5⃣آنها كه در سر چهار راه فصول گاهى شاداب بهار هستند و گاهى خستهى پاييز، اگر اين همه را با هم ببينند و اين حركت را احساس كنند، راه مىافتند و در بهار آمادهى پاييز هستند و در انتظار زمستان.
📗تطهير با جارى قرآن ؛ ج۲ ؛ ص ۸۸
🌷🇮🇷🌷
6⃣ در دنيايى كه شب و روز و بهار و پاييز و زمستان و تابستان با هم است،
🔺نمىتوان از شب رنجيد، كه روز در راه است. و
🔺نمىتوان به روز دلخوش بود، كه گرفتار شب است.
🔺نمىتوان در بهار غزلخوان شد، كه پاييز در راه است. و
🔺نمىتوان در پاييز غصّهدار ماند، كه بهار مىآيد. پس در اين دنياى بىآرام،
🔺نمىتوان نشست.
🔺نمىتوان مغرور و مأيوس بود.
آنها كه شب و روز را و بهار و پاييز را مقصد گرفتهاند، هر دو به پوچى مىرسند. و
آنها كه حركت را و كوچ را و رحيل را فهيمدهاند و بانگ رحيل را شنيدهاند، آمادهاند و بهرهبردار. اينها در رنج، راحت هستند و ديگر به انتظار موقعيتهاى خوب نيستند؛ كه فهميدهاند بايد در هر موقعيت، كارى كرد و بهرهاى برداشت. بهجاى موقعيت و امكانات، به موضعگيرىهاى مناسب روى آوردند.
📗نامه هاى بلوغ. ۸۰
🌷🇮🇷🌷
7⃣ اگر، از اين مدار بسته و از اين تلاوت تكرار هم خسته شدى، مىتوانى با من بيايى تا من از اين جام سيرابت كنم و در ضيافت نور و سرور، سرشارت نمايم؛ كه اين مكاشفه و آگاهى، غرور و يأس را پاك مىكند و در بهار و پاييز و در شب و روز، تو را به راه مىاندازد. و تو را از پوچى درد و از پوچى دارايى، حتّى از پوچى تكامل و شكوفايى، به سوى جهتى عالىتر و مقصدى بدون محدوديت و محكوميت مىكشاند.
📗نامه هاى بلوغ. ۸۱
🌷🇮🇷🌷
8⃣من مىخواهم در تو نگاهى روشن شود و دل تو، آنگونه برويد و بارور شود كه بتوانى در برابر اين درد و رنج فراگير، كه نتيجهى بىقرارى دنيا و انسان است، مقاوم باشى.
🔺دنيا، دنياى حركت و بهار و پاييز و زمستان و تابستان است. دنيا، دنياى چهار فصل است. و انسان هم، انسانى است كه به تكرار و تنّوع دل نمىبندد و قرار نمىگيرد. و هر روز، بتهاى ديروزش را خودش مىشكند.
🔺من مىخواهم با اين نور و سرور، در برابر اين درد و رنج فراگير، بهرهبردار باشى و بدون انحراف و شكست، سرفراز و پيروز و مُفلح باشى.
📗نامه هاى بلوغ. ۸۵
🌷🇮🇷🌷
9⃣ آنجايى كه اهل دنيا، در راحتىها رنجورند، كه درگيرىها را دارند و ترس پاييز را در بهارشان به دل مىكشند؛ مىبينى كه اهل معرفت، در رنجها راحت هستند و با درگيرىها روبهراه و از ترسها و خوفها و از خوف و حزن، ايمن؛ كه: «انَّ اوْلِياءَ اللَّهُ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ». آنها كه سرپرستى خود را به خدا سپردند و او را به دوستى گرفتند، نه از آينده ترسى دارند و نه از گذشته اندوهى.
📗نامه هاى بلوغ. ۱۱۸
🌷🇮🇷🌷
1⃣0⃣
اگر از ديگران نمىگويم، ناسپاس نيستم.
من از آنها وامى ندارم.
