eitaa logo
نکات ناب در مورد خمسه طیبه
205 دنبال‌کننده
260 عکس
312 ویدیو
80 فایل
در این گروه فقط مطالب در موضوع اهل بیت و نکات مربوط به آن است ارتباط با ادمین👇 @valiyeasr12
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_4592255314.PDF
571.4K
🍃 کتابی فارسی، باعنوان: ➖ مروری بر تاریخچه و فضیلت و آثار تربت مقدس امام حسین علیه‌السلام 🔘 حجت‌الاسلام 🆔 @khamse5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکته بسیار مهم اخلاقی توسط مرحوم آیت الله سیدمحمدرضا شیرازی (به زبان عربی) @khamse5
🌿 👈🏼 به سندش از نقل می‌کند که گفت: کنت بین یدی أبی جالساً ذات یوم، فجاءت طائفه من الکرخیین، فذکروا خلافه أبی‌بکر وخلافة عمر وخلافة عثمان فأکثروا وذکروا خلافة علی علیه‌السلام وزادوا فأطالوا، فرفع أبی رأسه ألیهم فقال: یا هؤلاء! قد إکثرتم القول في علي والخلافة، أنّ الخلافه لم تزین علیاً بل زیّنها. قال السیاری: فحدثت بهذا بعض الشیعه، فقال لی: قد أخرجت نصف ما کان فی قلبی علی احمد من البغض. 📝روزی درمجلس پدرم بودم که جمعی ازمردم کرخ نزدش آمده درباره خلافت ابوبکر، عمر، عثمان وعلی، صحبت را بسیارطولانی کردند. درپایان پدرم سرش رابلندکرد وگفت: درباره خلافت علی ع زیادحرف زدید وآنچه مسلم است آنست که خلافت به علی آبرو نداد، بلکه علی باخلیفه شدنش به‌خلافت آبرو داد. خطیب بعدازنقل این جریان مینویسد: سیاری گفت: هنگامی که این حدیث رابه‌یکی ازشعیان گفتم درجواب گفت: نصف عداوتی که نسبت به احمدبن حنبل داشتم به‌خاطر این حرفش، ازقلبم زدوده شد. 📚تاریخ بغداد، ج۱،ص۱۳۵ 🆔 @khamse5
1_4567867369.mp3
1.49M
حضرت آیت الله وحیدخراسانی: 🔺مائیم که به او ظلم کردیم. نه او را شناختیم؛ نه رعایت ادب او را کردیم. 💠 اگر هر روز صبح با این حضور و با این دقت دعا (عهد) را بخوانید و در اطراف معارف دعا تأمل کنید و از وقتی که به میدان کار قدم می گذارید تا آخر در این حد باشد که به قدری که به فکر خودتان هستید، به فکر او باشید، همین اندازه بس است. اگر چنین بشود خواهید دید چه خواهد شد. 🚩 ولی هنوز به این جا نرسیده است. اگر چنین است ما چه انتظار داریم؟! سنت خدا عوض شدنی نیست، اول باید از ظلم به امام زمان پاکیزه شد. 🔹قدم اول این است که در هر مجلسی، در هر محفلی، در هر درسی، در هر بحثی به یاد او باشید... 🔺فقط خدا و امام زمان.🔺 حواشی را رها کنید و به متن بپردازید. 🔴 بدبختی ها، بیچارگی ها فرداً و اجتماعاً بر سر این است که به اندازه ای که من و تو به فکر نام و نشان خودمان هستیم، نه به فکر نام خدائیم و نه به فکر نشان خدا. 🔸نشان خدا امروز، ولی عصر است. کسی که بین سماء و ارض سبب متصل، او است. 🔺چنین کسی نباید این چنین مهجور باشد. مجالس شما، منابر شما، باید ابتدایش خدا باشد، اختتامش امام زمان باشد، شاید درِ لطفی به روی من و شما باز شود. @valiyeasr313
وَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ: مَنْ طَلَبَ مَرْضَاةَ اَلنَّاسِ بِمَا یُسْخِطُ اَللَّهَ کَانَ حَامِدُهُ مِنَ اَلنَّاسِ ذَامّاً وَ مَنْ آثَرَ طَاعَةَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِغَضَبِ اَلنَّاسِ کَفَاهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَدَاوَةَ کُلِّ عَدُوٍّ وَ حَسَدَ کُلِّ حَاسِدٍ وَ بَغْیَ کُلِّ بَاغٍ وَ کَانَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ نَاصِراً وَ ظَهِیراً. ترجمه روایت: امام باقر علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله فرمود: هر کس خوشنودی مردم را به چیزی بجوید که خداوند از آن چیز به خشم می‌آید، مردمی که او را ستایش می‌کردند نکوهشش کنند، و هر کس فرمانبرداری خدا را به خشم مردم مقدم بدارد خداوند او را از دشمنی کردن هر دشمنی محافظت نماید و حسادت هر حسود و ظلم هر ستمکاری را از او برطرف نماید، و خدای عزّ و جلّ یاور و پشتیبان او شود. الکافی، باب من أطاع المخلوق فی معصیة الخالق، روایت اول @khamse5
🔺تصویر یک میوه‌فروشی در تهران ۱۰۰ سال قبل؛ چرا کاسبان قدیم‌ مشتری‌ها را دست به‌سر می‌کردند!؟ 🔹مغازه‌دارها و بازاریان قدیم، صبح‌ها که دکان خود را باز می‌کردند، کرسی کوچکی بیرون از مغازه می‌گذاشتند. اولین مشتری که به دکان می‌آمد و جنس می‌خرید، بلافاصله کرسی را به داخل مغازه می‌آوردند. 🔹وقتی مشتری‌های بعدی به آنها مراجعه می‌کردند، کاسب‌ها نگاهی به بیرون از دکان خود می‌انداختند تا ببینند کرسی کدام‌ مغازه بیرون مانده است. 🔹به این‌ ترتیب می‌فهمیدند همکارشان هنوز دشت نکرده‌ و با اینکه جنس در مغازه داشتند، مشتری‌ها را به روش‌ و بهانه‌های مختلف به مغازه او می‌فرستادند. 🔹این عکس سال۱۳۰۸ از یک دکان میوه فروشی در شهرری گرفته شده؛ همان زمان که مغازه‌دارها چنین خصلتی داشتند و سحرخیزی، خواندن قرآن و حدیث در اول صبح، وضو گرفتن هنگام باز کردن کرکره حجره، مدارا با مشتری، دوری از ربا و نزول، کسب سود حلال، ارائه جنس مرغوب و خالص به مشتری، اهمیت به نماز اول وقت و گلریزان برای حل مشکلات مردم و کسبه، رفتارهای ویژه آنها بود. ┅══❉♦️❉══┅ @khamse5
1_4678600209.mp3
5.99M
نه حرم و بارگاه وگنبدی داره بقیع😭 @khamse5
🔹 «آقای [حاج سیّد جواد] حیدری فرمودند: روزی در خیابان قیام فعلی با پسر عمویم سیّد حسین حیدری که از رجال سیاسی-اجتماعی یزد بود راه می‌رفتیم. ناگهان دیدیم مردی آشفته و وامانده کنار خیابان نشسته و چند قلم جنس مثل: شانه، آینه [و] گیرهٔ سر را جلو خود گذاشته و به‌اصطلاح دست‌فروشی می‌کند. 🔸 مرحوم آسیّد حسین با دیدن این مرد جلو رفت و یک اسکناس پنج تومانی که به پول امروز هزارها تومان ارزش داشت گذاشت، و به‌اتّفاق رد شدیم. او سپس رو به من کرد و گفت: سیّد جواد! می‌دانی این مرد با این بساط مختصر و کم‌ارزشی که کنار خیابان گسترده چه می‌خواهد بگوید؟ من گفتم: شما بگویید. مرحوم حیدری گفت: او با زبان حال می‌خواهد به همهٔ کسانی که از جلو او رد می‌شوند بگوید برای گذران زندگی ساده‌اش خرجی ندارد، و طاقتی هم برایش نمانده که از زور بازویش ارتزاق کند؛ ضمن این‌که پس از یک عمر زحمت کشیدن نمی‌خواهد گدایی کند.» 📚 (راوی: علی‌اکبر شیرسلیمیان؛ خاطرات خوبان، ج۲، ص٤٧٤ - ٤٧٥) @khamse5
