eitaa logo
ختم نهج البلاغه
7.2هزار دنبال‌کننده
82 عکس
7 ویدیو
3 فایل
🔹کانال استیکرهای نهج البلاغه ای: @stiker_nahjolbalagheh تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
🎇🎇🎇🌿🌹﷽🌹🌿🎇🎇🎇 📣( قبل از آغاز جنگ جمل، در نکوهش شهر بصره و مردم آن دیار مانند خطبه پیشین فرمود) 🔹نقش عوامل محيط در انسان ♦️سرزمين شما به آب نزديک و از آسمان دور است، عقل های شما سُست و افکار شما سفيهانه است. پس شما نشانه ای برای تيرانداز، و لقمه ای برای خورنده، و صيدی برای صيّاد می باشيد!. 📜 ، 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🌿🌹﷽🌹🌿🎇🎇🎇 📣(روز جمعه سال ۳۶ هجری پس از پایان جنگ در مسجد جامع شهر در نکوهش مردم بصره فرمود:) 🔹عوامل سقوط جامعه (روانشناسی اجتماعی مردم بصره ♦️شما سپاه يک زن، و پيروان حيوان «شتر عايشه» بوديد، تا شتر صدا می کرد می جنگيديد، و تا دست و پای آن قطع گرديد فرار کرديد . اخلاق شما پَست، و پيمان شما از هم گُسسته، دين شما دورويی، و آب آشاميدنی شما شور و ناگوار است. کسی که ميان شما زندگی کند به کيفر گناهش گرفتار می شود، و آن کس که از شما دوری گزيند مشمول آمرزش پروردگار می گردد. گويا مسجد شما را می بينم که چون سينه کشتیِ غرق شده است، که عذاب خدا از بالا و پايين او را احاطه می کند، و سرنشينانِ آن، همه غرق می شوند. و در روايتی است: سوگند به خدا، سرزمين شما را آب غرق می کند، گويا مسجد شما را می نگرم که چون سينه کشتی يا چونان شترمرغی که بر سينه خوابيده باشد بر روی آب مانده است.[3] و در روايت ديگر: مانند سينه مرغ روی آب دريا. و در روايت ديگری آمده: خاک شهر شما بد بُوترين خاک هاست، از همه جا به آب نزديک تر و از آسمان دورتر، و نُه دَهم شرّ و فساد در شهر شما نهفته است. کسی که در شهر شما باشد گرفتار گناه، و آن که بيرون رود در پناه عفو خداست. گويی شهر شما را می نگرم که غرق شده، و آب آن را فرا گرفته. چيزی از آن ديده نمی شود، مگر جاهای بلند مسجد، مانند سينه مرغ بر روی امواج آب دريا!. 📜 ، 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🌿🌹﷽🌹🌿🎇🎇🎇 📣( پس از پيروزی در جنگ بصره در سال ۳۶ هجری یکی از یاران امام گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و می دید که چگونه خدا تو را بر دشمنانت پیروز کرد!). 🔹شرکت آیندگان در پاداش گذشتگان (نقش نیت در پاداش عمل) ♦️امام(علیه السلام) پرسيد: آيا فکر و دل برادرت با ما بود؟. گفت: آری. امام(علیه السلام) فرمود: پس او هم در اين جنگ با ما بود، بلکه با ما در اين نبرد شريکند آنهايی که حضور ندارند، در صُلب پدران و رَحِم مادران می باشند، ولی با ما هم عقيده اند، به زودی متولّد می شوند، و دين و ايمان به وسيله آنان تقويت می گردد. 📜 ، 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
#علی_یاوران #ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه_در_110_روز 🎀 از میلاد نبی تا میلاد ولی🎀 #صد‌_وپنجمین.روز 👈 ازخطبه ۱۶ تا خطبه ۱۲ 🌹لطفا با ورود به کانال، سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/4186308623C524dd26156
animation.gif
1.89M
نهج البلاغه به انسان آرامش❤️حقیقی می بخشد‼️ 👌با آشنایی دوستانتان با نهج البلاغه، به آنها آرامش حقیقی هدیه 🎁کنید. 🆔 @mahdavi_arfae