بارها از مهمانى دستهاشان گرسنه بازگشتهام.
با توقعى كه تو در باغ دلم كاشتى،
به پاييز آرزوهاى كوچكشان رسيدهام.
از روزى كه تو عطش را به من هديه دادى،
درياى طوفانى آنها،
در وسعت عطشناك دلم سرگردان است.
دل دريايىام، در دنياى بزرگ آنها زندانى است.
آسمان بلند اينها سقف كوتاهى است كه سرهاى آرزو را بر زانوى ماتم مىنشاند.
من اگر در مدينه تازيانه خوردم،
اگر تا كوفه، در پس كوچههاى عشق دويدم،
اگر تا امروز چشمِ انتظار، به راه نشاندم،،،
خوب مىدانستم، كه هيچ كس دنياى گسترده مرا نمىفهمد
و آرزوى دل شوريدهام را نمىسنجد.
دل بزرگتر از زندگى را چه كسى مىفهمد؟
چه دانشى او را تجربه مىكند؟
چه انديشهاى او را مىسنجد؟
دل درياييم مهمان آسمان بزرگوارى توست.
📗 نامه هاى بلوغ، ص: ۲۴۵
🌷🇮🇷🌷
1⃣1⃣ در باب مصافحه از كافى، رواياتى است كه
🔺 ديدار و مصافحهى مؤمنين، گناهان را مىريزد همانطور كه در پاييز برگها از شاخهها مىريزد.
🔺 اين روايات نشان مىدهد كه در ديدار، معرفت و محبت خداوند، ريشهدارتر مىشود و پيوند گناه با جوارح و جوانح آدمى سست مىشود و مثل برگهاى سست پاييز مىريزد.
🔺 در اين ديدارها، اقبال و توجه و نظر خداوند، گناهان را مىخشكاند.
🔺در ديدار ذكر و امن و محبت و معرفت شكل مىگيرد و هر يك از اينها مىتواند ريشههاى گناهان زيادى را بخشكاند و سلطان شيطان و ولايت او را بردارد.
📗 وارثان عاشورا. ۱۹۹
🌷🇮🇷🌷
2⃣1⃣ آنها كه همراه بهار و تابستان حركت كردهاند، آنها كه در جوانى بهره گرفتهاند، از زمستان و پاييز و پيرى رنج نمىبرند.
📗 مسئوليت و سازندگى. ۲۵۶
🌷🇮🇷🌷
3⃣1⃣ عدهاى غمهاى زندگى را در زَروَرق مىپيچند و در هالهاى از شادى كاذب، رنجها را نقش مىزنند؛ همانطور كه دستهى ديگر خوشىها را در ناخوشى آخر مىخوانند و بهارها را در پاييز مىبينند.
📗مسئوليت و سازندگى. ۲۶۰
🌷🇮🇷🌷
4⃣1⃣ به اين جمله اباعبد اللَّه در دعاى عرفه دقّت كنيد كه؛
🔺«اللَّهُمَّ انَّ اخْتِلافَ تَدْبِيرِكَ وَ سُرْعَةَ طَوَاءِ مَقَادِيرِكَ مَنَعَا عِبَادَكَ الْعَارِفِينَ بِكَ عَنِ السُّكُونِ الَى عَطَاءٍ وَ الْيَأْسِ مِنْكَ فِى بَلاءٍ »؛
🔺خدايا! سرعت گذشت مقادير و اندازههاى تو و اختلاف تدابير تو؛ اين كه مستمراً جريان تدبيرهاى تو مختلف مىشود، اين كه هميشه بهار و پاييز نيست، هميشه تابستان و زمستان نيست، كه تدبيرهايت جايگزين مىشود،
🔺اين دو، مانع از اين است كه بندگانى كه به تو، تو را شناختهاند، در دارايىها آرام بگيرند و در ندارىها و گرفتارىها مأيوس باشند. نه سكون به عطا دارند و نه يأس در هنگام بلا، كه مطمئن به قدر هستند، نه به عطا.
📗 فوز سالك ؛ ص ۱۸۰
🌷🇮🇷🌷
5⃣1⃣ زير پايت را داغ مىكند كه نمانى و فشارت مىهد كه پر نخورى و با شتاب تو را جلو مىراند كه در بهار و پاييز فرو نروى، كه حركتها را ببينى، كه چهار فصل را ببينى و هماهنگ گام بردارى.
📗 صراط. ۱۱۶
🌷🇮🇷🌷
6⃣1⃣ مىبينم كه در تحول هستم و در چهار راه فصول ايستادهام و اسير بهار و پاييزم ، نه هميشه بهار و نه هميشه پاييز.
📗 روش نقد / ج۵ / ۹۰
🌷🇮🇷🌷
7⃣1⃣ هدهد، به دنياى مرغها و پرندهها نگاه مىكند؛ مىبيند هر يك اسير نان و دانه و دل بستهى به بهارهاى پاييز و سبزهاى زرد و غنچههاى پرپر و گلهاى خار هستند.
📗روش نقد / ج۳ / ۴۶
🌷🇮🇷🌷
8⃣1⃣ آنها كه فقط بهار را مىبينند شيفته مىشوند و آنها كه فقط پاييز را مىبينند مأيوس از دارايىها، باد مىكنند و در ندارىها پلاسيده مىشوند،
🔺اما آنها كه چهار فصل را مىبينند و تدبيرهاى گوناگون را مىبينند كه چگونه جانشين يكديگرند و بهار و پاييز و زمستان،
🔺در سر چهار راه فصول و در جادهى زمان و در راه هستى سنگ نمىشوند و نمىمانند،
🔺اينها نه در دارايىها آرام مىگيرند و نه در ندارىها مىپوسند، كه امام حسین ❤️ مىگويد:
🔺«الهى انَّ اخْتِلافَ تَدبيرِكَ وَ سُرعَةَ طَواءِ مَقادِيرِكَ مَنَعا عِبادَكَ العارِفِينَ بِكَ عَن السُكُونِ الى عَطاءٍ وَ الْيأسِ مِنكَ فى بلاءٍ».
🔺دو چيز بندههاى عارف و آگاه را كه با تو به آگاهى رسيدهاند و به وسيلهى تو به شناختها رسيدهاند، از آرامش در دارايىها و يأس و رنجش در ندارىها، باز مىدارد:
يك: تدبيرهاى گوناگون تو،
دو: سرعت پيچش اندازهها و تقديرهاى تو.
🔺اين تدبيرهاى گوناگون و چهار فصل و اين اندازههاى سريع و متحرك، ديگر نه دلخوشى و آرامشى مىگذارد كه بگويى به به و نه يأس و دلگيرى مىگذارد كه بنالى واى واى، بل كوششى مىآفريند كه در بهار و تابستان، براى وسعت خسيس زمستان گام بردارى و توشه بگيرى و كام بستانى.
🔺آنها كه حركتها را ديدهاند، نه اميدوارند و نه مأيوس، كه فقط متحركند و رهرو ...
📗 روش نقد ؛ ج۲ ؛ ص۴۸
🌷🇮🇷🌷
9⃣1⃣ در كنار يك تاكستان در فصل پاييز و يا در ميان يك قبرستان هنگام غروب، زمينههای تحول آمادهتر است.
📗روش برداشت از قرآن. ۱۲۴
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از از عشق تا بهشت با روابط متکامل
در محبت يا گفت و گو، حدّ نگه دار، تا آنجا كه هنوز به جملههايى از تو مشتاق هستند، خاموشى تو شيرين است. دلزدگى، حتى از محبت، نفرت انگيز است. به همان اندازهاى محبت و اقبال داشته باش كه طرف تو نياز دارد، نه به اندازهاى كه تو دارى. هنگام راحتى و انس، در دل بهار زندگى، از پاييز هم يادى بكن. اين توجه، تعلق و دلبستگى را ضعيف مىكند و تو را آماده مىسازد و براى حوادث، مصونيّت مىبخشد. روابط متكامل زن و مرد / 22
0⃣2⃣ زندگى دنيا، افزون طلبى و بيشتر خواهى است.