🔷🔶 👈🏼👈🏼 عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله یَقُولُ: إِنَّ لِلشَّمْسِ وَجْهَیْنِ فَوَجْهٌ یُضِیءُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ وَوَجْهٌ یُضِیءُ لِأَهْلِ الْأَرْضِ. وَعَلَی الْوَجْهَیْنِ مِنْهُمَا کِتَابَةٌ. ثُمَّ قَالَ: أَ تَدْرُونَ مَا تِلْك الْکِتَابَةُ؟! قُلْنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ. قَالَ: الْکِتَابَةُ الَّتِی تَلِی أَهْلَ السَّمَاءِ اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ. وَأَمَّا الْکِتَابَةُ الَّتِی تَلِی أَهْلَ الْأَرْضِ عَلِیٌّ نُورُ الْأَرَضِینَ. 📝 می‌گوید: از پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله شنیدم که می‌فرمود: خورشید دو جانب دارد؛ یک طرف آن برای اهل آسمان‌ها می‌درخشد و یک طرف برای اهل زمین. بر روی هر دو طرف نوشته ای است. سپس فرمود: می‌دانید آن نوشته چیست؟ عرض کردیم: خدا و پیامبرش داناترند. فرمود: نوشته ای که به جانب آسمان‌ها است این است: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ». و اما طرف زمین نوشته است: «علی نور زمین‌ها است. » 📚 منابع: ۱. إیضاح دفائن النواصب،ص۳۲ ۲. بحارالانوار، ج۲۷،ص۹،ح۲۱ 🆔 @khamse5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بقیع ! باز کن آغوش روح پرور را که در برت بِکِشی میهمان آخر را   بقیع ! غسل زیارت کن و ضریح بساز که بوسه‌ها بزنی پیکری مطهر را   بقیع ! این تنِ مولای سالخورده‌ی ماست بگیر در بغل آرام یاس پرپر را   بدان که شرح غم این غریب دشوار است غمی که کاسه‌ی خون کرد دیده‌ی تر را   بمیرد آنکه در این سنّ و سال، زهرش داد که آتشی زد و سوزاند، پای تا سر را   شرار زهر شبی را به خاطرش آورد که دید شعله‌ی بر چار چوبه‌ی در را   میان دود، درِ خانه با لگد وا شد که باز زنده کند روضه‌های مادر را   چه ضربه‌ای که سَر و روی میخ را خون کرد شکست شیشه‌ی عمر عزیز حیدر را   بقیع ! روضه‌ی شیخ الائمّه سنگین است ولی بیا که بگویم از این فراتر را   چه گویم از شب و پای برهنه‌ی آقا؟ که زنده کرد عزای سه ساله دختر را   گمان نکن که تمام است مقتل‌ الصّادق بقیع ! گوش بده حرفهای آخر را   به قصد کُشتنش آن شب که تیغ بالا رفت خدا رساند پیِ یاری‌اش پیمبر را   همین رسول خدا دید شمر ملعون را که بُرد زیر گلوی حسین خنجر را   تلاش کرد، ولی جای بوسه را نَبُرید به زورِ پا زد و گرداند پاره‌ پیکر را 🆔 @khamse5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شفای دختر بچه فلج ایرانی در حرم مطهر امامین عسکریین (ع) در شب جمعه۱۴۰۲/۰۲/۲۱ @khamse5
🌺دعای وارد از معصوم در سجده نماز واجب آیت الله والد _مد ظله_ به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده‌ شود از کتب حدیثی استخراج کنم. این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت. اول ربیع الاول المولود ۱۴۳۵ پاره ای از دعاهای مأثور درسجود یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله: «یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة» «یا لطیف ارحم عبدک الضعیف» «یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة» از این دعاها مأثور نیست[۱]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد می‌شود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده‌ شود. ما در اینجا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل می‌کنیم. دعای اول: با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیه‌السلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد: «یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم» گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج۲ ص۵۵۱ ح۴، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است. ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[۲] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[۳]. و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[۴]. به نظر می‌رسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع»[۵] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است. بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[۶]». دعای دوم: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب» این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[۷]. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موس علیه السلام و هو یقول: … یرددها[۸]. در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود. ———————— [۱] البته تعبیر «یا ولیّ العافیة» در منابعی همچون تهذیب ج۳، ص۷۲، ح۲۳۲ و ص۹۵، ح۲۵۷ وارد شده و نیز دعا برای عافیت دنیا و آخرة نیز در کتب حدیثی فراوان ذکر شده است. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء۲۳، مصباح المتهجد ص۶۳، اقبال ص۵۵۱. ولی تعبیر فوق در جایی یافت نشد. [۲] ر.ک. کافی، چاپ دارالحدیث، ج۴، ص۴۸۶، حاشیه ۱. [۳] وسائل ج۶، ص۳۷۲، ح۸۲۱۲ و ج۷، ص۱۲۱، ح۸۹۰۲ و وافی ج۹ ص ۱۶۰۸، ح۸۸۲۹ و حدائق ج۸، ص۲۹۹ و کشف الغطاء ج۳، ص ۲۰۷ (و مقایسه کنید با ص ۵۰۶)، مستند الشیعه ج۵، ص۲۹۳ و العروة الوثقی(المحشی) ج۲، ص۲۴۷ و منهاج الصالحین للسید الحکیم ج۲، ص۵۷۴ و منهاج الصالحین للسید الخوئی ج۱، ص۱۷۶ و وسیلة النجاة ج۱، ص۱۶۰ و تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۷۶ و توضیح المسائل محشی ج۱، ص۵۹۱. [۴] مصباح المتهجد ص۱۹۹: یستحب ان یقول فی سجود الفرض لطلب الرزق: یا خیر المسؤولین … (به نقل از آن در مصباح کفعمی، ص۱۷۰) [۵] این تعبیر در دعاهای بسیاری دیده می‌شود. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء ۲۵، کافی ج۳، ص۴۷۴، ح۱. فقیه ج۲، ص۵۲۶ و ج۳، ص۴۱۶. مزار شیخ مفید، ص۱۳۱ و تهذیب ج۳، ص۳۱۲، ح۹۶۷ و ج۵، ص۲۷۷، ح۹۴۶ و ج۶، ص۶۹ و مصباح المتهجد ج۱، ص۹۰ و ۱۴۸ و ۱۵۰ و ۱۸۱ و ۲۰۷ و ۲۵۹ و ج۲، ص۵۹۵ و ۶۰۱ و ۷۰۶ و ۷۲۹ و … [۶] کافی ج۲، ص۵۵۰، ح۱. [۷] دعوات راوندی، ص۱۷۹، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۵۱ و مزار کبیر ص۴۱۳ و اقبال ج۱، ص۴۴. [۸] کافی ج۳، ص۳۲۳، ح۱۰ و نیز تهذیب ج۲، ص۳۰۰، ح۱۲۰۹. گفتنی است که در متن روایت کافی از خواندن دعا در سجده ذکری به میان نیامده است، ولی از عنوان باب کافی برمی‌آید که دعا را مربوط به حالت سجده دانسته‌اند. شاید در اصل مصدر حدیث قرینه‌ای بر این امر بوده و یا مرحوم کلینی به نقل دیگر حدیث مشابه نقل راوندی برخورده است که تصریح به سجده در آن شده باشد. نیز ر.