🔴 #اخلاقی
🔰 اثر فوق العاده گریه بر امام حسین(ع) از نظر آیت الله #ناصری
🔸 در روایتی دارد موقعی که کسی بر امام حسین علیه السلام گریه نماید حضرت به او نظر می کند و برایشان طلب آمرزش کرده و از پدرانشان می خواهند که برای آن ها استغفار کنند و به او می فرمایند:«ای گریه کننده بر من! اگر بدانی خدا چه چیزی از ثوابها برای تو مهیا کرده، هر آینه شادی تو زیادتر از اندوه تو خواهد شد»
🔸 این، اثر فوق العاده گریه کردن بر امام حسین علیه السلام است، انسان باید خودش را از این مجالس محروم نکند؛ هر چند کارهایش زیاد و گرفتاری هایش بسیار است؛ لکن برادرها و خواهرها! شبانه روزی یک جلسه، ده دقیقه، ربع ساعت، برای خدا در این جلسات شرکت کنید.
🔸 برای بزرگداشت عظمت امام حسین علیه السلام و اهل بیتش شرکت کنید، برای اینکه قطره اشکی بر مظلومیت آنها بریزید، شرکت کنید، اگر گریه ات گرفت که چه بهتر؛ اگر گریه ات هم نگرفت، ناراحت نباش؛ خودت را شبیه گریه کننده ها در
🔸این خیمه های عزایی که در خانه ها و جاهای دیگر برپا می شود، حکم حرم امام حسین علیه السلام را دارد، این جلسات هم همان حکم را دارد، همان طور که حرم امام حسین علیه السلام جای استجابت دعا است این مجالس هم جای استجابت دعاست، ملایٔکه در این جلسات حاضرند و دعاها را آمین می گویند.
▪️«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه»▪️
امام زین العابدین علیه السلام:
چنانچه مردم منافع و فضایل تحصیل علوم را مى دانستند هر آینه آن را تحصیل مى کردند گرچه با ریخته شدن و یا فرو رفتن زیر آب ها در گرداب هاى خطرناک باشد.
اصول کافى، ج 1، ص 35
🔹شهادت سیدالساجدین حضرت امام سجاد علیه السلام تسلیت باد.
🔸 @BasijAsatidKh
🌷امام زين العابدين (ع) ميفرمايد:
علامات المؤمن خمس:
الورع في الخلوة و الصدقة في القلة و الصبر عند المصيبة و الحلم عند الغضب و الصدق عند الخوف
🌷پنج چيز نشانه ايمان است :
🌷۱. ورع از محارم الهي در خلوت
🌷۲.صدقه در تنگ دستي
🌷۳.صبر در مصيبت
🌷۴. حلم و بردباري هنگام عصبانیت
🌷۵. راستگویی هنگام ترس
بحار ج۶۷ ص ۲۹۳ ح ۱۵
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌷🌷مصیبتهای مهم هر روز انسان
🌷امام سجاد علیه السلام:
مِسْـكينٌ ابْنُ آدَمَ! لَهُ فی كُلِّ يَومٍ ثَلاثُ مَصائِبَ لا يَعْتَبِرُ بِواحِدَةٍ مِنْهُنَّ، وَ لَوِ اِعْتَبَرَ لَهانَت عَلَيهِ الْمَصائِبُ وَ اَمْرُ الدُّنْيا، فَاَمَّا الْمُصيبَةُ الاُْولی: فَالْـيَوْمُ الَّذی يَنْقُصُ مِن عُمُرِهِ وَ اِنْ نالَهُ نُقْصانٌ فی مالِهِ اغْتَمَّ بِهِ، وَ الدِّرْهَمُ يَخْلُفُ عَنْهُ وَ الْعُمُرُ لايَرُدُّهُ شَیْ ءٌ. وَ الثّانيةُ اَنَّهُ يَسْتَوفی رِزْقَهُ فَاِنْ كانَ حَلالاً حوسِبَ عَلَيْهِ وَ اِنْ كانَ حَراما عوقِبَ عَلَيهِ. وَ الثّالِثَةُ اَعْظَمُ مِنْ ذالِكَ ـ قيلَ: وَ ما هیَ؟ قالَ: ـ ما مِنْ يَوْمٍ يُمْسی اِلاّ وَ قَددَنا مِنَ الاْخِرَةِ مَرْحَلَةً لايَدری عَلَی الْجَنَّةِ اَمْ عَلَی النّارِ!
