🔸 قیامهای رکنی نماز
✅ ایستاده بودن در حال تکبیرة الاحرام و نیز پیش از رفتن به رکوع، رکن است؛ یعنی اگر سهواً و از روی فراموشی هم ترک شود، نماز باطل میشود.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۴۹
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 قیامهای غیررکنی نماز
✅ قیام هنگام قرائت و تسبیحات اربعه و همچنین قیام بعد از رکوع، واجب غیر رکنی است؛ یعنی اگر عمداً ترک شود نماز باطل است ولی اگر سهواً باشد، موجب بطلان نماز نیست.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۵۰
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 وصیت به تقسیم نشدن ارث
⁉️ آیا شرعاً میتوان وصیت کرد ارثیهای که پس از مرگ به جا میماند تا وقتی که یکی از وارثانِ معین زنده است، تقسیم نشود (یعنی تقسیم ارث موکول شود به پس از فوت آن وارث معیّن)؟
✅ اگر همه وارثان در زمان حیات یا بعد از فوت او، وصیت را قبول کنند، نافذ است و در غیر این صورت تنها به مقدار ثلث اموال، نافذ خواهد بود.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 قرارداد تجاری
⁉️ برای تقسیم سود در پایان یک قرارداد تجاری، قرار گذاشتیم که معادل ده درصدِ اصل سرمایه از مجموع سودها، متعلق به سرمایهگذار بوده و بقیه به کارگزار داده شود و اگر سود حاصل، کمتر از ده درصدِ اصل سرمایه بود، همهی سود به سرمایهگذار تعلق گیرد و اگر سودی حاصل نشد، مبلغی داده نخواهد شد؛ آیا این شکل از قرارداد صحیح میباشد؟
✅ اگر قرارداد، ضمن عقد وکالت باشد، اشکال ندارد بدین صورت که کارگزار از طرف سرمایهگذار وکیل شود که مبلغ را صرف تجارت کرده و مقداری از سود را به شیوه یاد شده به سرمایهگذار بدهد و باقی را به عنوان اجرت بردارد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 ملاک تعیین دستمزد
⁉️ اگر کاری که انسان برای مردم انجام میدهد از کارهایی باشد که فعالیت بدنی و فکری زیادی نخواهد و هزینه مادی هم نیاز نداشته باشد در صورتی که از طرف نهادهای مربوطه قیمت مشخصی تعیین نشده باشد و میانگین زمان صرف شده برای انجام آنها هم معیار عامی برای قیمتگذاری آنها نباشد، ملاک تعیین دستمزد کارهای مزبور به طوری که منجر به اجحاف به مشتری نشود، چیست؟
✅ اجرت این قبیل امور موکول به نظر عرف است و توافق دو طرف معامله بر مقدار معیّنی که مورد رضایت آنان است اشکال ندارد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 اجاره خانه خریداری شده با ربا
⁉️ اینجانب خانهای را اجاره کردم و سپس متوجه شدم که مقداری از پول خرید آن، از مال ربا بوده است، وظیفه من چیست؟
✅ تا زمانی که نمیدانید موجر خانه را با عین مال ربا خریده است، تصرّف در آن اشکال ندارد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 مسئولیت کارگر برای جبران خسارت
⁉️ اگر کارگر با وجود دقت و توجه در هنگام کار، سهواً به مال صاحب کار یا وسیلهای که برای استفاده در اختیار اوست آسیب بزند، آیا ضامن است و باید خسارت بدهد؟
✅ اگر وسیله یا ابزاری باشد که جهت انجام کار در اختیار او قرار گرفته و بدون کوتاهی یا زیاده روی (افراط و تفریط) در هنگام کار بدان آسیب رسیده است، ضامن نیست؛ اما اگر مسئولیت تعمیر آن ابزار را داشته، ضامن است هر چند بدون کوتاهی یا زیاده روی باشد، مگر آن که طبیعت کار، اقتضای آن خسارت را داشته است.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 پرداخت اجرت کمتر از مقدار تعیین شده
⁉️ اگر تعمیرکار مبلغی را برای تعمیر تعیین کرده باشد و پس از اتمام کار، مشتری متوجه شود که مقدار اجرت بیش از عرف بازار است، آیا باید مبلغی که مشخص شده، پرداخت شود؟
✅ اگر تفاوت به اندازهای است که معمولاً مردم نسبت به این مقدار تسامح نمیکنند، مشتری میتواند قرارداد را فسخ کند و اجرت المثل (اجرت متعارف در مانند این معامله) را بپردازد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 قیام در نماز
✅ کسی که قادر است نماز را ایستاده بخواند و عذری ندارد، باید از شروع نماز تا رفتن به رکوع، در حال ایستاده باشد. همچنین واجب است پس از رکوع و پیش از رفتن به سجده بایستد.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۵۱
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 قیام بعد از فراموشی رکوع
✅ اگر رکوع را فراموش کند و بعد از حمد و سوره بنشیند و در این هنگام یادش بیاید که رکوع نکرده، باید برخیزد و بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود و اگر بدون برخاستن و ایستادن، از همان حال نشسته، خود را به حالت خمیدگی رکوع برساند، نمازش باطل است.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۵۲
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 شرایط قیام در نماز
