eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
3.1هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توجه به قاعده «نَبر» در تلاوت قرآن موجب حسن اداء کلمات و جملات می‌شود که از این حیث از اهمیت بالایی برخوردار است.وقتی یک آوازخوان در یک مقطع از خواندنش، صدای خودش را بالا می‌برد، این ارتفاع صوت اصطلاحاً «نَبر» صدای خواننده است. 💠 اصطلاح «نَبر» در زبان های مختلف ♦️ فارسی: به معنای تکیه کلام ♦️ عربی: به معنای ارتفاع صوت وبه آن ضغط هم می گویند ♦️ فرانسوی : آکسان ♦️ انگلیسی: استرس یا فشار 💠 «نَبر» در اصطلاح و نکاتی پیرامون آن «نَبر» در اصطلاح زبان‌شناسی به معنای فشار صوتی و بالا بردن صوت در یک مقطع و بخشی از کلمه یا جمله است. ❇️ نبر در تلاوت به سه بخش تقسیم می‌شود: 🔰 نبر مربوط به کلمه از نظر لهجه‌(کلمه‌ای): «نَبر» لهجه ای زمانی است که بخواهیم کلمه را عربی‌تر ادا کنیم، که در این صورت لهجه از فارسی به عربی تغییر خواهد کرد،اگر «نَبر» در جایگاه اصلی خودش قرار نگیرد کلمه با لهجه عربی ادا نمیشود. 🔰 نبر مفهومی یا معنایی : تکیه صوتی صحیح بر روی بعضی از کلمات قرآن سبب رساندن مفهوم به مستمع است و نبر مفهومی یا معنایی برای آن مهم است که بعضی از تکیه های صوتی غلط معنا و مفهوم یک کلمه را تغییر میدهد. مثال : در زبان فارسی کلمه ( هستی ) = این کلمه میتواند جوری ادا شود که به معنای یک اسم یا به معنای جهان هستی یا به معنای بودن باشد . میتوان این کلمه را به شکل خبری یا سوالی یا تعجبی و ... ادا نمود. 🔰 نبر مربوط به جمله(مفهومی یا جمله‌ای): در این مورد قاعده «نَبر» باید روی یک جمله اجرا شود و تفاوتی که با مورد قبل دارد این است که، اگر «نَبر» را درست اجرا نکنیم مفهوم جمله به هم می‌خورد.مثلا در بیان یک جمله در یکی از کلمات با بالا بردن صدا تاکید بیشتری داده میشود و گوینده با این کار مقصود خود را از بیان آن جمله با این کار تاکید میکند. مثال : من امروز با برادرم به قنادی رفتم . این جمله را میتوان با چندین نوع مفهوم به مستمع القا کرد . میتوان روی کلمه ی برادر تاکید کرد که به مستمع میرساند که شما با چه کسی رفتین . و یا میتوان روی کلمه ی قنادی تاکید کرد که به مستمع میرساند که شما به چه جایی رفتین و میتوان روی کلمه ی امروز تاکید کرد که به مستمع میرساند که شما امروز آن کار را انجام دادین و مثال های دیگر ... لذا از موارد بسیار مهم در تلاوت قرآن رعایت «نَبر» است. قوانین مهم در یادگیری آکسان یا نبر : کلمات عرب از یک بخش مانند(مِن) تا حداکثر هفت بخش مانند(فاسقیناکموه) تشکیل می‌شوند. ✅ در تعیین محل «نَبر» در یک کلمه : قانون کلی آواشناسی وجود دارد و شماره گذاری که قرار است روی کلمه انجام دهند از❗️آخر به اول❗️ است. ♻️ مثلاً در کلمه «خالدون» بخش شماره ۱ «نَ»، بخش ۲ «دو»، بخش ۳ «لِ» و بخش ۴ «خا» است. نکته مهم : «نَبر» در قرآن یا روی هجاء آخر(شماره یک) است، یا روی ماقبل آخر(شماره دو) است و یا روی ماقبل ماقبل آخر(شماره سه) است. در بعضی از موراد «نَبر» روی بخش چهارم هم اتفاق می‌افتد که بسیار اندک است. ⛔️ این بحث از مباحث مهم تلاوت قرآن هستش و انشالله ادامه ی آن را در مطلب بعد عرض خواهم کرد ❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛ @quran_ghanavati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه بحث آکسان یا نبر در تلاوت قرآن 💠 ۳ قانون برای یادگیری آکسان یا نبر : ✅ قانون یک :چه زمانی بر روی بخش آخر کلمه است ? هرگاه آخر کلمه دو تا سکون پشت سر هم قرار داشت نبر ما روی بخش آخر کلمه است. 