🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز.سهم روز دویست و پنجاه و ششم
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه17 : (در این خطبه مدعیان قضاوت را می شناساند که عهده دار قضاوت هستند و شایسته آن نیستند)
1⃣ شناخت بدترين انسانها
♦️دشمن ترين آفريده ها نزد خدا دو نَفرند : مردی که خدا او را به حال خود گذاشته و از راه راست دور افتاده است؛ دل او شيفته بدعت است و مردم را گمراه کرده، به فتنه انگيزی می کشاند و راه رستگاری گذشتگان را گُم کرده و طرفداران خود و آيندگان را گمراه ساخته است. بار گناه ديگران را بر دوش کشيده و گرفتار زشتی های خود نيز می باشد. و مردی که مجهولاتی به هم بافته و در ميان انسان های نادانِ امّت جايگاهی پيدا کرده است؛ در تاريکی های فتنه فرو رفته و از مشاهده صلح و صفا کور است. آدم نماها او را عالم ناميدند که نيست، چيزی را بسيار جمع آوری می کند که اندک آن بهتر از بسيار است، تا آنکه از آب گنديده سيراب شود و دانش و اطّلاعات بيهوده فراهم آورد.
2⃣ روانشناسی مدعيان دروغين قضاوت
♦️ در ميان مردم با نام قاضی به داوری می نشيند و حلّ مشکلات ديگری را به عهده می گيرد؛ پس اگر مشکلی پيش آيد، با حرفهای پوچ و توخالی و رأی و نظر دروغين، آماده رفع آن می شود. سپس اظهارات پوچ خود را باور می کند. عنکبوتی را می ماند که در شبهات و بافته های تار خود چسبيده، نمی داند که درست حکم کرده يا بر خطاست؟ اگر بر صواب باشد می ترسد که خطا کرده و اگر بر خطاست، اميد دارد که رأی او دُرست باشد. نادانی است که راه جهالت می پويد؛ کوری است که در تاريکی گمشده خود را می جويد؛ از روی علم و يقين سخن نمی گويد؛ روايات را بدون آگاهی نقل می کند؛ چون تندبادی که گياهان خشک را بر باد دهد، روايات را زير و رو می کند که بی حاصل است. به خدا سوگند، نه راه صُدور حکم مشکلات را می داند و نه برای منصب قضاوت أهليّت دارد! آنچه را که نپذيرد علم به حساب نمی آورد و جز راه و رسم خويش مذهبی را حق نمی داند؛ اگر حکمی را نداند آن را می پوشاند تا نادانی او آشکار نشود؛ خون بی گناهان از حکم ظالمانه او در جوشش و فرياد ميراث بر باد رفتگان بلند است. به خدا شکايت می کنم از مردمی که در جهالت زندگی می کنند و با گمراهی می ميرند، در ميان آنها کالايی خوارتر از قرآن نيست اگر آن را آن گونه که بايد بخوانند و متاعی سودآورتر و گران بهاتر از قرآن نيست اگر آن را تحريف کنند و در نزد آنان چيزی زشت تر از معروف و نيکوتر از مُنکر نمی باشد.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 256.mp3
4.45M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و پنجاه و ششم خطبه 17
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۹۶ بخش ۳ ارزش علم و بندگی.mp3
3.03M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت96 3⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت96 ( 3 )
🔹 ارزش علم و بندگی
🔻مطلب دیگر این است که آیا نسبت فامیلی با پیامبر عزیز (صلی الله علیه و آله و سلم) داشتن، دلیل اولویت در خلافت و جانشینی پیامبر هم میشود یا نه؟
🔻 در سقیفه، اختلاف بین مهاجرین که از مکّه آمده بودند با انصار که اهل مدینه بودند، بالا گرفت. در نهایت یک استدلال مضحک، ابوبکر را پیروز کرد و آن این بود که ابوبکر از قریش است و قریش، قوم و خویش پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هستند و قوم و خویش پیامبر، برای جانشینی و خلافت او بر بقیه ترجیح و اولویت دارند.