🌷هر روز، سه مصیبت به انسان می رسدکه به هیچیک توجه نداردواگرتوجه داشت، سختی ها و كار دنیا برایش آسان می شد:
مصیبت اول، هرروزکه میگذردیکروز از عمرش كم می شود، واو توجهی ندارد
درصورتی که اگراز مالش چیزی كم شود، غمگین می شود، حالْ آن كه مال، جایگزین دارد؛ اما عمرِ از دست رفته جبران نمی شود.
مصیبت دوم، آن است كه روزی اش را به طور كامل می طلبد، اگر از راه حلال باشد، باید حساب پس بدهد و اگر از راه حرام باشد، كیفر می بیند.
مصیبت سوم، از همه اینها بزرگ تر است. هیچ روزی را به شب نمی رساند مگر آن كه یك منزل به آخرت، نزدیك شده است؛ امّا نمی داند به سوی بهشت می رود یا به سوی آتش.
بحار الأنوار، ج 78، ص 160، ح 20.
یعنی هرکس دغدغه اش آخرت باشدخدامشکلاتش راآسان میکند.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🏴 *السلام علیک یا علی بن حسین*
💠 *شرح حکمت ۲۴۹* (شرح آیت الله مکارم شیرازی)
✳️ *اجبار نفس بر انجام کار خیر*
💠امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به *برترين اعمال* اشاره كرده مىفرمايد: 🔻
💎حکمت ۲۴۹: *«برترين اعمال آن است كه خود را (به زحمت) بر آن وادار كنى»*
💎 اشاره به اينكه، *كارى است برخلاف خواسته نفس* ؛ مثل اينكه مىخواهد مالى ببخشد و نفس او به سبب علاقه به مال با آن موافق نيست،
💠 يا از ارتباط نامشروعى بپرهيزد كه نفس تمايل به آن دارد و يا قدرت بر انتقام پيدا كرده ونفس تمايل به آن دارد و او از انتقامجويى بپرهيزد.
💠در تمام اين موارد كه نفس انسان تمايل به فعل معروف يا ترك منكر ندارد هنگامى كه افراد با ايمان در برابر خواسته نفس مقاومت كنند و آن معروف را به جا آورند و آن منكر را ترك كنند، عملى بسيار پرفضيلت انجام دادهاند،
🔸چراكه هم كار خير انجام شده و هم نفس سركش تحت رياضت قرار گرفته و از طغيان آن پيشگيرى شده است.
💠 پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله فرمود:
*« بهترين اعمال عملى است كه سختتر و قوىتر و پرمشقتتر باشد»*
📚بحارالانوار، ج 67، ص 191
💎 *نيت مؤمن از عمل او بهتر است،*
زيرا همواره قصد كارهاى (مهمى) را دارد كه به آن نمىرسد و *نيت كافر از عمل او بدتر است* ، زيرا قصد كارهاى بدترى را دارد كه به آن دسترسى پيدا نمىكند»
📚بحارالانوار، ج 67، ص 206، ح 19
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🏴 *السلام علیک یا علی بن حسین*
🌴 *شرح حکمت ۲۴۲* (شرح آیت الله مکارم شیرازی)🌴
⚠️ *حرمت بین خود و خدا*
⛔ *تمام پردهها را پاره مكن!⛔*
💎🍃امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه، افراد ضعيف الايمان را از پردهدرى كامل برحذر مىدارد.