چه در حوزهى ثروت و دارايىها و
چه در حوزهى فرزند و نورچشمىها، كه ادامهى تو هستند و سيل ثروت تو را، تحويل مىگيرند
و تو وجود خودت را در آينهى وجود آنها مىبينى و زيادى آنها را زيادتى خودت حساب مىكنى.
و در هنگام پيرى و محروميت از بازىها و سرگرمىها و زينتها و فخر فروشىها، به اين تكاثر و زيادهطلبى دلخوش مىنمايى. همچون طراوتهاى سبز و شاداب و باران ديده،
پس از بارورى و شادابى، به تشنگى و هيجان و پاييز و زردى و شكستگى و در نهايت رنج و عذاب و يا مغفرت و رضوان روى مىآورى.
راستى كه زندگى دنيا جز فريب در اندازهها و جز بهرههاى غرورآميز نيست.
📗 درسهايى از انقلاب (قيام) ؛ ص ۷۹
🌷🇮🇷🌷
1⃣2⃣ چرا زمانى كه در مسير حق حركت مىكنيم، اگر خارى در پاى ما برود، ناله ما در مىآيد،
ولى وقتى بچهمان مريض است، وقتى مىخواهيم شغلى بگيريم، مىخواهيم مدركى بگيريم،
حاضريم تا آن طرف دنيا برويم،
حاضريم هزار ذلت و بدبختى و بالا و پايين
شدن را تحمل كنيم، نه كسى به ما «بارك اللَّه» مىگويد و نه كسى از ما تشكر مىكند.
🔺چه شده در راهى كه خودمان آن را خواستهايم، اين همه پا بر جا هستيم، ولى در راهى كه آن را شناختهايم و احساس كردهايم كه بايد برايش بايستيم، اين قدر سست و از پا افتادهايم؟!
🔺حاضريم براى هيچ و پوچ، جان خود را بدهيم ولى براى آنچه كه ارزش دارد ...؟!
🔺بايد خودمان را محاكمه و بر خود سختگيرى كنيم كه اين همه رنج و پا بر جايى
براى رسيدن به يك عشق حقير،
براى گلهاى پرپر،
براى بهارهاى پاييز،
براى سبزهاى زرد؟!
🔺ثباتها و قدرتها، از همين مقايسهها به وجود مىآيد.
📗حركت، ص: ۱۷۴
🌷🇮🇷🌷
2⃣2⃣ اين مهم نيست كه دوباره فتنهها سر مىگيرد و شمشيرها فرق على را مىشكافد،
🔺كه بايد دوباره كوشيد و جوشيد و از ريشه روييد. به خصوص آنجا كه تو مىخواهى زمينهى انتخاب و امكان خوب شدن را فراهم كنى تا هر كسى از روى آگاهى به زندگى و يا هلاك برسد؛ «لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيَى مَنْ حَىَّ عَنْ بَيِّنَةٍ».
🔺با اين ديد ديگر مشكلى نيست. آنها كه مىخواهند آدمها خوب شوند و دنيا گلستان شود، بايد مأيوس شوند،
نه آنها كه مىخواهند زمينهى انتخاب و امكان خوب شدن را فراهم كنند و نجدين را پيش پاى آدمها بگذارند.
🔺با اين نگاه و با اين ديد مىتوان رنجهاى سنگين تاريخ را به دوش كشيد و از پا ننشست و با اين شناخت مىتوان استقامت على را فهميد و همراه او باقى ماند،
🔺وگرنه آنقدر حالت يأس و آيت يأس را از دوست و دشمن مىبينى و مىشنوى كه با شكست بنىاميه باز هم به دامان على باز نمىگردى و سنگينى بار ولايت را تحمل نمىكنى.
🔺و اين نكته را هم فراموش نكن كه تماميت و ناتمامى در رابطه با هدفها مشخص مىشود.