🔻 مولا علی (علیهالسلام) در نامه ۲۸ نهجالبلاغه، خطاب به معاویه، در بند سوم اینگونه میفرمایند:
" از ما این همه فضیلت ها و از شما آن همه رسوایی هاست؛ اسلام ما را همه شنیده و شرافت ما را همه دیده اند و کتاب خدا برای ما فراهم آورد آنچه را که به ما نرسید، که خدای سبحان فرمود: « خویشاوندان بعضی سزاوار ترند بر بعضی دیگر، در کتاب خدا. » و خداوند سبحان فرمود: « شایسته ترین مردم به ابراهیم کسانی هستند که از او پیروی دارند و این پیامبر و آنان که ایمان آوردند و خدا ولیّ مؤمنان است.» پس ما یکبار به خاطر خویشاوندی با پیامبر و بار دیگر به خاطر اطاعت از خدا به خلافت سزاوارتریم و آنگاه که مهاجرین در روز سقیفه با انصار گفتگو و اختلاف داشتند، تنها با ذکر خویشاوندی با پیامبر، بر آنان پیروز گردیدند. اگر این دلیل برتری است، پس حق با ماست نه با شما و اگر دلیل دیگری داشتند، پس ادعای انصار به جای خود باقی است. "
🔻 ببینید مولا علی (علیهالسلام)، هم خویشاوندی بی نظیر خودشان با پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را مطرح میکنند، هم میفرمایند:
" ما بار دیگر به خاطر اطاعت از خدا، به خلافت سزاوارتریم. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز.سهم روز دویست و پنجاه و هفتم
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه16 : ( پس از بیعت مردم مدینه با امام علیه السلام این اولین سخنرانی آن حضرت در سال ۳۵ هجری است).
1⃣ اعلام سياستهای حكومتی
♦️آنچه می گويم به عهده می گيرم و خود به آن پای بَندم. کسی که عبرت ها برای او آشکار شود و از عذاب آن پند گيرد، تقوا و خويشتن داری او را از سقوط در شبهات نگه می دارد. آگاه باشيد تيره روزی ها و آزمايش ها همانند زمان بعثت پيامبر(صلی الله علیه و آله) بار ديگر به شما روی آورد. سوگند به خدايی که پيامبر(صلی الله علیه و آله) را به حق مبعوث کرد، سخت آزمايش می شويد، چون دانه ای که در غربال ريزند، يا غذايی که در ديگ گذارند به هم خواهيد ريخت، زير و رُو خواهيد شد، تا آنکه پايين به بالا و بالا به پايين رود؛ آنان که سابقه ای در اسلام داشتند و تاکنون منزوی بودند بر سر کار می آيند و آنها که به ناحق پيشی گرفتند عقب زده خواهند شد.
2⃣ فضائل اخلاقی امام (علیه السلام)
♦️"به خدا سوگند، کلمه ای از حق را نپوشاندم؛ هيچ گاه دروغی نگفته ام؛ از روز نخست به اين مقام خلافت و چنين روزی خبر داده شدم. آگاه باشيد، همانا گناهان چون مرکب های بدرفتارند که سواران خود (گناه کاران) را عنان رها شده در آتش دوزخ می اندازند. آگاه باشيد، همانا تقوا چونان مرکب های فرمانبرداری است که سواران خود را عنان بر دست وارد بهشت جاويدان می کنند. حقّ و باطل هميشه در پيکارند و برای هر کدام طرفدارانی است. اگر باطل پيروز شود جای شگفتی نيست، از دير باز چنين بوده و اگر طرفداران حق اندکند چه بسا روزی فراوان گردند و پيروز شوند، امّا کمتر اتّفاق می افتد که چيز رفته باز گردد.
می گويم: «کلمات امام(علیه السلام) پيرامون حقّ و باطل، از سخنان نيکويی است که کلام کسی از سخن سرايان به آن نخواهد رسيد، و بيش از آنچه که ما در شگفت شويم، شگفتی برابر آن فرومانده است، در اين کلمات امام(علیه السلام) ريزه کاری هايی از فصاحت است که نه زبان قدرت شرح آن را دارد و نه انسانی می تواند از دَرّه های عميق آن بگذرد، اين اعتراف مرا کسانی که در فصاحت پيشگام و با سابقه اند، درک می کنند.»"