ک. منتهی المطلب ج۵، ص۱۵۰. در بحار ج۸۶، ص۲۱۶، ح۳۱ آمده است: جامع بزنطی، نقلا من خط بعض الأفاضل عن جمیل عن الحسن بن زیاد، قال سمعت اباعبدالله علیه‌السلام یقول وهو ساجد: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و الراحة عند الحساب»، قال اسماعیل فی حدیثه: و الامن عند الحساب. در مـرآة العقول ۱۵: ۱۳۱ این حدیث را از خط شیخنا البهائی نقل کرده‌است که ظاهرا ایشان، مراد از بعض الافاضل است. @khamse5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔶 👈🏼👈🏼 مرازم از حضرت صادق علیه‌السّلام نقل کرد که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: چه شده گروهی را که وقتی به نام و برخورد می‌کنند شاد و خندان می‌شوند، ولی وقتی نام من و خانواده‌ام برده می‌شود، دل‌هایشان تنفر دارد و چهره‌ای گرفته پیدا می‌کنند؟ قسم به آن کسی که مرا به پیامبری برانگیخت، اگر شخصی با عمل هفتاد پیغمبر به ملاقات خدا برود، ولی ولایت اولوالامر از ما اهل بیت را نداشته باشد، خداوند از او انفاق و توبه را نپذیرد. 📝 قال أخبرني أبوالقاسم جعفر بن محمد عن أبيه عن سعد بن عبدالله عن أحمد بن محمد بن عيسي عن الحسن بن محبوب عن هشام عن مرازم عن الصادق جعفر بن محمد علیه‌السلام قال: قال رسول الله صلی الله علیه وآله: ما بال أقوام من أمتي إذا ذكر عندهم ابراهيم وآل ابراهيم استبشرت قلوبهم وتهللت وجوههم وإذا ذكرت وأهل بيتي اشمأزت قلوبهم وكلحت وجوههم. والذي بعثني بالحق نبيا لو أن رجلا لقي الله بعمل سبعين نبيا ثم لم يأت بولاية أولي الأمر منا أهل البيت، ما قبل الله منه صرفا ولا عدلا. 📚 بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۹۲ 🆔 @khamse5
🌹🌹🌹🌹🌹 🔥🔥عاقبت توجیه کار ظالمین🔥🔥 امام صادق علیه‌السلام : مَنْ عَذَرَ ظَالِماً بِظُلْمِهِ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِ مَنْ يَظْلِمُه،ُ‏ فَإِنْ دَعَا لَمْ يَسْتَجِبْ لَهُ وَ لَمْ يَأْجُرْهُ اللَّهُ عَلَى ظُلَامَتِهِ. (الكافي؛ ج‏2؛ ص334) ✅هر کس برای ظلمِ ستمگری، عذر بتراشد [و آن را توجیه کند] ؛ خداوند کسی را بر او چیره می سازد که بر او ستم کند؛ پس اگر خدا را [برای دفع آن ظلم] بخواند، او را اجابت نخواهد کرد و در عوضِ [صبر بر] آن ستم، به او پاداش نخواهد داد. ⭐⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️✨✨✨✨✨💥💥💥💥💥🔥🔥🔥🔥⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ @khamse5
◾️ چند خط، اشعار حسینی علیه‌السلام سلام حضرت شیب الخضیب، مقتلها نوشته اند چه بر روزگارتان آمد نوشته اند مقاتل که ظهر روز دهم چه روضه ها که از این داغ بر زبان آمد سه سیب را سه هدف را سه تیر کافی بود سه بار حرمله هربار با کمان آمد نوشته اند که شاهی ز صدر زین افتاد اگر غلط نکنم عرش در فغان آمد نوشته اند مقاتل که عصر عاشورا بلند مرتبه ای خسته ، نیمه جان آمد بلند مرتبه شاها ! همین که افتادی بریده باد زبانم ولی سنان آمد بلند مرتبه شاها ! همین که افتادی به قصد حنجره ات شمر همچنان آمد بلند مرتبه شاها ! همین که افتادی میان هروله زینب دوان دوان آمد یکی به دشنه تو را زد یکی به نیزه ولی یکی به قصد تبرک عصازنان آمد 📥 برای مطالعه‌ی ادامه‌ی اشعار، (اینجا) رو کلیک کنید 🔻 کلیپ قدیمی در دهه‌ی ۶۰شمسی، حدود ۴۰ سال قبل 🔘 مرحوم 🆔 @khamse5