🔺 آنجا كه هدف تو گلستان شدن جهان و صالح شدن تمام آدمها باشد، هيچوقت موفق نخواهى بود و به نتيجه نخواهى رسيد؛
اما آنجا كه ايجاد امكان و فراهم شدن زمينه و امكان انتخاب آدمها را بخواهى، هيچگاه مأيوس نخواهى شد؛
چون در شكم دستگاه فرعون مىتوانى همچون موسى رشد كنى و در دل تاريكى مىتوانى همچون چراغ بدرخشى، كه سياهىها خود زمينهساز و خواستگاه نور هستند.
🔺 در بطن تاريكى چراغها بارور مىشوند.
🔺هميشه براى طرح دعوت و هدايت امكان هست. اگر به دنبال دعوت و هدايت، اجابت و همراهى شكل گرفت، باز به تعبير اميرالمؤمنين در خطبهى ششم، تو با مقبل به حق و آنها كه روى آوردهاند، با مدبر از حق و آنها كه پشت كردهاند، خواهى جنگيد، وگرنه صبر مىكنى با چشم تر و گلوى درد با خار چشم و استخوان گلو شكيبا خواهى بود تا همراهان را بسازى و بيابى و كار خود را دنبال كنى.
🔺با اين وضع، تو به تماميت خويش و به موفقيت و پيروزى رسيدهاى و دشمنِ درگير با اين چنين بينش و روشى ناتمام و ابتر و شكست خورده است؛
چون حتى با پيروزى و تسلط و قدرت به تماميت نمىرسد و هدف تو را سد نمىكند كه تو در دل او مىتوانى همراهانت را بيابى و مىتوانى مؤمن آل فرعون را داشته باشى.
📗 تطهير با جارى قرآن، ج۱، ص: ۳۸۹
🌷🇮🇷🌷
3⃣2⃣ مؤمن که میشوی
نيروى ديگرى در تو زنده میشود و
دیگر امرى عظيم با تو آميخته و مخلوط گرديده و همين باعث شده كه
تو از سرگرمىها و شادىها و رنجهاى آنها فاصله گرفتهاى، كه
تو را مقصدى ديگر مشغول كرده و رنجها و شادىهاى ديگرى طلوع كرده است.
تو شادى بهار و رنج پاييز ندارى كه
در هر فصل كارى هست و در برابر هر نعمت مسئوليتى و در كنار هر فراغت اشتغالى.
📗 تطهير با جارى قرآن، ج۱، ص: ۳۸۰
🌷🇮🇷🌷
4⃣2⃣ دنيا چهار فصل است،
هميشه بهار نيست.
همين كه به آن تكيه مىكنى تو را زمين مىزند
و همين كه به آن دل مىبندى، تو را به رنج مىنشاند،
🔺شايد اين تحول و درد و رنج براى ما كه پاهامان را بريدهايم و به دنبال مقصدى نيستيم، خيلى دردناك باشد،
🔺ولى براى آنها كه فرزند راه هستند و به دنبال دوست و در فكر مقصد، اين دردها و رنجها و تحولها، خود علامت بيدارى و عامل حركت و باعث قرب است.
🔺براى آنها رنجها نعمت است كه بر آن شاكر هستند، نه رنجى كه از آن جزع داشته باشند و عقده بگيرند و در نهايت بر آن صبر كنند، كه با اين ديد، شكر در دل تو خيمه مىزند.
📗 درسهايى از انقلاب (قيام) ؛ ص۱۲۷
🌷🇮🇷🌷
5⃣2⃣ «فَاْستَفْتِهِمْ أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمَّنْ خَلَقْنا انَّا خَلَقْناهُمْ مِنْ طينٍ لَّازِبٍ» ؛
🔺از آنها بپرس كدام در خلقت محكمتر هستند، اينها ... يا آنچه ما آفريديم از آسمانها و و و؟ ما آنها را از گِل؛ آن هم گِل چسبنده آفريديم.
