ضمنا بعضی دوستان نظری دادن که حجم شرحهای ذیل حکمتها رو کمتر و خلاصهتر کنیم
ولی احساسم اینه که
اولا حجم شرحها، با هدف کانال سازگار هست
و ثانیا با کم کردن حق مطلب ممکنه ادا نشه
🌸🌸🌸
👆👆
✨🌸☘ کتاب داستان #ماجرایغدیرخم
شامل ۱۸ صفحه، که به صورت PDF برای شما عزیزان و همراهان در اختیار گذاشتیم.
#عید_غدیر_خم
لطف تو یار میشود، یاد تو کار میشود
شعر برای گفتن، غیر تو عار میشود
خوب که بخش میکنم زندگیم را به سرم
شوق زیارت نجف، دار و ندار میشود
#حامد_آقایی
#عید_سعید_غدیر_خم_مبارک_باد
#فقط_حیدر_امیرالمؤمنین_است
📣 👁🗨 يك پيشگويى مهم:
امام(ع) در اين گفتار پرمعنا كه جنبه پيشگويى زمان آينده را دارد، اشاره به زمانى مىكند
كه مردم در فشار شديد😓👊 قرار مىگيرند و ارزشهاى اسلامى به فراموشى سپرده میشود.😱
«عضوض» از ماده «عضّ»
در اصل به معنى گازگرفتن با دندان است، سپس اين واژه در مورد مشكلات طاقتفرسا كه انسان را شديداً تحت فشار قرار مىدهد، اطلاق شده
«عضوض» صيغه مبالغه از اين ماده است و معنى آن در كلام امام(ع) زمانى است كه بسيار مردم را تحت فشار قرار مىدهند.
«تنهد» از ماده «نهد» به معنى برآمدن چيزى است و در كلام امام(ع) به معنى حاكميت اشرار👺☠😰 است.
امام(ع) درباره مشكلات و مصائب آن زمان به چهار نكته اساسى اشاره مىكند:
ابتدا بخل و امساك ثروتمندان را مطرح مىكند. آنها چنان درباره اموالشان سختگير مىشوند كه گويا با دندان گرفته و فشار مىدهند.
آنگاه مىفرمايد: اين برخلاف دستور اسلام است. خداوند در آيات متعددى از قرآن با صراحت دستور به احسان و نيكى داده، ازجمله در سوره بقره، آيه 237 به اين معنى اشاره فرموده كه: "هرگز مسلمانان نبايد احسان و بخشش را فراموش كنند..."
آنگاه به فساد اوضاع سياسى آن زمان اشاره كرده و سلطه اشرار را بر حكومت اسلامى بيان مىدارد، سلطهاى كه عامل مهمى براى فساد تمام مسائل اجتماعى است. و به دنبال آن، انزواى نيكان و به خوارى كشيدن آنها را مطرح مىفرمايد.
بديهى است هنگامى كه اشرار زمام حكومت را به دست گيرند اخيار به اجبار منزوى مىشوند و از صحنه جامعه كنار مىروند.
و درباره چهارمين مفسده آن زمان باز به مسائل اقتصادى برمىگردد و مىفرمايد: كار به جايى مىرسد كه افراد از روى اضطرار، اموال خود را به ثمن بخس مىفروشند در حالىكه پيغمبر اكرم(ص) از اين كار نهى فرموده و در واقع دستور داده است كه به اينگونه افراد كمك كنيد تا مجبور نشوند اموال خود را اينگونه بفروشند.
درست است كه معامله مضطر مانند معامله مكرَه نيست، بلکه معامله مكره باطل است، ولی معامله مضطر صحيح است؛ اما اگر متمَكّنان جامعه، وظيفهشناس باشند، كار به جايى نمىرسد كه افراد از روى اضطرار، دار و ندار خود را بفروشند و ضروريات اوليه زندگانى خود را از دست بدهند.
