻧﻴﺴﺖ.
۶. ﮔﻴﺎﻫﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻳﺎ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ، ﺧﻮﺭﺩﻧﯽ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﻭﻟﯽ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﯼ ﺧﻮﺭﺩﻧﯽ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﺟﺰﻭ ﺧﻮﺭﺍﮐﻴﻬﺎﺳﺖ ﻭ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺻﺤﻴﺢ ﻧﻴﺴﺖ.
۷. ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮ ﺁﺟﺮ ﻭ ﺳﻔﺎﻝ ﻭ ﮔﭻ ﻭ ﺁﻫﮏ ﻭ ﺳﻴﻤﺎﻥ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ.
۸. ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮ ﮐﺎﻏﺬﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭼﻮﺏ ﻭ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ – ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﻥ ﻭ ﭘﻨﺒﻪ – ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ.
۹. ﺍﮔﺮ ﭼﻴﺰﯼ ﮐﻪ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﺎ ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﯼ ﺳﺮﻣﺎ ﻳﺎ ﮔﺮﻣﺎ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺳﺠﺪﻩ ﮐﻨﺪ، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻟﺒﺎﺱ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﭘﻨﺒﻪ ﻳﺎ ﮐﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﭼﻴﺰﯼ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﭘﻨﺒﻪ ﻭ ﮐﺘﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺳﺠﺪﻩ ﮐﻨﺪ، ﻭ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ (ﻭﺍﺟﺐ) ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺎ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮ ﻟﺒﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﻨﺒﻪ ﻭ ﮐﺘﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﻏﻴﺮ ﺁﻥ ﻳﻌﻨﯽ ﻏﻴﺮ ﻟﺒﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻨﺲ ﺑﺎﺷﺪ ﺳﺠﺪﻩ ﻧﮑﻨﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ ﺑﺮ ﭘﺸﺖ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺳﺠﺪﻩ ﮐﻨﺪ.
۱۰. ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﭼﻴﺰﯼ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺳﺠﺪﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮔﻢ ﺷﻮﺩ ﻭ ﭼﻴﺰﯼ ﮐﻪ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻭﻗﺖ ﻭﺳﻌﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺸﮑﻨﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﻭﻗﺖ ﺗﻨﮓ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺒﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﯼ ﻗﺒﻞ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ، ﻋﻤﻞ ﮐﻨﺪ.
۱۱. ﺟﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻘﻴﻪ ﮐﻨﺪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮ ﻓﺮﺵ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺳﺠﺪﻩ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﻭ ﻟﺎﺯﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﻭﺩ، ﻭﻟﯽ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺤﻞ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺯﺣﻤﺖ ﻧﻴﻔﺘﺪ ﺑﺮ ﺣﺼﻴﺮ ﻳﺎ ﺳﻨﮓ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻥ ﺳﺠﺪﻩ ﮐﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺷﻴﺎ ﺳﺠﺪﻩ ﻧﻤﺎﻳﺪ.
۱۲. ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺳﺠﺪﻩ ﯼ ﺍﻭﻝ، ﻣُﻬﺮ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﺎﻧﯽ ﺑﭽﺴﺒﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺠﺪﻩ ﯼ ﺩﻭﻡ ﻣﻬﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﻴﺸﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻬﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﻴﺸﺎﻧﯽ ﺟﺪﺍ ﻧﮑﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﺎﻝ ﺑﻪ ﺳﺠﺪﻩ ﯼ ﺩﻭﻡ ﺑﺮﻭﺩ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ.
ﺗﻮﺟﻪ:
ﻧﻴﮑﻮﺗﺮﻳﻦ ﺳﺠﺪﻩ، ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮ ﺧﺎﮎ ﻭ ﺭﻭﯼ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﯼ ﺧﻀﻮﻉ ﻭ ﺧﺸﻮﻉ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺎﺭﯼ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﺧﺎﮐﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺠﺪﻩ ﺩﺭ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺑﻪ ﺗﺮﺑﺖ ﻣﻘﺪﺱ ﺳﻴﺪ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍﺀ(ﻉ) ﻧﻤﯽ ﺭﺳﺪ.
