eitaa logo
فتاوای رهبر انقلاب
10هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1 ویدیو
0 فایل
مرور احکام کتاب اجوبةالاستفتائات و دیگر منابع فقهی متعلق به حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به همراه بیان جدیدترین فتاوا و استفتائات روز از معظم‌له
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 عدم دسترسی به مهر هنگام نماز ⁉️ اگر به هر دلیل هنگام نماز، مُهر از دسترس خارج شود، - مثلاً بچه‌ای، مهر را ببرد- تکلیف چیست؟ ✅ اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده می‌کند، گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است در دسترس نباشد چنانچه وقت، وسعت داشته باشد باید نماز را بشکند اما اگر وقت تنگ است: چنانچه لباس او از جنس کتان یا چیزی که جنس پنبه و کتان دارد، باشد باید بر همان سجده کند و احتیاط آن است که تا سجده بر لباسی که از پنبه و کتان است، ممکن باشد بر غیر آن یعنی لباسی که از این جنس نیست، سجده نکند. اگر چنین لباسی ندارد بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 روزه مستحبی با داشتن روزه قضا ⁉️ کسی که قضای روزه ماه رمضان بر عهده دارد آیا می‌تواند روزه مستحبی بگیرد؟ و اگر گرفته باشد وظیفه‌اش چیست؟ ✅ کسی که روزه‌ی قضای ماه رمضان بر او واجب است، نمی‌تواند روزه‌ی مستحبی بگیرد و چنانچه فراموش کند و روزه‌ی مستحبی بگیرد در صورتی که در اثنای روز یادش بیاید روزه مستحبی او باطل می‌شود حال اگر پیش از ظهر باشد می‌تواند نیت روزه‌ی قضای ماه رمضان کند و روزه‌اش درست است. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 جهل بر وجوب گرفتن روزه قضا ⁉️ اگر شخصی بر اثر جهل به وجوب قضای روزه تا قبل از ماه رمضان سال آینده قضای روزه‌هایش را به تأخیر اندازد، چه حکمی دارد؟ ✅ فدیه تأخیر قضای روزه تا ماه رمضان سال بعد، بر اثر جهل به وجوب آن ساقط نمی‌شود. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 حکم استهلال ماه ⁉️ آیا استهلال در اول هر ماه واجب کفایی است یا احتیاط واجب؟ ✅ استهلال فی‌نفسه واجب شرعی نیست. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 نحوه اثبات اول یا آخر ماه قمری ⁉️ آیا اول ماه مبارک رمضان و آخر آن با رؤیت هلال ثابت می‌شود یا با تقویم، هرچند ماه شعبان سی روز نباشد؟ ✅ اول یا آخر ماه رمضان با رؤیت شخص مکلّف یا با شهادت دو فرد عادل در صورتی که جمع زیادی رؤیت هلال را انکار نکنند و گمان اشتباه در آن دو عادل تقویت نشود یا با شهرتی که مفید علم یا اطمینان است یا با گذشت سی روز از اول ماه قبل و یا به وسیله حکم حاکم ثابت می‌شود. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 روزه یوم الشک ⁉️ گرفتن روزه در روزی که معلوم نیست آخر شعبان است یا اول ماه رمضان، واجب است یا خیر، آیا می‌توان به نیت ماه رمضان روزه گرفت؟ ✅ روزی که معلوم نیست آخر شعبان است یا اول ماه رمضان (که به آن یوم الشّک گفته می‌شود) روزه‌اش واجب نیست و اگر کسی بخواهد در آن روز روزه بگیرد، نمی‌تواند نیت روزه‌ی رمضان کند، بلکه می‌تواند روزه‌ی مستحبی آخر شعبان یا روزه‌ی قضا و مانند آن را قصد کند و اگر بعداً معلوم شود که رمضان بوده، به عنوان روزه‌ی رمضان حساب می‌شود و قضای آن روز لازم نیست و اگر در بین روز بفهمد که ماه رمضان است، باید از همان لحظه، نیت روزه‌ی رمضان کند. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸تعریف روزه ‌ ✅ روزه در شرع مقدس اسلام آن است که انسان از طلوع فجر صادق تا مغرب با قصد اطاعت فرمان خداوند از مبطلات روزه که به تفصیل بیان خواهد شد، خودداری کند. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۷۹۲ 🆔 @khamenei_ahkam
🔸حکم ضرر داشتن روزه برای انسان ‌ ✅ کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا احتمال عقلائی می‌دهد که ضرر داشته باشد (یعنی خوف ضرر دارد) روزه بر او واجب نیست، بلکه در مواردی نیز حرام است، خواه این یقین و ترس از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته پزشک امین و یا از منشأ عقلایی دیگر و اگر روزه بگیرد، صحیح نیست؛ مگر آنکه به قصد قربت گرفته باشد و بعداً معلوم شود که ضرر نداشته است. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۷۹۴ 🆔 @khamenei_ahkam
🔸تشخیص ضرر دار بودن روزه ‌ ✅ تشخیص تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه یا ضرر داشتن روزه بر عهده مکلف است. پس اگر پزشک بگوید: روزه ضرر دارد ولی گفته او موجب اطمینان یا ترس از ضرر نشود یا مکلف با تجربه دریافته باشد که روزه ضرر ندارد، باید روزه بگیرد، همچنین اگر پزشک بگوید: روزه ضرر ندارد ولی خودش بداند روزه برایش ضرر دارد یا خوف ضرر عقلایی داشته باشد، نباید روزه بگیرد و روزه بر او حرام است. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۷۹۶ 🆔 @khamenei_ahkam
🔸خوب شدن مریضی در ماه رمضان ‌ ✅ اگر مریض در اثنای روز ماه رمضان خوب شود، واجب نیست نیت روزه کند و آن روز را روزه بگیرد ولی اگر پیش از ظهر باشد و کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد، احتیاط مستحب آن است که نیت کند و روزه بگیرد و پس از ماه رمضان باید آن را قضا کند. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۷۹۷ 🆔 @khamenei_ahkam
🔸واجبات روزه ‌ ✅ آنچه باید در روزه مراعات شود، دو چیز است: ۱. نیّت ۲. پرهیز از مبطلات. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۸۰۲ 🆔 @khamenei_ahkam