eitaa logo
خانه امام
6.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1هزار ویدیو
1هزار فایل
خانه امامان محله در «خانه امام» با هم به تعالی مسجد می اندیشیم. ✅ جهت ارتباط با ادمین کانال، به آیدی زیر پیام دهید. 🆔 @Sarbazvelayat74
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♥️ علیه‌السلام فرمودند: 🍃 هفت چيز بدون هفت چيز، مسخره است. ▫️كسى كه با زبانش آمرزش بطلبد، ولى[از گناهش‏] پشيمان نباشد، خود را مسخره كرده است. ▫️كسى كه از خدا موفقیت بخواهد، ولى تلاش نكند، خود را مسخره كرده است. ▫️كسى كه جوياى دورانديشى باشد، ولى احتياط نورزد، خود را مسخره كرده است. ▫️كسى كه از خدا بهشت بخواهد،ولى سختى‏ها را تحمّل نكند، خود را مسخره كرده است. ▫️كسى كه از آتش به خدا پناه ببرد،ولى شهوات را فرو نگذارد، خود را مسخره كرده است. ▫️وكسى كه ياد خدا كند،ولى به سوى لقاى او نشتابد، خود را مسخره كرده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 @Khaneh_Emam
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 یه معترض خیابانی رو با یه نیروی ضدشورش رو به رو کردن، اتفاقی افتاد که خودشونم فکرشو نمیکردن ... چقدر خوب بود این کلیپ، آفرین به سفیرفیلم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 @Khaneh_Emam
"آیت الله ناصری رضوان الله تعالی علیه" توسط بنیاد علمی فرهنگی هاد منتشر گردید. 📲 با نصب این نرم افزار صدها محتوای جذاب و دلنشین از ایشان در قالب متن، عکس نوشته، صوت و تصویر بصورت رایگان در اختیار خواهید داشت. 📥 دریافت و نصب از کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/naseri.bonyadhad.ir ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 @Khaneh_Emam
🚷عبور از در دنیا‼️ ❓سوال: برخی افراد مدعی اخلاق که به عنوان استاد اخلاق مشهور شده اند در توجیه اعمال خلاف شرع خود گفته اند ما از برزخ عبور کرده ایم آیا قاعده ای به نام ( عبور از برزخ ) داریم ؟ ✅پاسخ : ( عبور از برزخ ) اگر اشاره به طی تکامل باطنی و وصول به درجاتی از تجرد باشد بله درست است اما اگر نتیجه این فرض، سقوط تکلیف باشد و فردی مدعی گردد که من به دلیل عبور از برزخ تکلیف ندارم ! قطعا باطل است 1⃣از نظر اخلاقی تعریف از نفس دلیل نقصان است و این با کمال منافات دارد 2⃣ در دنیا و عالم اجرام به دلیل اشتمال انسان بر بدن عنصری به هیچ وجه تکلیف ساقط نیست و این از القائات شیطان می باشد و شیادی یا عوامفریبی است که استاد مدعی اخلاق خلاف شرع مرتکب شود و بعد از اعتراض شاگردان، خود را بالاتر از شریعت معرفی کند شاید خود را بالاتر از معصومین علیهم السلام می داند که تا آخرین لحظات حیات عنصری به دقت و مو به مو احکام را رعایت می فرمودند ! بلکه حتی اگر شخص با بی مبالاتی مرتکب مکروهات می گردد یا مستحبات را ترک می کند یا مبتلا به لغویات است نمی توان او را راه رفته تلقی کرد ( اعرف الحق تعرف اهله ) اشخاص با حق شناخته می شوند نه بالعکس . ⚠️متاسفانه در سال های اخیر برخی اشخاص جهت مرید پروری دروس اخلاقی بر پا کرده اند که مطالب موهون و باطل در این جلسات بسیار دیده می شود ادعاهای عجیب و غریب❗️ و حتی گاهی اهانت به مقام معظم رهبری ( حفظه الله تعالی ) در پرونده ایشان دیده می شود و زمانی لفظا دم از ولایت و انقلاب می زنند ولی عملا خلاف عمل می کنند و بعضی را می فریبند و مبالغ بسیاری هم صرف می شود تا القاب و عناوین بزرگ به ایشان داده شود ! 🅾اصولا باید دانست استاد اخلاقی که انسان خود را جهت تربیت به دست او بسپارد و خالی از هوای نفس باشد اندک است و چه بسیار دکان ها که در این زمینه دیده شده است !! نعوذ بالله من شرور انفسنا 🌐صفحه ی @noorhasti پاسخگوی سوالات و شبهات در عرفان عملی و نظری است. 💢بازگشت به فهرست شبهات💢 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 @Khaneh_Emam
