📜📜📜📜🌿🌹🌿📜📜📜📜
💠و درود خدا بر او (از نوف بكالی نقل شد، كه در يكی از شبها امام را ديدم برای عبادت از بستر برخواست، نگاهی به ستارگان افكند، و به من فرمود: خوابی! يا بيدار؟ گفتم بيدارم) فرمود:
ای نوف! خوشا به حال آنان كه از دنيای حرام چشم پوشيدند، و دل به آخرت بستند، آنان مردمی هستند كه زمين را تخت، خاك را بستر، آب را عطر، و قرآن را پوشش زيرين، و دعا را لباس رويين خود قرار دادند، سپس دنيا را همانند عيسی مسيح (ع) وانهادند. ای نوف! همانا داوود پيامبر (كه درود خدا بر او باد) در چنين ساعتی از شب برمی خاست، و می گفت: (اين ساعتی است كه دعای هر بنده ای به اجابت مي رسد، جز باجگيران، جاسوسان، شبگردان و نيروهای انتظامی حكومت ستمگر، يا نوازنده طنبور و طبل.)
📒 #نهج_البلاغه #حکمت104
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
#قرائات_تجوید_حفظ_تفسیرقرآن
@KhatmeNoor
📜📜📜📜🌿🌹🌿📜📜📜📜
💠و درود خدا بر او فرمود: همانا خدا واجباتی را بر شما لازم شمرد، آنها را تباه نكنيد، و حدودی برای شما معين فرمود، از آنها تجاوز نكنيد، و از چيزهایی نهی فرمود، حرمت آنها را نگاه داريد، و نسبت به چيزهایی سكوت فرمود نه از روی فراموشی، پس خود را درباره آنها به رنج و زحمت دچار نسازيد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت105
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
#قرائات_تجوید_حفظ_تفسیرقرآن
@KhatmeNoor
📜📜📜📜🌿🌹🌿📜📜📜📜
💠و درود خدا بر او فرمود: مردم برای اصلاح دنيا چيزی از دين را ترك نمی گويند ، جز آنكه خدا آنان را به چيزی زيانبارتر دچار خواهد ساخت .
📒 #نهج_البلاغه #حکمت106
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
#قرائات_تجوید_حفظ_تفسیرقرآن
@KhatmeNoor
📜📜📜📜🌿🌹🌿📜📜📜📜
💠و درود خدا بر او فرمود: چه بسا دانشمندی كه جهلش او را از پای درآورد و دانش او همراهش باشد و سودی به حال او نداشته باشد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت107
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
#قرائات_تجوید_حفظ_تفسیرقرآن
@KhatmeNoor
17.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 کلیپ تصویری حکمت ۱۰
👤 #حجت_الاسلام_مهدوی_ارفع
#حکمت۱۰
پایان مطالب هفته پانزدهمین👆👆👆 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️
#پانزدهمین_هفته 👇
👈 از حکمت 100 ، تا حکمت 107
13-Amouzeshe Tajvid - Ostad Mosavi - Talafoze Zad Va Zae.mp3
6.71M
⚪️ #سلسله_دروس_آموزش_تجوید
⚪️ #تجویداستادسیدمحسنموسویبلده
⚪️ جلسه چهاردهم :
⚪️ موضوع ؛
🔹 آموزش نحوه تلفظ حروف(ض_ظ)
⏳ زمان :18:38
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
@KhatmeNoor
#کانال_قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
#آموزش_صوت_و_لحن
#جلسه_دوازدهم_آموزش_صوت_و_لحن
#طبقه_بندی_نتهای_صوتی_در_صدای_انسان
🔶صدای سینه :
از پایین ترین یا بم ترین نت یا درجه صوتی تا ۶ الی ۷ نت بالاتر را از حوزه ی صدای سینه می دانند.
🔷صدای میانی :
از نت ششم یا هفتم شروع و تا ۵ الی ۶ نت بالاتر ادامه می یابد.
🔶صدای سر :
نت های بالاتر از دو بخش قبلی تا جایی ک خواننده توان اجرای آن را داشته باشد را جزو صدای سر میدانند به طور معمول نت های ۱۴ و ۱۵ و بالاتر اکتاو دوم جزو این بخش صدا می باشند.
💠 برای درک بهتر این موضوع شروع به تولید صدای خود با دهان باز نموده و از بم ترین نت تا بالاترین نت رفته و در این حالت کف دست خود را روی قسمت بالایی قفسه سینه (حد فاصل بین گردن و استخون ترقوه) قرار دهید. در این حالت وقتی نت های بم در حال اجراس احساس لرزش یا ارتعاش زیادی بر روی دستتان خواهید کرد بعد از نت های ۶ و ۷ احساس میکنید که این ارتعاش ها دیگر وجود ندارد و در این حالت اگر کف دست خود را روی گونه هایتان بگذارید متوجه میشوید که ارتعاشات به این قسمت منتقل شده این بخش همان بخش,میانی صدا که شامل ۵ الی ۶ نت بالاتر از نت های بم است.پرکاربرد ترین بخش برای یک خواننده در همین صدا است . و در تلاوت قرآن به طور معمول از نت هفتم و هشتم که غالبا محل اوج گیری یک قاری است تا درجه پنجم مقامات در این بخش قرار دارد و به طور تقریبی ۶۰ الی ۷۰ درصد نغمات در یک تلاوت حرفه ای در این حوزه صدایی (صدای میانی) به اجرا در می آید.
اکنون اگر به دو تا سه نت بالاتر از حوزه صدای میانی اشاره نمایید متوجه میشوید که ارتعاشات صوتی زیر گونه ها از بین رفته و صدا کمی میل به بینی و خیشوم پیدا کرده این بخش همان صدای (سری) است .
💠 نکته : اگر کسی بخواهد نت های میانی و یا اوج خود را با حالت تشدید سینه ای بخواند به طور ناخواسته فشار بسیار زیادی را به حنجره و تارهای صوتی خود وارد مینماید که با گذشت زمان موجب آسیب های جدی به حنجره او خواهد شد.دقیقا بخاطر همین استفاده نادرست است که بعضی از صداها خش دار و به مرور دارای خشونت صدایی میشوند. البته این تنها عامل خشونت صدایی نیست فقط میتواند یکی از دلایل باشد.
برای تقریب هر چه بیشتر ذهن خوانندگان گرامی
به موضوع مقایسه صوتی مداحان و خوانندگان سنتی دقت فرمایید...که در مداحان شما غالبا با اصواتی حجیم و زنگ دار و معمولا همراه با خش مواجه میشوید در حالی که خوانندگان سنتی صداهای لطیف تر کم حجم تر و صاف تری دارند. از جمله دلایل این مسئله استفاده از صدای,سینه و میانی و سری در نزد این دو گروه است . زیرا به دلیل فشار و سبک خواندن و حالت بغض و بکایی که در مداحان وجود دارد فشار مضاعفی حتی در نت های بالا به تارهای صوتی انان وارد میشود و به تدریج موجب شکل گیری چنین صدایی در آنان میشود.
❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
@KhatmeNoor
#کانال_قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
@quran_ghanavati
#آشنایی_با_نتها_یا_درجات_تونال
هرگام (مقام) دارای چهار نت است که از نظر استفاده بیشتر از سایر نت های گام در تلاوت قرآن مهم هستند.
♦️این چهار نت را نت های تونال گویند .
💠 نت ها (درجات) تونال :
1⃣نت اول یا تونیک (درجه رکوز)
2⃣نت چهارم یا سابدُمینانت (درجه ای تشکیل دهنده جنس)
3⃣نت پنچم یا دُمینانت (درجه غماز یا جواب اصطلاحی)
4⃣نت هشتم یا اکتاو (درجه تکمیل کننده مقام)
💠#راست_کوک_و_چپ_کوک
چپ کوک، صوتی را گویند که هر چه به سمت درجات (نتهای) بالاتر میل کند توانمندتر خواهد شد.
راست کوک، صوتی را گویند که هر چه به سمت درجات (نتهای) پائین تر میل کند توانمندتر خواهد شد.
❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
@KhatmeNoor
#کانال_قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
@quran_ghanavati