در واقع امام(ع) در اين پيشبينى، از دو فساد اجتماعى آينده خبر مىدهد:
1⃣ فساد اقتصادى و فاصله شديد طبقاتى كه گروهى ثروتمند مىشوند و براى ثروتاندوزى تلاش مىكنند و اصرار دارند كه هيچگونه كمكى به نيازمندان نكنند.
2⃣ فساد ديگر فساد سياسى جامعه است كه گروهى از اشرار، زمام امور را به دست گرفته و نيكان و پاكان و صالحان را به حاشيه مىرانند.
◀️ آنچه امام(ع) در اين پيشگويى بيان فرمودند، به زودى در حكومت بنىاميه و بعد از آن در زمانهای بعدی و اینک هم در زمان ما، ظاهر شد.
اينها همان چيزى است كه اميرمؤمنان على(ع) در حديثى از پيغمبر اكرم(ص) نقل كرده كه فرمود: «زمانى بر مردم فرا مىرسد كه از قرآن چيزى جز خطش و از اسلام چيزى جز نامش باقى نمىماند. نامشان مسلمان است، ولى از همه دورترند، مساجد آن ها ظاهراً آباد و پرشكوه اما خالى از نور هدايت است! ...
سَيَأْتِى عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لا يَبْقَى مِنَ الْقُرْآنِ إِلاَّ رَسْمُهُ وَمِنَ الاِْسْلامِ إِلاَّ اسْمُهُ يُسَمَّوْنَ بِهِ وَهُمْ أَبْعَدُ النَّاسِ مِنْهُ مَسَاجِدُهُمْ عَامِرَةٌ وَهِيَ خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى...) (کافی، ج۸، ص۳۰۸)
✨✨✨🌸🌸
نكته ها:
1⃣ نكوهش شديد از بخل:
كمتر چيزى در اسلام به اندازه بخل نكوهش شده است.
اصولاً مواهب و نعمتهايى كه خداوند در اختيار انسانها گذاشته، در بسيارى از موارد بيش از نياز آنهاست به گونهاى كه مىتوانند ديگران را نيز در آن سهيم كنند بىآنكه زيانى به زندگى آنها يا فرزندانشان برسد؛ بلكه به عكس، مايه محبت و آرامش در جامعه مىگردد.
ولى با نهايت تأسف گروهى به دليل كوتاهبينى و تنگنظرى و داشتن بخل، از اين كار امتناع مىورزند و هيچكس را در اين مواهب خدادادى سهيم نمىكنند.
نه تنها سهيم نمىكنند بلكه گاه با نمايش ثروت و قدرت، نمك بر جراحات قلب محرومان مىپاشند و گويا از اين عمل بسيار زشت، لذت هم مىبرند!
📚📖 احاديث فراوانى نيز در مذمت بخل وارد شده تا آنجا كه در حديثى از 🌹پيغمبر اكرم(ص) مىخوانيم:
«الشّحُّ والإيمانُ لايجتَمِعان فى قلب واحد; بخل و ايمان در يك قلب جمع نمىشود (آنجا كه پاى بخل به ميان آيد ايمان رخت برمىبندد)»(جامعالسعادات، ج۲، ص۱۱۱)
و در حديث ديگرى مىخوانيم كه امام 🌹اميرمؤمنان(ع) شنيد كه كسى مىگويد: «إِنَّ الشَّحِيحَ أَعذرُ مِنَ الظَّالِمِ; بخيل از ظالم معذورتر است و گناه او كمتر».
