eitaa logo
فتاوای آیت الله خامنه ای
5.4هزار دنبال‌کننده
140 عکس
2 ویدیو
1 فایل
استفتائات از سایت دفتر مقام معظم رهبری leader.ir در کانال بارگذاری می شود ارتباط با ادمین @leaderir لطفا 🔻سوالات شرعی🔻 را در نشانی زیر برای ما ارسال بفرمایید: https://www.leader.ir/fa/istifta 👈👈👈 یا با ۰۲۵۳۷۴۴۴ تماس بگیرید.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚انصراف از اعتکاف 💠 سؤال: آیا معتکف می‌تواند از اعتکاف منصرف شود؟ ✅جواب : تا قبل از اتمام روز دوّم، می‎تواند اعتکاف را ترک کند، مگر آن که به جهتی همچون نذر معین، اعتکاف در آن روزها بر او واجب باشد. 🌐منبع : سایت دفتر رهبری،پرسش23860 🆔 @khamenei_ahkam1
📚 احکام مساجد (بخش اول ) 🔰احکام حرام مساجد ۱. نجس کردن مسجد نجس کردن زمین و سقف و دیوار و بام مسجد حرام است، و اگر نجس شد واجب است فوراً آن را تطهیر کنند. ۲. زینت کردن مسجد به طلا در صورتی که اسراف محسوب شود ۳.انجام کارهایی که خلاف شأن و حرمت مسجد است      ◀️مسجد جای ورزش و تمرین ورزشی نیست. ◀️اگر پخش موسیقی در مسجد منافی با حرمت آن باشد حرام است، حتی اگر موسیقی غیر مطرب باشد. ۴. داخل شدن کفار به مسجد ۵ .خراب کردن مسجد خراب کردن تمام مسجد یا قسمتی از آن جایز نیست، مگر در صورت مصلحتی که اهمیت ندادن و بی توجهی به آن ممکن نباشد.. ۶. بر خلاف کیفیت وقف مسجد عمل کردن 🌐منبع : رساله آموزشی احکام مساجد 🆔 @khamenei_ahkam1
📚 احکام مساجد (بخش دوم ) 🔰احکام حرام مساجد ✅دفن میت در مسجد جایز نیست، و وصیت میت مبنی بر این که مرا در فلان مسجد دفن کنید اعتباری ندارد، مگر هنگام اجرای صیغه‌ی وقف، دفن میت استثنا شده باشد. ✅حفر زمین مسجد برای تأسیس کارگاه و مانند آن جایز نیست، هر چند برای اداره‌ی امور و تأمین مخارج خود مسجد باشد. ✅تبدیل مسجد به مکانی برای نمایش فیلم‌های سینمایی جایز نیست، ولی نمایش فیلم‌های مذهبی و انقلابی دارای محتوای مفید و آموزنده به مناسبت خاصی و بر حسب نیاز و تحت نظارت امام جماعت مسجد اشکال ندارد.  ✅ زیر زمین مسجد را با سه شرط می‌توان اجاره داد الف) عنوان مسجد نداشته باشد. ب) جزو تأسیساتی نباشد که مسجد به آن نیاز دارد. ج) وقف آن وقف انتفاع نباشد (وقف منفعت باشد). 🌐منبع : رساله آموزشی احکام مساجد 🆔 @khamenei_ahkam1
📚 احکام روزه (بخش اول ) 🔰احکام قضای روزه ۱. هرگاه کسی روزه‌ی مستحبی بگیرد واجب نیست آن را به آخر برساند و هر موقع بخواهد می‌تواند روزه‌ی خود را بخورد، بلکه اگر برادر مؤمنی او را به غذا دعوت کند مستحب است دعوت او را قبول کرده در اثنای روز افطار نماید. خوردن غذا به دعوت برادر مؤمن هر چند روزه را باطل می‌کند ولی او را از اجر و ثواب روزه محروم نمی‌سازد. ۲.کسی که یک یا چند روز بی‌هوش و در حال اغما بوده و روزه‌ی واجب از او فوت شده، لازم نیست قضای روزه آن روزها را به جا آورد. ۳.زن باید ایامی را که به خاطر عادت ماهیانه و یا زایمان روزه نگرفته پس از ماه رمضان قضا کند.     ۴.هرگاه به واسطه‌ی بیماری، روزه‌ی ماه رمضان را نگیرد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد طولانی شود قضای روزه‌هایی را که نگرفته واجب نیست، ولی اگر به واسطه‌ی عذر دیگری (مثلاً به خاطر مسافرت) روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقی بماند واجب است روزه‌هایی را که نگرفته بعد از ماه رمضان قضا کند، همچنین اگر ترک روزه به خاطر بیماری بوده، بعد بیماری رفع شده و عذر دیگری مانند مسافرت پیش آمده است. ۴. کسی که روزه‌ی قضای ماه رمضان را به‌جا می‌آورد می‌تواند به پیش از ظهر روزه را افطار کند به شرط این که وقت برای قضای روزه، تنگ نباشد، ولی بعد ازظهر جایز نیست. 🌐منبع : رساله آموزشی احکام روزه 🆔 @khamenei_ahkam1