🔶 نکته ۱ : در کلماتی که وقف کردن بر آنها سبب بوجود آمدن دو سکون پشت سر هم میشود جز این قانون هستند. مثال ۱ : ( مما اكْتَسَبْن ) که دو حرف آخر آن سکون دارد پس از ; بخش کردن کلمه-آخرین بخش ما میشود (سَبن) پس نبر ما بر روی حرف (سَ) قرار میگیرد. مثال ۲: ( أَحْبَبْت ) که دو حرف آخر آن سکون دارد و پس از بخش کردن آن میفهمیم که نبر ما روی حرف (بَ) است. 🔶 نکته ۲ : وقف بر روی صداهای کشیده ( آ - ی - و ) یا همان مد عارضی در بحث آکسان یا نبر جز ساکن ها محسوب میشود. مثال :مومنات یا مومنین یا مفلحون که حرف آخر (ن) ساکن دارد و قبل از آن حروف کشیده ( آ-ی-و) آمده که بنابر نکته جز ساکن محسوب میشود .پس در مومنات نبر ما بر روی (نا) و در مومنین نبر ما بر روی ( نی) و در مفلحون نبر ما بر روی (حو) قرار میگیرد. 🔶 نکته ۳ : کلماتی که آخر کلمه آنها تشدید دارند جز قانون اول قرار میگیرند.چون تشدید در وقف به معنای دو تا ساکن است. مثال : مُستَقَرّ - مَفَرّ - والِدَیّ -مُستَمِرّ و .... چون تشدید دو تا ساکن محسوب میشه پس نبر و تکیه صوتی ما بر روی حرف قبل از تشدید است. ✅ قانون دو : چه زمانی نبر بر روی بخش ما قبل آخر کلمه است ? هر کلمه ای که نبر آن روی بخش اول(بخش اخر کلمه) و بخش سوم (بخش ماقبل ماقبل آخر کلمه ) نباشد جز قانون دوم است. 📛📛📛نکته مهم : ۹۵ صد از آکسان ها در این بخش یعنی بخش ماقبل آخر کلمه هستند. و جز قانون دوم محسوب میشوند.📛📛📛 ✅ قانون سوم : چه زمانی نبر ما روی ماقبل ماقبل آخر کلمه است ? هرگاه هجای ماقبل آخر و صدای ما قبل هر دو صدای کوتاه باشند. مثال : خَلَقَ - مَکَثَ -کُفُواً = چون ما قبل اخر و ماقبل آن صدای کوتاه دارند نبر ما بر روی ماقبل ماقبل آخر یعنی ( خَ ) و ( مَ ) و ( کُ ) می باشد. مثال بیشتر : بأعیُنِنا = چون ماقبل آخر و ماقبل ماقبل آخر صدای کوتاه هستند نبر ما بر روی ( یُ ) میباشد. ✅ قانون چهارم : چه زمان نبر ما بر روی ماقبل ماقبل ماقبل آخر قرار میگیرد. یعنی همان شماره چهارم ? هرگاه ماقبل آخر و ماقبل ماقبل آخر و ماقبل ماقبل ماقبل آخر همه صدای کوتاه باشند نبر ما بر روی شماره چهارم قرار میگیرد. مثال : شَجَرَةً حرف ش - حَسَنَةً حرف ح -سَنَسِمُهُ حرف س و ... نبر این نوع کلمات بر روی شماره ۴ یا ماقبل ماقبل ماقبل آخر قرار میگیرد. ⛔️ اما اغلب آن را روی شماره ۳ می آورند که باز هم درست است. 🔶 نکته : گاهی وقتها در هنگام تلاوت بعضی کلمات یک نوع اکسان برای آنها قرار میدهیم و در هنگام وقف یک نوع دیگر که با توجه به همین قوانین میشود آنها را رعایت کرد. برای مثال کلمه ( مُؤْتَفِكَةَ ) در هنگام رد شدن و خواندن نبر آن بر روی حرف (فِ) است .. اما در هنگام وقف نبر آن بر روی حرف (تَ) میشود. اصل تلاوت قرآن در کشور های زیادی ترتیل(تدویر) است بنابراین آکسان یا نبر در ترتیل های قراء مصری بیشتر رعایت شده تا در تلاوت تحقیق آنها❗️ 📛📛📛این بحث ادامه دارد ....📛📛📛 ❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛ @quran_ghanavati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠در نبر مربوط به جمله که به آن نبر مفهومی یا جمله ای میگویند باید نگاه ما به سمت معنای آیات باشد تا دریایبم که کجای جمله جای نبر آن است و این بستگی به برداشت ما از معنای آیه و مفهوم آن دارد. برای مثال آیه (اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون) را با چند مفهوم میتوانیم به مستمع بیان کنیم. بستگی به برداشت خودمون داره یکی برداشتش (هدایت) میشود و دیگری (رستگار شدن) ..یکی آکسان رو در هدی میاره یکی در من ربهم و ... پس برداشت ما از آیه در این بحث بسیار مهمه و باید یک قاری قرآن طبق معنا ادا کنه و در کل تلاوتی که میخوایم بخونیم معنا محور باشه تا صوت و لحن محور ! 