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣( در جنگ جمل در سال ۳۶ هجری روز پنجشنبه ۱۵ جمادی الاخر هنگام دادن پرچم به دست فرزندش محمد حنفیه فرمود:) 🔹 آموزش نظامی ♦️اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش، دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به خدا عاريت ده، پای بر زمين ميخکوب کن، به صفوف پايانی لشکر دشمن بنگر، از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بِدان که پيروزی از سوی خدای سبحان است. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 🔹شناخت طلحه و زبير (و اصحاب جمل) ♦️چون رعد خروشيدند و چون برق درخشيدند، اما کاری از پيش نبردند و سر انجام سُست گرديدند! ولی ما اين گونه نيستيم، تا عمل نکنيم، رعد و برقی نداريم، و تا نباريم سيل جاری نمی سازيم. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣( این سخنان ارزشمند در سال ۳۶ هجری به بیعت زبیر، اشاره دارد.) 🔹پيمان شكنی زبير ♦️زبير، می پندارد با دست بيعت کرد نه با دل، پس به بيعت با من اقرار کرده، ولی مدّعیِ انکار بيعت با قلب است. بر او لازم است بر اين ادّعا دليل روشنی بياورد، يا به بيعتِ گذشته بازگردد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 🔹شناخت پيروان شيطان ♦️شناخت پيروان شيطان منحرفان، شيطان را معيار کار خود گرفتند، و شيطان نيز آنها را دام خود قرار داد و در دل های آنان تخم گذارد، و جوجه های خود را در دامانشان پرورش داد. با چشم های آنان می نگريست و با زبان های آنان سخن می گفت. پس با ياری آنها بر مرکب گمراهی سوار شد و کردارهای زشت را در نظرشان زيبا جلوه داد؛ مانند رفتار کسی که نشان می داد در حکومت شيطان شريک است و با زبان شيطان، سخن باطل می گويد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣( در سال ۳۶ هجری در شهر مدینه آن گاه که از امام علیه السلام خواستند طلحه و زبیر را تعقیب نکند، فرمود:) 🔹آگاهی و مظلوميت امام (علیه السلام) ♦️به خدا سوگند! از آگاهی لازمی برخوردارم و هرگز غافلگير نمی شوم، که دشمنان ناگهان مرا محاصره کنند و با نيرنگ دستگيرم نمايند. من همواره با ياری انسان حق طلب، بر سر آن کس می کوبم که از حق روی گردان است، و با ياری فرمانبر مطيع، نافرمان اهل ترديد را در هم می شکنم، تا آن روز که دوران زندگانی من به سر آيد. پس، سوگند به خدا! من همواره از حقِّ خويش محروم ماندم، و از هنگام وفات پيامبر(صلی الله علیه و آله)تا امروز حق مرا از من باز داشته و به ديگری اختصاص دادند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣( پس از وفات پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و ماجرای سقیفه، عباس و ابوسفیان، پیشنهاد خلافت داده که با امام علیه السلام بیعت کنند.) 1⃣راههای پرهيز از فتنه ها ♦️ای مردم! امواج فتنه ها را با کشتی های نجات در هم بشکنيد، و از راه اختلاف و پراکندگی بپرهيزيد، و تاج های فَخر و برتری جويی را بر زمين نهيد. رستگار شد آن کس که با ياران بپاخاست، يا کناره گيری نمود و مردم را آسوده گذاشت. اين گونه زمامداری، چون آبی بد مزّه و لقمه ای گلوگير است، و آن کس که ميوه را کال و نارس بچيند، مانند کشاورزی است که در زمينِ شخصِ ديگری بکارد. 2⃣ فلسفه سكوت ♦️ در شرايطی قرار دارم که اگر سخن بگويم، می گويند بر حکومت حريص است، و اگر خاموش باشم، می گويند: از مرگ ترسيد!! هرگز! من و ترس از مرگ؟! پس از آن همه جنگ ها و حوادث ناگوار؟! سوگند به خدا! اُنس و علاقه فرزند ابيطالب به مرگ در راه خدا، از علاقه طفل به پستان مادر بيشتر است!. اين که سکوت برگزيدم، از علوم و حوادث پنهانی آگاهی دارم که اگر باز گويم مضطرب می گرديد، چون لرزيدن ريسمان در چاه های عميق!. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📣(خطبه شقشقيه که درد دل های امام علیه السلام از ماجرای سقیفه و غصب خلافت در این خطبه مطرح است.) (قسمت-سوم) 6⃣ بيعت عمومی مردم با امير المؤمنين عليه السّلام: ♦️روز بيعت، فراوانی مردم چون يال های پر پُشت کفْتار بود، از هر طرف مرا احاطه کردند، تا آن که نزديک بود حسن و حسين لگدمال گردند، و رِدای من از دو طرف پاره شد. مردم چون گلّه های انبوه گوسفند مرا در ميان گرفتند. امّا آنگاه که بپاخاستم و حکومت را به دست گرفتم، جمعی پيمان شکستند و گروهی از اطاعت من سرباز زده از دين خارج شدند، و برخی از اطاعت حق سر بر تافتند، گويا نشنيده بودند سخن خدای سبحان را که می فرمايد: «سرای آخرت را برای کسانی برگزيديم که خواهان سرکشی و فساد در زمين نباشند و آينده از آنِ پرهيزکاران است». آری! به خدا آن را خوب شنيده و حفظ کرده بودند، امّا دنيا در ديده آنها زيبا نمود، و زيور آن چشم هايشان را خيره کرد. 7⃣ مسؤوليت های اجتماعی ♦️"سوگند به خدايی که دانه را شکافت و جان را آفريد، اگر حضور فراوان بيعت کنندگان نبود، و ياران حجّت را بر من تمام نمی کردند، و اگر خداوند از علماء عهد و پيمان نگرفته بود که در برابر شکم بارگیِ ستمگران و گرسنگیِ مظلومان، سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته، رهايش می ساختم، و آخر خلافت را با کاسه اوّل آن سيراب می کردم. آنگاه می ديديد که دنيای شما نزد من از آب بينی بزغاله ای بی ارزش تر است. گفتند: در اينجا مردی از أهالی عراق بلند شد و نامه ای به دست امام(علیه السلام) داد و امام(علیه السلام) آن را مطالعه می فرمود، گفته شد مسايلی در آن بود که می بايست جواب می داد. وقتی خواندن نامه به پايان رسيد، ابن عبّاس گفت: يا اميرالمؤمنين! چه خوب بود سخن را از همانجا که قطع شد آغاز می کرديد؟ امام(علیه السلام) فرمود: هرگز! ای پسر عبّاس، شعله ای از آتش دل بود، زبانه کشيد و فرو نشست، (ابن عبّاس می گويد: به خدا سوگند! بر هيچ گفتاری مانند قطع شدن سخن امام(علیه السلام) اين گونه اندوهناک نشدم، که امام(علیه السلام) نتوانست تا آنجا که دوست دارد به سخن ادامه دهد.) می گويم: معنای سخن امام(علیه السلام) که فرمود: «کراکب الصّعبة» اين است که اگر سوارکار، مهار شتر سرکش را سخت بکشد و مرکب چموش نافرمانی کند، بينی او پاره می شود، و اگر مهارش را رها کند، چموشی کرده در پرتگاهِ سقوط قرار می گيرد و صاحبش قدرت کنترل او را ندارد. می گويند «اشنق الناقه» يعنی به وسيله مهار، سرشتر را بالا بکشد و «شنقها» نيز می گويند که ابن سکيت در کتاب اصلاح المنطق گفته است؛ اينکه فرمود «اشنق لها» و نفرمود «اشنقها» برای آنکه اين کلمه را مقابل «اسلس لها» قرار داد، گويی فرموده باشد که اگر سر او را بالا کشد، يعنی آن را واگذارد تا سر خود را بالا نگاه دارد." 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