✍چرا
باید 12 نفر بتوانند برای80 میلیون نفر تصمیم بگیرند ؟
🔻در نظام جمهوری اسلامی
ایران مردم با رأی به قانون اساسی، شیوه اداره حکومت، ساختار کلان و نهادهای اساسی آن را معین کردند.
🔻مسئولان و مدیران وظایف و اختیارات خود را اعمال میکنند و تصمیماتی برای کلان کشور میگیرند. دیگر اینجا این شبهه مطرح نیست که چرا یک نفر برای سایرین تصمیم میگیرد؛ زیرا این مسئله برای هر کسی که در هر سمتی عهدهدار مسئولیتی باشد، صادق است.
🔻 این شبهه درباره رئیسجمهور، وزرا، نمایندگان مجلس، استانداران و فرمانداران نیز میتواند مطرح باشد؛ چراکه آنان نیز تصمیماتی میگیرند که بر سایرین اثر میگذارد؛ در نتیجه اینکه یک نفر برای دیگران تصمیم میگیرد اشکالی ندارد، مهم این است که تصمیمی که گرفته است آیا مبتنی بر اختیارات و وظایف قانونی او باشد و مشروعیت اتخاذ آن تصمیم را داشته است یا خیر؟ وآیا توانسته است این وظایف قانونی خود را به خوبی انجام دهد یا خیر؟
🔻همانطور که در اصل 71، قانون اساسی اختیار قانونگذاری را به مجلس سپرده و ریاست قوه مجریه را در اصل 113 برعهده رئیسجمهور گذاشته است، وظایف و اختیارات شورای نگهبان را نیز در اصول 94، 96 98 و 99 قانون اساسی ذکر کرده است.
🔻پس پاسخ این پرسش را که چرا شورای نگهبان این وظایف را برعهده دارد، باید در قانون جستوجو کرد.
🔷کانال
با #امام_خامنه_ای تا #ظهور
#تبیین مواضع و حمایت از #ولایت و #رهبری
http://eitaa.com/joinchat/2967404544C78b06dcbee
🔴اصولاً وظیفه شورای نگهبان
یک امر نظارتی است، که در کشورهای دیگر با هر عنوانی وجود دارد.
🔻در جمهوری اسلامی ایران با همین عنوان و در کشورهای دیگر با عناوین دیگر، نهادهایی مثل دادگاه قانون اساسی، دیوان عالی فدرال آمریکا، شورای قانون اساسی و... این نظارت تقنینی و انتخاباتی را به نوعی انجام میدهند.
🔻جمهوری اسلامی ایران هم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این سازوکار بسیار مؤثر را در نظر گرفت.
🔹قبل از انقلاب، ما سازوکارهای نظارتی قانونمندی نداشتیم. نظامهای قضایی اصولاً آنهایی که نظارت قضایی دارند، مثل آمریکا، نظارتشان پسینی است؛ یعنی فرض این است که مصوبات منطبق با قانون اساسی است، مگر اینکه شکایتی یا اعتراضی مطرح شود.
🔻 اما چارچوب قانون اساسی ما نظارت پیشینی را در نظر گرفته است و کلیه مصوبات مجلس پیش از نهایی شدن باید به تأیید شورای نگهبان برسد. طبیعتاً اگر قانون اساسی شکل دیگری را در نظر میگرفت، آن انجام میشد؛ اما فعلاً این روش پذیرفته شده است.
🔻نظارت بر مصوبات دولت که از سوی رئیس مجلس، طبق اصل 138 قانون اساسی انجام میگیرد، با نظارت دیوان عدالت اداری بر مقررات دولتی، نظارت به شکل پسینی صورت میگیرد و چنانچه مصوبهای خلاف قانون تشخیص داده شود، ابطال میشود؛ بنابراین ما نیز هر دو شیوه نظارتی را داریم.
🔷کانال
با #امام_خامنه_ای تا #ظهور
#تبیین مواضع و حمایت از #ولایت و #رهبری
http://eitaa.com/joinchat/2967404544C78b06dcbee
✍ نظارت
استصوابی چیست و بر چه مبنایی صورت می گیرد؟
نظارت استصوابی
یک نظارت قانونی مؤثر برای جلوگیری از انجام تخلفات و تضمین سلامت اقدامات است.
ناظر برای جلوگیری از
تکرار یا استمرار تخلف، ابزار نظارتی را در اختیار دارد. درباره نظارت بر مصوبات مجلس نیز اصل 94 قانون اساسی این اختیار را به شورای نگهبان داده است که بر عدم مغایرت، مصوبه را برای اصلاح به مجلس بازگرداند.
درخصوص نظارت بر انتخابات نیز اصل 99 قانون اساسی وظیفه نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاستجمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همهپرسی را فقط برعهده شورای نگهبان قرار داده است و مسئولیت نظارت بر انتخابات را به هیچ نهاد دیگری نسپرده است.
حتی در قانون نیامده است در تخلفات احتمالی انتخابات بروید و به قوه قضائیه یا مرجع دیگر شکایت کنید. آیا شورای نگهبان که وظیفه تضمین سلامت انتخابات را برعهده دارد، میتواند صرفاً ناظر تخلفات احتمالی باشد و با آنها برخورد نکند؟
از طرف دیگر در تمام قوانین انتخاباتی، از جمله قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، قانون انتخابات ریاستجمهوری و قانون همهپرسی، جزئیات این نظارت بیان شده است و در همه این قوانین مجدداً تصریح شده که نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است.
🔷کانال
با #امام_خامنه_ای تا #ظهور
#تبیین مواضع و حمایت از #ولایت و #رهبری
http://eitaa.com/joinchat/2967404544C78b06dcbee
هر کدام از عکسها یک دنیا حرف داره.
#بصیرت_مردم_ایران
#اینجا_همه_سیاسی_هستند.
2⃣ دفع افسد به فاسد قاعده ثانویه دینی است!
🔻 حضرت آیت الله مصباح یزدی در دیدار با اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی:
🔹 گاهی ممکن است کسانی بیایند و تعهد شرعی کنند که کاری واحد با اثری بیشتر از اثر گروههای متعدد شکل بدهند.
🔸 یک فرض دیگر هم این است که انسان حتی بداند که اگر در این کار جمعی شرکت کند، برنده طرف مقابل [در این گروه] می شود، اما اگر آنها برنده نشوند حتما شخص بدتری برنده میشود. در چنین شرایطی باید در این کار شرکت کرد. این همان دفع افسد به فاسد است.
🔹در چنین فرضی شرایط اینگونه است که اگر با اینها موافقت کنم، کسی سر کار میآید که گاهی اشتباه می کند، اما اگر او رای نیاورد، کسی میآید که بیشتر کارهایش خراب است.
🔸 اینجا هم به عنوان ثانوی باید برویم و با اینها موافقت کنیم تا آن فاسدتر را کنار بزنیم حتی اگر آن کسی که نظر خود ما بود انتخاب نشود.
🔹 اینها #مبانی_دینی ما است. اگر برای خدا قیام میکنیم باید همینها را ملاک قرار بدهیم، خواه پیروز بشویم یا نشویم. اما اگر برای اینکه خودمان را پیش ببریم حرفی را تحریف کنیم و بگوییم اسلام این را میگوید، این کار هیچ مجوزی ندارد. بله این کار در منطق #سیاست دنیا محور، مجوز دارد. در سیاست رایج دنیا هر طور شده باید رقیبت را کنار بزنی، اما در منطق دین، این کار درست نیست.
🔸 منطق دین دائر مدار #حق است. حتی این استثنائاتی که گاهی باید از فرد #اصلح گذشت و دفع افسد به فاسد کرد هم طبق مبانی دینی است و خارج از منظومه دینی نیست.
۹۸/۱۱/۱۰
🔷کانال
با امام خامنهای تا ظهور
http://eitaa.com/joinchat/2967404544C78b06dcbee