14000531--30-انسان و تجربه الهی.MP3
29.71M
📅31 مرداد ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_سی_ام
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
عنوان:
انسان و تجربه الهی
👤با حضور آقایان
#استاد_طاهرزاده
موسویان
متقی
انصاری
اصفا
توکلی
نجاتبخش
@khanehtolab
خانه طلاب(بنیان ها)
📅31 مرداد ماه 1400 📍خانه طلاب 🎵 #فایل_صوتی #جلسه_سی_ام #در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_
متن بحث شده
در #جلسه_سی_ام
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
انسان و تجربه الهی
62- انسان موجود گشودهای است که به اعتبار آن و اسماء الهی را میشناسد، در عالم هستی قرار دارد و بدین لحاظ دارای تجربهای الهی است و دارای جنبه رازآلودگی است و با توجه به چنین حضوری برای انسان، هر جایگاهی که چنین حضوری را برای انسان تنگ کند و آن را نادیده بگیرد، موجب احساس پوچی برای انسان میشود زیرا آن جایگاه با جان او ارتباط ندارد و درون او را نادیده میگیرد.
نیهیلیسم نتیجه منطقی اخلاقی است که انسان را در آداب محدود میکند، به جای گشودن راه به سوی جایگاه وجودیِ انسان در هستی. با نظر به اسمای الهی در عالم است که انسان به رفع حجابهای خود با مخلوقات اقدام میکند و با خودی گسترده و گشوده بهسر میبرد، در این حالت دروغ به هر شکلی که باشد - چه دروغ به خود و چه دروغ به دیگران- زشتیاش را نمایان میسازد و رابطه با «وجود» به هر صورتی که ظهور کند، باقی است.تفاوت در ارتباط با مظاهرِ وجود و اعصارِ وجود است
وقتی جناب صدرالمتألّهین در تعریف نفس ناطقه فرمود: «اَلنَّفْسُ جِسْمٌ آلی ذی حیات...» عملاً نفس را جدا از جسم یا بدن ندانست و جدا ندید و این یعنی باید متوجه بود در جهانِ واقعیات «من» از «تن» متمایز نیست و همین نحوه بودنی که انسان در بدن دارد، نحوه بودن او در جهان نیز به همین شکل است و همان حضوری که «من» را با «تن» متحد میسازد، «من» او را با تمام جهان متحد میکند و به گفته گابریل مارسل:
اتحاد میان نفس و دیگر امورِ موجود، متفاوت از اتحاد نفس و بدن نیست. یعنی تنِ ما یک تن ابژه نیست بلکه خویشتن ما است و حسّ لامسه حکایت از آن دارد که چگونه رابطه نفسِ ناطقه با موجودات بیرونی ناگسستنی است. 1️⃣
پس وقتی من صحبت میکنم یا وقتی سخنان دیگران را میفهمم، حضور دیگران را در خود و حضور خود را در دیگران تجربه میکنم و در این رابطهها به نوعی همبودی میرسیم و به یکدیگر اندیشههایی را وام میدهیم که در فهم جهانی که در آن هستیم کمک میکند و میفهمیم در چه تاریخی حاضر هستیم و با تجدید تاریخ، معانی ظهور آن تاریخ در قالب واژههایی که از معانی متجلی شدهاند، به میان میآیند و میفهمیم در چه عالَمی هستیم. این است راه فهم حضور تاریخی برای کسانی که حضور خود در جهان را در راستای حضوری مییابند که در تن خود دارند و این نوعی احساس حضور در عالَم است که انسان عالم را ابژه خود نمیکند و منجر به درک تاریخی میشود که در آن حاضر است و آن تاریخ را چون شرابی مستکننده احساس میکند که جزء وجود اوست، آزاد از هرگونه پوچی که با محدودشدن وجود انسان در آدابی محدود بدون درک حضوری خود، به سراغ او میآید. 2️⃣
________________________________________
1️⃣ - به کتاب «پدیدارشناسی نزد مرلوپونتی» ترجمه دکتر مرضیه پیراوی، ص 72 مراجعه شود.