💠 برای عادت کردن به درست ادا کردن نبر در تلاوت سعی کنید از نبر زدن بر روی آخر کلمه خودداری کنید البته به جز نکاتی که در مطلب قبل خدمتتون عرض کردم. برای مثال در کلمه ( ربنا ) هم در ماقبل آخر و هم در ماقبل ماقبل آخر نبر دادن صحیح است اما در آخر نبر دادن این کلمه صحیح نیست. نکته مهم ۱ : برای نبر معنایی یا مفهومی دقت بر کلماتی که با حرف ( ف - و - ل- ک... و ..) شروع میشوند بسیار مهم است که نباید تاکید و نبر ما بر روی این حروف بیاید. بعضی از کلمات در شکل یک کلمه نوشته شده اند اما در اصل دو تا کلمه هستند. مثال : فَخَلَقَ - فَسَقَی و .... باید دقت کرد که آکسان بعضی از کلمات اگر در جای خود زده نشوند موجب عوض شدن معنای آن کلمه میشوند برای مثال همین کلمه (فسقی) سقی به معنی آب دادن است و اگر ما نبر را در (ف) بزنیم معنای این کلمه عوض شده و از ریشه (فسق) سر در میاره... فَسقی با تاکید بر روی (ف) یعنی (آن دو گناه کردند) ...و فسقی با تاکید بر روی (س) به معنای اینست که (پس آب داد) پس دقت لازم را در آکسان بندی کلمات داشته باشید. مثال های دیگر ( فجعلهم - فتری - لمع - و ذروا - فقعوا - فقست و ...) که هر کدوم از اینها اگر تاکید و نبر ما بر روی حرف اول این کلمات باشد معنای کلمه را بطور کلی عوض میکند. 🔰برای صحیح تر خواندن این کلمات حرف دوم را با ( نُت ) یا درجه ی بلند تری بخوانید که صحیح ادا شوند..حتی بعضی از کلمات که کنار هم بیایند مانند ( ایاک نعبد ) برای جدا کردن حرف (ک) از حرف کلمه بعد (ن) کافیست درجه صدا یا نت صدا را کمی در (ن) بلند تر کنیم که درست ادا شود.و این نکته تکمله ی بحث آکسان است. پس.. استفاده صحیح از درجات صوتی بر روی کلمات سبب درست ادا شدن آکسان در بعضی از کلمات است. نکته مهم ۲ : بعضی کلمات به صورت جدا گانه از هم نوشته شده اند اما در اصل یک مفهوم را میرسانند برای مثال ( لا تقل ) آکسان کلماتی که بصورت جدا گانه از هم نوشته شدند و حروف نهی و نفی در آنها بکار رفته باید به صورت صحیح ادا شود تا معنا عوض نشود. برای مثال لا تذهب - ما یفعل - ماهو و .... در این کلمات نبر ما باید بر روی حروف نفی و نهی ادا شود اگر نبر یا آکسان ما درست ادا نشود معنای نهی و نفی کلمه به معنای برعکس تبدیل میشود. برای مثال : لایدخلون الجنه که برای کافران گفته شده اگر ما کلمه (لا) رو بدون نبر بخونیم در اصل معنای جمله رو به ( نه ! می روند به بهشت ) تبدیل کردیم در حالی که معنای جمله اینست که (به بهشت نمیروند) آکسان این جمله باید روی (لا) باشد. 🔰 در بعضی از جملات مثل ( و ما عند الله خیر للابرار ) که ما موصوله آمده نباید آکسان آن را به شکل ما نفی و نهی ادا کنیم.. و در این جمله (ما) بدون نبر باید ادا شود که معنای جمله درست شود. پس شناخت و تفاوت دادن به (ما) موصوله و (ما) نافیه مهم است. 🚫 پس دقت لازم در این بحث و پیگیری آن نزد اساتید بسیار مهم است. ❌ بحث آکسان بحث بسیار وسیع و پیچیده دارد که بنده قصد داشتم قسمتی از آن را خدمت دوستان توضیح دهم . و وسع بنده در این حد بود امیدوارم مورد قبول دوستان قرار بگیرد. التماس دعا.🙏 ❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛ @quran_ghanavati
1_296690500.mp3
18.34M
📹 آموزش تخصصی صوت و لحن👆 🔵 📌جلسه یازدهم و آخرین جلسه.. . خواهشمند است. کتاب هنر تلاوت استاد شاهمیوه اصفهانی را به شایستگی مطالعه فرمایید... ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
پایان جلسه شانزدهم 👆👆👆 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🔴ارسال مطالب صوت و لحن با کپی لینکهای کانال جایز است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋آرامش نه عاشق بودن است ... نه گرفتن دستے ڪه محرمت نیست! نه حرف‌هاے عاشقانه و قربان صدقه‌هاے چندثانیه‌ای...! آرامش حضور خداست وقتے در اوج نبودن ها نابودت نمی‌ڪند...! وقتی ناگفته‌هایت را بی‌آنڪه بگویے می‌فهمد وقتے نیاز نیست براے بودنش التماس ڪنی غرورت را تا مرز نابودے پیش ببری وقتے مطمئن باشے با او ، هرگز تنها نخواهے بود ... 🦋 آرامش یعنے همین تو بی‌هیچ قید و شرطے خدا را داری 🌺🌿وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ 🦋ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﻢ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻦ ﺑﭙﺮﺳﻨﺪ ، [ ﺑﮕﻮ : ] ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﻦ ﻧﺰﺩﻳﻜﻢ ، ﺩﻋﺎﻱ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺭﺍ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻢ ; ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻋﻮﺗﻢ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻧﺪ ، ﺗﺎ [ ﺑﻪ ﺣﻖّ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﺭﺍﻩ ﻳﺎﺑﻨﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﺍﻋﻠﻲ ﺑﺮﺳﻨﺪ ] .(١٨٦) سوره بقره 🌿 ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_359141690.mp3
899.2K
👆 💢 پویش استغاثه جهانی 🔴 🤲 دعا و توسل و التجا به نیت سلامتی و تعجیل فرج منجی عالم بشریت ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
-138469632_-211134.mp3
5.98M
🎧 روضه امروز: شهر شام هر روز زیارت عاشورا بخونیم و روضه گوش کنیم. امام زمان عج: یا جدّاه، هر صبح و شام بر مصائب تو گریه می کنم. ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 🌹 👈هر روز یک صفحه از قران کریم براے سلامتے امام زمان( عجل الله )، هدیه به روح امام و شهدا و جمیع رفتگان و آمرزش گناهان و شفاے مریضان ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
ترجمه فارسے ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیر قرآنی ┏━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━┛
176-araf-ta-1.mp3
6.54M
سوره مبارکه بخش اول ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
176-araf-ta-2.mp3
6.08M
سوره مبارکه بخش دوم ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📽🎥ترجمه و تفسیر آیات قرآن کریم به صورت تصویری و فیلم ☑️مناسب برای حفظ آیات قرآن کریم ☑️مناسب برای آشنایی با زبان عربی قرآن کریم ☑️مناسب برای اساتید و قرآن آموزان گرامی 👇👇👇👇👇
34.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آموزش مفاهیم و ترجمه آیات قرآن 👆 💠 صفحه 10 قرآن کریم ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
🔰 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی ارتحال حجت‌الاسلام‌والمسلمین تسخیری 🔻 حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و زبان گویای اسلام و تشیع حجت‌الاسلام والمسلمین تسخیری را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: 🔹 بسم الله الرحمن الرحیم با تأثر و تأسف اطلاع یافتیم که عالم مجاهد و زبان گویای اسلام و تشیع جناب حجة‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمدعلی تسخیری رحمةالله‌علیه دار فانی را وداع گفته است. کارنامه‌ی این سرو نستوه و خستگی‌ناپذیر در انواع خدمات برجسته در مجامع جهانیِ اسلامی حقاً درخشان است. عزم راسخ و دل پرانگیزه‌ی ایشان حتی بر ناتوانیهای جسمانی در چند سال اخیر فائق می‌آمد و حضور مؤثر و برکت وی را در هر نقطه‌ی لازم و مفید استمرار می‌بخشید. مسئولیتها و خدمات ایشان در داخل کشور نیز فصل جداگانه و ارزشمندی از تلاشهای این روحانی فاضل و متعهد است. اینجانب به خاندان و بازماندگان مکرم و نیز به همه‌ی همکاران و دوستان ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای وی مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۸ مرداد ۱۳۹۹