eitaa logo
احمد خوانساری
133 دنبال‌کننده
266 عکس
68 ویدیو
15 فایل
🔸مدرس خارج و سطح عالی حوزه علمیه قم 🔸هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه 🔸تولیت حوزه علمیه تاریخی علوی خوانسار 🔸پژوهشگر و نویسنده www.khansarii.ir https://eitaa.com/khansari53 https://ble.ir/khansari53 ارتباط: @Mh_khansarii
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜️آیت الله سید احمد صفائی خوانساری (1291-1359ق) کتابشناس، نسخه‌شناس و صاحب اثر معروف «کشف الأستار عن وجه الکتب و الأسفار» 🔹مرحوم آیت الله العظمی نجفی مرعشی(ره) در مقدمه کتاب «کشف الاستار عن وجه الکتب و الاسفار» در تجلیل از مولف می‌نويسد: 🔸«علّامه فقیه، اصولی محدّث، مفسّر رجالی، ادیب زاهد، شیخنا فی الروایة، حاج سید احمد حسینی عبیدلی اعرجی خوانساری، مشهور به «صفایی» از بزرگان علم بود. ...مرقد او در شهر خوانسار در جوار مسجدی است که خود او آن را ساخت، که در «محله پایتخت» خوانسار قرار دارد. 🔹او دارای فرزندانی بود که عالم جلیل متتّبع، آیت الله «حاج سید مصطفی حسینی صفایی خوانساری» از مشهورترین و افضل و ارجمندترین آنها است که در قم سکونت دارد... 🔸آیت الله سید احمد صفایی خوانساری(ره) دارای تألیفات متعدّد بودند.» 🔹ایشان پس از ذکر پانزده نمونه از تألیفات وی، به طور ویژه به کتاب ارزشمند «کشف الاستار» توجه می کند و می نویسد: 🔸«این کتاب بیانگر تعداد کتاب های شیعه امامیّه و معرّفی آنها است که آنها را بر اساس حروف تهجّی ضبط نموده و به راستی در موضوع خود، کتاب ارزشمند و جامع و جالب است.» https://eitaa.com/khansari53/617
📜 عمرى گذشت! ✏️من هنوز براى اين دنيا، براى اين هفتاد سالم كارى نكرده‌ام، برنامه‌ريزى نكرده‌ام، حتى موجودىِ خودم را ارزيابى نكرده‌ام چه رسد به اين كه بخواهم براى دنياهاى ديگر، برنامه كه هيچ، امكاناتى، بودجه‌اى و وسائلى فراهم بكنم. در دعاى شعبانيه هم هست: «فقد افنيت عمرى فى شرة السهو عنك و ابليت شبابى فى سكرة التباعد منك»؛ خدايا! من تمامى سرمايه‌ام را با سهو، با فراموشى نابود كرده‌ام. يادم رفته تا كجا مى‌خواهم بروم... واقعاً جوانى‌مان را كهنه كرده‌ايم، كهنه كه هيچ، پير شديم... ✏️جوان مشكلش اين است كه تواناست و باكش نيست، اصلاً فكر نمى‌كند؛ يعنى حساب نمى‌كند كه نيروى اين چشم تمام مى‌شود، باطرى او آخرين لحظه‌هايش را طى مى‌كند. با چشمش به هر چيزى نگاه مى‌كند. با گوشش هر چيزى را مى‌شنود. با دلش هر چيزى را جمع مى‌كند. به هر چيزى اجازه ورود به لحظه‌هايش را مى‌دهد و باكش هم نيست، خيال مى‌كند چون به همان‌كه مى‌خواهد، مى‌تواند برسد، هميشه هم همينطور خواهد بود. ✏️ دليل آن هم اين است كه يا توانمندى‌اش او را مغرور كرده و يا جهلش به دورىِ راه و به حجم مشكلات و اندازه‌هاى عظيم موانع، او را مغرور كرده است! مرحوم استاد علی صفایی حائری 📄 برشی از کتاب 📚خط انتقال معارف https://eitaa.com/khansari53/618
❇️ مناظره استاد اسلامیان با استاد علیدوست در نقد جایگاه عقل در کشف احکام 🔹استاد اسلامیان: به نظر آقای علیدوست در احکامی که حکمشان واضح نیست،عقل ما به استناد آیات و روایات می‌تواند ملاکات و مصالح و مفاسد را درک کند. اما در آیات: ارجاع به عقل تنها در مورد عبرت‌ها و مباحث اعتقادی است، نه . روایات مورد استدلال نیز یا مربوط به مکلف نبودن غیر عاقل (مجنون) است و یا ذیلی دارد که تصریح می‌کند عقل نمی‌تواند به احکام برسد: می‌پرسد: «فَهَلْ يَكْتَفِي الْعِبَادُ بِالْعَقْلِ دُونَ غَيْرِهِ ...؟» می‌فرماید: «فَلَمْ يَجِدْ عَقْلَهُ يَدُلُّهُ عَلَى ذَلِكَ وَعَلِمَ أَنَّهُ لَا يُوصَلُ إِلَيْهِ إِلَّا بِالْعِلْمِ وَطَلَبه» 🔸استاد علیدوست: دیگران غیر از ما هم چنین نظری داشتند. برفرض برخی از ادله ما مورد خدشه باشد، اما مجموعه‌ اسناد و نظام روایی، از باب تجمیع ظنون دال بر قاعده ملازمه است. بلکه به نظر ما در موارد تعارض، عقل قطعی حتی بر هم مقدم می‌شود. 🔹استاد اسلامیان: به جای اینکه از ابتدا فقط کلمات دیگران را نقل کنید، باید استدلال خودتان را ابتدا بفرمایید. متاسفانه روشمند بحث نمی‌شود. وانگهی بزرگانی که می‌فرمایید مثل محقق اصفهانی که صراحتا به استقلال عقل در کشف احکام اشکال می‌کند. اما کلام آیت الله العظمی خویی هم در مقام امتثال است، نه کاشفیت و تصریح به مخالفت با ادعای شما دارند. همچنین در هیچ جا از کتب شما بحث «تجمیع ظنون» در مورد ادله مطرح نشده که بفهمیم تجمیع ادعایی چیست. 🔸استاد علیدوست: هم مقام امتثال و هم تزاحم مقام استنباط است منبع: دفتر فقه معاصر ⬜️ صوت و متن کامل: https://hawzahnews.com/xdsXm
🔸حضرت امام رضا علیه‌السلام در پاسخ سوالی دربارۀ فضیلت شب نیمه شعبان فرمودند: «هِيَ‏ لَيْلَةٌ يُعْتِقُ‏ اللَّهُ‏ فِيهَا الرِّقَابَ‏ مِنَ‏ النَّارِ وَ يَغْفِرُ فِيهَا الذُّنُوبَ الْكَبَائِرَ؛ آن شبی است که خداوند در آن شب عده‌ای را از آتش دوزخ آزاد می‌نماید و گناهان بزرگ را می بخشد.» راوی می‌پرسد آیا نمازی بیش از سایر شب‌ها، برای آن شب وارد شده است؟ حضرت فرمودند: «لَيْسَ فِيهَا شَيْ‏ءٌ مُوَظَّفٌ وَ لَكِنْ إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ تَطَوَّعَ فِيهَا لِشَيْ‏ءٍ فَعَلَيْكَ بِصَلَاةِ جَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه‌السلام وَ أَكْثِرْ فِيهَا مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ فَإِنَّ أَبِي علیه‌السلام كَانَ يَقُولُ الدُّعَاءُ فِيهَا مُسْتَجَابٌ؛ دستور خاصی در آن وارد نشده، ولی اگر دوست می‌داری عبادت مستحبی در آن انجام دهی بر تو باد به نماز جعفر بن ابی طالب (علیه السلام) و زیاد در آن شب به ذکر خدا و استغفار و دعا مشغول باش. همانا پدرم موسی بن جعفر (علیه السلام) می فرمود: در آن شب دعا مستجاب است.» 📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏۱، ص۲۹۳ https://eitaa.com/khansari53/620
🔸دست به دعا بر می‌داریم «اللَّهُمَّ...َ وَ جَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحَى مِنْ دِينِكَ وَ أَصْلِحْ بِهِ مَا بُدِّلَ مِنْ حُكْمِكَ وَ غَيِّرْ مِنْ سُنَّتِكَ حَتَّى يَعُودَ دِينُكَ بِهِ؛ خداوندا ! ... به‏ وسیله ایشان، آنچه را که از دینت فراموش شده، تازه گردان، و آنچه‏ از معانى کتابت تغییر یافته را اصلاح کن، و آنچه از احکامت دگرگون شده را آشکار ساز» 📘کمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 514 ✨ عید نورانی نیمه شعبان، میلاد با سعادت موعود اُمم، حجت بالغۀ الهی، وارث انبیا و اولیاء حضرت بقیة الله الاعظم صاحب الزمان "عجل الله فرجه الشریف" بر همه موالیان و منتظران ظهورش مبارک باد. https://eitaa.com/khansari53/621
🌸 أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم وَ زِد وَ بارِک عَلی: صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة، وَ الصَّولَةِ الحَیدریَّة، و العِصمَةِ الفاطِمیَّة، و الحِلمِ الحَسَنِیَّة، و الشّجاعَةِ الحُسَینِیَّة، و العِبادَةِ السَّجّادِیَّة، و المآثِرِ الباقِریَّة، و الآثار الجَعفَرِیَّة، و العُلومِ الکاظِمیَّة، و الحُجَجِ الرَّضَوِیَّة، و الجُودِ التَّقَوِیَّة، و النَّقاوَةِ النَقَوِیَّة، و الهَیبَةِ العَسکَریَّة، و الغَیبَةِ الإلهیَّة.
