eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
3.1هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ادامه ی مطلب قبل 🚫 تطریب : اگر قاری بدون توجه به احکام تلاوت و تجوید قرآن بخواند و صدا را هر گونه که خواست در گلو بچرخاند . برای مثال در جایی که مد حروف به اندازه ذاتی یا طبیعی است . به ۵ تا ۶ الف افزایش یافته و یا اخفا و غنّه و ... در تلاوت قاری به دلیل اجراء الحان و نغمات رعایت نشده و یا بیش از اندازه مجاز صورت گیرد . این موضوع می تواند از مصادیق تطریب شناخته شود . 🚫 تحزین : هنگامی که قاری در خواندن خود حالت بغض و تباکی در صدا ایجاد کند به گونه ای که گویی از شدت خضوع و خشوع نزدیک است به گریه بیفتد و البته این کار را از روی "سمعه " و "ریا" انجام دهد به چنین موضوع تحزین  گویند . باید توجه داشت که در این عمل عنصر  ریا و تظاهر محور اصلی است و الّا اگر قاری واقعاً در خواندن خود حس معنوی و خشوع در تلاوت داشته باشد، قطعا این احساس به مستمع هم منتقل شده و هرگز مصداق تحزین  نخواهد بود . 🚫 ترعید : در تعریف ترعید گفته اند : " نوعی لرزش در صدا است که تداعی کننده آن است که صاحب آن از شدت سرما یا درد در حال لرزیدن است " و در برخی منابع هم آن را به صدای بُز تشبیه کرده اند . بدیهی است که دلیل مذموم بودن آن نازیبا بودن چنین صدایی است که با فلسفه جذابیت تلاوت برای مخاطب در تضاد است . 🚫 تحریف : همانطور که پیش از این اشاره گردید در حدیث شریف پیامبر (ص) خواندن قرآن به شیوه ای که مسیحیان (رهبانیه) کتاب دینی خود را می خوانند مورد نهی آن حضرت قرار گرفته است به همین سبب علمای قرائت شیوه قرآن دسته جمعی را مجاز نمی دانند اما در تعریف آن ملاک و معیاری را مشخص کرده اند که بر اساس آن همخوانی قرآن کریم که امروزه به عنوان یکی از هنرهای مورد استفاده جوانان و گروههای تواشیح بشمار می رود از اینگونه قرائت متمایز می شود بر اساس این تعریف تحریف، در اینجا به این معنی است که جماعتی قرآن را به شکل گروهی به نحوی بخوانند که برخی صدا را قطع کرده و برخی دیگر ادامه دهند ، سپس دسته اول ادامه داده و دسته دوم صدا را قطع کنند و به این ترتیب حتی یک صفحه کامل قرآن هم بدون قطع صدا قابل خواندن است . این نوع تحریف رویکرد لحنی داشته و مربوط به قرائت است و با تحریف مربوط به مباحث علوم قرآن متفاوت است . 🚫 تلاوت قرآن با آلات موسیقی: از جمله قبیح ترین و ناپسند ترین انواع تلاوت از دیدگاه علماء ، تلاوت همراه با سازها و آلات موسیقی است و حتی چنین عملی به اندازه ای شنیع و قبیح دانسته شده که مخالفت با عاملان و مروجّان آنرا امری واجب و ضروی دانسته اند . خوشبختانه حساسیت های علماء دینی و قرّاء در طول تاریخ موجب گردیده تا امروزه شاهد چنین انحرافاتی در تلاوت قرآن نباشیم. 🚫 ایجاد ایقاع (ضرب آهنگ) در تلاوت : همانطور که می دانید در میان انواع موسیقی ، بخشی از آنها همراه با ریتم یا ضرب آهنگ که در لسان عرب به آن ایقاع گفته می شود اجراء و بخشی از آنها بدون ایقاع اجراء می گردد . برای مثال آوازهای ایرانی که بشکل ردیف اجرا می گردد بدون ریتم یا ایقاع است اما وقتی در قالب تصنیف قرار می گیرد به شکل ریتمیک اجرا می شود . در مقایسه تواشیح و تلاوت قرآن هم این تفاوت ملاحظه می گردد . تواشیح معمولا به شکل ریتمیک و با ایقاع اجرا می شود اما تلاوت قرآن بدون ضرب آهنگ یا ایقاع است . به همین سبب تلاوت قرآن را نوعی هنر ارتجالی (بداهه خوانی ) دانسته و آنرا تلقائی بشمار می آورند . در حقیقت هنگامی که قاری قرآن آغاز به تلاوت می کند بر اساس وزن کلمات آیات تلاوت خود را تنظیم می کند . اساسا آهنگ درونی آیات غالبا به گونه ای است که امکان استفاده از ریتم را نمی دهد اما در عین حال نباید از این نکته غافل بود که در پاره ای از آیات بطور اتفاقی اوزان عروضی مشابه آنچه در شعر وجود دارد بشکل ناقص یا تام دیده می شود که در این خصوص پژوهش هایی نیز انجام گرفته است برای مثال در آیه شریفه " لَن تَنالُوا البِرَّ حتّی تُنفقوا ممّا تُحِبّون " وزن فاعلاتن - فاعلاتن - فاعلاتن - فاعلاتن دیده می شود که همان " بحر رمل مثمن سالم " در علم عروض می باشد و یا آیه شریفه " اِنّا فتحنا لک فتحاً مبیناً " با وزن مستفعلن مفتعلن فاعلات ( با اغماض از حرف آخر ) بحر سریع عرب بوده و مشابهتی با آن دارد در میان قراء مشهور مصری ، بسیار به ندرت دیده می شود که جایی از قرآن را با ریتم یا ایقاع خوانده باشند . شاید در یکی دو موضع مصطفی اسماعیل یا برخی از قراء جدید به گونه ای خوانده اند که توالی دو یا سه ضرب در آن دیده می شود اما یقیناً چنین کاری بطور غیر عمدی بوده است ❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛ @quran_ghanavati
4_507651510750938744.mp3
29.12M
📹 آموزش تخصصی صوت و لحن👆 🔵 📌 درس دهم ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
پایان جلسه پانزدهم 👆👆👆 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🔴ارسال مطالب صوت و لحن با کپی لینکهای کانال جایز است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 ⚠️ اینهمه به ما گفتند: ❌ نکنید.. ❌ نکنید.. ❌ و کنید.. و... 📣 کردن یا نکردنِ ما، هیچ سود و زیانی برای خدا نداره.. بلکه این به نفع خودمونه:👇 🕋 وَ مَن تَزَکَّیٰ فَإِنَّمَا یَتَزَکَّیٰ لِنَفْسِهِ (فاطر/۱۸) 💢 هر کس نَفسِ خود را کند، و پاکی و پیشه کند، نتیجه‌ی آن به خودش باز می‌گردد. 😔 پس یخورده دلمون برای خودمون بسوزه.. نکنیم❌ ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
💖💫🍃🌸✨✨✨✨✨✨ 💫🍃🌸✨ 🍃🌸✨ 🌸✨ ✨ ✨🕊✨🕊 🌺🕊با هم زمزمه میکنیم صلوات خاصه امام رئوف 🌺🕊 💚صلوات خاصه امام رضا علیه السلام💚 💦اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضا المرتَضی الامامِ التّقی النّقی و حُجَّّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید 💦 صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَ‌عَلی‌اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِک ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻عمل به ذِکر🔻 ✍ قرآن کریم می‌فرماید: «کلمات و ذکرهایِ طیّب و پاکیزه» به سویِ خدا صعود می‌کنند،✈️ امّا اون چیزی که اینها رو صعود میده، است:👇 🕋 اِلیهِ یَصعَدُ الکَلِمُ الطَّیِّبُ، و العَمَلُ الصّالِحُ یَرفَعُهُ (فاطر/۱۰) 💢 کلماتِ پاکیزه به سوی او صعود می‌کنند، و این است که آنها را عروج می‌بخشد! ☝️ یعنی بینِ و یک رابطه‌ی تنگاتنگی وجود داره.. و آدم با «ذکرِ بدونِ عمل» به جایی نمیرسه..😩 و العَمَلُ الصّالِحُ یَرفَعُهُ👈 ذکر رو بالا می‌بره.. ❗️ در واقع، باید با همراه بشه، و در وجودِ آدم جاری بشه.. طوری که تمامِ وجودِ آدم رو پُر کنه.. ✅️ هر ذکری، عملی متناسب با مفهومِ همون ذکر داره، که باید بهش کرد. اگر غیر از این باشه، از زبان فراتر نرفته، و به تعبیرِ قرآن صعود نکرده..😳 ☜ ما با به مفهومِ ذکر، «اهلِ ذکر» میشیم. مثلاً «فتّاح» (یعنی گره‌گشا) یکی از اسامیِ خداست. کسی که این ذکر رو میگه، اگر میخواد ذکرش صعود کنه، باید خودش هم به این ذکر عمل کنه:👈 یعنی از کارِ خلقِ خدا گره‌گشایی کنه. و همینطور بقیّه‌ی اذکار و اسماءِ الهی:👇 ✅ با ذکرِ «علیم» باید آگاهی رسان بشیم. ✅ با ذکرِ «حکیم» باید حکیمانه زندگی کنیم. ✅ با ذکرِ «رزّاق» باید روزی رسانِ خلقِ خدا باشیم. ✅ با ذکرِ «ستّار» باید راز نگهدارِ اسرارِ دیگران باشیم. ✅ با ذکرِ «حق» باید مروّجِ راستی و درستی باشیم. ✅ با ذکرِ «بسم الله الرحمن الرحیم» باید بخشنده و مهربان باشیم. ✅ با ذکرِ «لا اله الا الله» باید یگانه‌گویی، یگانه‌اندیشی و یگانه‌بینی رو تجربه کنیم.. ✅ با ذکرِ «الله اکبر» باید از غیرِ خدا ببریم، و رو به سمتِ اون وجودِ لایتناهی کنیم. 👈 این یعنی «ذکرِ حقیقی»... 🔔 اون ذکری است، که آدم رو به دنبالِ کاری بفرسته... ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
👆 پویش همگانی دعای فرج👆 رأس ساعت 21هرشب ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
1_359141690.mp3
899.2K
👆 💢 پویش استغاثه جهانی 🔴 🤲 دعا و توسل و التجا به نیت سلامتی و تعجیل فرج منجی عالم بشریت ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا