ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 223(2).mp3
10.04M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و بیست و سوم خطبه ۸۳ بند ۴ تا ۷
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۷۵ توجه به فناپذیری دنیا.mp3
3.25M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت75
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت75
🔹 توجّه به فناپذیری دنیا
💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۷۵ میفرمایند: «كُلُّ مَعْدُودٍ مُنْقَضٍ وَ كُلُّ مُتَوَقَّعٍ آتٍ »
" هر چیزی که قابل شمردن باشد، پایان میپذیرد و هر چیزی که توقّع آن را داری میرسد. "
🔻در واقع در قالب دو عبارت کنایی، حضرت ؛
1⃣ هم فناپذیری و پایان پذیری عمر و فرصت حضور در دنیا را بیان میفرمایند ؛
2⃣ و هم حقیقت مرگ را و رسیدن مرگ را متذکّر میشوند.
🔻 دو واقعیتی است که در نهجالبلاغه، با الحان مختلف، بیان های متفاوت، دائماً متذکر شده اند حضرت؛ اگر دلی، قلبی، سالم باشد و تذکر پذیر باشد.
یعنی اینکه عمرت دارد تمام میشود و اینکه مرگت دارد میرسد.
🔻مثلاً حضرت در حکمت ۳۱ نهجالبلاغه که ارکان ایمان را بیان میکنند ؛ در رکن اول که صبر است، چهار شعبه قائل هستند:
🔸۱. یکی شوق بهشت است،
🔸۲. دوم ترس از جهنم است،
🔸۳. سوم زهد نسبت به دنیاست
🔸۴. و چهارم ترقّب و توقع مرگ است.
🔻درباره توقع مرگ میفرمایند:
" کسی که توقع مرگ داشته باشد(یعنی بداند که بالاخره مرگ واقع خواهد شد) و منتظر مرگ باشد، در انجام حسنات و خوبی ها، شتاب میکند. "
🔻درباره قابل شمارش بودن و پایان پذیری فرصت عمر هم در حکمت ۷۴ خواندیم؛ فرمود:
" (هر نفسی که میکشی، یک قدم به اجل نزدیک میشوی.) هر نفسی انسان را یک قدم به مرگ و أجل به قبر نزدیک میکند. "
🔻 یا در حکمت های نهج البلاغه فرمود:
" وقتی که تو به سمت مرگ میروی و مرگ هم دارد به سمت تو میآید، پس ملاقات با مرگ چقدر نزدیک خواهد بود. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و بیست و چهارم
❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
📜 #خطبه83 : خطبه غرّا
8⃣ عبرت از مرگ
♦️او را در سرزمين مردگان می گذارند و در تنگنای قبر تنها خواهد ماند. حشرات درون زمين پوستش را می شکافند و خشت و خاک گور، بدن او را می پوساند. تندبادهای سخت آثار او را نابود می کند و گذشت شب و روز نشانه های او را از ميان بر می دارد. بدن ها پس از آن همه طراوت متلاشی می گردند و استخوان ها بعد از آن همه سختی و مقاومت پوسيده می شوند. و ارواح در گرو سنگينی بار گناهانند و در آنجاست که به اسرار پنهان يقين می کنند؛ امّا نه بر اعمال درستشان چيزی اضافه می شود و نه از اعمال زشت می توانند توبه کنند. آيا شما فرزندان و پدران و خويشاوندان همان مردم نيستيد که بر جای پای آنها قدم گذاشته ايد و از راهی که رفتند می رويد؟ و روش آنها را دنبال می کنيد؟ امّا افسوس که دل ها سخت شده، پند نمی پذيرد و از رشد و کمال بازمانده و راهی که نبايد برود می رود. گويا آنها هدف پندها و اندرزها نيستند و نجات و رستگاری را در به دست آوردن دنيا می دانند. بدانيد که بايد از صراط عبور کنيد، گذرگاهی که عبور کردن از آن خطرناک است، با لغزش های پرت کننده و پرتگاه های وحشت زا و ترس های پياپی.
9⃣ معرّفی الگوی پرهيزگاری
♦️از خدا چون خردمندی بترسيد که دل را به تفکر مشغول داشته و ترس از خدا بدنش را فرا گرفته و شب زنده داری خواب از چشم او ربوده و به اميد ثواب، گرمیِ روز را با تشنگی گذرانده، با پارسايی شهوات را کشته و نام خدا زبانش را همواره به حرکت در آورده. ترس از خدا را برای ايمن ماندن در قيامت پيش فرستاده، از تمام راه ها جز راه حق چشم پوشيده و بهترين راهی که انسان را به حق می رساند می پيمايد. چيزی او را مغرور نساخته و مشکلات و شبهات او را نابينا نمی سازد. مژده بهشت و زندگی کردن در آسايش و نعمتِ سرای جاويدان و ايمن ترين روزها او را خشنود ساخته است. با بهترين روش از گذرگاه دنيا عبور کرده، توشه آخرت را پيش فرستاده و از ترس قيامت در انجام اعمال صالح پيش قدم شده است، ايام زندگی را با شتاب در اطاعت پروردگار گذرانده و در فراهم آوردن خشنودی خدا با رغبت تلاش کرده، از زشتی ها فرار کرده، امروز رعايت زندگی فردا کرده و هم اکنون آينده خود را ديده است. پس بهشت برای پاداش نيکوکاران سزاوار و جهنّم برای کيفر بدکاران مناسب است و خدا برای انتقام گرفتن از ستمگران کفايت می کند و قرآن برای حجّت آوردن و دشمنی کردن کافی است.