و مىفرمايد:
🌴حکمت ۲۴۲: «تقوا و پرهيزكارى پيشه كن، هرچند كم باشد و ميان خود و خدا پردهاى قرار ده، هرچند نازك باشد»؛
🔳 مخاطب، تودههاى مردمند كه گاه لغزشى براى آنها پيدا مىشود و به گناه نزديك شده و يا آلوده مىگردند.
💠 گاه در ميان آنها كسانى يافت مىشوند كه همه پردهها را پاره كرده و به اصطلاح، پلهاى پشت سر خويش را ويران مىسازند و رابطه خود را به كلى با خدا قطع مىكنند.
💎🍃امام عليه السلام به آنها خطاب كرده، مىفرمايد: اگر لغزشى هم پيدا كرديد، پردهدرى كامل نكنيد؛
🌷 لااقل بخشى از تقوا را حفظ كنيد كه اميد است شما را به سوى خدا بازگرداند و توفيق توبه كامل پيدا كرده از هرگونه گناه پاك شويد.
🌷 تقوا مانند بسيارى از فضايل اخلاقى، داراى درجات متفاوتى است؛
گاه بهقدرى والاست كه به سرحدّ عصمت مىرسد و گاه به اندازه تقواى بزرگانى مىرسد كه در درجات بعد از معصومين قرار داشتهاند؛
💠 مانند سلمانها وابوذرها و علماى راستين، و گاه بهقدرى ضعيف مىشود كه صاحبش را بر لب پرتگاه قرار مىدهد.
📘 در آيه 102 سوره «توبه» هم اشاره شده است.
💎🍃زمانى بر مردم فرا مىرسد كه آن كس كه دين و ايمان خود را حفظ مىكند مانند كسى است كه شعله آتشى در كف دست خود نگاه داشته باشد».
📗بحارالانوار، ج 74، ص 99
🌷🍃 در آيه 31 سوره «نساء» : « اگر از گناهان بزرگى كه از آن نهى مىشويد پرهيز كنيد، گناهان كوچك شما را مىپوشانيم؛ و شما را در جايگاه خوبى وارد مىسازيم».
📘همچنين در آيه 32 سوره «نجم» نیز آمده.
⚠️كوتاه سخن اينكه اگر انسان راه خطا را مىرود لااقل بايد چنان باشد كه روى برگشت به درگاه خدا و تقاضاى عفو را داشته باشد و تمام پلها را پشت سر خود ويران نسازد.⚠️
*🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤*
🔰جایگاه امام حسین علیه السلام در روایات
🔹گاهی اوقات موتورهای ایمان سوز برای منصرف کردن از زیارت امام حسین علیه السلام، ما را درگیر مکر و حیله می کنند مثل اینکه تو جوانی، تو باید فعلاً پول جمع کنی ...
🔹گاهی هم از روش دیگری استفاده می کنند و آن روش سرگرم سازی و مشغول کردن است.
شخص آنقدر مشغول کار و زندگی و... می شود که این مشغولیت شخص را از رفتن به زیارت امام حسین علیه السلام منصرف می کند.
حتی لذت عبادت را مانع زیارت قرار می دهد، بدین شکل در ذهن خطور میکند که تو نماز شبِ خوبی می خوانی و...، الحمدلله ارتباطت برقرار است و دیگر نیازی به کربلا رفتن نداری.
در حالیکه در روایات معتبر آمده هرکس (بدون هیچ شرط و وصفی) به زیارت امام حسین علیه السلام نرود و از دنیا برود، ناقص الاسلام مرده است.
🏴 بعد از واقعه عاشورا حدودا 3 مرتبه 3 گروه به ندای #هل_من_ناصر امام حسین علیه السلام لبیک گفتند :
▪️ گروه اول #توابین بودند
همانهایی که روز عاشورا و قبل از آن سکوت کردند همگی قیام کردند تقریبا همه کشته شدند 5000 نفر « ولی #دیر_شده_بود » .
