eitaa logo
روشنا ( آوای بیداری ) 🇵🇸🏴
1.8هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
6.3هزار ویدیو
162 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
کَس‌نیست‌که‌اُفتادهء‌آن‌زُلفِ‌دوتانیست دررهگذرِڪیست‌ڪه‌دامےزِبلانیست! چون‌چشمِ‌تو،دل‌می‌بردازگوشه‌نشینان همراهِ‌توبودن،گنه‌ازجانبِ‌مانیست.. "حافظ شیرازے" 🏝‍ و صبحِ یکی از همین روزها می‌آید مردی از تبار حسین علیه‌السلام؛ مردی که صاحب دعوت محمدی است، با صولت حیدری و عصمت فاطمی، با حلمی حسنی و شجاعتی حسینی، عبادت سجاد و مفاخر باقر، آثار جعفر و علوم کاظم، حجج رضوی و جودی تقوی، با نقاوت نقوی و هیبت عسکری سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین و غیبتی که الهی‌ست🏝
☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️ 💎 امام صادق علیه السلام: ✨هنگامى که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وارد مدینه شد با پاى مبارک خود خانه اش را مشخص کرد و عرض کرد: بارالها! هرکس خانه‌اش را بفروشد، برایش برکت قرار مده. 📚 فروع کافی/ج 5 /ص216 ✍🏼 بسیار پیش می‌آید که افرادی خانه خود را برای تجارت یا دلیل دیگری می‌فروشند، اما نمی‌توانند یا نمی‌خواهند خانه دیگری بخرند، پولشان از دست می‌رود و چه بسا تا پایان عمر بی‌خانه می‌مانند. ☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دیدار علیرضا جهانبخش با مادرش بین دو نیمه بازی ایران_امریکا در ورزشگاه، دروغ CNN برملا کرد پیش‌تر رسانه امریکایی CNN ادعا کرده بود که خانواده بازیکنان تیم جمهوری اسلامی ایران به گروگان گرفته شدند تا برای آنها بازی کنند
🍃🌷 ﷽ 📚 خاطرات مظلومانه ی مادر مدینه قسمت 6⃣ شب تاريك و بيم موج در سقيفه چه شورى بر پا شده است، همه انصار به توافق رسيده اند كه با سعد بيعت كنند. آنها دور سعد مى چرخند و شعار مى دهند، ظاهرا هيچ كس با خلافت سعد مخالف نيست. سعد بسيار خوشحال است، او تا خلافت و حكومت بر سرزمين حجاز بيش از چند قدم، فاصله ندارد. در اين ميان ابوبكر و عُمَر و همراهان او از راه مى رسند، آنها از ديدن اين همه جمعيّت كه در آنجا جمع شده اند تعجّب مى كنند. نگاه كن! ابوبكر جلو مى رود، او سنّش از همه بيشتر است و ريش سفيد مهاجران مى باشد. او رو به مردم مى كند و چنين مى گويد: «اى مردم مدينه! شما بوديد كه دين خدا را يارى كرديد، ما هيچ كس را به اندازه شما دوست نداريم، شما براداران ما هستيد. مگر نمى دانيد كه ما اوّلين كسانى بوديم كه به پيامبر ايمان آورديم. ما از نزديكان پيامبر هستيم. بياييد خلافت ما را قبول كنيد، ما قول مى دهيم كه هيچ كارى را بدون مشورت شما انجام ندهيم ». 20 مردم مدينه با سخنان ابوبكر به فكر فرو مى روند! آرى، در آن سال هاى اوّل كه حضرت محمد (ص) به پيامبرى مبعوث شد، اين مهاجران بودند كه به پيامبر ايمان آوردند! گويا دليل هايى كه ابوبكر آورده است همه را قانع كرده است، همه سكوت كرده اند، آرى، خليفه پيامبر كسى است كه زودتر از همه به پيامبر ايمان آورده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(صفحه11) و از خاندان پيامبر است. فقط او شايستگى خلافت دارد. به راستى منظور ابوبكر از اين سخنان چه كسى است؟ نگاه كن، همه مردم، سكوت كرده اند و حق را به ابوبكر داده اند. ابوبكر، چه ماهرانه سخن گفت و فتنه را خاموش كرد. آرى، بعد از سخنان ابوبكر، ديگر حناىِ سعد هيچ رنگى ندارد، نگاه كن كه چگونه او و طرفدارانش شكست خوردند. مردم مدينه مى دانند كه همه آنها، ده سال بعد از بعثت پيامبر به او ايمان آورده اند، امّا مهاجران، در اوّل بعثت پيامبر به اسلام ايمان آوردند. اى ابوبكر! چه دليل هاى خوبى آوردى و فتنه را خاموش كردى! امّا من از تو يك سؤل دارم، تو براى پيروزى مهاجران بر انصار به دو دليل اشاره كردى: اوّل: مهاجران به پيامبر زودتر ايمان آوردند. دوّم: مهاجران فاميل پيامبر هستند. با تو هستم، اى ابوبكر! به همين دليل هايى كه گفتى، فقط على (ع) شايستگى خلافت را دارد. مگر شما قبول نداريد اوّلين كسى كه به پيامبر ايمان آورد على (ع) بود؟ اگر شايستگى خلافت به فاميل بودن با پيامبر است على (ع) كه پسر عموى پيامبر است، به راستى كدام يك از شما مهاجران، پسر عموى پيامبر هستيد؟ مگر پيامبر با على (ع) پيمان برادرى نبست؟ اى ابوبكر! بارها پيامبر فرمود: «على، برادر من در دنيا و آخرت است»؟ 21 به خدا قسم، امروز مى فهمم كه چرا پيامبر اين جمله را اين همه براى شما تكرار مى كرد. او مى دانست كه تو يك روز اينجا مى ايستى و براى خلافت، به اين ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(صفحه12) دو دليل اشاره مى كنى! اكنون كه ابوبكر فتنه را خاموش كرده است آيا مردم را به سوى على (ع) دعوت خواهد كرد؟ به فرض كه ما اصلاً كار به روز غدير خُمّ نداشته باشيم، اكنون با سخنان ابوبكر، خلافت و حقانيّت على (ع) ثابت شده است. امّا وقتى من نگاه به چهره ابوبكر مى كنم، مى فهمم او برنامه ديگرى در سر دارد. شايد بگويى چه برنامه اى؟ با من همراه باش. * * * آنجا را نگاه كن! يكى از بزرگان قبيله خزرج جلو مى آيد و با صداى بلند مى گويد: «به اين سخنان ابوبكر گوش نكنيد و فريب او را نخوريد. ما بوديم كه وقتى مردم مكّه، پيامبر را از آن شهر راندند به آن حضرت پناه داديم و ما با تمام وجود، او را يارى كرديم، براى همين، امروز، خلافت، حقّ ما مى باشد. اگر مهاجران سخن شما را قبول نكنند آنها را از اين شهر بيرون مى كنيم ». آنگاه، نگاهى به ابوبكر، عُمَر و ديگر مهاجرانى مى كند كه در اينجا هستند و مى گويد: «به خدا قسم، هر كس با ما مخالفت كند با شمشيرهاى ما روبرو خواهد بود». 22 نوشتها👇 20. إمتاع الأسماع، أحمد بن علي المَقريزي (ت 745 ه)، تحقيق وتعليق: محمّد عبد الحميد النميسي، منشورات محمّد علي بيضون، بيروت: دار الكتب العلمية، الطبعة الاُولى، 1420 ه. 21. أنساب الأشراف، أحمد بن يحيى بن جابر البلاذري (ت 279 ه)، إعداد: محمّد باقر المحمودي، بيروت: دار المعارف، الطبعة الثالثة. 22. الأنوار البهيّة في تواريخ الحجج 👈 .... 📚🖊نویسنده دکتر مهدی خدامیان آرانی 💚اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج
🍃🌷 ﷽ 📚 خاطرات مظلومانه ی مادر مدینه قسمت 7⃣ بار ديگر، هياهو به پا مى شود، همه سخن اين گوينده را با فرياد خود تأييد مى كنند. نگاه كن! مهاجران، همه ترسيده اند. مردم مدينه (انصار) و مهاجران كه تا ديروز با هم برادر بودند، اكنون براى رياست دنيا در مقابل يكديگر قرار ‎گرفته اند و تشنه خون همديگر شده اند. ‎تعداد مهاجران اندك است، و ديگر اميدى ‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(صفحه13) ‎براى آنها نيست، كار به جاى حسّاسى رسيده است، سخن از شمشير است و خونريزى! ‎همه چيز آماده است براى اين كه مردم با سعد بيعت كنند، آرى، سعد، بزرگِ طايفه خزرج مى رود كه بر تختِ خلافت بنشيند. * * * در اين ميان نگاه من به بَشير مى افتد، نمى دانم او را مى شناسى يا نه؟ ‎او اهل مدينه است، امّا هميشه به سعد حسادت مى ورزيده است. درست است كه سعد، رئيس قبيله اوست، ولى او نمى تواند ببيند كه سعد خليفه مسلمانان بشود. ‎حسد در وجود او، آتشى روشن نموده است، اكنون او برمى خيزد و شروع به سخن مى كند: «اى مردم، درست است كه ما پيامبر را به شهر خود دعوت كرديم و او را تا پاى جان يارى كرديم، ولى همه شما مى دانيد كه ما براى خدا اين كار را انجام داديم، نه براى رسيدن به دنيا. آرى، هدف ما رضايت خدا بود، ما مى خواستيم دين خدا را يارى كنيم. امروز نزديكان پيامبر، بيش از ما شايستگىِ خلافت را دارند، من از شما مى خواهم تا حرف آنها را قبول كنيد ». 23 سخن بشير، بار ديگر همه را به فكر مى اندازد. آرى، خاندان پيامبر بيش از همه، شايستگى خلافت را دارند. اكنون بايد خلافت را به نزديكان پيامبر سپرد، امّا چه كسى از على (ع) به پيامبر نزديك تر؟ مگر پيامبر او را برادر خود خطاب نمى كرد؟ مگر در روز غدير، پيامبر او را به عنوان جانشين خود معرّفى نكرد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(صفحه14) ؟ كاش يك نفر اينجا بود و مردم را به ياد سخنان پيامبر مى انداخت. در اين ميان، يكى از انصار از جاى خود بر مى خيزد و اين چنين مى گويد: «اى مردم مدينه، پيامبر از مهاجران بود و همه ما، انصار و ياوران او بوديم! امروز هم ما ياوران و انصارِ كسى خواهيم بود كه جانشين او باشد ». 24 همه با سخن او به فكر فرو مى روند، انصار بايد يار و ياورِ پيامبر و خليفه او باقى بمانند و خودشان نبايد خليفه بشوند. ابوبكر برمى خيزد و در حقّ گوينده اين سخن دعا مى كند و به او مى گويد: «خدا به تو جزاى خير دهد! تو چقدر زيبا سخن گفتى». 25 در اين ميان عُمَر برمى خيزد، گويا او مى خواهد براى ‎مردم سخن بگويد. ‎همه مردم ساكت مى شوند و او شروع به سخن مى كند، سخن او كوتاه و مختصر است: «اى مردم، بياييد با كسى كه از همه ما پيرتر است بيعت كنيم ». 26 ‎به راستى منظور عُمَر كيست؟ آيا سنّ زياد، مى تواند ملاك انتخاب خليفه باشد؟ آخر چرا بايد به دنبال سنّت هاى غلط روزگار جاهليّت باشيم؟ ‎آيا درست است كه با رفتن پيامبر از ميان ما، بار ديگر به رسم و رسوم آن روزگاران توجّه كنيم؟ * * * ناگهان ابوبكر رو به جمعيّت مى كند و مى گويد: «اى مردم! بياييد با عُمَر بيعت كنيد». ‎مردم به يكديگر نگاه مى كنند، همه فرياد مى زنند: «نه، ما با او بيعت نمى كنيم». ‎عُمَر رو به آنها مى كند و مى گويد: «به چه دليلى با من بيعت نمى كنيد ‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(ص15) ‎؟ » ‎مردم مى گويند: «ما از خودخواهى تو مى ترسيم». ‎عُمَر قدرى فكر مى كند و در جواب مى گويد: «پس بياييد با ابوبكر بيعت كنيم»، امّا ابوبكر بار ديگر پيشنهاد بيعت با عُمَر را مى دهد. 27 نوشتها الإلهيّة، الشيخ عبّاس القمّي (ت1359 ه)، تحقيق: مؤسّسة النشر الإسلامي، قمّ: مؤسّسة النشر الإسلامي لجماعة المدرّسين، الطبعة الاُولى، 1417 ه. 23. أمالى الحافظ، الحافظ أبو نعيم أحمد بن عبد اللّه الإصفهاني (ت 430 ه). 24. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمّة الأطهار، محمّد باقر بن محمّد تقي المجلسي (ت 1110 ه)، تحقيق: دار إحياء التراث، بيروت: دار إحياء التراث، الطبعة الاُولى، 1412 ه. 25. البداية والنهاية، أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير الدمشقي (ت 774 ه)، تحقيق: مكتبة المعارف، بيروت: مكتبة المعارف. 26. بشارة المصطفى لشيعة المرتضى، أبو جعفر محمّد بن محمّد بن علي الطبري (ت 525 ه)، النجف الأشرف: المطبعة الحيدريّة، الطبعة الثانية، 1383 ه. 27. بصائر الدرجات، محمّد بن الحسن الصفّار القمّي (ابن فرّوخ) (ت 290 ه)، قمّ: مكتبة آية اللّه المرعشى، الطبعة الاُولى، 1404 ه. 👈 .... 📚🖊نویسنده دکتر مهدی خدامیان آرانی 💚اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج💚
آیا درسته که نماز ها در ابتدا دو رکعتی بوده و پیامبر رکعاتی رو اضافه کردند؟ آیا پیامبر می تواند واجبی راکم یا زیاد کند؟.mp3
1.13M
🌹 🌸 آیا درسته که نماز ها در ابتدا دو رکعتی بوده و پیامبر رکعاتی رو اضافه کردند؟ 🌸 آیا پیامبر می تواند واجبی را کم یا زیاد کند؟ 🌸 فرض الله چیست؟ فرض النبی چیست؟
🌹 هر قدم هفتاد هزار حسنه؟؟؟ 😳 کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
24.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 : 🌷🇮🇷 🌹🕊 🛑انیمیشن مرغ سحر: قسمت ۲ 💐یار امام زمان(عج) باید مثل شهید مدرس باشه☺️
14.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 : ✅ 💢تمرینات آمادگی جسمانی در حال راه رفتن 🏃‍♂🏃‍♂ 🏃‍♂تمرینات ورزشی در خانه برای بالا بردن ایمنی بدن 🏃‍♂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب بهانه قشنگی ست برای سکوت شب طبیعت هم ساکت است و به صدای خدا گوش می‌دهد سکوت کنیم تا صدای خدا را بشنویم آرزو می‌کنم نور هدایت خدا همیشه با شما باشه در رحمت خدا همیشه باز است و فانوس قشنگش همیشه روشن فکرت را از همه این اما و اگرها دور کن ترس و نا امیدی و تردید را به خاک بسپار و امید و صبر را راه زندگی‌ات قرار بده شبتـ🌙ـون منـور بـه نـور حـق🌟
✿‍✵✨🍃🌸<❈﷽❈>🌸🍃✨✵✿‍ هـر شــ🌙ــب 🍃🍂داستــــان‌هـــای                    پنـــــدآمــــــوز🍃🍂 ┄┅═✼✿‍✵✿‍✵✿‍✼═┅┄ روزی گدایی به دیدن درویشی رفت و دید که او روی تشکی مخملین در میان چادری زیبا که طناب‌هایش به گل میخ‌های طلایی گره خورده‌اند نشسته است گدا وقتی این‌ها را دید فریاد کشید: این چه وضعی است؟ درویش محترم! من تعریف‌های زیادی از زهد و وارستگی شما شنیده‌ام، اما با دیدن این همه تجملات در اطراف شما کاملاً سرخورده شدم درویش خنده‌ای کرد و گفت: من آماده‌ام تا تمامی اینها را ترک کنم و با تو همراه شوم با گفتن این حرف درویش بلند شد و به دنبال گدا به راه افتاد او حتی درنگ هم نکرد تا دمپایی‌هایش را به پا کند بعد از مدت کوتاهی گدا اظهار ناراحتی کرد و گفت: من کاسه گدایی‌ام را در چادر تو جا گذاشته‌ام من بدون کاسه گدایی چه کنم؟ لطفاً کمی صبر کن تا من بروم و آن را بیاورم درویش خندید و گفت: دوست من گل‌میخ‌های طلای چادر من در زمین فرو رفته‌اند، نه در دل من اما کاسه گدایی تو هنوز تو را تعقیب می‌کند در دنیا بودن وابستگی نیست وابستگی حضور دنیا در ذهن است و وقتی دنیا در ذهن ناپدید می‌شود به آن وارستگی می‌گویند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ🍃 خـدایا سرآغاز صبحم را با یاد و نام تو می‌گشایم و پنجره‌های قلبم را خالصانه و عاشقانه به سویت باز می‌کنم تا نسیم رحمتت برآن ببارد و ناپاکی‌های آن را بزداید و نوری از محبت و عشق تو به قلبم به ارمغان بیاورد     🌸 الهـی بـه امیـد تــو 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
081.mp3
3.49M
حزب هشتاد و یکم (۴۶عنکبوت الی ۳۰ روم) 👤 با صدای استاد پرهیزگار ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هشتاد و یکم پیامهای آیه فوق ⇧⇩: 1- عذاب دوزخ، فراگير است. 2- عذاب دوزخ، تجسّم عملكرد خود ماست. 3- انسان مسئول سرنوشت خود است. 4- عذاب فراگير دوزخ، به خاطر تداوم اعمال نارواى ماست. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💖 هرصبح بہ رسم‌نوڪرے ازما تورا سلام اے مانده در میان قائله تنها،تو را سلام ما هرچہ خوب‌و بد، بہ‌درِخانہ‌ے توییـم از نوڪـران مُنتـظــــر آقـا تـو را ســلام خسته ام از درد یتیمی، ولی ناامید هرگز ...! یقین دارم که روزی ظهور خواهید کرد و با نگاه پدرانه تان، طومار دردهای زمین درهم میپیچد... فرج مولا صلواتـــــــ ‌‌‌‌‌❀🍃✿🍃❀ ❀🍃✿🍃❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برخیز از پشت پلک‌های خواب آلوده‌ات به روزنه صبح سلام کن به لطف و مهربانی خداوند سلام کن به تمام دارایی‌های دلت به عزیزانت به دوستانت به داشته‌هایت به آرزوهایت به تمام زیبائی‌های غیر ملموس سلام کن حس زیبای بودن را لمس کن باز در تو امید زنده است و نفس می‌کشد صبحتون پر خیر و برکت امروزتون مملو از عشق و رحمت 🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ پرسش و پاسخ اگر پیامبر و ائمه معصوم بودند پس دلیل استغفار کردن پیغمبر اکرم(ص) و سایر معصومین(ع) چیست؟ مگر معصومین گناه میکنند؟ ✅ پاسخ ✍️شهید مطهری: استغفار برای پاکان و نیکان علامت شدت حساسیت روح است. استغفار واقعی حکم این را دارد که انسان یک آینه صاف پاکی داشته باشد و مرتب روی این آینه را با یک دستمال صاف نازکی پاک کند؛ یک گرد مختصری می‌آید زود دستمال می‌کشد. یک آینه اگر صاف و شفاف باشد چیزهایی را که چشم هم هرگز آن را نمی‌بیند و درک نمی‌کند، نشان می‌دهد. اما ممکن است روی دیواری گرد فراوانی بنشیند به طوری که اگر شما یک دستمال روی قسمتی از آن بکشید و نگاه کنید، پر از گرد و خاک باشد ولی وقتی به آن دیوار به همین صورت نگاه می‌کنید، روی آن گرد و غباری احساس نمی‌کنید. تازه اگر دیوارِ سیاهی باشد، چنانچه مرکب هم روی آن بریزید این دیوار حساسیتی ندارد و چیزی را نشان نمی‌دهد. اما اگر یک ذره گرد روی آینه بنشیند آینه نشان می‌دهد. برای شخصی مثل پیغمبر اکرم(ص) هر گونه توجهی به غیر خدا حکم گرد روی آینه را دارد. با اینکه در همان حالی که به بنده‌ای توجه دارد یا دارد موعظه می‌کند یا با زن خودش حرف می‌زند و یا غذا می‌خورد هرگز و یک ذره غافل از خدا نیست، اما باز فرق است میان اینکه او همیشه با خدا خلوت کرده باشد و اینکه لحظه‌ای با خلق خدا در عین حال محشور باشد. همه اینها برای او حکم آن گرد را دارد که روی آینه می‌نشیند. هر چه که بیشتر استغفار کند حساسیتِ بیشترِ آن آینه را نشان می‌دهد. 📚 آشنایی با قرآن، ج14، ص249-248 ‌‌‌‌ ــــــــــــــــ 🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
آیا پیامبر اسلام اشتباه یا حتی گناه کرده است؟ اگر اینطور نیست پس چرا در قرآن به ایشان امر شده است که برای گناهان خود استغفار کند؟ یا در سوره کهف به حضرت دستور داده می شود: واذکر ربک اذا نسیت (و چون فراموش كردى پروردگارت را ياد كن) ✅ پاسخ ✍️ حجت‌الاسلام دکتر 🔻بسیاری از دستورات قرآنی که به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله خطاب شده است، از نوع «به در می گم تا دیوار بشنود» است. یعنی مخاطب اصلی دیگران هستند اما برای اینکه مردم به اهمیت موضوع پی ببرند به شخص پیامبر خطاب می شود (مانند آنکه کسی بگوید من حتی اگر پسرم هم باشد فلان می کنم). شاهد این موضوع اینکه مثلاً در برخی از جاهای قرآن کریم، خدای سبحان در حالیکه به پیامبرش خطاب می کند، دستور به احسان و احترام به والدین می دهد، با اینکه والدین پیامبر در آن زمان در قید حیات نبوده اند: «و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر خود احسان كنيد» (اسراء 23) 🔻البته در مورد استغفار از گناهان مطالب دیگری نیز گفته شده مانند اینکه گناهان امت نیز به نوعی بر دوش پیامبر سنگینی می کند و ایشان به عنوان رهبر جامعه موظف است که از آن نیز استغفار کند، یا اینکه گناهان پیامبر از سنخ گناهان ما نیست. بلکه یک لحظه غفلت از یاد خدا (که لازمه برخی تعاملات اجتماعی است) برای اولیاء و مقربان الهی گناه محسوب شده و لازم است از آن استغفار کنند.