🔺️تفاوت علم رجال با تراجِم و فهرست بنيان رجال بر بيان احوال راوي استوار است؛ اما مرحوم استاد، آقای خویی در معجم رجال مقداری از تراجم را وارد رجال كرد يا مرحوم شيخ حر عاملي در کتاب امل الآمل ـ که يک جلدش در ترجمه علماي جبل عامل است ـ و کتاب تذکره المتبحرين که در شرح حال علما است و از علمای جبل عامل مي‌گويد به مباحثي پرداخته‌اند كه ربطي به علم رجال ندارد. افرادي که نبايد قاعدتاً در رجال بررسي شوند، بررسي شده‌اند و خلط رخ داده است؛ بنابراين هر علمي را چه اعتباري، چه حقيقي و چه کاربردي، بايد به‌خوبی شناسایی و مرزبندی کنيم. رجال کارش بررسی حال راوی است و عمده جهاتش هم همان وثاقت است؛ اما اگر اسم راوی يا پدرش مشتبه باشد، ضبط اسم راوی و اسم پدرش با تمييز مشترکات و توحيد مختلفات و وثاقتش و طبقه‌اش علم رجال خواهد بود. ورود به علم رجال نيازمند ضوابطي است تراجم علم ديگري است. در واقع يک نحوه تاريخ است؛ اما تاريخی که به زندگي شخص معيني مي‌پردازد و حوادث و وقايع زندگي او را مي‌كاود. ما همچنين در دنياي شيعه چيزي به نام فهرست داريم. فهرست شيخ طوسي، فهرست نجاشي و... كتاب‌هايي‌اند كه در اين زمينه تدوين شده‌اند. فهرست‌نويسي نيز غير از رجال است. فهرست متعرض کسانی مي‌شود که کتاب و تأليف دارند؛ طبيعتاً نسبتش با رجال، عموم و خصوص من وجه است. ممکن است کسي کتاب داشته باشد، اما راوي نباشد و ممکن است راوي باشد، اما کتاب نداشته باشد، چنان‌كه ممکن است فردي هر دو ويژگي را داشته باشد يا فاقد هر دو باشد. نسبت اينها با تراجم نيز همين نسبت است. 📝گفتگو با آیت الله سیداحمد مددی https://eitaa.com/khansari53/625
بسم الله الرحمن الرحیم محضر مبارک آیت الله العظمی مظاهری مدظلّه ارتحال عالم زاهد و ربانی آیت الله سید مرتضی مستجاب الدعواتی که عمر گرانمایه خویش را در راه مبارزه با نفس و جهاد فی سبیل الله گذراند و خدمات فراوان او همواره در یادها زنده خواهد ماند به زعیم حوزه جلیله اصفهان و خاندان شریف ایشان و دوستداران و ارادتمندانشان از طرف خود و بیت مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ ابوالفضل نجفی خوانساری قدس سرّه تسلیت عرض می نمایم. بنابر فرمایش امیرمومنان علیه السلام: « هلک خزّان الاموال و هم احیاء و العلماء باقون ما بقی الدهر اعیانهم مفقودة و امثالهم فی القلوب موجودة » جایگاه علمای گرانقدر تا همیشه در قلوب مؤمنین باقی است. امید است همه مؤمنین به خصوص فضلا و علمای حوزه های علمیه بتوانند با وجود چنین الگوهایی در توسعه دینداری و محبت اهل بیت عصمت علیهم السلام در اقشار مختلف جامعه اسلامی ناجح و کوشا باشند. رجاء واثق طول عمر شریف و بقاء و شکوفایی هرچه بیش تر حوزه مبارکه اصفهان از خداوند متعال در سایه حضرت بقیة الله روحی فداه میباشد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته اول اسفندماه 1403 قم . بیت مرحوم آیت الله العظمی نجفی خوانساری احمد خوانساری https://eitaa.com/khansari53/627