مستحبات سجده
۱. ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺳﺠﺪﻩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﺪﻥ ﺁﺭﺍﻡ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺗﮑﺒﻴﺮ ﺑﮕﻮﻳﺪ.
۲. ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻭ ﺳﺠﺪﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﺪﻧﺶ ﺁﺭﺍﻡ ﺍﺳﺖ، ﺑﮕﻮﻳﺪ: «ﺍَﺳْﺘَﻐْﻔِﺮُ ﺍﻟﻠﻪَ ﺭَﺑِّﯽ ﻭَ ﺍَﺗُﻮﺏُ ﺍِﻟَﻴْﻪِ».
۳. ﺳﺠﺪﻩ ﺭﺍ ﻃﻮﻟﺎﻧﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺫﮐﺮ ﻭ ﺩﻋﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﺎﺟﺖ ﻫﺎﯼ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ.
۴. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮ ﺭﺍﻥ ﭼﭗ ﺑﻨﺸﻴﻨﺪ ﻭ ﺭﻭﯼ ﭘﺎﯼ ﺭﺍﺳﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﮐﻒ ﭘﺎﯼ ﭼﭗ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ.
ﺗﻮﺟﻪ:
ﻗﺮﺁﻥ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺳﺠﺪﻩ ﻣﮑﺮﻭﻩ ﺍﺳﺖ (ﻳﻌﻨﯽ ﺛﻮﺍﺏ ﮐﻤﺘﺮﯼ ﺩﺍﺭﺩ).
دو نکته درباره ی سجده:
ﺳﺠﺪﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﯼ ﺩﺭِ ﺣﺮﻡ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ(ﻉ) ﭘﻴﺸﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ، ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺳﺠﺪﻩ ﯼ ﺷﮑﺮ ﺧﺪﺍﯼ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﻫﺮ ﻳﮏ ﭼﻬﺎﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﺍﻟﻢ ﺗﻨﺰﻳﻞ (ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﺳﺠﺪﻩ)، ﺣﻢ ﺳﺠﺪﻩ (ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﻓﺼﻠﺖ)، ﺍﻟﻨﺠﻢ، ﺍﻗﺮﺀ (ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﻋﻠﻖ)، ﻳﮏ ﺁﻳﻪ ﯼ ﺳﺠﺪﻩ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﮔﻮﺵ ﺩﻫﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﺭﺍً ﺳﺠﺪﻩ ﮐﻨﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﻳﺎﺩﺵ ﺁﻣﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺠﺪﻩ ﻧﻤﺎﻳﺪ.
ﺗﻮﺟﻪ:
ﺁﻳﺎﺕ ﺳﺠﺪﻩ
۱. ﺁﻳﻪ ﯼ ۱۵ ﺍﺯ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ(ﺳﺠﺪﻩ)
۲. ﺁﻳﻪ ﯼ ۳۷ ﺍﺯ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ(ﻓﺼﻠﺖ)
۳. ﺁﻳﻪ ﯼ ۶۲ ﺍﺯ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ(ﺍﻟﻨﺠﻢ)
۴. ﺁﻳﻪ ﯼ ۱۹ ﺍﺯ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ(ﻋﻠﻖ)
ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺁﻳﻪ ﯼ ﺳﺠﺪﻩ ﻳﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﺍﺩﻳﻮ ﻳﺎ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ ﻳﺎ ﺿﺒﻂ ﺻﻮﺕ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻥ ﭘﺨﺶ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﮔﻮﺵ ﺩﻫﺪ ﺳﺠﺪﻩ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺳﺠﺪﻩ ﯼ ﻭﺍﺟﺐ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﯽ ﺳﺠﺪﻩ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺠﺪﻩ ﮐﻨﺪ، ﻭﻟﯽ ﺩﻳﮕﺮ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺳﺠﺪﻩ ﯼ ﻧﻤﺎﺯ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻗﺒﻠﻪ ﺑﻮﺩﻥ، ﺑﺎ ﻭﺿﻮ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﺠﺪﻩ ﻟﺎﺯﻡ ﻧﻴﺴﺖ.