3⃣ سرگردانی مردم و ضرورت تقوا
♦️ آن کس که بهشت و دوزخ را پيش روی خود دارد در تلاش است. برخی از مردم به سُرعت به سوی حق پيش می روند که اهل نجاتند و بعضی به کندی می روند و اميدوارند و ديگری کوتاهی می کند و در آتش جهنّم گرفتار است. چپ و راست گمراهی و راه ميانه، جادّه مستقيم الهی است که قرآن و آثار نبوّت آن را سفارش می کند و گذرگاه سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله)است و سرانجام بازگشت همه بِدان سُو می باشد. ادّعاکننده باطل نابود شد و دروغگو زيان کرد، هر کس با حق در افتاد هلاک گرديد. نادانیِ انسان همين بس که قَدر خويش نشناسد. آنچه بر اساس تقوا پايه گذاری شود نابود نگردد. کشتزاری که با تقوا آبياری شود تشنگی ندارد. مردم! به خانه های خود روی آوريد، مسايل ميان خود را اصلاح کنيد، توبه و بازگشت پس از زشتی ها ميسّر است. جز پروردگار خود ديگری را ستايش نکنيد و جز خويشتنِ خويش ديگری را سرزنش ننماييد.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 257.mp3
5.6M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و پنجاه و هفتم خطبه 16
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۹۷ ارزش یقین.mp3
2.39M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت97
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت97
🔹 ارزش یقین
🔰 در حکمت ۹۷ نهج البلاغه این گونه میخوانیم که:
💠 (حضرت در نیمه شبی که صبح آن عملیات نهروان علیه خوارج انجام شد، صدای مردی از خوارج را شنید که نماز شب میخواند و قرآن تلاوت میکرد. حضرت فرمودند:) " خوابیدن همراه با یقین، بهتر از نماز گزاردن با شک و تردید است. "
🔻 از اینجا معلوم میشود که خوارج، حداقل بخشی شان نسبت به این مقصد و مسیری که انتخاب کرده بودند -یعنی مبارزه با امیرالمؤمنین (عليهالسلام)- در شک و تردید سپری میکردند.
🔻 مولای ما در حکمت ۳۱ نهج البلاغه، در مورد ابعاد شک این گونه میفرمایند که :
" شک چهار بخش دارد؛ اول جدال در گفتار، دوم ترسیدن، سوم دودل بودن و چهارم، تسلیم حوادث روزگار شدن؛ آنکس که جدال و نزاع را عادت خود قرار دهد، شب تارش به صبح نمیرسد. (میدانید که خوارج بر عقیده باطل خودشان، به شدّت جدال میکردند؛ یعنی هرگز از تاریکی شبهات بیرون نخواهند آمد.) و آنکس که از هر چیزی ترسید، همواره در حال عقب نشینی است و آنکس که در تردید و دودلی باشد، زیر پای شیطان کوبیده خواهد شد و آنکس که تسلیم حوادث گردد و به تباهی دنیا و آخرت گردن نهد، هر دو جهان را از کف خواهد داد. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز.سهم روز دویست و پنجاه و هشتم
┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه15 : ( درباره اموال فراوان بیت المال که عثمان به بعضی از خویشاوندان خود بخشیده بود. ابن عباس می گوید: روز دوم خلافت در سال ۳۵ هجری این سخنرانی را ایراد فرمود)
🔹سياست اقتصادی امام (علیه السلام)
♦️به خدا سوگند، بيت المال تاراج شده را هر کجا که بيابم به صاحبان اصلی آن باز می گردانم، گرچه با آن ازدواج کرده، يا کنيزانی خريده باشند؛ زيرا در عدالت گشايش برای عموم است و آن کس که عدالت بر او گران آيد، تحمّل ستم برای او سخت تر است.
┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه14 : ( قبل از آغاز جنگ جمل، در نکوهش شهر بصره و مردم آن دیار مانند خطبه پیشین فرمود)
🔹نقش عوامل محيط در انسان
♦️سرزمين شما به آب نزديک و از آسمان دور است، عقل های شما سُست و افکار شما سفيهانه است. پس شما نشانه ای برای تيرانداز و لقمه ای برای خورنده و صيدی برای صيّاد می باشيد.
┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه13 : ( روز جمعه سال ۳۶ هجری پس از پایان جنگ در مسجد جامع شهر در نکوهش مردم بصره فرمود:)
🔹عوامل سقوط جامعه (روانشناسی اجتماعی مردم بصره
♦️شما سپاه يک زن و پيروان حيوان «شتر عايشه» بوديد، تا شتر صدا می کرد می جنگيديد و تا دست و پای آن قطع گرديد فرار کرديد. اخلاق شما پَست و پيمان شما از هم گُسسته، دين شما دورويی و آب آشاميدنی شما شور و ناگوار است. کسی که ميان شما زندگی کند به کيفر گناهش گرفتار می شود و آن کس که از شما دوری گزيند مشمول آمرزش پروردگار می گردد. گويا مسجد شما را می بينم که چون سينه کشتیِ غرق شده است، که عذاب خدا از بالا و پايين او را احاطه می کند و سرنشينانِ آن همه غرق می شوند. و در روايتی است: سوگند به خدا، سرزمين شما را آب غرق می کند، گويا مسجد شما را می نگرم که چون سينه کشتی يا چونان شترمرغی که بر سينه خوابيده باشد بر روی آب مانده است. و در روايت ديگر: مانند سينه مرغ روی آب دريا. و در روايت ديگری آمده: خاک شهر شما بد بُوترين خاک هاست، از همه جا به آب نزديک تر و از آسمان دورتر و نُه دَهم شرّ و فساد در شهر شما نهفته است. کسی که در شهر شما باشد گرفتار گناه و آنکه بيرون رود در پناه عفو خداست. گويی شهر شما را می نگرم که غرق شده و آب آن را فرا گرفته. چيزی از آن ديده نمی شود، مگر جاهای بلند مسجد، مانند سينه مرغ بر روی امواج آب دريا.
┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 258.mp3
4.43M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و پنجاه و هشتم خطبه 15 تا 13
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۹۸ ضرورت عمل کردن به روایات.mp3
2.83M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت98
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت98
🔹 ضرورت عمل كردن به روايات
⚜ امیرالمؤمنین (عليهالسلام) در حکمت ۹۸ میفرمایند:
💠 " وقتی که روایتی را، سخنی را شنیدید، آن را بفهمید و عمل کنید و با عقل رعایت با آن برخورد کنید، نه با عقل روایت، (یعنی نه اینکه فقط بشنوید و نقل کنید.)؛ زیرا روایت کنندگان علم زیادند، اما رعایت کنندگان علم کم اند. "
🔻 در خطبه ۲۳۹ نهجالبلاغه، عباراتی میخوانیم که معلوم میشود رعايت کنندگان واقعی و اصلی علم، خود اهل بیت (علیهمالسلام) هستند؛ حضرت در این خطبه میفرمایند:
" خاندان پیامبر، مایهٔ حیات دانش و نابودی جهل اند؛ بردباری شان شما را از دانش آنها خبر میدهد و ظاهرشان از صفای باطن و سکوت شان از حکمت های گفتارشان باخبر میسازد. هرگز با حق مخالفت نکردند و در آن اختلاف ندارند. آنان ستون های استوار اسلام و پناهگاه مردم میباشند؛ حق به وسیله آنها به جایگاه خویش بازگشت و باطل از جای خویش رانده و نابود و زبان باطل از ریشه کنده شد. (سپس میفرمایند:) اهل بیت پیامبر، دین را آنچنان که سزاوار بود دانستند و آموختند و بدان عمل کردند، نه آنکه شنیدند و نقل کردند؛ زیرا راویان دانش بسیار، ولی حفظ کنندگان و عمل کنندگان به آن اندک اند. "
🔻 بنابراین معلوم شد ما تکلیف مان درباره هر خبری، روایتی، دانشی که میشنویم، این است که اول در آن تأمل کنیم و سپس آن را خوب قدردانی کنیم و قدردانی اش به این است که به آن عمل کنیم.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز.سهم روز دویست و پنجاه و نهم
┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه12 : ( پس از پيروزی در جنگ بصره در سال ۳۶ هجری یکی از یاران امام گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و می دید که چگونه خدا تو را بر دشمنانت پیروز کرد)
🔹شرکت آیندگان در پاداش گذشتگان (نقش نیت در پاداش عمل)
♦️امام(علیه السلام) پرسيد: آيا فکر و دل برادرت با ما بود؟. گفت: آری. امام(علیه السلام) فرمود: پس او هم در اين جنگ با ما بود، بلکه با ما در اين نبرد شريکند آنهايی که حضور ندارند، در صُلب پدران و رَحِم مادران می باشند ولی با ما هم عقيده اند، به زودی متولّد می شوند و دين و ايمان به وسيله آنان تقويت می گردد.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه11 : (در جنگ جمل در سال ۳۶ هجری روز پنجشنبه ۱۵ جمادی الاخر هنگام دادن پرچم به دست فرزندش محمد حنفیه فرمود:)
🔹 آموزش نظامی
♦️اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش، دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به خدا عاريت ده، پای بر زمين ميخکوب کن، به صفوف پايانی لشکر دشمن بنگر، از فراوانی دشمن چشم بپوش و بِدان که پيروزی از سوی خدای سبحان است.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه10
🔹آگاهی امام علیه السلام برای مقابله با اصحاب جمل
♦️آگاه باشيد که شيطان حزب خود را جمع کرده و سواره و پياده های لشکر خود را فراخوانده است. امّا من آگاهی لازم به امور را دارم، نه حق را پوشيده داشتم و نه حق بر من پوشيده ماند. سوگند به خدا، گردابی برای آنان به وجود آورم که جز من کسی نتواند آن را چاره سازد؛ آنها که در آن غرق شوند، هرگز نتوانند بيرون آيند و آنان که بگريزند خيال بازگشت نکنند.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه9
🔹شناخت طلحه و زبير (و اصحاب جمل)
♦️چون رعد خروشيدند و چون برق درخشيدند، اما کاری از پيش نبردند و سر انجام سُست گرديدند. ولی ما اين گونه نيستيم، تا عمل نکنيم رعد و برقی نداريم و تا نباريم سيل جاری نمی سازيم.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه8 : ( این سخنان ارزشمند در سال ۳۶ هجری به بیعت زبیر، اشاره دارد.)