🔸برخورد امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه با یک هنرمند متخلف شاعری به نام نجاشی، از شاعران و مداحان امیرالمؤمنین، کسی که در جنگ صفین بهترین شعرها را در تحریض و تشویق مردم در مقابل معاویه سروده و از علاقه‌مندان امیرالمؤمنین و در حزب ایشان است و ازلحاظ اخلاص و ولایت‌پذیری و سوابق، کارش مشهور است، در روز ماه رمضان مشروب خورد. وقتی امیرالمؤمنین مطلع شد، فرمود حد شراب معلوم است؛ او را بیاورید تا حد جاری شود. امیرالمؤمنین در مقابل چشم مردم او را حد شراب زد: هشتاد ضربۀ شلاق. خانواده و قبیلۀ او پیش امیرالمؤمنین آمدند و گفتند: یا امیرالمؤمنین، تو ما را بی‌آبرو کردی. این‌که جزو جماعت تو بود؛ جزو دوستان تو بود ـ به تعبیر امروز ـ جزو جناح تو بود. فرمود: من کاری نکردم؛ مسلمانی تخلفی کرد و حدی از حدود الهی بر او واجب شد و من آن حد را به‌جا آوردم. البته نجاشی بعد از آنکه شلاق را از علی خورد، گفت حالا که این‌طور است، بعد از این می‌روم برای معاویه شعر می‌گویم. بلند شد از کنار امیرالمؤمنین رفت و به اردوگاه معاویه ملحق شد. 👈 امیرالمؤمنین هم نفرمود نجاشی از دست ما رفت و حیف شد؛ او را نگه داریم؛ نه، رفت که رفت! البته اگر می‌ماند، بهتر بود. 👈 منطق و روش امیرالمؤمنین اینها بود. 🔹امام خامنه ای در خطبه‌های نمازجمعه‌، ۱۳۸۳/۰۸/۱۵ 💢 بازگشت به فهرست امام تراز ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 @Khaneh_Emam
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بحث سر چیه⁉️ ⭕️ به ما میگن شما دینتون رو ببرین تو خونه و مسجدتون و تو اجتماع نیارین ...! 👈 دین ما هم میگه شما عرق‌خوری و لخت شدنتون رو ببرین تو خونه شخصی خودتون و اجتماع رو آلوده نکنین و به اسم حمایت از زن بنیاد خانواده رو نابود نکنین...! 🔰 میبینی کل داستان در دنیا همینه، دقیقا بلایی که سر مسیحیت آوردن در دهه‌های گذشته و باعث منزوی شدن مسیحیت شد ولی الان .... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 @Khaneh_Emam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیر مؤمنان سلام الله علیه فرمودند: استواری زندگی به برنامه ریزی نیکو و ملاک آن دوراندیشی نیکوست. مفاتیح الحیاة صفحه ۶۷ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خانه امام https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
📜 ۲۵ ربیع الاول 🗓 ۱ آبان 1⃣ جنگ دومه الجندل در این روز در سال پنجم هجری در زمان پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله غزوه دومه الجندل اتفاق افتاد. (قلائد النحور: ج ربیع الاول، ص 150) در اراضی «دومه الجندل» گروهی از اشرار همدست شده و به کاروآنهاحمله می کردند. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله سباع بن عرفطه غفاری را روز 25 ربیع الاول در مدینه به جای خود قرار داد، و با هزار رزمجو بیرون آمدند تا به آن نواحی رسیدند. راهزنان چون متوجه آمدن آن حضرت شدند، فرار کردند. مسلمانان اموال آنان را برداشتند و در بیستم ربیع الثانی وارد مدینه شدند. (قلائد النحور: ج ربیع الاول، ص 150) عبدالرحمن بن ابی لیلی می گوید: من با ابوموسی اشعری از دومه الجندل عبور می کردیم. ابوموسی به من گفت: زمانی که با پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله به دومه الجندل رسیدیم آن حضرت به من فرمود: «در این مکان دو تن از بنی اسرائیل حکم به جور کردند، و به زودی در میان امت من دو تن در این مکان به جور حکم می نمایند». راوی می گوید: ابوموسی و عمروعاص برای حکمیت در صفین به دومه الجندل رفتند و میان علی بن ابی طالب علیه السّلام و معاویه حکم کردند. بعد از ماجرای حکمین ابوموسی را ملاقات کردم و به او گفتم: «مگر تو نبودی که از پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله چنین حدیثی را نقل کردی؟! گفت: «واللَّه المستعان»!! (وقایع الایام: ج ربیع الاول، ص 150) 2⃣ صلح امام حسن علیه السّلام قراداد امام حسن مجتبی علیه السّلام با معاویه ملعون در 25 ربیع الاول بوده (تتمه المنتهی: ص 41 40) و بعضی در 26 این ماه نقل کرده اند (فیض العلام: ص 225. قلائد النحور: ج ربیع الاول، ص 155. مستدرک سفینه البحار: ج 5، ص 213) که شامل موارد زیر بود: 1 - به علی علیه السّلام دشنام ندهند. 2 - خون شیعیان محترم و محفوظ بماند، و حقوقشان پایمال نگردد. 3 - معاویه یک میلیون درهم بین یتیمان جنگ جمل و صفین تقسیم کند. 4 - امام علیه السّلام معاویه را امیر المؤمنین نخواند. 5 - معاویه باید بر اساس کتاب خدا و سنّت پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله عمل کند. 6 - معاویه پس از مرگ، خلافت را به دیگری واگذار نکند. معاویه این شرائط و شرائط دیگر مربوط به حفظ اسلام به ویژه شیعیان را پذیرفت و جنگ پایان یافت، اما آن ملعون به هیچیک از شروط این قرارداد عمل ننمود بلکه خلاف تمام آنها عمل کرد. 3⃣ ۱ آبان ماه سال ۱۳۵۷ش 🏳شهادت مجتهد‌ مجاهد 🏳آیةالله مصطفی خمینی 💠رهبرانقلاب ‼️حاج آقا مصطفی نشان داد که از لحاظ جنس و فلزّ شخصیّتی، نسخه‌ی دوّم خود امام است، انصافا حاج آقا مصطفیٰ یک انسان ممتازی بود؛ پسر کسی مثل امام خمینی بود خب ایشان در قم معروف بودند؛ چه قبل از مرجعیّت امام، چه زمان مرجعیّت اما یک ذرّه نشانه‌های آقازادگی در حاج‌آقا مصطفیٰ نبود. حاج‌آقا مصطفیٰ، شجاعت او بود؛ یعنی واقعاً اینکه امام فرمودند که امید آینده اسلام بود، این بخاطر جامعیت این آدم بود؛ هم از لحاظ علمی، هم از لحاظ تهذیب نفْس و مراقبت از نفْس، و هم از لحاظ شجاعت چراکه یک مرجع که بخواهد مرجع امور مردم قرار بگیرد، باید شجاعت داشته باشد؛ باید بتواند مسائل جامعه را بفهمد؛ و آنجایی که لازم است اقدام کند، اقدام کند، انصافاً آقای حاج‌آقا مصطفی اینجور بود؛ ایشان شخصیّت برجسته‌ای بود! ۹۶/۷/۳۰ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خانه امام https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
🔺 دلایل صلح امام حسن (علیه السلام) با معاویه 💢بازگشت به فهرست فضائل 💢 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خانه امام https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
«واکاوی باطن صلح امام حسن(ع)».pdf
174.7K
🌀واکاوی باطن صلح امام حسن(ع) 💢بازگشت به فهرست فضائل ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خانه امام https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
🔴 گونه‌شناسی مردم کوفه در زمان امام حسن(ع) و تطبیق آنها بر جامعه ما 🔻 مردم کوفه عبارت بودند از: 1⃣ : که به‌عنوان ستون پنجم و نفوذی دستگاه معاویه در کوفه عمل می‌کردند و از سران اینها می‌توان عمربن‌سعد و عَمروبن‌حُریث را نام برد. 2⃣ : کسانی که فقط به درگیری با سپاه شام می‌اندیشیدند؛ البته نه از نگاه و رویکرد امام حسن(ع)؛ بلکه براساس مبانی خود در تکفیر اهل شام. اینها خود را از امام حسن(ع) هم اتقلابی‌تر می‌دانستند و شمربن‌ذی‌الجوشن و شَبَث‌بن‌رِبعی از سران این گروه بودند. اینها برای حضرت هزینه درست می‌کردند و شاید بتوان گفت که نقش این گروه در تحمیل صلح بر امام حسن(ع) زیاد بود. عجب اینکه آنها در ادامه کار به‌سمت معاویه چرخیدند! 3⃣ : کسانی که فریب خوارج را خورده بودند؛ اما هنوز در سلک آنها درنیامده بودند. اگرچه که مخالفتی از اینها سرنمی‌زد، اما قابل اعتماد نیز نبودند. 4⃣ : که حدود بیست‌هزار جنگجوی تازه‌مسلمان و غیرعرب بودند و به‌دلیل ناآشنایی با معارف حقیقی اسلام، به‌راحتی در اختیار مجموعه‌ها و افراد قرار می‌گرفتند. مثلا در ماجرای مربوط به امام حسن(ع) و قضیه عاشورا به‌نفع امویان حرکت کردند. 5⃣ : مردمانی بابصیرت که پابه‌رکاب حضرت، آماده جنگ و مبارزه بودند. 🔻 حال نوبت آن است که از تاریخ درس بگیریم: 🔹اگر معاویه را نماد «دشمن خارجی» بگیریم، شاید بتوان راهبردها و راهکارهای او را بر حرکات دشمنان مختلف نظام اسلامی تطبیق کرد. برخی را از عاقبت تقابل با خود می‌ترساند و برخی دیگر را با تطمیع و تهدید از میدان به‌در می‌کند. 🔻نیروهای داخل جامعه هم شامل همان تقسیم‌بندی بالا هستند: ✔️«نفوذی‌ها» که دل در گرو دشمن دارند و پازل دشمن در داخل کشور را تکمیل می‌کنند. ✔️ خوارج که همان انقلابی‌نماها هستند و با اعمال غلط خود هزینه‌سازی برای انقلاب می‌کنند. ✔️ شکاک‌ها که در فضای اجتماعیِ غبارآلود و کم‌کاری نیروهای انقلاب، ممکن است تحت‌تأثیر حرکات انقلابی‌نماها یا نفوذی‌ها قرار بگیرند. ✔️ الحمراء را شاید بتوان بر افرادی تطبیق کرد که هم شور و هیجان و قدرت‌عمل دارند و هم فهمشان از مبانی انقلاب و اسلام، به‌اندازه کافی نیست و به همین دلیل باید به آنان آگاهی و بصیرت لازم را داد؛ وگرنه خدای‌ناکرده ممکن است فریب بخورند. ✔️ و نهایتا انقلابیون مؤمن، که به آرمان انقلاب وفادارند و با فهم درست از تحولات داخلی و بین‌المللی، همواره پای کار انقلاب مانده و با همه سختی‌ها و مشقت‌ها، کار انقلاب را پیش برده‌اند. ✅ تاریخ نیز چیزی جز برآیند این نیروها بر هم نیست. پس هرگاه مؤمنان انقلابی که متناظر بر شیعیان مخلص دوران امام مجتبی(ع) هستند، به وظایف خود عمل کنند و با شکست توطئه نفوذی‌های دشمن و انقلابی‌نماها، سایر طیف‌های جامعه را هدایت درست کنند، قاعدتا می‌توان آینده جامعه را آینده‌ای مطلوب و تضمین‌شده دانست؛ آنچنان‌که در دوران انقلاب اسلامی، این اتفاق رخ داده است. 💢بازگشت به فهرست فضائل 💢 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خانه امام https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
❗️ در حاشیه اشک های مولوی عبدالحمید در نماز جمعه زاهدان ✍قاسم روانبخش 1.سخنان دیروز شما با سخنان جمعه به اصطلاح شما خونین زاهدان تفاوت ماهوی دارد آن روز از برادری و وحدت سخن گفتی و امروز از دشمنی و ناراحتی، کدام اظهارات شما درست است؟! 2.نصب میکروفون جلوی دهنی و مظلوم نمایی در سجاده در قالب دعا نشان از صحنه ساختگی این صحنه می دهد. آيا دستور العمل جدیدی از عربستان سعودی برایت رسیده است. 3.