ﺩﺭ ﺳﺠﺪﻩ ﯼ ﻭﺍﺟﺐ ﻗﺮﺁﻥ، ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﭘﻴﺸﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻟﺎﺯﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺫﮐﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﻭﻟﯽ ﮔﻔﺘﻦ ﺫﮐﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﺴﺘﺤﺐ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﺫﮐﺮ ﺭﺍ ﺑﮕﻮﻳﺪ: «ﻟﺎَ ﺍِﻟَﻪَ ﺍِﻟﺎَّ ﺍﻟﻠﻪُ ﺣَﻘّﺎً ﺣَﻘّﺎً، ﻟﺎَ ﺍِﻟَﻪَ ﺍِﻟﺎَّ ﺍﻟﻠﻪُ ﺍِﻳﻤَﺎﻧﺎً ﻭَ ﺗَﺼْﺪِﻳﻘﺎً، ﻟﺎَ ﺍِﻟَﻪَ ﺍِﻟﺎَّ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋُﺒُﻮﺩِﻳَّﺔً ﻭَ ﺭِﻗّﺎً، ﺳَﺠَﺪْﺕُ ﻟَﮏَ ﻳَﺎ ﺭَﺏِّ ﺗَﻌَﺒُّﺪﺍً ﻭَ ﺭِﻗّﺎً، ﻟﺎَ ﻣُﺴْﺘَﻨْﮑِﻔﺎً ﻭَ ﻟﺎَ ﻣُﺴْﺘَﮑْﺒِﺮﺍً، ﺑَﻞْ ﺍَﻧَﺎ ﻋَﺒْﺪٌ ﺫَﻟِﻴﻞٌ ﺿَﻌِﻴﻒٌ ﺧَﺎﺋِﻒٌ ﻣُﺴْﺘَﺠِﻴﺮٌ»
”ذکر“
ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺫﮐﺮ:
ﻫﺮ ﻋﺒﺎﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﺘﻀﻤﻦ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ «ﻋﺰ ﻭﺟﻞ» ﺑﺎﺷﺪ «ﺫﮐﺮ» ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ (ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﮐﺒﺮ، ﺍﻟﺤﻤﺪ ﻟﻠﻪ، ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ…) ﻭ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ(ﺹ) ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺫﮐﺮﻫﺎﺳﺖ.
واجبات ذکر
۱. ﺍﺫﮐﺎﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﻃﻮﺭﯼ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻠﻔﻆ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﯼ ﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺧﻮﺩﺵ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﺟﺎﺭﯼ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ - ﺍﮔﺮ ﺩﭼﺎﺭ ﺳﻨﮕﻴﻨﯽ ﮔﻮﺵ ﻳﺎ ﺳﺮ ﻭ ﺻﺪﺍﯼ ﻣﺤﻴﻂ ﻧﻴﺴﺖ - ﺑﺸﻨﻮﺩ.
۲. ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺫﮐﺮ ﻫﺎﯼ ﻭﺍﺟﺐ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻋﺮﺑﯽ ﺻﺤﻴﺢ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﺻﺤﻴﺢ ﺗﻠﻔﻆ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﻋﺮﺑﯽ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﺪ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﻳﺎﺩ ﺑﮕﻴﺮﺩ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﻌﺬﻭﺭ ﺍﺳﺖ.
۳.ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﺗﻤﺎﻡ ﺫﮐﺮﻫﺎﯼ ﻭﺍﺟﺐ ﻭ ﻣﺴﺘﺤﺐ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﻭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﺪﻥ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﮐﻤﯽ ﺟﻠﻮ ﻳﺎ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻭﺩ ﻳﺎ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﮐﻤﯽ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﭗ ﺣﺮﮐﺖ ﺩﻫﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺫﮐﺮﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺁﻥ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﺣﺮﮐﺖ، ﻗﻄﻊ ﮐﻨﺪ. ﺑﻠﯽ ﮔﻔﺘﻦ ﺫﮐﺮ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺫﮐﺮ ﻣﻄﻠﻖ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺮﮐﺖ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
ﭼﻨﺪ ﻧﮑﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﻪ ﺫﮐﺮ:
ﺍﮔﺮ ﺫﮐﺮﻫﺎﯼ ﺭﮐﻮﻉ ﻭ ﺳﺠﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺳﻬﻮﺍً ﺑﺎﺷﺪ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻭﻟﯽ ﺍﮔﺮ ﻋﻤﺪﺍً ﺑﺎﺷﺪ ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﻣﻄﻠﻖ ﺫﮐﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ «ﻋﺰﻭﺟﻞ» ﺑﮕﻮﻳﺪ.
ﺍﮔﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺭﮐﻮﻉ ﻭ ﺳﺠﻮﺩ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﻮﺩ ﺫﮐﺮ ﺭﮐﻮﻉ ﻳﺎ ﺳﺠﺪﻩ ﺭﺍ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﮔﻔﺘﻪ، ﭼﻴﺰﯼ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻭﺍﺟﺐ ﻧﻴﺴﺖ.
ﺩﺭ ﺳﺠﺪﻩ ﻭ ﺭﮐﻮﻉ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺫﮐﺮ ﻭﺍﺟﺐ، ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺫﮐﺮ ﻭﺍﺟﺐ، ﺍﻓﻀﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﺪﺩ ﻓﺮﺩ ﺧﺘﻢ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﺳﺠﺪﻩ ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﻭ ﺩﻋﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﺎﺟﺖ ﻫﺎﯼ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻣﺴﺘﺤﺐ ﺍﺳﺖ.
ﻣﺴﺘﺤﺐ ﺍﺳﺖ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺭﮐﻮﻉ ﻭ ﻗﺒﻞ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺳﺠﺪﻩ ﺗﮑﺒﻴﺮ ﺑﮕﻮﻳﺪ. ﺍﻳﻦ ﺗﮑﺒﻴﺮ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺭﮐﻮﻉ ﻳﺎ ﺳﺠﻮﺩ ﻳﺎ ﺳﺮ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺭﮐﻮﻉ ﻭ ﺳﺠﻮﺩ ﻳﺎ ﺳﺮ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﺗﮑﺒﻴﺮ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺫﮐﺮﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺫﮐﺮ ﻣﻄﻠﻖ ﺑﮕﻮﻳﺪ.
ﻣﺴﺘﺤﺐ ﺍﺳﺖ ﺫﮐﺮ «ﺑِﺤَﻮْﻝِ ﺍﻟﻠﻪِ ﻭَ ﻗُﻮَّﺗِﻪِ ﺍَﻗُﻮﻡُ ﻭَ ﺍَﻗْﻌُﺪُ» (ﺑﺎ ﺣﻮﻝ ﻭ ﻗﻮﻩ ﺍﻟﻬﯽ ﺑﺮﻣﯽ ﺧﻴﺰﻡ ﻭ ﻣﯽ ﻧﺸﻴﻨﻢ) ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻗﻴﺎﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﮐﻌﺖ ﺑﻌﺪﯼ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ.
🔷 مسابقه احکام همراه با جایزه مادی و معنوی 🤩
سلام 🌸
سوال مسابقه پنجم احکام ۹۹/۱۰/۲۲
سؤال ۱.حکم جهر و اخفات (بلند و آهسته خواندن) نماز برای زنان و مردان چیست؟
سؤال ۲.کدام اعضای بدن در سجده باید روی زمین قرار بگیرد؟
لطفا جواب مسابقه رو تا ساعت ۲۰:۰۰ ۹۹/۱۰/۲۳ به آیدی زیر ارسال کنید
@Alavi9093
فردا شب برنده اعلام خواهد شد.