🔺گويا اين توصيف چسبندگى (لازِب)، هم سماجت را مىرساند و هم حقارت را. راستى چگونه اينها با اين حقارت يا سماجت به غرور چسبيدهاند؟!
🔺اين برگهايى كه بر سر شاخهاى اسير بهار و پاييزند، چرا خود را در جنگل هستى نمىبينند؟!
🔺چرا در اين وسعت به خود نگاه نمىكنند تا از غرورها آزاد شوند و راه خود را بيابند و حركت خود را آغاز كنند؟!
🔺برگ ☘هنگامى كه فقط خود را مىبيند و از جنگل غافل مىشود به غرور مىرسد و سرودِ «أَنَا رَبُّكُمُ الأَعْلى» سر مىدهد.
🔺اما با توجه به وسعت هستى و روابط اين برگ با شاخهها و تنهها و خاكها و جنگلها و ... ديگر غرورى نيست؛ چون همين برگ، محتاج اين همه است و اسير پاييز و چيزى نمىگذرد كه خوراك مورچهها مىشود و بازيچه نسيم؛
«فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأكُولٍ»
و «جَعَلْناهُمْ أَحاديثَ» .
📗 حيات برتر، ع ص ص: ۱۷۱
🌷🇮🇷🌷
6⃣2⃣ در اين دنياى متحول چگونه اين انسان آگاه و مرگ انديش كه در بهار، پاييز را مىبيند و حدس مىزند مىتواند با همه نعمتها متنعم و راحت باشد؟
📗تطهير با جارى قرآن / ج۳ / ۳۶۱
🌷🇮🇷🌷
7⃣2⃣ ما غمها را در زرورق مىپيچيم و خود را فريب مىدهيم يا اسير بهار مىشويم يا شكستهى پاييز و در هر حال با خوشىمان ناخوشى همراه است.
🔺و هر چه تلقين كنند و بگويند، غمها تمام نمىشوند، كه شكل عوض مىكنند.
🔺اگر يكى برود، صدتا مىماند و در هر كدام صدتا مىزايد.
🔺اين واقعيت است، زندگى چهار فصل است. كسى كه مثل آندره ژيد فقط بهارش را ببيند، دروغگوست و كسى كه مثل صادق پاييزش را بشناسد و بوف كور و سگ ولگرد و ... او هم يك چشم است.
📗 تطهير با جارى قرآن، ج۲، ص: ۷۸
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
«فَاْستَفْتِهِمْ أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمَّنْ خَلَقْنا انَّا خَلَقْناهُمْ مِنْ طينٍ لَّازِبٍ» ؛ از آنها بپرس كدام در خلقت محكمتر هستند، اينها ... يا آنچه ما آفريديم از آسمانها و و و؟ ما آنها را از گِل؛ آن هم گِل چسبنده آفريديم.
گويا اين توصيف چسبندگى (لازِب)، هم سماجت را مىرساند و هم حقارت را. راستى چگونه اينها با اين حقارت يا سماجت به غرور چسبيدهاند؟!
اين برگهايى كه بر سر شاخهاى اسير بهار و پاييزند، چرا خود را در جنگل هستى نمىبينند؟! چرا در اين وسعت به خود نگاه نمىكنند تا از غرورها آزاد شوند و راه خود را بيابند و حركت خود را آغاز كنند؟!
برگ هنگامى كه فقط خود را مىبيند و از جنگل غافل مىشود به غرور مىرسد و سرودِ «أَنَا رَبُّكُمُ الأَعْلى» سر مىدهد. اما با توجه به وسعت هستى و روابط اين برگ با شاخهها و تنهها و خاكها و جنگلها و ... ديگر غرورى نيست؛ چون همين برگ، محتاج اين همه است و اسير پاييز و چيزى نمىگذرد كه خوراك مورچهها مىشود و بازيچه نسيم؛ «فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأكُولٍ» و «جَعَلْناهُمْ أَحاديثَ» . حيات برتر، ع ص ص: 171