شما از ضرورت آزادی برای خود و ملت ایران سخن به میان آورده اید. شما با این که می دانید یک اقلیت مذهبی هستید از آزادی برگزاری نماز جمعه با این تعداد و تاسیس مرکز مهم حوزه و دانشگاه مکی برخوردارید و براحتی هر چه مایلید در خطبه های نماز جمعه بیان میکنید آیا چنین آزادی برای شیعیان مدینه و مکه هم فراهم است. زندانی شدن رهبر شیعیان مدینه آیت‌الله عمروی به مدت 45 سال و صدور حکم اعدام برای ایشان، ممنوعیت اقامه جمعه و حتی جماعت در یک باغ دور از مدينه و زندانی کردن فرزند ایشان از آزادی های اعطایی دولت سعودی به شیعیان است! اعدام شیخ نمر و گردن زدن ده ها جوان شیعه در یک روز و شقه شقه کردن خاشقچی در کنسول گری سعودی نیز نشانه دیگری از آزادی بیان و قلم در قبله آمال شما یعنی سعودی است!! 🔸این درحالی است که بیش از 43 سال است با راهبرد وحدت شیعه و سنی همه نوع آزادی برای برادران اهل سنت فراهم شده است. در مدارس و دانشگاه ها و حتی در پست‌های حساس سیاسی حضور داشته و دارند؟! 4. در باب اتهام کشتن برخی شهروندان در نماز جمعه یک ماه پیش، لطف کنید به فیلم های دوربین هایی که در اطراف نماز جمعه ضبط کرده بود و در رسانه هم پخش شد مراجعه کنید همه چیز روشن است. روشن است که در هیچ کجای دنیا حمله به مقر پلیس آن هم با سلاح قابل تحمل نیست. 5. اگر اعضای نفوذی داعش که در لابلای افراد تحریک شده توسط شما توانسته بودند کلانتری را خلع سلاح کنند چه به روزگار شهر و استان می آوردند و بی تردید یکی از اهداف آن ها شما بودید چرا که برای آتش افروزی به خون شما نیاز داشتند. 5. حفاظت از کلانتری و مقابله با حملات مسلحین به کلانتری به نفع شما و مردم تمام شد. حالا این انصاف است که بعد از گذشت یک ماه به یاد جمعه خونین ادعایی بیفتید و اشک و ناله بریزید و دوباره مردم را تحریک کنید و جمعی را برای حمله به زیر ساخت‌های شهر چراغ سبز نشان بدهید؟! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خانه امام https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
ولایت و حکمرانی فقیه از نگاه علامه شهید سید مصطفی خمینی ▫️سال 1348 هجری خورشیدی را می‌توان نقطه عطفی در مبانی مطالعات سیاسی در مبارزات ایران دانست. در این سال امام خمینی قدس سره الشریف که در تبعیدی ظالمانه به سر می‌بردند و به ظاهر از مراکز انقلابی ایران دور شده بودند بار دیگر ابتکار عمل را به دست گرفتند و با طرح مباحث حکومت اسلامی و دعوت فضلای حوزه علمیه و سایر اندیشمندان به تولید علمی پیرامون حکومت اسلامی و ولایت فقیه موجی تازه در محافل نخبگانی و عمومی ایجاد کردند. ▪️بررسی تاریخی ابعاد و پیامدهای لبیک حوزه علمیه به این ندای حق‌طلبانه در مجالی مفصل قابل پیگیری است اما در میان آثار تولید شده در این ساحت، رساله ولایت فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به گواه یاران امام و شاگردان ایشان، مرحوم شهید سیدمصطفی خمینی فراتر از رابطه نسبی، از شاگردان برجسته امام قدس سره الشریف بود و طبیعی بود که به درخواست رهبر و مراد خود پاسخی درخور بگوید و از جایگاه والای علمی، که در آثار مختلف ایشان مشهود است، به این مبحث عمیق و پرچالش ورود کند و اثری فاخر را بر اساس موازین دقیق علمی ارائه کنند. متن کامل معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» ▫️راه‌های تهیه کتاب: «تهران: تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱» «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» بازگشت به فهرست مشاهیر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 @Khaneh_Emam
🔴اختصاصی به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله سید مصطفی خمینی روایت کم‌تر دیده شده شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/1 متن حاضر بخشی از یادداشت‌های آیت‌الله شهید حاج سیدمصطفی خمینی در خصوص قیام 15خرداد1342 است که برای اولین‌بار در فصلنامه تخصصی پانزده خرداد منتشر شد. این یادداشت برگرفته از نوشته‌هایی است که مرحوم سیدمصطفی خمینی درباره زندگی حضرات معصومین علیهم‌السلام نوشته است و در ضمن آن گریزی به مسائل روز می‌زدند. «...شاه خوب فهمید که بعد از خطابه که در روز عاشورای سال ۱۳۸۳ مطابق با ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ در مقابل ده‌ها هزار نفر جمعیت قم و مسافرین صورت گرفت دیگر نمی‌تواند زندگی کند و چارگی جز علیه ملت نیست و در نتیجه روز ۱۲محرم همان سال [۱۳۴۲ش] قبل از طلوع فجر به منزل شخص ایشان امام خمینی با قوای مسلح حمله کردند و حضرتش را به جانب و زندان بردند و از اینکه موافقت کنند که نماز صبح [به جا آورد] خودداری کردند. دنبال این قضیه که من خودم شاهد بودم و در مقابل من ایشان را با فولكسی به درب مریضخانه قم بردند و از آنجا با یک ماشین آخرین سیستم به تهران منتقل نمودند. اهالی شهرستان قم که از خواب بیدار شدند قضیه را فهمیدند و از سوابق ایشان و کارهای آن مرد به مقدار کافی مطلع بودند به منزل ایشان آمدند و من با جمعی از آنان به صحن قم رفتیم و جمعیت تدریجا جمع شدند. و اين جانب... به فراز منبر رفتم... و روز عجیب بود، روزی بسیار شگفت‌انگیز بود، هر مردی انگار بهترین عزیز خود را از دست داده بود، هر زنی گویی بهترین جوان ناکام خود را در شعله آتش می‌دید. نمی توانم بگویم که چه روزی بود. تمام دكاكين بسته مردم گرسنه هوای گرم تابستان، چنان جمعیت در هم فشرده شدند که من فکر کردم الان ممکن است چند صد نفر تلف شوند. از این رو جمعیت را به خارج صحن سوق دادم که از جهتی از خطر نجات پیدا کنند و از جهتی بر ابهت قضیه افزوده شود و بلکه دست ظالم کوتاه گردد. غافل از آن‌که قوای مسلح در نزدیکی قم در کمین جمعیت است. جمعیت هم که نهایت عصبانیت را دارد و هر چیزی که از مظاهر دولت است او را از بین می بردند تا آنجا که به اتومبیل‌های حامل سرباز مسلح حمله بردند و آنان هم که در این موضع دستور داشتند شلیک کنند چنان کردند که شایسته نبود. صدای تیر از طرفی در هوای قم طنین انداز بود. جمعیت‌های مختلف از هر گوشه قم به طرف صحن آمده بودند و دسته‌ای هم از که واقعا این نهضت را کمک نمودند و به آن آبرو دادند در میان مردم شاهد شیر بچه‌های کوچک شیرخوار بودم که روی دست به طرف می‌روند. ساعت‌های متوالی روحانیون قم و در پایین منبر من بودند و صدای تیر از هر طرف به گوش می‌رسید. در این اثنا بود که جنازه‌ای بر دوش مردم به نام فروش وارد صحن شده و به پای منبر آوردند. اعلام قم نمی‌دانستند که چه باید بکنند بگویند مردم متفرق شوند دیگر بعدا نمی‌توانند زندگی کنند از این رو من به خاطرم آمد که مردم را به خاطر جهاتی که در دستم بود، متفرق کنم دعوت عمومی به عمل آوردم از مردم که برای ساعت پنج بعد از ظهر مراجعت کنند به آستانه قدس معصومی و مراجع هم آنجا جمع می‌شوند تا نصمیم قطعی گرفته شود. این مطلب را نگارنده به مردم ابلاغ کرده و ضمن چند دقيقه صحبت اعلام داشتم که این موضوع یک مطلب همگانی است. و نظر به اینکه محتاج به تأمل است باید ملت مراجعت کنند. این بود که بعد از مراجعت ملت انتظاميان آستانه را محاصره کردند و نا ده روز قم به صورت یک شهر نيمه ورشکسته و از جنگ فارغ شده در آمده بود. خدای می‌داند که در روز ششم یا هفتم بود که از کنار شهر قم عبور کردم چشمم افتاد به آن کامیون ها که مورد حمله ملت غیور شهر قم بود. گوئی که اینها از جنگ با متفقين برگشته بودند...