0⃣1⃣ هشدار از دشمنی شيطان
♦️سفارش می کنم شما را به پروا داشتن از خدا، خدايی که با ترساندن های مکرّر، راه عذر را بر شما بست و با دليل و برهان روشن، حجت را تمام کرد و شما را پرهيز داد از دشمنی شيطانی که پنهان در سينه ها راه می يابد و آهسته در گوش ها راز می گويد، گمراه و پست است، وعده های دروغين داده، در آرزوی آنها به انتظار می گذارد، زشتی های گناهان را زينت می دهد، گناهان بزرگ را کوچک می شمارد و آرام آرام دوستان خود را فريب داده، راه رستگاری را بر روی کسانی که در بند شده اند، می بندد و در روز قيامت آنچه را که زينت داده انکار می کند و آنچه را که آسان کرده بزرگ می شمارد و از آنچه که پيروان خود را ايمن داشته بود سخت می ترساند.
❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 224.mp3
7.52M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و بیست و چهارم خطبه ۸۳ بند ۸ تا ۱۰
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🫖 صبحانه با معرفت
✅ اصل غدیر به پیام آن است و پیام غدیر اطاعت از امیرالمومنین علیه السلام است بر مبنای شناخت صحیح ایشان .
برای شناخت مولا چه کنیم؟
خودشان اینگونه پاسخ داده اند:
🌹 تکلموا تعرفوا فإن المرء مخبوء تحت لسانه: سخن بگویید تا شناخته شوید زیرا انسان پشت زبان و سخنش پنهان است
و چه سخنی گویاتر از نهج البلاغه او...
هر روز صبح قبل از خروج از منزل یا مشغول به کارهای شخصی شدن فقط ۱۵ دقیقه برای صبحانه ای لذیذ با طعم نهج البلاغه از بیان استاد مهدوی ارفع ، وقت بگذار.
✅ شرکت برای عموم آزاد و رایگان است اما شرط حضور ثبت نام از طریق بارکد داخل پوستر یا لینک زیر می باشد.
https://formafzar.com/form/r8f2p
✅ هر روز از یکشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۲ ساعت ۵:۴۵ تا ۶ صبح
✅ پخش آنلاین از کانال مهدوی ارفع از طریق لینک زیر
🆔 http://eitaa.com/mahdavi_arfae
#مهدوی_ارفع
#نهج_البلاغه
شرح حکمت ۷۶ بخش ۱ روش تحلیل رویداد ها.mp3
1.36M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت76 1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت76 ( 1 )
🔹 روش تحلیل رویدادها
💠 « إِنَّ الْأُمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا»
⚜ امیرالمؤمنین(علیه السلام) در حکمت ۷۶ نهجالبلاغه میفرمایند:
" حوادث روزگار اگر شبیه یکدیگر بودند، حادثه جديد را با حادثه های قدیمی و مشابه خود، عبرت گیری و بررسی کنید. "
✅ یکی از مهم ترين موضوعات و فرصت ها برای زندگی بهینه انسان، عبرت گرفتن از دیگران و گذشتگان و گذشته هاست؛
🔰 در این رابطه در نهجالبلاغه سه دسته مطلب مهم، ایراد شده است:
1⃣ دسته اول مربوط به کلیّات عبرت و عبرت گیری است،
2⃣ دسته دوم مربوط به آثار عبرت گیری است،
3⃣ و دسته سوم مایه های عبرت گیری.
✳️ ما در بخش اول، کلیاتی را از نهجالبلاغه، پیرامون عبرت و عبرت گیری، خدمت شما تقدیم میکنیم :
🔻 حضرت در نامه ۳۱ نهجالبلاغه، بند ۱۶، به فرزند عزیزشان مینویسند:
«اسْتَدِلَّ عَلَى مَا لَمْ يَكُنْ بِمَا قَدْ كَانَ فَإِنَّ الْأُمُورَ أَشْبَاهٌ» ؛
" برای آنچه که هنوز نیامده، به آنچه که قبلاً اتفاق افتاده استدلال کن؛ زیرا اتّفاقات مهم در زندگی بشر، دائماً شبیه به هم تکرار میشوند. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee