eitaa logo
ختم نهج البلاغه
93 دنبال‌کننده
108 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜 دستور العمل امام( علیه السلام ) به دو تن از اميران لشگر، زیاد بن مضر و شریح بن هانی 🔹رعايت سلسله مراتب فرماندهی ♦️من ، مالك اشتر پسر حارث را بر شما و سپاهيانی كه تحت امر شما هستند، فرماندهی دادم. گفته او را بشنويد، و از فرمان او اطاعت كنيد، او را چونان زره و سپر نگهبان خود برگزينيد، زيرا كه مالك، نه سستی به خرج داده و نه دچار لغزش می شود، نه در آنجایی كه شتاب لازم است كندی دارد، و نه آن جا كه كندی پسنديده است شتاب می گيرد. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜دستور العمل نظامی، به معقل بن قيس الرياحی، که با سه هزار سرباز به عنوان پیشاهنگان سپاه امام به سوی شام حرکت کردند. معقل از بزرگان و شجاعان به نام کوفه بود. 🔹احتياط های نظامی نسبت به سربازان پيشتاز ♦️از خدایی بترس كه ناچار او را ملاقات خواهی كرد، و سرانجامی جز حاضر شدن در پيشگاه او را نداری، جز با كسی كه با تو پيكار كند، پيكار نكن، در خنكی صبح و عصر سپاه را حركت ده، در هوای گرم لشكر را استراحت ده، و در پيمودن راه شتاب مكن، در آغاز شب حركت نكن زيرا خداوند شب را وسيله آرامش قرار داده، و آن را برای اقامت كردن، نه كوچ نمودن، تعيين فرموده است پس آسوده باش، و مركبها را آسوده بگذار، آنگاه كه سحر آمد و سپيده صبحگاهان آشكار شد، در پناه بركت پروردگار حركت كن. پس هر جا دشمن را مشاهده كردی در ميان لشكرت بايست، نه چنان به دشمن نزديك شو كه چونان جنگ افروزان باشی، و نه آنقدر دور باش كه پندارند از نبرد می هراسی، تا فرمان من به تو رسد، مبادا كينه آنان، پيش از آنكه آنان را به راه هدايت فراخوانيد، و درهای عذر را بر آنان ببنديد شما را به جنگ وادارد. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜دستور العمل امام (علیه السلام) به لشکری که آن را به فرماندهی زیاد بن نضر حارثی، و شریح بن هانی به سوی شام و معاویه فرستاد 🔹آموزش نظامی به لشكريان ♦️هرگاه به دشمن رسيديد، يا او به شما رسيد، لشكرگاه خويش را بر فراز بلنديها، يا دامنه كوهها، يا بين رودخانه ها قرار دهيد، تا پناهگاه شما، و مانع هجوم دشمن باشد، جنگ را از يك سو يا دو سو آغاز كنيد، و در بالای قله ها، و فراز تپه ها، ديده بانهایی بگماريد، مبادا دشمن از جایی كه می ترسيد يا از سویی كه بيم نداريد، ناگهان بر شما يورش آورد! و بدانيد كه پيشاهنگان سپاه ديدبان لشگريانند، و ديدبانان طلايه داران سپاهند، از پراكندگی بپرهيزيد، هر جا فرود می آييد، با هم فرود بياييد، و هرگاه كوچ می كنيد همه با هم كوچ كنيد، و چون تاريكی شب شما را پوشاند، نيزه داران را پيرامون لشكر بگماريد، و نخوابيد مگر اندك، چونان آب در دهان چرخاندن و بيرون ريختن. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه دیگری به معاویه در سرزمین صفین در سال ٣٦ هجری پیش از آغاز نبرد؛ 1⃣فشای چهره معاويه ♦️چه خواهی كرد، آنگاه كه جامه های رنگين تو كنار رود؟ كه به زيباييهای دنيا زينت شده است؟ دنيا تو را با خوشی های خود فريب داده، و تو به دعوت آن پاسخ داده ای؛ فرمانت داد و اطاعت كردی، همانا به زودی تو را وارد ميدان خطرناكی می كند كه هيچ سپر نگهدارنده ای نجاتت نمی دهد. ای معاويه! از اين كار دست بكش، و آماده حساب باش، و آماده حوادثی باش كه به سراغ تو می آيد، به گمراهان فرومايه، گوش مسپار، اگر چنين نكنی به تو اعلام می دارم كه در غفلت زدگی قرار گرفته ای، همانا تو نازپرورده ای می باشی كه شيطان بر تو حكومت می كند، و با تو به آرزوهايش می رسد، و چون روح و خون در سراسر وجودت جريان دارد. معاويه! از چه زمانی شما زمامداران امت و فرماندهان ملت بوديد؟ نه سابقه درخشانی در دين، و نه شرافت والایی در خانواده داريد، پناه به خدا می برم از گرفتار شدن به دشمني های ريشه دار! تو را می ترسانم از ينكه به دنبال آرزوها تلاش كنی، و آشكار و نهانت يكسان نباشد. 2⃣پاسخ به تهديد نظامی ♦️معاويه! مرا به جنگ خوانده ای، اگر راست می گویی مردم را بگذار و به جنگ من بيا، و دو لشكر را از كشتار بازدار، تا بدانی پرده تاريك بر دل كدام يك از ما كشيده، و ديده چه كس پوشيده است؟ من ابوالحسن، كشنده جد و دایی و برادر تو در روز نبرد بدر، می باشم كه سر آنان را شكافتم، همان شمشير با من است، و با همان قلب با دشمنام ملاقات می كنم، نه بدعتی در دين گذاشته، و نه پيامبر جديدی برگزيده ام، من بر همان راه راست الهی قرار دارم كه شما با اختيار رها كرده، و با اكراه پذيرفته بوديد. 3⃣پاسخ به خونخواهی دروغين معاويه ♦️خيال كردی به خونخواهی عثمان آمده ای؟ در حالی كه می دانی خون او به دست چه كسانی ريخته شده، اگر راست می گویی از آنها مطالبه كن! همانا من تو را در جنگ می نگرم كه چونان شتران زير بار سنگين مانده، فرياد و ناله سرمی دهی، و می بينم كه لشكريانت با بی صبری از ضربات پياپی شمشيرها، و بلاهای سخت، و بر خاك افتادن مداوم تنها، مرا به كتاب خدا می خوانند در حالی كه لشكريان تو، كافرند و در انكار، از بيعت كنندگان پيمان شكنند.! 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷سهم #روز_سی‌‌وهفتم🌷🌷 16/مرداد/98 #ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه_در_110_روز 👈 نامه ۹ تانامه ۱ 🌹لطفا باورودبه کانال، سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/65557C2ec90ef640
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به معاويه در سال ٣٦ هجری 2⃣ افشای دشمنی های قريش و استقامت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) ♦️خويشاوندان ما از قريش می خواستند پيامبرمان (صلی الله علیه و آله وسلم) را بكشند، و ريشه ما را بركنند، و در اين راه انديشه ها از سرگذراندند، و هر چه خواستند نسبت به ما انجام دادند، و زندگی خوش را از ما سلب كردند، و با ترس و وحشت به هم آميختند، و ما را به پيمودن كوه های صعب العبور مجبور كردند، و برای ما آتش جنگ افروختند، اما خدا خواست كه ما پاسدار دين او باشيم، و شر آنان را از حريم دين باز داريم، مومن ما در اين راه خواستار پاداش بود، و كافر ما از خويشاوندان خود دفاع می كرد، ديگر افراد قريش كه ايمان می آوردند و از تبار ما نبودند، يا به وسيله هم پيمانهايشان و يا با نيروی قوم و قبيله شان حمايت شده و در امان بودند، هرگاه آتش جنگ زبانه می كشيد، و دشمنان هجوم می آوردند پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) اهل بيت خود را پيش می فرستاد تا به وسيله آنها، اصحابش را از سوزش شمشيرها و نيزه ها حفظ فرمايد، چنانكه عبيده بن حارث در جنگ بدر، و حمزه در احد، و جعفر در موته، شهيد گرديدند. كسانی هم بودند كه اگر می خواستم نامشان را می آوردم، آنان كه دوست داشتند چون شهيدان اسلام، شهيد گردند، اما مقدر چنين بود كه زنده بمانند، و مرگشان به تاخير افتاد، شگفتا از روزگار! كه مرا همسنگ كسی قرار داده كه چون من پيش قدم نبوده، و مانند من سابقه در اسلام و هجرت نداشته است، كسی را سراغ ندارم چنين ادعایی كند، مگر ادعاكننده ای كه نه من او را می شناسم و نه فكر می كنم خدا، او را بشناسد، در هر حال خدا را سپاسگزارم. 3⃣افشای ادعای دروغين معاويه در خونخواهی عثمان ♦️اينكه از من خواستی تا قاتلان عثمان را به تو واگذارم، پيرامون آن فكر كردم و ديدم كه توان سپردن آنها را به تو يا غير تو ندارم، سوگند بجان خودم! اگر دست از گمراهی و تفرقه برنداری، به زودی آنها را خواهی يافت كه تو را می جويند، بی آنكه تو را فرصت دهند تا در خشكی و دريا و كوه و صحرا زحمت پيدا كردنشان را بر خود هموار كنی. و اگر در جستجوی آنان برآیی بدان كه شادمان نخواهی شد، و زيارتشان تو را خوشحال نخواهد كرد، و درود بر اهل آن. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜 نامه به جرير بن عبدالله بجلی، فرستاده امام به سوی معاویه، در سال ٣٦ هجری 🔹وادار ساختن معاويه به بيعت ♦️پس از نام خدا و درود! هنگامی كه نامه ام به دستت رسيد، معاويه را به يكسره كردن كار وادار، و با او برخوردی قاطع داشته باش، سپس او را آزاد بگذار در پذيرفتن جنگی كه مردم را از خانه بيرون می ريزد، يا تسليم شدنی خواركننده، پس اگر جنگ را برگزيد، امان نامه او را بر زمين كوب، و اگر صلح خواست از او بيعت بگير، با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜یکی از پاسخ های امام علیه السلام در اواخر جنگ صفین در سال ٣٨ هجری به معاويه است 🔹افشای چهره نفاق معاويه و مشروعيت بيعت ♦️پس از نام خدا و درود! نامه پندآميز تو به دستم رسيد كه دارای جملات به هم پيوسته، و زينت داده شده كه با گمراهی خود آن را آراسته، و با بدانديشی خاص امضاء كرده بودی، نامه مردی كه نه خود آگاهی لازم دارد تا رهنمونش باشد، و نه رهبری دارد كه هدايتش كند، تنها دعوت هوسهای خويش را پاسخ گفته، و گمراهی عنان او را گرفته و او اطاعت می كند، كه سخن بی ربط می گويد و در گمراهی سرگردان است. (از همين نامه است) همانا بيعت برای امام يك بار بيش نيست، و تجديد نظر در آن ميسر نخواهد بود، و كسی اختيار از سرگرفتن آن را ندارد، آن كس كه از اين بيعت عمومی سر باز زند، طعنه زن و عيبجو خوانده می شود، و آن كس كه نسبت به آن دودل باشد منافق است. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه امام به معاویه، که پس از جنگ جمل در سال ٣٦ هجری، توسط جریربن عبدلله فرستاده شده 🔹علل مشروعيت حكومت امام (علیه السلام ) ♦️همانا كسانی با من بيعت كرده اند كه با ابابكر و عمر و عثمان، با همان شرايط بيعت نمودند، پس آنكه در بيعت حضور داشت نمی تواند خليفه ای ديگر برگزيند، و آنكه غايب است نمی تواند بيعت مردم را نپذيرد، و همانا شورای مسلمين از آن مهاجرين و انصار است، پس اگر بر امامت كسی گرد آمدند، و او را امام خود خواندند، خشنودی خدا هم در آن است. حال اگر كسی كار آنان را نكوهش كند يا بدعتی پديد آورد، او را به جايگاه بيعت قانونی باز می گردانند، اگر سر باز زد با او پيكار می كنند، زيرا كه به راه مسلمانان درنيامده، خدا هم او را در گمراهيش وامی گذارد. به جانم سوگند! ای معاويه اگر دور از هوای نفس، به ديده عقل بنگری، خواهی ديد كه من نسبت به خون عثمان پاك ترين افرادم، و می دانی كه من از آن دور بوده ام، جز اينكه از راه خيانت مرا متهم كنی، و حق آشكار را بپوشانی، با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به اشعث بن قیس، فرماندار آذربایجان.این نامه پس از جنگ جمل در شعبان سال ٣٦ هجری در شهر کوفه نوشته شد 🔹هشدار از استفاده ناروای بيت المال ♦️همانا پست فرمانداری برای تو وسيله آب و نان نخواهد بود، بلكه امانتی است در گردن تو، بايد از فرمانده و امامت اطاعت كنی؛ تو حق نداری نسبت به رعيت استبداد ورزی، و بدون دستور به كار مهمی اقدام نمایی، در دست تو اموالی از ثروتهای خدای بزرگ و عزيز است، و تو خزانه دار آنی تا به من بسپاری ، اميدوارم برای تو بدترين زمامدار نباشم، با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به يكی از فرماندهان نظامی در سال ٣٦ هجری، برخی نوشته اند به عثمان بن حنیف فرماندار بصره نوشته شد 🔹روش گزينش نيروهای عمل كننده ♦️اگر دشمنان اسلام به سايه اطاعت باز گردند پس همان است كه دوست داريم، و اگر كارشان به جدایی و نافرمانی كشيد با كمك فرمانبرداران با مخالفان نبرد كن، و از آنان كه فرمان می برند برای سركوب آنها كه از ياری تو سر باز می زنند مدد گير، زيرا آن كس كه از جنگ كراهت دارد بهتر است كه شركت نداشته باشد، و شركت نكردنش از ياری دادن اجباری بهتر است. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜 به امام علیه السلام خبر دادند که شريح بن حارث، قاضی امام، خانه ای به ٨٠ دینار خریده ، او را احضار کرده، فرمود: 1⃣برخورد قاطعانه باخيانت كارگزاران ♦️به من خبر دادند كه خانه ای به هشتاد دينار خريده ای، و سندی برای آن نوشته ای، و گواهانی آن را امضا كرده اند. (شريح گفت: آری ای امير مومنان امام (علیه السلام ) نگاه خشم آلودي به او كرد و فرمود) ای شريح! به زودی كسی به سراغت می آيد كه به نوشته ات نگاه نمی كند، و از گواهانت نمی پرسد، تا تو را از آن خانه بيرون كرده و تنها به قبر بسپارد. ای شريح! انديشه كن كه آن خانه را با مال ديگران يا با پول حرام نخريده باشی، كه آنگاه خانه دنيا و آخرت را از دست داده ای. اما اگر هنگام خريد خانه، نزد من آمده بودی، برای تو سندی می نوشتم كه ديگر برای خريد آن به درهمی يا بيشتر، رغبت نمی كردی و آن سند را چنين می نوشتم: 2⃣هشدار از بی اعتباری دنيای حرام ♦️اين خانه ای است كه بنده ای خوارشده، و مرده ای آماده كوچ كردن، آن را خريده، خانه ای از سرای غرور، كه در محله نابودشوندگان، و كوچه هلاك شدگان قرار دارد، اين خانه به چهار جهت منتهی می گردد. يك سوی آن به آفتها و بلاها، سوی دوم آن به مصيبتها، و سوی سوم به هوا و هوسهای سست كننده، و سوی چهارم آن به شيطان گمراه كننده ختم می شود، و در خانه به روی شيطان گشوده است. اين خانه را فريب خورده آزمند، از كسی كه خود به زودی از جهان رخت برمی بندد، به مبلغی كه او را از عزت و قناعت خارج و به خواری و دنياپرستی كشانده، خريداري نموده است. هرگونه نقصی در اين معامله باشد، بر عهده پروردگاری است كه اجساد پادشاهان را پوسانده، و جان جباران را گرفته، و سلطنت فرعونها چون (كسری) و (قيصر) و (تبع) و (حمير) را نابود كرده است. 3⃣عبرت از گذشتگان ♦️و آنان كه مال فراوان گرد آوردند، و بر آن افزودند، و آنان كه قصرها ساختند، و محكم كاری كردند، طلاكاری نمودند، و زينت دادند، فراوان اندوختند، و نگهداری كردند، و به گمان خود برای فرزندان خود گذاشتند، اما همگی آنان به پای حسابرسی الهی، و جايگاه پاداش و كيفر رانده می شوند، آنگاه كه فرمان داوری و قضاوت نهایی صادر شود (پس تبهكاران زيان خواهند ديد.) به اين واقعيتها عقل گواهی می دهد هرگاه كه از اسارت هوای نفس نجات يافته، و از دنياپرستی به سلامت بگذرد. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به مردم كوفه پس از پیروزی بر شورشیان بصره در ماه رجب سال ٣٦ هجری، که کوفیان نقش تعیین کننده داشتند 🔹تشكر از مجاهدان از جنگ برگشته ♦️خداوند شما مردم كوفه را از سوی اهل بيت پيامبر (صلی الله علیه و آله سلم) پاداش نيكو دهد، بهترين پاداشی كه به بندگان فرمانبردار، و سپاسگزاران نعمتش عطا می فرمايد، زيرا شما دعوت ما را شنيديد و اطاعت كرديد، به جنگ فرا خوانده شديد و بسيج گرديديد. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜 نامه به مردم كوفه به هنگام حرکت از مدینه به طرف بصره، در سال ٣٦ هجری 🔹افشای سران ناكثين ♦️از بنده خدا، علی امير مومنان، به مردم كوفه، كه در ميان انصار پايه ای ارزشمند، و در عرب مقامی والا دارند. پس از ستايش پروردگار! همانا شما را از كار عثمان چنان آگاهی دهم كه شنيدن آن چونان ديدن باشد، مردم برعثمان عيب گرفتند، و من تنها كسی از مهاجران بودم كه او را به جلب رضايت مردم واداشته، و كمتر به سرزنش او زبان گشودم، اما طلحه و زبير، آسان ترين كارشان آن بود كه بر او یورش برند، و او را برنجانند، و ناتوانش سازند، عايشه نيز ناگهان بر او خشم گرفت، عده ای به تنگ آمده او را كشتند، آنگاه مردم بدون اكراه و اجبار، با من بيعت كردند. آگاه باشيد! مدينه مردم را يكپارچه بيرون رانده، و مردم نيز او را برای سركوبی آشوب فاصله گرفتند، ديگ آشوب به جوش آمده، و فتنه ها بر پايه های خود ايستاد، پس به سوی فرمانده خود بشتابيد، و در جهاد با دشمن بر يكديگر پيشی گيريد، به خواست خدای عزيز و بزرگ. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷سهم #روز_سی‌‌وهشتم🌷🌷 17/مرداد/98 #ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه_در_110_روز 👈 خطبه ۲۴۱ تا خطبه ۲۳۵ 🌹لطفا باورودبه کانال، سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/65557C2ec90ef640
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📢در این سخنرانی یاران را به جهاد دعوت می کند. 🔹تشويق برای جهاد ♦️خدا شكرگزاری را بر عهده شما نهاده، و امر حكومت را در دست شما گذارده. و فرصت مناسب در اختيارتان قرار داده است تا برای جايزه بهشت با هم ستيز كنيد، پس كمربندها را محكم ببنديد، و دامن همت بر كمر زنيد، كه به دست آوردن ارزشهای والا با خوشگذرانی ميسر نيست، چه بسا خوابهای شب كه تصميم های روز را از بين برده، و تاريكی های فراموشی كه همت های بلند را نابود كرده است. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣 در سال٣٥ هجری وقتی محاصره شد،ابن عباس را فرستاد که علی علیه السلام در مدینه نباشد و به باغات ینبع 《محلی در اطراف مدینه》برود، که مردم به نام او شعار ندهند، امام رفت، وقتی احتیاج شدید به یاری داشت، پیغام داد و امام علیه السلام به مدینه برگشت. دوباره ابن عباس را فرستاد که علی علیه السلام از مدینه خارج شود، امام فرمود: 🔹نكوهش از موضع گيری ها ناروای عثمان ♦️ای پسر عباس! عثمان جز اين نمی خواهد كه مرا سرگردان نگه دارد، گاهی بروم، و زمانی برگردم، يك بار پيغام فرستاد از مدينه خارج شوم، دوباره خبر داد كه باز گردم، هم اكنون تو را فرستاده كه از شهر خارج شوم بخدا سوگند! آنقدر از او دفاع كردم كه ترسيدم گناهكار باشم.!. ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣در این خطبه، از جایگاه خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) سخن می گوید 🔹فضائل اهل بيت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) ♦️خاندان پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) مايه حيات دانش، و نابودی جهل اند. بردباريشان شما را از دانش آنها خبر می دهد، و ظاهرشان از صفای باطن، و سكوتشان از حكمتهای گفتارشان باخبر می سازد؛ هرگز با حق مخالفت نمی كنند، و در آن اختلاف ندارند. آنها ستونهای استوار اسلام، و پناهگاه مردم می باشند، حق به وسيله آنها به جايگاه خويش باز گشت، و باطل از جای خويش رانده و نابود، و زبان باطل از ريشه كنده شد، اهل بيت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) دين را چنانكه سزاوار بود، دانستند و آموختند و بدان عمل كردند، نه تنها شنيدند و نقل نمودند، زيرا راويان دانش بسيار، اما حفظ كنندگان و عمل كنندگان به آن اندكند. ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣درباره حكمين دو داور عراق و شام و نکوهش کوفیان فرمود: 1⃣وصف شاميان ♦️شاميان درشت خويانی پست، بردگانی فرومايه اند كه از هر گوشه ای گرد آمده، و از گروههای مختلفی تركيب يافته اند، مردمی كه سزاوار بودند احكام دين را بياموزند، و تربيت شوند، و دانش فرا گيرند، و كارآزموده شوند، و سرپرست داشته باشند، و دستشان گيرند، و آنها را به كار مفيد وادارند. آنان نه از مهاجرانند و نه از انصار، و نه آنان كه خانه و زندگی خود را برای مهاجران آماده كرده، و از جان و دل ايمان آوردند. 2⃣ نكوهش از انتخاب حكم ♦️ آگاه باشيد كه شاميان در انتخاب حكم، نزديك ترين فردی را كه دوست داشتند برگزيدند، و شما فردی را كه از همه به ناخشنودی نزديك تر بود انتخاب كرديد، همانا سر و كار شما با عبدالله پسر قيس است كه می گفت: 《جنگ فتنه است بند كمانها را ببريد و شمشيرها را در نيام كشيد.》 اگر راست می گفت پس چرا بدون اجبار در جنگ شركت كرد؟ و اگر دروغ می گفت پس متهم است. برای داوری، عبدالله ابن عباس را رو در روی عمروعاص قرار دهيد، و از فرصت مناسب استفاده كنيد، و مرزهای دوردست كشور اسلامی را در دست خود نگهداريد، آيا نمی بينيد كه شهرهای شما ميدان نبردشده؟ و خانه های شما هدف تيرهای دشمنان قرار گرفته است؟ 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣 در كار خير شتاب كنيد 🔹سفارش به نيكوكاری ♦️پس عمل نيكو انجام دهيد، حال كه زنده و برقراريد، پرونده ها گشوده، راه توبه آماده، و خدا فراریان را فرا می خواند، و بدكاران اميد بازگشت دارند، عمل كنيد پيش از آنكه چراغ عمل خاموش، و فرصت پايان يافته، و اجل فرا رسيده، و در توبه بسته، و فرشتگان به آسمان پرواز كنند. پس هر كسی با تلاش خود برای خود، از روزگار زندگانی برای ايام پس از مرگ، از دنيای فناپذير برای جهان پايدار، و از گذرگاه دنيا برای زندگی جاودانه آخرت، توشه برگيرد، انسان بايد از خدا بترسد، زيرا تا لحظه مرگ فرصت داده شده، و مهلت عمل نيكو دارد، انسان بايد نفس را مهار زند، و آن را در اختيار گرفته از طغيان و گناهان باز دارد، و زمام آن را به سوی اطاعت پروردگار بكشاند. ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣 از هجرت و پیوستن به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) سخن می گوید: 🔹ياد مشكلات هجرت ♦️خود را در راهی قرار دادم كه پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) رفته بود، و همه جا از او پرسيدم تا به سرزمين (عرج) رسيدم. (اين جملات در يك سخن طولانی آمده است، جمله 《فاطا ذكره》 در همه جا از او می پرسيدم.) يكی از سخنانی است كه در اوج فصاحت قرار دارد، يعنی خبر حركت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) از ابتداء حركت تا پايان به من می رسيد، كه امام اين معنا را با كنايه آورده است) 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣هنگام غسل دادن پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) 🔹(به هنگام غسل دادن پيامبر صلّی اللّه عليه و آله و سلّم فرمود) ♦️پدر و مادرم فدای تو ای رسول خدا! با مرگ تو رشته ای بريد كه در مرگ ديگران نبريد، با مرگ تو رشته پيامبری، و فرود آمدن پيام و اخبار آسمانی گسست، مصيبت تو، ديگر مصيبت ديدگان را به شكيبایی واداشت، و همه را در مصيبت تو يكسان عزادار كرد، اگر به شكيبایی امر نمي كردی، و از بي تابی نهی نمی فرمودی، آنقدر اشك می ريختم تا اشكها تمام شود، و اين درد جانكاه هميشه در من می ماند، و اندوهم جاودانه می شد، كه همه اينها در مصيبت تو ناچيز است. چه بايد كرد كه زندگی را دوباره نمی توان باز گرداند، و مرگ را نمی شود مانع شد، پدر و مادرم فدای تو! ما را در پيشگاه پروردگارت ياد كن، و در خاطرات نگه دار.!. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷سهم 🌷🌷 18/مرداد/98 👈 خطبه ۲۳۴ تا خطبه ۲۲۸ 🌹لطفا باورودبه کانال، سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/65557C2ec90ef640
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📜خطبه ۲۳۴ 📣ذعلب یمانی از احمد بن قتبیه، از عبدالله بن یزید، از مالک بن دحیحه نقل کرد که در حضور امام علیه السلام از علت تفاوت های میان مردم پرسیدند امام علیه السلام فرمود: 🔹علل تفاوتها ميان انسانها ♦️علت تفاوت های ميان مردم، گوناگونی سرشت آنان است؛ زيرا آدميان در آغاز، تركيبی از خاك شور و شيرين، سخت و نرم،بودند، پس آنان به ميزان نزديك بودن خاكشان با هم نزديك، و به اندازه دوری آن از هم دور و متفاوتند يكی زيباروی و كم خرد، ديگری بلندقامت و كم همت، يكی زشت روی و نيكوكار، ديگری كوتاه قامت و خوش فكر، يكی پاك سرشت و بداخلاق، ديگری خوش قلب و آشفته عقل، و آن ديگر سخنوری دل آگاه است.!. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📜خطبه ۲۳۳ 📣هنگامی که 《جعده بن حریره》خواهر زاده امام علیه السلام نتوانست در حضور آن حضرت سخن بگوید، فرمود: 1⃣فصاحت و بلاغت اهل بيت (علیه السلام) ♦️آگاه باشيد، همانا زبان پاره ای از وجود انسان است، اگر آمادگی نداشته نباشد سخن نمی گويد، و به هنگام آمادگی ، گفتار او را مهلت نمی دهد، همانا ما اميران سخن می باشيم، درخت سخن در ما ريشه دوانده، و شاخه های آن بر ما سايه افكنده است. 2⃣علل سقوط جامعه انسانی ♦️ خدا شما را رحمت كند، بدانيد كه همانا شما در روزگاری هستيد كه گوينده حق اندك، و زبان از راستگویی عاجز، و حق طلبان بی ارزشند، مردم گرفتار گناه، و به سازشكاری هم داستانند، جوانشان بداخلاق، و پيرانشان گناهكار، و عالمشان دورو، و نزديكشان سودجويند، نه خردسالانشان بزرگان را احترام می کنند و نه توانگرانشان دست مستمندان را می گيرند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📜خطبه ۲۳۲ 📣عبدالله بن زمعه از یاران امام بود ودر خواست مالی داشت، در جوابش فرمود: 🔹احتياط در مصرف بيت المال ♦️اين اموال كه می بينی نه مال من و نه از آن توست، غنيمتی گردآمده از مسلمانان است كه با شمشيرهای خود به دست آوردند، اگر تو در جهاد همراهشان بودی، سهمی چونان سهم آنان داشتی، وگرنه دسترنج آنان خوراك ديگران نخواهد بود. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📜خطبه ۲۳۱ 📣این سخنرانی در سرزمین 《ذی قار》هنگام حرکت به سوی بصره در سال٣٦ هجری ایراد شده 🔹ويژگيهای پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) ♦️پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) آنچه را كه به او فرموده شد آشكار كرد، و پيامهای پروردگارش را رساند، او شكافهای اجتماعی را با وحدت اصلاح، و فاصله ها را به هم پیوند داد، ميان خويشاوندان يگانگی برقرار كرد پس از آنكه آتش دشمنی ها و كينه های برافروخته در دلها راه يافته بود. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