2️⃣ - در موضوع احساس حضورِ تاریخی که که انسان خود را ماوراء مرگ و زندگی می بابد، می توان به سخن حضرت سجاد.ع.در وصف بعضی از اصحاب امام حسین.ع. در عصر عاشورا نظر کرد که می فرمایند: : «لَمَّا اشْتَدَّ الْأَمْرُ بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب.ع. نَظَرَ إِلَيْهِ مَنْ كَانَ مَعَهُ فَإِذَا هُوَ بِخِلَافِهِمْ لِأَنَّهُمْ كُلَّمَا اشْتَدَّ الْأَمْرُ تَغَيَّرَتْ أَلْوَانُهُمْ وَ ارْتَعَدَتْ فَرَائِصُهُمْ وَ وَجَبَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَانَ الْحُسَيْنُ«علیهالسلام» وَ بَعْضُ مَنْ مَعَهُ مِنْ خَصَائِصِهِ تُشْرِقُ أَلْوَانُهُمْ وَ تَهْدَأُ جَوَارِحُهُمْ وَ تَسْكُنُ نُفُوسُهُمْ فَقَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ انْظُرُوا لَا يُبَالِي بِالْمَوْتِ فَقَالَلَهُمُ الْحُسَيْنُ«علیهالسلام» صَبْراً بَنِي الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ تَعْبُرُ بِكُمْ عَنِ الْبُؤْسِ وَ الضَّرَّاءِ إِلَى الْجِنَانِ الْوَاسِعَةِ وَ النَّعِيمِ الدَّائِمَةِ فَأَيُّكُمْ يَكْرَهُ أَنْ يَنْتَقِلَ مِنْ سِجْنٍ إِلَى قَصْرٍ». آن وقت كه كار بر امام حسين.ع.» سخت شد، اصحاب نظر به جانب آن جناب نمودند و حالِ آن امامِ همام را به خلاف احوال خود مشاهده كردند، زيرا كه چون امر بر آنها سخت ميشد، رنگهاشان متغيّر ميگرديد و بر پشتهاشان لرزه ميافتاد و دلهاشان هراسان ميگرديد ولي آن امام.ع. و بعضى از خواص كه در خدمت حضرت بودند، رنگ چهرهشان برافروختهتر و اندامشان آرامتر و جانهایشان آسودهتر میگشت؛ پس اصحاب به يكديگر ميگفتند حضرت را ببينيد كه از مرگ باك ندارد، آنجناب به آنها ميفرمود: صبر پيشه کنيد اى بزرگزادگان كه مرگ جز پلى كه شما را از پريشانى و بدحالى به بهشت وسيع و عيش جاويد ميرساند، چيز ديگري نيست، پس كداميك نگرانيد از اينکه از زندان به قصر رويد؟
@khanehtolab
جلسه سی و یکم - در راستای بنیان های حکمت حضور در جهانی میان دو جهان.MP3
19.96M
📅07 شهریور ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_سی_و_یکم
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
عنوان:
63: زندگی در جهان مشترک انسان ها
64: تنها اجتماعی که ذات انسان را آرام میکند
👤با حضور آقایان
#استاد_طاهرزاده
متقی
انصاری
اصفا
امینی
توکلی
نجاتبخش
@khanehtolab
زندگی در جهان مشترک انسان ها.pdf
92K
📅07 شهریور ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_متنی
#جلسه_سی_و_یکم
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
فایل PDF متن مورد خوانش در جلسه 31
@khanehtolab
جلسه سی و دوم - در راستای بنیان های حکمت حضور در جهانی میان دو جهان.MP3
18.92M
📅21 شهریور ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_سی_و_دوم
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
عنوان:
65: معنای درک حضور تاریخی
66: معنای دیگری و آینده بشر
👤با حضور آقایان
#استاد_طاهرزاده
بحرینیان
موسویان
انصاری
اصفا
امینی
توکلی
متقی
@khanehtolab
معنای درک حضور تاريخی.pdf
47.5K
📅21 شهریور ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_متنی
#جلسه_سی_و_دوم
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
فایل PDF متن مورد خوانش در جلسه 32
@khanehtolab
هدایت شده از حیات طیبه
در راستای بنیان های حکمت حضور در جهانی بین دوجهان
🔸باحضور استاد طاهرزاده
🔸یکشنبه ها ساعت ۱۱ صبح
🔸جامعة المهدی(عج)
جلسه سی و سوم - در راستای بنیان های حکمت حضور در جهانی میان دو جهان.MP3
19.08M
📅28 شهریور ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_سی_و_سوم
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
عنوان:
67: چرا منزلگاهها توقفگاه شدند؟
68: تا معنای زندگی گُم نشود
👤با حضور آقایان
#استاد_طاهرزاده
بحرینیان
موسویان
انصاری
اصفا
امینی
توکلی
متقی
@khanehtolab
تا معنای زندگی گُم نشود.pdf
68.3K
📅28 شهریور ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_متنی
#جلسه_سی_و_سوم
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
فایل PDF متن مورد خوانش در جلسه 33
(بند 69 خوانش نشد)
@khanehtolab
خانه طلاب(بنیان ها)
در راستای بنیان های حکمت حضور در جهانی بین دوجهان 🔸باحضور استاد طاهرزاده 🔸یکشنبه ها ساعت ۲ بعدازظ
📣📣📣
جلسه بنیانها از فردا ساعت ۱۴ برگزار میشه
جلسه سی و چهارم - در راستای بنیان های حکمت حضور در جهانی میان دو جهان.MP3
17.79M
📅04 مهر ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_سی_و_چهارم
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
عنوان:
69: جمع بین «ایمان» و «شریعت» در مواجهه با متفکران غربی
70: اشاره به افقهای برتر و برگشت گفتگو بین انسانها
👤با حضور آقایان
#استاد_طاهرزاده
بحرینیان
موسویان
انصاری
اصفا
امینی
توکلی
متقی
@khanehtolab