(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش55، بهار1397) ادامه دارد👇 بازگشت به فهرست مشاهیر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 @Khaneh_Emam
روایت کم‌تر دیده شده شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/2 هم آغاز با این سرو صدا که در قم از اول آفتاب بيدا شده در تهران قریب دو یا سه ساعت بعد از آن بود که صدایی چند صد برابر این صدا به گوش می‌رسید و همگی با یک جنبش همه جانبه می‌گفتند: یا مرگ یا خمینی؛ مسلسل‌های بیگانگان که از پول این ملت تهیه شده بود به روی این ملت بستند و گفته شد که قریب ۱۵ هزار نفر را در مدت بسیار کوتاهی از بین بردند و مطابق نقل صحیح در میدان سپه توپ می‌انداختند و خدای می داند که قوای دشمن ملت تا چه حد بی شرمی کرد. ابتدا دستور شلیک نداشتند و بعد از آن‌که دیدند کار ملت بالا گرفته است و در نزدیکی بی‌سیم رسیدند که دستور زدن به هدف توسط و قت به نام ابلاغ شد. ولی این دستور همراه با آن بود که به قسمت پایین تنه بزنند. ولی باز خطر نزدیک‌تر شد از این جهت توسط بی‌سیم شخص شاه خائن لعنه الله تعالی به شماره ۲۷/۲۵ که رمز مخصوص آن وقت بود، فرمان صادر کردند و مردم بی‌گناه شهر تهران را به آتش کشیدند. این خبر تا عصر روز پانزدهم خرداد، یعنی دوازدهم محرم به گوش می‌رسید. فردای آن روز هم صدایی از گوشه و کنار به پا خواست ولی دیری نپایید که باز در هم شکسته شد. تهران تحقیقا تعطیل بود. اطراف تهران تعطیل بود. از ورامین جماعتی با اسلحه سرد حمله به تهران کردند. در اواسط راه مصادف شدند با قوای مسلح، همگی را کشتند و یکی از دوستان موثق به من که از مشهد در آن ساعت رسیده بود، می‌گفت گویا تپه‌ای از کشته مردم ساخته‌اند و از کنار آن مسیر خون جاری به چشم می‌خورد همراه با این سر و صدا که در و و بود در سایر شهرستان‌ها خصوصا که آقای را از آنجا روز شانزدهم گرفتند و در مشهد آقای را بازداشت کرده بودند نقل شده ولی کشتاری در آنجا به طور مسلم معلوم نگشت. رادیوهای داخلی و خارجی قصه گرفتاری آقای خمینی را اعلام کردند در نتیجه مراکز شیعه‌نشین خصوصأ عراق و نجف و کربلا از این قضایا مطلع و جنب و جوشی راه افتاد و فعالیت‌هایی با دقت و عمل در کار بود که البته پرواضح است که در این مواقف این‌گونه کوشش‌ها به جایی نمی‌رسد ایشان را ابتدا به دانشكده افسری و عصر آن روز به قصر و بعد از ۱۹ روز به عشرت آباد نقل دادند. مراجع قم به تهران آمدند و بعضی از آنان هم در قم بودند و همگی به فعالیت ادامه می‌دادند که باید آقای خمینی مراجعت کنند آقای خمینی را در حبس و بعد از حبس در محاصره تا دو ماه نگه داشتند و بعد از گذشتن دولت علم و آمدن دولت منصور ایشان را به خاطر این که ملت آسوده نمود و کاری در این فرض نمی توانستند بکنند و فشار جوانان آزادمنش خارج و مسلمانانی که در کشورهای دور و نزدیک زندگی می کردند موجب شد که دوباره ایشان را به قم در تاریکی شب برگردانند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش55، بهار1397) بازگشت به فهرست مشاهیر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 @Khaneh_Emam