امام(ع) فرمود: «دروغ گفتى، ظالم گاهى توبه مىكند و استغفار مىنمايد و حق الناس را به صاحبانش مىپردازد، ولى بخيل هنگامىكه بر سر بخل آيد، نه زكات مىپردازد، نه صدقه، نه صله رحم مىكند، نه پذيرايى از ميهمان، نه
انفاق در راه خدا و نه كارهاى نيك (و بر همان حال مىماند). و بر بهشت حرام است كه بخيل وارد آن شود»; (فَقَالَ لَهُ كَذَبْتَ إِنَّ الظَّالِمَ قَدْ يَتُوبُ وَيَسْتَغْفِرُ وَيَرُدُّ الظُّلاَمَةَ عَلَى أَهْلِهَا وَالشَّحِيحُ إِذَا شَحَّ مَنَعَ الزَّكَاةَ وَالصَّدَقَةَ وَصِلَةَ الرَّحِمِ وَقِرَى الضَّيْفِ وَالنَّفَقَةَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَأَبْوَابَ الْبِرِّ وَحَرَامٌ عَلَى الْجَنَّةِ أَنْ يَدْخُلَهَا شَحِيحٌ)
(الفقیه، ج۲، ۶۳)
2⃣ فرق ميان بيع مُكرَه و مُضطَرّ:
همه فقها اتفاق نظر دارند كه بيع مكره باطل است.
مكره به كسى مىگويند كه او را به اجبار وادار به فروش چيزى از اموالش كنند، يا با تهديد جانى يا مالى يا عِرض و آبرو.
قرآن مجيد با صراحت مىگويد: تجارت بايد با رضايت طرفين باشد و غير آن را مصداق اكل مال به باطل شمرده است: (لاَ تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاض مِّنْكُمْ). نساء/۲۹
اما بيع مضطر باطل نيست چراكه منظور از مضطر كسى است كه به ميل خود اموالش را مىفروشد، بهدلیل ضرورتى که در زندگى او پيش آمده؛ مثل اينكه فرزندى دارد كه به بيمارى سختى مبتلا شده و يا در تجارت ورشكست گرديده و براى حفظ آبروى خود ناچار است خانهاش را بفروشد و به طلبكاران بدهد.
اين گونه معاملات قطعاً باطل نيست و اگر باطل باشد شخص مضطر از حال اضطرار بيرون نخواهد آمد.
ولى از آنجا كه مسلمانان بايد در مشكلات به يارى هم برخيزند، چنين معاملاتى مكروه است بهويژه اينكه در بسيارى از موارد متاع خود را زير قيمت مىفروشند.
بايد به حكم اخوت اسلامى به چنين افرادى وام دهند يا كمك بلاعوض كنند تا آنها مجبور نشوند ضروريات زندگى خود را بفروشند. بههمين دليل معامله با مضطر، مكروه شمرده شده است.
قال الکاظم عليه السّلام :
وَاللّه ِ ما اُعطِىَ مُومِنُ قَطَّ خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَةِ، اِلاّ بِحُسنِ ظَنِّهِ بِاللّه ِ عَزَّوَجَلَّ وَ رَجائِهِ لَهُ وَ حُسنِ خُلقِهِ وَالکفِّ عَنِ اغتیاب المُؤمِنینَ.
🌸🌸
به خدا قسم خیر دنیا و آخرت را به مؤمنى ندهند مگر به سبب حسن ظن و امیدوارى او به خدا ؛
وخوش اخلاقى اش ؛
و خوددارى وی از غیبت مؤمنان.
بحارالأنوار، ج 6، ص 28، ح29
@maktabn
در آستان قدس رضـا نور عین تو
دل پر زند به سوی تو و کاظمین تو
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ
#سلام_آقا
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🔰«کونوا دُعاةَ الناسِ بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم» تبلیغ که همهاش زبان نیست، تبلیغ زبان اثرش بسیار کم است؛ تبلیغ، #تبلیغ_عمل است.
آن کسی که با #موسی_بن_جعفر علیهالسلام یا با آباء کرامش و یا با اولاد طاهرینش روبرو میشد و مدتی با آنها بود، اصلاً حقیقت را در وجود آنها میدید. و میدید که واقعاً خدا را میشناسند، واقعاً از خدا میترسند، واقعاً عاشق خدا هستند، و واقعاً هر چه که میکنند برای خدا و حقیقت است.
#کتاب_سیره_معصومین_صفحه134
#ولادت_امام_موسی_کاظم