✅ نمازگزار در حال قیام باید بدن را حرکت ندهد و به طور آشکار به طرفی خم نشود و به جایی تکیه نکند، مگر اینکه از روی ناچاری یا سهو و فراموشی باشد.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۵۳
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 معنای اعتکاف
✅ اعتکاف آن است که انسان به قصد عبادت و بندگی خداوند متعال در مسجد بماند و از آن خارج نشود.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۸۲
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 شرایط صحیح بودن اعتکاف
✅ صحیح بودن اعتکاف هفت شرط دارد:
۱. عقل
۲. نیّت
۳. روزه
۴. حضور در مسجد واحد
۵. حداقل سه روز متوالی بودن
۶. استمرار حضور در مسجد
۷. اجازه داشتن برای اعتکاف
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۸۵
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 قصد قربت در اعتکاف
✅ اعتکاف مانند همه عبادتها باید با نیّت و قصد قربت باشد، یعنی ماندن انسان در مسجد فقط برای تقرّب به پروردگار متعال و دور از هر گونه ریا و خودنمایی باشد.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۸۸
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 زمان نیّت اعتکاف
✅ از آنجا که شروع اعتکاف از طلوع فجر روز اوّل است، نیّت هم باید از آن لحظه به تأخیر نیفتد ولی جایز است اعتکاف را از ابتدای شب اوّل یا اثنای آن شروع و از همان زمان نیّت کند و تا مغرب روز سوم ادامه دهد.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۸۹
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 نیّت روزه اعتکاف
✅ اعتکاف بدون روزه صحیح نیست؛ ولی لازم نیست روزه برای اعتکاف باشد بلکه روزه غیر اعتکاف هم (واجب یا مستحب، برای خودِ معتکف یا به نیابت از دیگری) کافی است.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۹۱
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 اعتکاف کسی که نمیتواند روزه بگیرد
✅ اعتکاف کسی که نمی تواند روزه بگیرد؛ مانند بیمار و مسافر، صحیح نیست.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۹۲
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 اعتکاف مسافر
✅ مسافری که تصمیم به اعتکاف دارد؛ اگر قصد اقامت ده روزه کند یا نذر کرده باشد در سفر روزه بگیرد، جایز است در سفر معتکف شود ولی اگر قصد اقامت یا نذر روزه در سفر نکرده باشد، روزه او در سفر صحیح نیست و با عدم صحت روزه، اعتکاف صحیح نیست.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۹۳
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 اعتکاف در مساجد غیرجامع به قصد رجاء
✅ اعتکاف در یکی از مساجد چهارگانه (مسجدالحرام، مسجد النبی «صلی الله علیه وآله» ، مسجد کوفه و مسجد بصره) بیشتر فضیلت دارد امّا در همه مساجد جامع می توان اعتکاف کرد. در مساجد غیر جامع هم که در آن نماز جماعت برپا میشود و دارای امام عادلی است، اعتکاف به قصد رجاء صحیح است.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۹۴
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 مدت زمان اعتکاف
✅ اعتکاف نباید کمتر از سه روز پی در پی باشد، و رها کردن آن قبل از پایان روز دوم جایز است، ولی اگر دو روز بماند، ماندن روز سوم واجب میشود، و ماندن بیشتر از سه روز (یک روز یا یک شب) اشکال ندارد و محدود به حدّ معین نیست، اما پس از هر دو روز، اعتکاف سومین روز واجب میشود.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۹۵
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 محاسبه زمان اعتکاف
✅ محاسبه سه روز اعتکاف از طلوع فجر روز اول تا مغرب روز سوم است، بنابر این شب دوم و سوم جزء اعتکاف است و نباید از مسجد خارج شد ولی شب اول و چهارم جزء اعتکاف نیست.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۹۶
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 اعتکافی که موجب آزار و اذیّت پدر و مادر باشد
✅ اگر اعتکاف فرزند موجب آزار و اذیّت پدر و مادر باشد، باید از آنان اجازه بگیرد، بلکه اگر موجب آزارشان هم نباشد، احتیاط مستحب آن است که برای معتکف شدن اجازه بگیرد.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۰۰۱
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 اجرت شرکتها در برابر واسطهگری
⁉️ آیا جایز است شرکتها در برابر واسطهگری و مقاطعهکاری که بین صاحب کار از طرفی و کارگران و بنّاها از طرف دیگر، انجام میدهند، اجرت دریافت کنند؟
✅ گرفتن اجرت در برابر عمل مباح اشکال ندارد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 معنای غنا
⁉️ غنا چیست؟ آیا غنا فقط شامل صدای انسان است یا این که شامل صداهای حاصل از آلات موسیقی هم میشود؟
✅ غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع همراه بوده و لهوی مضلّ عن سبیل الله باشد که خواندن به این صورت و گوش دادن به آن حرام است.
🆔 @khamenei_ahkam