📚 احکام روزه ( بخش دوم ) 🔰احکام قضای روزه 💠ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به صرف ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی‌شود، بنابراین دختری که به سن تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف جسمانی، توانایی روزه گرفتن ندارد و تا ماه رمضان آینده هم نمی‌تواند قضای آن را به جا آورد واجب است روزه‌هایی که از او فوت شده را قضا کند، همچنین فردی که چند سال روزه نگرفته و فعلاً توبه کرده و به سوی خدا بازگشته و تصمیم بر جبران آنها دارد، واجب است تمام روزه‌های فوت شده را قضا کند و چنانچه نتواند، قضای روزه‌ها از او ساقط نمی‌شود و بر عهده‌اش می‌ماند. 💠کسی که در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش کرده و با حال جنابت یک یا چند روز، روزه بگیرد قضای آن روزها بر او واجب است. 💠زن شیر‌دهی که به دلیل کم یا خشک شدن شیرش بر اثر روزه، خوف ضرر برطفل خود دارد باید روزه‌اش را افطار کند و برای هر روزی فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً به جا آورد. 💠بیماری که به واسطه‌ی بیماری، روزه‌ی ماه رمضان را نگرفته و بیماریش تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کرده است، قضای روزه‌هایی را که نگرفته واجب نیست، فقط باید برای هر روزی فدیه بپردازد. 🌐منبع : رساله آموزشی احکام روزه 🆔 @khamenei_ahkam1
📚 احکام موسیقی 🔰خوانندگی زن ⁉️ اگر زنی بدون عشوه‌گری در جمع مردان غناء بخواند و از نظر عرف مفسده‌ای در پی نداشته باشد، حکمش چیست؟ ✅چنانچه خوانندگی زن در جمع مردان که طبعاً مراد، مردان بیگانه و نامحرم است، موجب تحریک شهوت، ریبه و افتادن در گناه شود، غنای لهوی محرم است که هم برای خواننده حرام است و هم برای شنونده. ⁉️گوش کردن به صدای زن از طریق ضبط صوت یا فیلم چه حکمی دارد؟ ✅چنانچه صوت، صوت لهوی باشد، حرام است و در غیر این صورت حرام نیست. صوت زن خصوصیتی ندارد. این فرق می‌کند با آن زنی که در حضور مرد می‌خواند؛ چراکه از نوار پخش می­‌شود. شناختن و نشناختن آن زن هم تأثیری در حکم ندارد. ⁉️نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی زنان که مستلزم رسیدن صدای آنها به نامحرم است، چه حکمی دارد؟ ✅در مناط حرمت، فرقی بین اقسام غنا نیست؛ چه غنای عرفی که آواز­خوانی است و چه غنای لغوی که شامل نوحه‌خوانی و روضه‌خوانی و... است. مناط حرمت این است که لهوی باشد، و الّا صوت ممدود مُرجَّع زن، به خودی خود حرام نیست. ولی اگر به جهتی، مثل زن بودن خواننده یا جهات دیگر، این صدا جنبۀ لهوی برای آن مستمع پیدا کرد، حرام می‌شود. 🌐منبع : رساله آموزشی احکام موسیقی 🆔 @khamenei_ahkam1
📚 تاتوی ابرو 💠در مورد تاتوی ابرو چند نکته باید توجه شود: ◀️۱. ‌اگر عرفاً زینت و آرایش محسوب ‌شود باید از نامحرم پوشانده شود. اما کسانی­ که ابرویشان از بین رفته و فقط یک ابروی معمولی و بدون زیبایی خاصی را تاتو می‌کنند یا قسمت­‌های از بین رفته لابه­‌لای ابروان خود را ترمیم می‌کنند، به طوری­که عرفاً زینت و آرایش (حتی جزئی) حساب نمی­شود، پوشاندن آن لازم نیست. ◀️۲. ‌زمان تاتو کردن، ‌با این فرض که تا چند روز نمی­‌توان به آن قسمت آب زد، ‌باید زمان به خصوصی باشد. در غیر این صورت حرام است. و آن زمان عبارت است از زمانی­ که: الف) نماز بر بانوان واجب نیست؛ مانند اینکه خانم عادت ماهیانه است یا وقت نماز نیست؛ مثل اینکه ساعت ده صبح است. ب) نماز بر بانوان واجب است: (عادت ماهیانه نیست و اذان هم گفته شده) اول وضو گرفته شود (توصیه می‌شود اول نماز اقامه شود، بعداً تاتو صورت گیرد.) برای نمازهای بعدی (مثلاً نماز مغرب و...) ‌تا زمانی­ که آب برای آن قسمت ضرر دارد، طبق احکام طهارت ‌عمل می‌­گردد. پس از سپری شدن مدتی که آب برای ابرو مضر بود، چون به صورت زیر پوستی تاتو انجام شده، وضو و غسل معمولی صورت خواهد گرفت. 🌐منبع : رساله آموزشی احکام پوشش 🆔 @khamenei_ahkam1
📚 احکام پوشش 🔰‌زدن عطر یا کرم‌­های ضد آفتاب، به خودی خود، جایز است؛ مگر آنکه موجب جلب توجه نامحرم شود، لذا باید از کنار مردان عبور نکنند. 🔰پوشیدن لباس‌­هایی که روی آن حروف و تصاویر خارجی چاپ شده، به خودی خود ایراد ندارد. اما اگر ترویج فرهنگ ضد اسلامی شود، حرام است و تشخیص آن به عهده عرف است. 🔰دیدن فیلم‌­هایی که کارهای جنسی را به نمایش می‌گذارد، چون همراه با تحریک شهوت است، حرام است. 🔰 دیدن کشتی مردان توسط زنان، اگر با حضور در میدان کشتی یا پخش مستقیم و زنده باشد یا به قصد لذت یا همراه خوف وقوع در گناه و فساد باشد، حرام است و در غیر این صورت ایراد ندارد. 🌐منبع : رساله آموزشی احکام پوشش 🆔 @khamenei_ahkam1
📚 احکام مطهرات 💠نمونه‌هایی از موارد اصل طهارت 🔰‌آبی که از ماشین‌های حمل زباله‌ی شهری به خیابان می‌ریزد و نمی‌دانیم پاک است یا نجس، محکوم به طهارت است. همچنین آبهایی که در چاله‌های موجود در خیابان جمــع می‌شود و معلوم نیست پاک است یا نجس. 🔰فردی که نمی‌دانیم مسلمان است یا کافر محکوم به طهارت است و سؤال از دینش واجب نیست. 🔰الکل‌هایی که معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست کننده باشد، محکوم به طهارت است. 🔰 لباسهایی که به خشکشویی‌ها داده می‌شود، اگر از قبل نجس نباشند محکوم به طهارت هستند، هر چند بدانیم که صاحبان این مکانها برای شستن لباسها از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. 🔰کودکی که همیشه خود را نجس می‌کند، دست تر، آب دهان و باقیمانده‌ی غذایش تا زمانی که یقین به نجاست آن حاصل نشده، محکوم به طهارت است. 🔰لوازم آرایشی، مثل رژ لب که معلوم نیست از مردار ساخته شده یا نه، تا زمانی که نجاست آنها از راه شرعی احراز نشود پاک است و استفاده از آنها اشکالی ندارد. 🌐منبع : رساله آموزشی احکام مطهرات 🆔 @khamenei_ahkam1
📚 احکام پزشکی 💠 سقط جنین 🔰‌سقط جنین حرام است؛ هرچند بر اثر زنا باشد و درخواست پدر دختر یا دیگران مجوّز نمی­‌شود. 🔰زن بارداری که مجبور به معالجه لثه یا دندان­‌هایش شده و به عمل جراحی و بی‌هوشی و عکس­‌برداری با اشعه نیاز دارد، حق ندارد سقط جنین کند؛ هرچند این عمل موجب نقص در جنین ‌شود. 🔰سقط جنین، به مجرّد وجود مشکلات و سختی­‌های اقتصادی، جایز نمی­‌شود. 🔰 حتی اگر مطمئن باشیم نطفه یا جنین ناقص‌­الخلقه متولد می‌شود، سقط جنین، اگرچه قبل از دمیده شدن روح باشد، حرام است؛ مگر خوف جان مادر باشد. 🔰اگر سقط جنین با مجوز شرعی باشد، بنابر احتیاط واجب باید دیه آن پرداخت شود. 🔰با پرداخت دیه، گناه این عمل حرام پاک نمی­‌شود. بلکه جریمه‌­ای دنیایی است و عذاب اخروی هم دارد. 🔰باید دیه را کسی بپردازد که سقط و از بین بردن جنین مستند به او بوده است. 🌐منبع : رساله آموزشی احکام پزشکی 🆔 @khamenei_ahkam1