▪️ گروه دوم مردم #مدینه بودند
بعد از عاشورا قیام کردند همگی کشته شدند حدود 10000 نفر یزید گفت لشکری که به مدینه حمله کند 3 روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برایش حلال است آورده اند اهل بیت امام سجاد(ع) را در این زمان از مدینه خارج کردند،در یک صحرا، تا در مدینه شاهدجنگ نباشند. ولشکریان جنایتکار یزید ازهیچ جنایت وخیانتی کوتاهی نکردند و 10000 نفرهم کشته شدند.
*« اما #دیر_شده_بود »* .
▪️ گروه سوم #مختار بود که بعد از جنگهای فراوان و کشته شدن حدود 15000 نفر شکست خورد و حدود 7000 نفر هم از اسرا گردن زده شدند . مجموعا حدود 20000 نفر کشته شد ، «اما #دیر_شده_بود»* .
▪️مردمی که در مدینه هنگام خروج امام حسین علیه السلام همراهیش نکردند و مردمی که هنگام ورود امام حسین علیه السلام به کوفه کمکش نکردند ، همه بعد ها به کمک امام رفتند ,«ولی #دیر_شده_بود» .
🔳 امام سجاد هم استقبال خاصی از این حرکتها نمی کردند «چون #دیر_شده_بود».
▪️حدود 35000 نفر کشته شدند
«اما #دیر_شده_بود» .
▪️خیلی فرق هست بین آن 72 نفری که به موقع به یاری امامشان رفتند با این 35000 نفری که بعد از شهیدشدن امام حسین(ع)قیام کردند .
🔳 ما باید مراقب باشیم
از امام خودمان عقب نیفتیم .
️الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ، هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید.
☑️ نویسنده متن من نیستم و نخواست نامش در انتها ذکر بشه اما چون فوق العاده عالی بود حیفم اومد منتشرش نکنم
☑️ اجرش با اباعیدالله الحسین علیه السلام
#سیداحمدرضوی
در زیارت عاشورا چیزی حدود هجده دعا
میکنیم که متناسب با آن، هجده مقام را از خدا میخواهیم.
درخواستهای انسان در زیارت عاشورا، دنیوی و مادی و فانی نیست، بلکه همگی معنوی است.
ما در زیارت عاشورا، همراه با این دعاها، هجده مقام را از خدا درخواست میکنیم که بعضی از آنها بهقدری بالاست که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت، نمیتوانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد.
اینها خیلی خواستههای بزرگی هست و انسان از آنها درجات سلوک را یاد میگیرد، چون از پایین شروع میشود و به بالا میرسد.
و اما آن مقامها:
۱- مقام خونخواهی امام حسین علیهالسلام
⬅️ ان یرزقنی طلب ثارک
اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند، مقام خیلی بالایی است، چون خونخواهِ اصلی ابیعبدالله، امام زمان است.
۲- مقام وجاهت عند الله
(آبرومندی نزد خدا)
⬅️ اللهم اجعلنی عندک وجیها
۳- مقام معِیَّت(همراهی) با معصوم
⬅️ ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة
⬅️ مع امام منصور
(این درخواست، بسیار ویژه است، چون تمام
انبیا و اولیا آرزویش را داشتهاند).
۴- مقامی که درخواست میکنیم تمام مراحل زندگی ما، درهمتنیده با معصوم باشد.
⬅️ اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد...
۵- مقام شهادت
⬅️ و مماتی ممات محمد و آل محمد
چون مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری علیهمالسلام، با شهادت بوده.
۶- رسیدن به مقام محمود
⬅️ ان یُبِلِّغنی المقام المحمود
در قرآن آیهای داریم که به پیامبر میگوید: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی. مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت.
خود شفاعت شدن، یک مقامی است که به هر کسی نمیرسد (لا یملکون الشفاعة... شفاعت به هر کس نمیرسد).
حالا یک مقامی هست که از شفاعتشدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعتکردن است و ما در این فراز، این را از خدا میخواهیم.
۷- مقام مشارکت در مصیبت ولیّ معصوم
⬅️ لقد عظمت الرّزِیّة... بک علینا
⬅️ و اسئل الله بحقکم... ان یعطینی بمصابی بکم...
(یعنی مصیبت شما را، مصیبت خودم میدانم)
⬅️ الحمد لله علی عظیم رزِیّتی
(دقیقا در اینجاست که انسان مصیبت را برای خودش میداند)
این مقام، خیلی عظیم است و خیلی باید دربارهاش بحث کرد.
داستان زیارت عاشورا، داستانِ یکیشدن با اهلبیت است، قرار است از این طریق، به شجره حیات متصل شویم.
۸-مقام برائت
(برای دوری و تبرّیجستن از بعضی جریانها و افراد و نیز بعضی خصوصیتها)
⬅️ و بالبرائة من اعدائکم
۹- مقام لعن
این مقام، آنقدر مهم است که در زیارت عاشورا بر سلام اولویت دارد. اول صدتا لعن میدهیم و بعد صد سلام.
(جاروب کن خانه را، سپس میهمان طلب)
⬅️ اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
نکته: چهره اصلی برائت و لعن، بعد از ظهور دیده میشود، چون ما مردم اصلا تا قبل از ظهور نمیفهمیم کسانی که باعث و بانی ماجرای کربلا بودهاند، ما را از چه نعمات زیاد و برکات بزرگی محروم کردهاند.
ما الآن از دنیای بعد از ظهور چیزی نمیدانیم و درک نمیکنیم. اصل برائت در آن زمان اتفاق میافتد.
یعنی وقتی ظهور انجام میشود و میفهمیم چه چیزی را از ما گرفتهاند، تازه حسّ واقعیِ برائت را درک خواهیم کرد.
۱۰- مقام سِلم
⬅️ انی سلم لمن سالمکم
⬅️ و ولیّ لمن والاکم
این مقام، عبارت است از مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهلبیت، برای تشکیل یک شبکه متحد در راه تحقق منویّات این خاندان.
۱۱- مقام حَرب
⬅️ حرب لمن حاربکم
این مقام، یعنی مقام دشمنی با دشمنان اهلبیت، برای پالایش آن شبکه متحد و همچنین مبارزه با موانع رشد بشر.
آیا شما فکر میکنید هر کسی میتواند به مقام مجاهدت برسد؟
۱۲-مقام ایثار
ما در زیارت عاشورا این مقام را درخواست میکنیم و لااقل ادای آن را درمیآوریم.
ایثار یعنی بذل بهترینها، و ما زیارت عاشورا بهترین داشتههای خود را فدای امام میکنیم.
⬅️ بابی انت و امی
۱۳- مقام قربة الی الله
باید گفت: مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولیّخدا که در این مسیر پیشتاز است، ممکن میشود.
⬅️ انی اتقرب الی الله...
⬅️ اللهم انی اتقرب الیک...
۱۴- مقام دوستی و نزدیکی به اهلبیت
⬅️ انی اتقرب الی الله و الی رسوله و الی ...
این مقام نیز، امتداد مقام قربة الی الله است.
۱۵_مقام معرفت اهلبیت
(چرا که در حدیث داریم: من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتة جاهلیة)
⬅️ اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم...
۱۶- مقام ثبات قدم و اهل تزلزل نبودن
⬅️ ان یثبّت لی عندکم قدم صدق
⬅️ ثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین...
۱۷- مقام رجعت، که هرکسی قادر نیست به این مقام برسد و شخص باید خیلی کارها در این راه انجام دهد.
⬅️ و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام منصور
۱۸- مقامی که خدا به ما درود بفرستد
⬅️ اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمة و مغفرة
ما در زیارت عا