💰جایزه برنده نقدا به مبلغ ۲۵۰۰۰ تومان پرداخت خواهد شد.
باتشکر تیم احکام کانال تربیتی خادم 🌼
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
باسلام خدمت اعضای فهیم کانال تربیتی خادم
اولا نهایت تشکر و قدردانی رو از تک تک نفرات شرکت کننده و از والدینشون که ما رو در این امر یاری کردند رو داریم
🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊
طبق بنر مسابقه مداحی قرار بود که سه نفر برنده اعلام بشه 🎈
از انجا که شرکت کننده ها هم 🎈تعدادشان بالا بود و هم🎈 کیفیت کار عالی طبق نظر استاد مداحی که در سطح کشوری می باشند هر بخش رو هم🎈 مداحی و هم شعر رو تفکیک سنی🎈 کردیم و به قسمت خواهران و برادران نیز تقسیم شدند🎈
🎈 🎈 🎈 🎈
🎈
لذا ما به شش🎈 بخش جایزه میدیم🎁
🎤۱ - مداحی برادران بالای ۱۲ سال
🎤۲ - مداحی برادران زیر ۱۲ سال
🎤۳ - مداحی خواهران
🎤۴ - شعر خوانی برادران
🎤۵- شعر خوانی خواهران
🎤۶ - نونهالان
🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌹ان شاء الله نتایج مسابقات تا پیان امشب اعلام خواهد شد 🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹
با تشکر🙏
🌺 هر روز یک شهید بزرگوار رو خدمتتون معرفی میکنیم تا انشاالله با ۳۱۳ شهید آشنا شوید🌺
#شهید_جبار_ابراهیمی
شهید جبار ابراهیمی در سال 1345 در یکی از روستاهای گیلانغرب دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را در روستای محل زندگی به اتمام رساند. سپس برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به اتفاق دوستانش به شهرستان گیلانغرب عزیمت نمود. دوره ی راهنمایی وی مصادف بود با سال های 56 و 57 که تظاهرات مردمی علیه حکومت منحوس، پهلویی به اوج خود رسید بود. شهید جبار ابراهیمی به همرا دوستانش به پخش اعلامیه های حضرت امام(ره) همت گمارد. شهید جبار ابراهیمی در فعالیت های سیاسی و اجتمایی حضور نقش آفرین داشت. با شروع جنگ تحمیلی و صدور پیام تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل، بسیج بیست میلیونی، درس و مدرسه را رها نمود و به فرمان رهبر و مقتدای خویش لبیک گفت و پس از گذراندن، آموزش های دفاعی و نظامی به عنوان بسیجی به جبهه اعزام شد و دلاورانه به مبارزه با دشمن پرداخت. شهید جبار ابراهیمی هراسی از کشته شدن نداشت. شهادت در راه حق، آرزوی، وی بود. شهید جبار ابراهیمی، سرانجام پس از مدتها حضور در جبهه 19/4/1362 در حالی که نوجوانی 17 ساله بود در منطقه عملیاتی گیلانغرب به فیض بالای شهادت نائل آمد.
📜📜📜📜🌿🌹🌿📜📜📜📜
💠و درود خدا بر او فرمود: ما تكيه گاه ميانه ايم، عقب ماندگان به ما می رسند، و پيش تاختگان به ما باز می گردند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت109
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜📜🌿🌹🌿📜📜📜📜
💠و درود خدا بر او فرمود: فرمان خدا را برپا ندارد جز آن كس كه در اجرای حق مدارا نكند، سازشكار نباشد، و پيرو آرزوها نگردد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت110
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
🔮 متن شبهه
از حضرت علی (ع)در مورد زبان اهل بهشت سوال شد فرمود به عربی صحبت می کنند.ودر مورد زبان اهل جهنم سوال شد؟فرمود به زبان مجوس صحبت می کنند.(علل الشرایع ج2ص597،عیون أخبارالرضا،ج1ص246،بحارالانو ارج8ص286)
🔮 پاسخ به شبهه:
1⃣ تمامی روایات و احادیث نقل شده از زبان معصومین صحیح نمیباشد و بسیاری از احادیث معروف به اسرائیلات احادیثی هستند که جعل شده اند و تنها احادیث معتبر شیعه در کتب اربعه شیعه آورده شده و در باقی کتب امکان صحیح بودن و یا جعلی بودنش به تطبیق با قرآن،عقل و نظر علمای علم حدیث دارد.
2⃣ اگر مراد این باشد که زبان اهل جهنم، فارسی یا ترکی است، باید گفت که روایت معتبر و قابل استنادی در این زمینه وجود ندارد و قرائن و شواهد موجود و سخن گفتن پیشوایان دینی با این زبان، خلاف این موضوع را نشان می دهد.
3⃣ ما با مراجعه به کتب روایی معتبر، حدیثی را نیافتیم که زبان اهل جهنم را فارسی قلمداد نماید و اگر هم حدیثی در این ارتباط وجود داشته باشد، قابل استناد نخواهد بود، چون قرائن و شواهد بسیاری بر خلاف این ادعا وجود دارد، از جمله این که:
4⃣ ابو هاشم جعفری نقل می کند: با امام هادی (ع) نشسته بودم و او با برخی غلامانش به فارسی و صقلبی (زبان یکی از اقوام موجود در قفقاز) سخن می گفت.
5⃣ شخصی از اهل خراسان نزد امام دهم آمده و با زبان عربی، با آن امام سخن می گفت، اما امام پاسخ او را با زبان فارسی می داد که این موضوع، باعث تعجب آن فرد ایرانی شد.
6⃣ گروهی از ایرانیان در محضر امام صادق (ع) بودند در حالی که ایشان مشغول موعظه بود. آنها با خود گفتند که ما به دلیل ناآشنایی با زبان عربی، متوجه سخن ایشان نمی شویم، امام با شنیدن این سخنان، نصیحت خود را با زبان فارسی نیز تکرار نمود که "رکه درم اندوزد، جزایش دوزخ باشد"
7⃣ به نظر می رسد اهل جهنم در جهنم زبانی نیاز ندارند ، زیرا جهنم جایگاه تنهایی است . افراد چنان به گرفتاری خود مشغولند و چنان ظلمتی در جهنم حکفرما است و در سلول های تنگ و تاریک انفرادی محبوسند و همدیگر را نمی بینند و با هم دشمنند و از هم متنفرند و با هم انس نمی گیرند تا زبانی برای مخاطبه و همکلامی داشته باشند.
8⃣ سخن گفتن پیشوایان دینی با زبان فارسی و نیز احترام فوق العاده آنان به ایرانیان، تا حدی که مولا علی (ع) به دلیل چنین احترامی، مورد اعتراض برخی اطرافیان متعصب و نژادپرست خود قرار گرفت، شاهدی بر این موضوع است که این زبان نمی تواند زبان اهل جهنم باشد و از همه مهم تر، که هیچ توصیه ای نشده که ایرانیان مسلمان، زبان خود را از فارسی به زبان دیگری تغییر دهند.
🔷منابع:
مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار
ج 22، ص 52، ح 2.
ج 49، ص 87، ح 2.
ج 47، ص 119، ح 162.ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة،ج 19، ص 124
عبس(80) آیات 34-37
#لطفا رسانه باشید. باید ساحت دین را از خرافات و باورهای غلط پاک نمود.
💫برهانی بر وجود آفریدگار:
ابو شاکر دیصانی می گوید:
وارد محضر امام صادق علیه السلام شدم.
عرض کردم:
اجازه می فرمایید مطلبی بپرسم؟
حضرت فرمود:
از هر چه می خواهی سؤال کن.
گفتم:
دلیل شما بر این که آفریدگاری دارای چیست؟
حضرت فرمود:
وجود خودم؛ زیرا وجود خود را خالی از این دو جهت نمی دانم:
یا خود، خویشتن را آفریده ام؟
در این صورت، یا در هنگام ساختن، خود هستی من وجود داشته یا وجود نداشته است.
