eitaa logo
ختم نهج البلاغه در ۳۶۵ روز
111 دنبال‌کننده
10 عکس
29 ویدیو
74 فایل
سلام بر شما عاشقان امیرالمومنین❤ در این کانال هر روز یک قسمت از ترجمه و شرح #نهج_البلاغه مرحوم #فیض_الاسلام قرار می گیرد. با ما همراه باشید تا بعد از ۳۶۵ روز یکبار کل نهج البلاغه را ختم کنید. درود بر شما🌺 @khatm_nahj_al_balaghah_365
مشاهده در ایتا
دانلود
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 📜 حکمت 437: پيشرفت صفات هرگاه در كسى صفت و خوى‏ شگفت آورنده‏ اى باشد (: خواه نيك و خواه زشت) منتظر همانند هاى آن باشيد. 📝 شرح: كه خوب تر خواهد بود اگر آن صفت خوب بوده باشد، و زشت تر خواهد بود اگر آن صفت زشت باشد. ┄═🌴๑🍃๑🌺๑🍃🌴❁═┄ ╭┅☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️ 📖 @khatm_nahj_al_balaghah_365 ╰┅🌺🌸🌼🌻🌿🌻🌼🌸🌺
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 📜 حکمت 438: لزوم ادا کردن حقوق مردم 📝 نکته: امام عليه السّلام به «غالِب بنِ صَعصَعَة» پدر «فَرَزدَق» (: شاعر معروف) در بين اين كه گفتگو مى ‏كردند، فرمود: شتران بسيارت را چه كردى؟ «غالِب» گفت: حقوقِ (مردم) آن ها را پراكنده ساخت (: در راه هاى خير، مانند صدقه، زكات، صله رحم و ادای بدهکاری به مردم، صرف شد). آن حضرت عليه السّلام فرمود: اين پراكندگى، ستوده ‏ترين راه هاى پراكنده شدنِ آن شتران است. ┄═🌴๑🍃๑🌺๑🍃🌴❁═┄ ╭┅☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️ 📖 @khatm_nahj_al_balaghah_365 ╰┅🌺🌸🌼🌻🌿🌻🌼🌸🌺
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 📜 حکمت 439: عاقبت نادانى به احكام دين كسي كه بدون دانستن احكام شرعی، داد و ستد كند، در ربا (: بهره دادن و بهره گرفتن حرام که از اعظم گناهان کبیره است) فرو افتد (: گرفتار شود). ┄═🌴๑🍃๑🌺๑🍃🌴❁═┄ ╭┅☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️ 📖 @khatm_nahj_al_balaghah_365 ╰┅🌺🌸🌼🌻🌿🌻🌼🌸🌺
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 📜 حکمت 440: زیان نق زدن هركس که گرفتاری ها و اندوه هاى كوچك را بزرگ شمارد، خداوند او را به بزرگ هاىِ آن ها گرفتار گرداند. 📝 شرح: زيرا بزرگ شمردنِ اندوهِ كوچك، دليل بر راضى نبودن به قضا و قَدَر الهى است، كه مستلزم مستعد بودن براى فزونىِ بلا و اندوه است، ولى اگر آدمى بر مصيبت و اندوهى كه پيش مى ‏آيد، خدا را سپاسگزار باشد، آماده براى دفع آن شود. ┄═🌴๑🍃๑🌺๑🍃🌴❁═┄ ╭┅☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️ 📖 @khatm_nahj_al_balaghah_365 ╰┅🌺🌸🌼🌻🌿🌻🌼🌸🌺
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 📜 حکمت 441: آثار حس ارزشمندی هركس که نفس او كريم و بزرگوار شد (: خود را ارجمند دانست و حس ارزشمندی یافت) شهوت هايش نزد او خوار مى ‏گردد (: از شهوت ها پيروى نکند تا به ذلّت و خوارى نيفتد و ارزش نفس خود را نبازد). 📝 ویراستار: لذا خدای متعال در قرآن کریم، در آیات فراوانی انسان را متوجه این معنا کرده است که چقدر نزد خدا ارزش دارد(مثل آیات 29و30 بقره یا 70 اسرا) و همین باعث می شود که انسان راحت تر به ترک گناه بپردازد. لذا در تربیت فرزند، یا تربیت شاگرد یا تربیت یک ملت، یکی از اصول مهم ایجاد حس ارزشمندی در آنهاست. ┄═🌴๑🍃๑🌺๑🍃🌴❁═┄ ╭┅☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️ 📖 @khatm_nahj_al_balaghah_365 ╰┅🌺🌸🌼🌻🌿🌻🌼🌸🌺
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 📜 حکمت 442: آثار شوخى های نابجا هیچ کس شوخىِ بی جا نكرد، مگر آن كه پاره‏ اى از عقل خود را از دست داد. 📝 شرح: شوخى بی جا، باعث سبكى عقل مي شود. 📝 ویراستار: البته در مدح شوخ بودن هم احادیثی وارد شده ولی شوخی به جا و به اندازه، و به دور از معصیت یا بی ادبی یا شوخی های رکیک جنسی یا مسخره کردن دیگران. قرآن کریم از تهمت و غیبت و مسخره کردن مؤمنین نهی فرمود چه شوخی باشد یا جدی . ⚡️ امام باقر علیه السلام فرمودند: «خداوند مؤمن شوخ و شنگ را که دیگران را می خنداند، دوست دارد به شرطی که شوخی های رکیک جنسی نکند» . ⚡️ امام صادق علیه السلام فرمودند: «مؤمن شوخ و شنگ است» و فرمودند: «سعی کنید اهل شوخی باشید و با این وسیله دل همدیگر را شاد کنید» در عین حال فرمودند: «در شوخی کردن زیاده روی نکنید که مایه آبروریزی و کم شدن عقل است» و «هیبت شما را از بین می برد» . ┄═🌴๑🍃๑🌺๑🍃🌴❁═┄ ╭┅☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️ 📖 @khatm_nahj_al_balaghah_365 ╰┅🌺🌸🌼🌻🌿🌻🌼🌸🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عربی و فارسی برنامه ختم 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 یکشنبه 26 اردیبهشت 1400 📗 از برنامه ختم نهج‌البلاغه حکمت 443 تا 450
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 📜 حکمت 443: دوست را وامگذار و منت بی میل را مکش بى‏ اعتنائىِ تو، به كسي كه به تو رغبت دارد (و ابراز ارادت می کند) باعثِ كمى نصيب و بهره توست، و رغبت تو به كسي كه به تو بى ‏اعتنا است، سبب ذلّت و خوارىِ نفس است. ┄🌹๑🍃๑🌷๑🍃🌹❁═┄ ╭┅🌞🌞🌞🌞 📖 @khatm_nahj_al_balaghah_365 ╰┅🌻🌺🌻🌺
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 📜 حکمت 444: فرزند، عامل ابتلا و امتحان همواره «زُبَير» مردى از (خويشان) ما اهل بيت بود، تا این كه پسرِ شوم او، «عبداللّه» پديد آمد. 📝 شرح: «عبداللّه» خويشاوندى «زبیر» را با ما بُريد و زبیر نتوانست به آیه 22 مجادله و 23و24 توبه و 14و15 تغابن عمل کند. «عبداللّه بنِ زُبَير» اگرچه ابتدا از اصحاب رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) بود، ولى بعد از آن حضرت مرتدّ شد ولی منافقانه در آشكارا اظهار ايمان مى ‏نمود، چنانكه مرحوم مامقانى در كتاب «تَنقِيحُ المَقال» آورده اند. نیز مرحوم علامه مجلسى در «بِحارُ الاَنوار» آورده اند: «عَبداللّه بن زُبَير»(لعنة الله علیه) بنى هاشم را دشمن مى‏ داشت، و على (عليه السّلام) را لعن نموده، دشنام مى ‏داد. ┄🌹๑🍃๑🌷๑🍃🌹❁═┄ ╭┅🌞🌞🌞🌞 📖 @khatm_nahj_al_balaghah_365 ╰┅🌻🌺🌻🌺
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 📜 حکمت 445: نكوهش فخر و خودخواهى فرزند حضرت آدم را چه به فخرفروشی و نازيدن! كه اوّل او مَنى بود و آخر او مرداری است بدبو، نه خود را روزى مى ‏دهد و نه مرگ را از خويش دفع مى ‏نمايد. ┄🌹๑🍃๑🌷๑🍃🌹❁═┄ ╭┅🌞🌞🌞🌞 📖 @khatm_nahj_al_balaghah_365 ╰┅🌻🌺🌻🌺
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 📜 حکمت 446: قیامت، صحنه ظهور حقایق توانگرى و بى ‏چيزى، پس از بيان حال و نمودن كردار است (در روز قيامت) بر خدا. 📝 شرح: توانگر حقيقى كسى است كه روز رستاخيز، پاداش الهى و بهشت جاويد بهره او گردد، و بينواى حقيقی كسى است كه در آن روز به عذاب و كيفر خدا گرفتار باشد. 📝 ویراستار: خلاصه آنکه نباید کسی در این دنیا تصور کند که از دیگران برتر و بالاتر است. چه بسا مرئوس که در قیامت بالاتر از رئیس است و چه بسا فرزند که بالاتر از پدر است و چه بسا شاگرد که بالاتر از استاد است و چه بسا افراد گمنام که بالاتر از افراد نامی اند. ┄🌹๑🍃๑🌷๑🍃🌹❁═┄ ╭┅🌞🌞🌞🌞 📖 @khatm_nahj_al_balaghah_365 ╰┅🌻🌺🌻🌺
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 📜 حکمت 447: انصاف حضرت حتی درباره کافر 📝 نکته: از امام عليه السّلام پرسيدند: بزرگ ترين شاعر كيست؟ آن حضرت درباره «اِمرُؤُ القَيس» فرمود: شاعران، در يك نوع ميدان مسابقه، اسبِ فصاحت و بلاغت نتاخته ‏اند، تا برنده آنان معلوم شود (: شعر شاعران به يك روش نيست كه بتوان يكى را بر ديگرى برترى داد) ولی اگر چاره ای از داوری نباشد، پس «پادشاهِ گمراه» برتر است. 📝 سيّد رضىّ (رحمه اللّه) فرمايد: مراد حضرت از «مَلِك ضِلّيل»(: پادشاه گمراه) همانا «اِمرُؤُ القَيس» شاعر دوره جاهلی است. 📝 شرح: اينكه او را پادشاه خوانده، براى خوبى شعر اوست، و اينكه او را گمراه خوانده به جهت آن است كه كافر و فاسق بوده. ┄🌹๑🍃๑🌷๑🍃🌹❁═┄ ╭┅🌞🌞🌞🌞 📖 @khatm_nahj_al_balaghah_365 ╰┅🌻🌺🌻🌺
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 📜 حکمت 448: ترغيب به دورى از دنيا آيا آزادمردى نيست كه اين ته مانده طعام در دهانِ (دنياى پست) را براى اهلش (: كفّار و منافقين) رها كند؟ براى جان هاى شما، بهايى جز بهشت نیست، پس آن را جز به بهشت نفروشيد. ┄🌹๑🍃๑🌷๑🍃🌹❁═┄ ╭┅🌞🌞🌞🌞 📖 @khatm_nahj_al_balaghah_365 ╰┅🌻🌺🌻🌺
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 📜 حکمت 449: دو گروه سیری ناپذیر دو خورنده هستند كه سير نمى ‏شوند: 1⃣ خواهان علم (كه هرچه بر او كشف و هويدا شود، باز مى ‏خواهد مجهول ديگرى را معلوم نمايد) 2⃣ خواهان دنيا (كه آنچه از كالاى دنيا بيابد، باز مى‏ خواهد كالاى ديگرى به دست آورد). ┄🌹๑🍃๑🌷๑🍃🌹❁═┄ ╭┅🌞🌞🌞🌞 📖 @khatm_nahj_al_balaghah_365 ╰┅🌻🌺🌻🌺
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 📜 حکمت 450: برخی نشانه ‏هاى ايمان نشانه ايمان آن است كه: 1⃣ در جائي كه راست گفتن به تو زيان مى ‏رساند و دروغ گفتن به سود توست، راست گفتن را بر دروغ گفتن برگزینی 2⃣ گفتارت از دانائيت افزون نباشد (: آنچه مي دانى بگو و در آنچه نمى ‏دانى خاموش باش) 3⃣ در سخن گفتن درباره ديگران، از خدا بترس (: از كسى بدگویی نکن و بد آنها را نشنو، و ندانسته گواهى نده) . ┄🌹๑🍃๑🌷๑🍃🌹❁═┄ ╭┅🌞🌞🌞🌞 📖 @khatm_nahj_al_balaghah_365 ╰┅🌻🌺🌻🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عربی و فارسی برنامه ختم 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 📗 از برنامه ختم نهج‌البلاغه حکمت 451 تا 457
🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 📜 حکمت 451: تدبیر در کنار توکل بر خدا قضا و قَدَر الهى بر حسابگرى کردن (بنده که چيزى را براى خود به حساب آورد) پيشى مى‏ گيرد، به طوري كه (گاهى) آفت و تباهى در تدبير کردن است. 📝 شرح: پس نبايد که شخص، دست از توكّل بر خدا برداشته، به تدبير و انديشه خود اطمينان نمايد. 📝 سيّد رضى (عليه الرّحمة) فرمايد: اين معنا پيش از اين (در حکمت 16) گذشت به روايتى كه الفاظ آن با اين الفاظ تفاوت داشت. 📝 ویراستار: حکمت شماره 16 چنین بود: «كارها، رام و پيرو احكام قضا و قدر است، به طوري كه (گاهى) تباهى، در تدبير و پايان بينى مى‏ باشد». ┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄ ╭┅☀️☀️☀️☀️ 📖 @khatm_nahj_al_balaghah_365 ╰┅🌸🌸🌸🌸