شب یازدهم محرّم
شام غریبان کربلا
نخستین شب عزا و سوگ خاندان پیامبر صلّی الله علیه و آله پس از شهادت سیّد الشّهداء علیه السّلام است.
شبی تیره تر از سیاهی ! شبی جانسوز که در آن تلخ ترین لحظات بر خاندان امام حسین علیه السّلام گذشت.
آیا می شود رنج و سوز و مصیبت بازماندگان حضرت را در آن شب بیان کرد و یا حتّی تصّور نمود ؟
آیا کسی درک می کند که دیدگان خونفشان عمّه ی امام زمان علیه السّلام و اهل بیت چقدر و چگونه بر آن حضرت گریستند ؟
آیا می تواند تصوّر کند که آه و ناله ی سوزناک آن عزیزان چگونه بوده است ؟
با چه زبانی و با چه لفظی می توان دل های شکسته، قلب های جریحه دار، ناله و نوای بلبلان بال و پر سوخته ی گلستان نبوی و علوی، و سوز دل یتیمان و بانوان حسینی را بیان کرد ؟
شام غریبان است ! کودکان یتیم که دیشب پدر داشتند، و بانوان بی سر پرست که دیشب سر پرست و کاشانه داشتند؛ امشب با آشیانه ی سوخته و دل های داغدار، بدون سرورشان حضرت ابا عبدالله علیه السلام چه می کنند ؟
تفاوت بین این دو شب چقدر است :
شب عاشورا و شب یازدهم ؟ دیشب چه سالاری داشتند ؟ دیشب چه کسی از خیمه ها محافظت می کرد ؟ دیشب چه کسانی در خیمه ها بودند ؟ امروز امّا بدن مبارکشان بدون سر روی زمین است ! آن شب چه کسی سر پرستی علویّات و فاطمیّات را بر عهده داشت ؟ زینب کبری علیها السلام آن شب چه حالی داشت ؟ از یک سو مراقبت از حجّت خدا زین العابدین علیه السّلام و همسران و یتیمان برادر، و از سوی دیگر به دنبال دختران گمشده !! همه ی اینها در سرزمینی که بدن برادرش و عزیزانش با آن وضع روی زمین افتاده باشند !
آه چه شبی بود آن شب و چه حالی داشت دختر امیر المؤمنین علیه السّلام. «سَلامٌ علی قَلبِ زَینبِ الصَّبُورِ وَ لِسانِهَا الشَّکُورِ».
📚 منبع :
زیارتنامه حضرت زینب علیها السّلام.
10.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 لحظاتی از سینهزنی مردم و رهبر انقلاب در مراسم عزاداری شب عاشورا در حسینیه امام خمینی
با ذکر «رنگ سرخ علمت یا ثارالله؛ این عالم رو میگیره انشاءالله...»
🖤
🚨 هیئتها به این دو دلیل، پررونقتر از مساجد هستند
📌بررسی ابعاد مسائل تبلیغ، براساس نکات رهبر انقلاب
🔻در گفتگوی رسانه KHAMENEI.IR با علیرضا پناهیان
گزیدۀ چهارم:
سوال: در بعضی موارد شاهدیم هیئات در شبکهسازی اجتماعی و کار فرهنگی موفقتر از مساجدند. آیا دلیلش همان آسیبشناسی از وضعیت مساجد است؟
🔸 مساجد ما دچار آسیب هستند، در عین حال:
🔸۱. هیئتها بیش از مساجد، از مدیریت مردمی برخوردار هستند. چون هیئتها، مکان مشخصی ندارند و زحمت مضاعفی برای برگزاری نیاز دارد، این مسئله جوانها را در ادارۀ هیئت فعال میکند.
🔸 ۲. موضوع هیئات، امر پرحرارت محبّت اهل بیت(علیهمالسلام) است. چرا مساجدمان را از هیئت تهی کردیم؟ چرا باید روضه و احساسات ولایی در مساجد ما کمرنگ باشد؟
🔸در هر مسجدی یک موکب برقرار باشد، و هر شب یک روضهای در مسجد باشد، و ادارهاش توسط مردم محل باشد. چه اشکالی دارد؟
🔸آن چیزی که هیئت را گرم میکند، ذکر اهلبیت است. وقتی شما مسجد را ، به تبعیت از سنت دیگران، از ذکر اهلبیت خالی کنید، آن گرما را دیگر از دست خواهد داد.
👈 متن کامل این گفتگو:
khl.ink/f/53419
#گفتگو #تبلیغ
5.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهر سماوه_عراق
ماشاءالله به این جمعیت عزادار
پ.ن:
عراقی ها روز #هفتم_محرم را به نام حضرت عباس علیه السلام عزاداری میکنند
#معارف_حسینی
🔹 سه دیوانه...!؟ یا سه عاشقِ شیدا...؟!
فضيل بن زبير گويد:
در نزديكى محفلى از محفل هاى بنى اسد، حبيب بن مظاهر و ميثم تمّار، سواره با يكديگر، ديدار كردند و به گفتوگو پرداختند; چنان به يكديگر نزديك شده بودند كه گردنِ اسبانِ شان در كنارِ هم قرار گرفته بود.
حبيب بن مظاهر گفت:
گويا پيرمردى «اَصْلَعْ» ـ موى پيشِ سر ريخته اى ـ را با شكمى برآمده مى بينم كه در «دارالرِّزق» هندوانه(یه به نقلی خرما) مى فروشد. و به خاطر محبت و دوستى اهل بيت پيامبر (صلى الله عليه وآله) ، در حالى كه شكم او را دريده اند، به دار آويخته شده است.
ميثم تمّار، نيز در پاسخ حبيب بن مظاهر، چنين گفت:
گويا مى بينم مردى سرخ روى را با گيسوانى بافته شده و از دو سوى آويخته، كه به يارى فرزند پيامبرش(امام حسین علیه السلام) بپاخاسته و در اين راه كشته مى شود و آن گاه سر او را در كوفه مى چرخانند.
سپس از يكديگر جدا شدند.
اهل محفل كه سخنان اين دو بزرگ مرد را شنيده بودند گفتند:
*ما كسى را دروغگوتر و دیوانه تر از اين دو، نديده ايم*
فضيل گويد:
هنوز اهل محفل پراكنده نشده بودند، كه «رشيد هَجَرى» در رسيد و از حبيب بن مظاهر و ميثم تمّار جويا شد.
گفتند:
هم اكنون از اين جا رفتند و گفت و گوى آن ها را براى رشيد بازگو كردند.
رشيد گفت:
و امّا ميثم ـ كه خداى او را رحمت كند ـ فراموش كرده است كه بگويد:
افزون بر اين ها، به آورنده سرِ حبيب بن مظاهر، صد درهم بيش از آن چه انتظار مى رود، جايزه خواهند داد.
رشيد اين سخن را گفت و رفت.
بنى اسد گفتند:
به خدا سوگند! اين; يعنى رشيد، از آن دو مرد، دروغگوتر و دیوانه تر است.
و امّا بنى اسد همين ها كه در اين محفل سخنان عجیب حبيب بن مظاهر و ميثم تمّار و همين طور، سخنان رشيد هجرى را شنيده بودند، گفتند:
چندی بيش نگذشت كه آن چه گفته بودند،اتفاق افتاد و ما خود ديديم كه ميثم تمّار بر درِ خانه عمرو بن حريث، به دار آويخته شد و همين طور، سر حبيب را، كه با امام حسين صلوات الله علیه كشته شده بود، آوردند و در كوفه چرخانيدند و به عطای سر، صد درهم زیاده کردند و هر چه گفته بودند را از امیرالمومنین صلوات الله علیه شنیده بودند.
📚 الهداية الكبرى ص١۶٠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفیر ژاپن در عراق مشغول هم زدن دیگ نذری
عَنِ الْمُفَضَّلِ عَنْ أَبِی عَبْدِالله علیه السّلام قَالَ ؛
بَلِیَّةُ النَّاسِ عَلَیْنَا عَظِیمَةٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یُجِیبُونَا وَ إِنْ تَرَکْنَاهُمْ لَمْ یَهْتَدُوا بِغَیْرِنَا.
مفضل میگوید إمام صادق سلام الله علیه فرمود ؛
درد و رنج و گرفتاری هدایت مردم ، برای ما ، بسیار زیاد است. اگر آنها را دعوت کنیم نمیپذیرند و اگر رهایشان کنیم جز به وسیله ما هدایت نمی یابند.
بحارالأنوار ۲۳ / ۹۹ ، حدیث ۱ ، عَنْ الأمالی للصدوق.
بحارالأنوار ۲۶ / ۲۵۳ ، حدیث ۲۶ ، عَنْ المناقب لابن شهر آشوب.
4_5933747509858930745.mp3
3.05M
🏴ذکر مصیبت جانسوز
◀️اهل البیت در کوفه و عمل شوم ابن زیاد ملعون
🎤حجت الاسلام حاج شیخ حسین انصاریان
💾2.9مگ
⌚️6دقیقه
امام صادق علیه السلام:
آنکه برای ظلمی که به ما وارد شده اندوهگین باشد، نفسش تسبیح و حزنش عبادت است.
بحار الانوار ج ۲ ص ۲۷۸