اگر هستی من وجود داشته و با این حال باز آن را ساخته ام، در این فرض نیازی نبوده و این تحصیل حاصل بوده است و تحصیل حاصل محال است.
و اگر در حالی که نبوده ام خودم را ساخته ام، می دانی که معدوم نمی تواند چیزی بسازد.
بنابراین، مطلب سوم ثابت می گردد و آن این که برای من صانع و آفریننده ای هست.
ابوشاکر بدون اینکه حرفی بزند از مجلس برخواست و رفت.
📚 داستانهایی از بحارالانوار جلد سوم
مقام عرشی حضرتزهرا_17.mp3
12.71M
❇️ #مقام_عرشی_حضرت_زهرا "س" ۱۷
✨ پیشگوئیهای نوستراداموس در چهارصد سال قبل ؛
درمورد حادثهی انقلاب اسلامی
و درپی آن، حکومت آخرین فرزند پیغمبر اسلام ...
✦ واکنش ابرقدرتها به این پیشگویی چه بود؟
b2n.ir/566717
#استاد_شجاعی 🎤
روشنا ( آوای بیداری ) 🇵🇸🏴
#فضائل_فاطمی_قرآن_روایت شماره 10 ❇️حضرت فاطمه سلام الله علیها مالک فدک ✨فات ذالقربی حقه✨ ✅جعل فدک
#فضائل_فاطمی_قرآن_روایت شماره 11
✨متَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ ۖ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِيرًا : در آن بر تختهاتكيه زنند. در آنجا نه آفتابى بينند و نه سرمايى.
( انسان آیه 13 ) ✨
🔅در تفسیر این آیه حدیثی از ابن عباس آمده که چنین نقل می کند :
هنگامی که بهشتیان در بهشت هستند ناگهان نوری همچون آفتاب مشاهده میکنند که صحنه بهشت را روشن می سازد .
بهشتیان به رضوان میگویند: این نور چیست ؟ در حالی که پرورگار ما فرموده در بهشت نه آفتاب را میبینید نه سرما را ؟
در پاسخ رضوان میگوید : این نور خورشید و یا ماه نیست . حضرت علی و فاطمه سلام الله علیها خندان شده اند و بهشت از نور لبخندشان روشن شده است.
📕 عوالم العلوم ج 11 ص 115
#فاطمیه_سرمشق_انتظار
🕋وجوه دیگری از تشبیه امام به کعبه.
2⃣شرافت و فضیلت کعبه ذاتی است اگر مردم به کعبه کافر شوند و آن را خانه خدا ندانند از شرافت کعبه کاسته نمیشود بلکه آنها ضرر میکنند که خود را از شرافت و فضیلت کعبه محروم کردند و نتوانستند از نورانیت کعبه خود را نورانی کنند، امام نیز در این زمینه به منزله کعبه است که شرف و فضل ذاتی دارد هرکس که در دفاع از او کوتاهی کند خودش ضرر کرده و خود را از فیض، برکات و نورانیت امام(علیه السلام ) محروم کرده است.
3⃣ـ کعبه منصوب خداست «جعل الله الکعبه بیت الحرام مائده، آیه ۹۷» با آمدن مردم به مکه و طواف کردن آنها کعبه، کعبه نمیشود و با نیامدن آنان به مکه و طواف نکردشان نیز کعبه از کعبه بودن خارج نمیشود، امام نیز مجعول و منصوب خدااست «انی جاعلک للناس اماما:بقره، آیه ۱۲۴» اگر همه مردم رو به امام بیاورند و به او رأی دهند او امام نخواهد شد چون او امام بوده است و اگر پشت به او کنند و رأی ندهند یا از رأی خود بر گردند از امام بودن عزل نمیشود چون مقام امامت را مردم به امام نداده بودند تا بخواهند از او بگیرند.
#فاطمیه
Shab5Fatemieh1-1399[03].mp3
3.72M
🎙یاد شب های بقیع، یاد قبری بی نشان
🔺با نوای: دکتر حاج میثم مطیعی
🏴 #فاطمیه