eitaa logo
خاتم|خانه‌شعروادبیات
140 دنبال‌کننده
122 عکس
8 ویدیو
1 فایل
خانه شعر و ادبیات خاتم، یک مجموعه متشکل از جوانان اهل شعر و ادب استان فارس که در زمینه های مختلف ادبی، به فعالیت می پردازند. این صفحه برای بارگزاری مطالب مربوطه ، اطلاع رسانی جلسات و به اشتراک گذاری آثار شاعران اهل استان فارس ایجاد شده است. همراه ما باشید
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 دوشنبه، ۲ مهر ماه ۱۴۰۳ 🔖 موضوع محوری این نشست ،( بخش دوم، شعر و‌ ) بود که با ارائه ارزشمند به این مطلب پرداخته شد. ✨در این نشست اشعاری با موضوع (سرودن غزل با تضمین بیتی از ) ، ، عاشقانه و....خوانده شد و هم چنین نقد و پیرامون آثار صورت گرفت. 📚معرفی کتاب اثر ، از نشر حماسه یاران قسمت دیگری از برنامه های اجرا شده در این نشست بود که توسط خانم ریحانه مفتاح انجام شد. 🎁و درنهایت به شرکت کنندگان هدایایی به رسم یادبود تقدیم شد. |خانه شعر و ادبیات خاتم| 🍃 @khatam_shz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖 در قرن و و ذیل ، دو مکتب و بوجود می آید. - مکتب شیراز علاوه بر شعر در معماری و خوش نویسی نیز دیده می شود. - در قرن ارتباطات با خلافت عباسی قطع شده و زبان عربی زبان اصلی نیست. - مذهب تشیع در قرن هشتم فراگیر می شود. -از نیمه قرن هشتم شیراز کانون نسخه پردازی و خوشنویسی می شود. ـ حافظ تحت تاثیر سلمان ساوجی بوده است. ـ اوج غزلسرایی در مکتب شیراز بویژه در شعر حافظ بوده است. -واژگان قدیمی هستند اما وجه تمایز مکتب شیرازی در سه موضوع فرم،نماد و زبان بوده است. ـ چینش شعر در این مکتب خصوصا در شعر حافظ چینش قرآنی است،مشابه آیات محکم و متشابه. - توجه به هندسه و امکانات زبان در این زمان خصوصا در شعر حافظ مشهود و اتفاقی مهم است؛همچنین اهمیت ردیف درشعر حافظ به چشم میخورد. ـ مراعات نظیر و ایهام در مکتب شیراز اهمیت می یابند. - عده ای از شاعران شیراز به می روند. مکتب هرات به قوت مکتب شیراز نیست،و شاعران بیشتر دنباله رو و متاثر از سعدی و حافظ شعر می گویند. ـ کمال غیاث شیرازی ازشاعران این زمان است. - شاعر و عارف قرن است که پیوند جدی بین عرفان و عشق در مثنوی را شکل داد. همچنین وزن های جدیدی به قالب مثنوی وارد کرد. 🍂۲مهرماه۱۴۰۳🍁 |خانه شعر و ادبیات خاتم| 🍃 @khatam_shz
پاییزِ من همیشه پر از انتظار بود پاییز،رنگ دخترکی بی قرار بود بی رحم ، بودنِ پدرم را تکاند و رفت ماندیم ما و خاطره هایی که تار بود باباهمیشه صورتی از خنده،سرخ داشت پشت نقاب خنده ولی،غصه دار بود با اینکه اهل صلح،ولی مرد جنگ بود سرباز بی غنیمت هر کارزار بود حرف و حدیث مردم بی درد،دردْ داشت بابا ولی بدون سخن،گرم کار بود دار و ندار و شادی و بود و نبودمان بر روی شانه های پدر استوار بود می دوخت روز را به شب و خسته می دوید او چرخ بی شکایت این روزگار بود بابا تمام می شد و من بی خبر از آن حالا تمام دلخوشیم یک مزار بود می ترسم از لطافت دستان دیگران چون پینه های دست پدر،اعتبار بود 🇮🇷 🌹 🍂 |خانه شعر و ادبیات خاتم| 🍃 @khatam_shz
"به طایفه‌ی صهیون" تو قوم برتری! آری: در آیینِ تبهکاری تو قوم برتری! در قتل و در کشتار و خونخواری تو قوم برتری! در سطرسطر "لاویان" خواندم که در هر صفحه‌ات گوساله‌های سامری داری * صدای جلجتای "بلعم" از نای تو می‌آید که نفرین بر تو ای معنای "باعورا"ی بی‌عاری خیالت چیست؟ تسخیر فرات و نینوا تا نیل؟ مگر این آرزوها را به خاک گور بسپاری بکُش مظلوم‌های پاکِ صبرا و شتیلا را بکش! ای منطقت تکرار جنگ و کودک‌آزاری بیفکن بمب‌هایت را که فردا "یومِ کیپور"* است که از هر بمب می‌روید هزاران موشکِ کاری زمان انتقام ای آل اسرائیل! نزدیک است که خون ارمیا در دشت‌های تو شده جاری تو! تار عنکبوت و غزه طوفان‌های اَلاقصی است که در اقصی‌نقاطتت پرچم مرگ است انگاری بخواب و خواب‌های خوش ببین در "تیه"ِ خرگوشی جواب خواب کابوس است و شب‌تا‌صبح بیداری تورا داوود حزب‌اللهیان با سنگ خواهد کشت به لشکر خوش مباش ای زاده‌ی جالوت طراری * من اینک با غم و زاری غزل‌خوان فلسطینم به زلف و دود خوش باشند شاعرهای بازاری زیارتگاه من قدس است، شعر اوست در بارم اگر دلبسته‌ی خوکند** ناظم‌های درباری * غم غزه شروع داستان غزوه‌های ماست به خیبر می‌رسد این بدرهای غرق دشواری مگر ده‌سال دیگر نقش ننگ نقشه‌ها باشی بگو تا چند بشمارم؟ بگو تا چند بشماری تو فرعون و عصای موسوی در دست‌های ماست به زودی بر سرت آن را فرو می‌آوریم آری... * عید کیپور، عید بزرگ یهود، روز توبه و بازگشت؛ یوم الغفران. ** ناصر خسرو: من آنم که در پای خوکان نریزم مر این گوهری درّ لفظ دری را |خانه شعر و ادبیات خاتم| 🍃 @khatam_shz
یک نفر یک خبر از عشق ندارد بدهد؟! دل ما خیلی از این بی خبری سوخته است...! 🌙 |خانه شعر و ادبیات خاتم| 🍃 @khatam_shz