🔹پيمان شكنی زبير
♦️زبير می پندارد با دست بيعت کرد نه با دل، پس به بيعت با من اقرار کرده، ولی مدّعیِ انکار بيعت با قلب است. بر او لازم است بر اين ادّعا دليل روشنی بياورد يا به بيعتِ گذشته بازگردد.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه7
🔹شناخت پيروان شيطان
♦️منحرفان شيطان را معيار کار خود گرفتند و شيطان نيز آنها را دام خود قرار داد و در دلهای آنان تخم گذارد و جوجه های خود را در دامانشان پرورش داد. با چشم های آنان می نگريست و با زبانهای آنان سخن می گفت. پس با ياری آنها بر مرکب گمراهی سوار شد و کردارهای زشت را در نظرشان زيبا جلوه داد؛ مانند رفتار کسی که نشان می داد در حکومت شيطان شريک است و با زبان شيطان سخن باطل می گويد.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه6 : ( در سال ۳۶ هجری در شهر مدینه آن گاه که از امام علیه السلام خواستند طلحه و زبیر را تعقیب نکند، فرمود:)
🔹آگاهی و مظلوميت امام (علیه السلام)
♦️به خدا سوگند، از آگاهی لازمی برخوردارم و هرگز غافلگير نمی شوم، که دشمنان ناگهان مرا محاصره کنند و با نيرنگ دستگيرم نمايند. من همواره با ياری انسان حق طلب بر سر آن کس می کوبم که از حق روی گردان است و با ياری فرمانبر مطيع، نافرمان اهل ترديد را در هم می شکنم، تا آن روز که دوران زندگانی من به سر آيد. پس سوگند به خدا، من همواره از حقِّ خويش محروم ماندم و از هنگام وفات پيامبر(صلی الله علیه و آله) تا امروز حق مرا از من باز داشته و به ديگری اختصاص دادند.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 259.mp3
6.52M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و پنجاه و نهم خطبه 12 تا 6
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۹۹ تفسیر «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ».mp3
2.52M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت99
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت99
🔹 تفسیر «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
🔰 در حکمت ۹۹ میخوانیم که:
(فردی داشت میگفت : إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ حضرت فرمودند): «تفسیر این آیه قرآن این است که وقتی میگوییم " إِنَّا لِلَّهِ " (به خاطر آن لام لِلَّهِ ، که لام مالکیت است) پس اقرار میکنیم که ما در مِلک خدا هستیم، در مالکیت خداییم؛ و وقتی میگوییم " إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ " ، داریم اقرار میکنیم که ما در این دنیا ماندگار نیستیم، در این دنیا هلاک میشویم (یعنی از دنیا میرویم) و به خدا بر میگردیم. »
🔻مسأله محوری در این حکمت ۹۹، باور به این است که ما مال خداییم، ما مِلک خداییم.
🔻مولا علی (علیهالسلام)، در خطبه ۲۱۶ میفرمایند:
« اللَّهُ يَمْلِكُ مِنَّا مَا لَا نَمْلِكُ مِنْ أَنْفُسِنَا » ؛
" خدا مالکیتی از ما دارد که خود ما نداریم. "
🔻یا در حکمت ۴۰۴ میفرمایند:
« إِنَّا لَا نَمْلِكُ مَعَ اللَّهِ شَيْئاً » ؛
" ما همراه خدا، مالک هیچ چیز نیستیم. " (یعنی ما خودمان و هرچه که داریم مال خداست.)
🔻 و همچنین در همان حکمت ۴۰۴ میفرمایند:
«وَ لَا نَمْلِكُ إِلَّا مَا مَلَّكَنَا » ؛
" اگر چیزی را هم الان مالک هستیم، خدا به ملکیت ما در آورده، مال خود ما نبوده است. "
🔻 پس باور به اینکه ما خودمان هم جزء مِلک خداییم، هر چه که داریم و خودمان در مالکیت خداست، معنای « إِنَّا لِلَّهِ » است.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee