فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه و توضیح تصویری نهج البلاغه - حکمت شماره 4
#نهج_البلاغه
#ترجمه_وتوضیح_تصویری_تفسیروتدبر
☑️مناسب برای حفظ #نهجالبلاغه
☑️مناسب برای آشنایی با زبان عربی نهج البلاغه
☑️مناسب برای اساتید و نهج البلاغه آموزان گرامی
📌تفسیر_قطره ای
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
@KhatmeNoor
#کانال_قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
🔸آزمون آنلاین
✅آزمون آنلاین سوره های نبأ و نازعات
حافظان گرامی می توانند جهت سنجش میزان تسلط خود به حفظ سوره های نبأ و نازعات در این آزمون شرکت نمایند
✅جهت شرکت در آزمون روی لینک زیر کلیک کنید 👇👇👇👇👇👇👇
https://www.digisurvey.net/answers?sid=e5dW45BM6jkaKG11mB3yug%3D%3D
🔰بعد از اتمام آزمون نمره و کارنامه برای شما نمایش داده خواهد شد.
❗️این آزمون صرفا جهت سنجش است و جنبه مسابقه و صدور گواهینامه ندارد.
♦️⚜💠#حفظ_موضوعی💠⚜♦️
✅ #جلسه_اول_حفظ_سوره_عبس
آشنایی با سوره عبس
👇👇👇
هدایت شده از عطر گل یاس
🔶سوره عَبَس
🔸سوره عبس هشتادمین سوره قرآن و از سورههای مَکّی است، که در جزء سیام قرآن جای گرفته است.
🔹این سوره را «عَبَسَ» مینامند چون با کلمۀ عَبَسَ به معنای «چهره در هم كشيد» آغاز شده است.
🔸 سوره عبس درباره ارزش و اهمیت قرآن، ناسپاسی انسان در برابر نعمتهای پروردگارش و حوادث تکاندهنده قیامت و سرنوشت انسانها در آن روز سخن میگوید.
🔸 در آیات ابتدایی این سوره خداوند،کسی را که با فرد نابینا با ترشرویی برخودر کرده توبیخ میکند.
🔹 در روایات آمده است هر کس سوره عبس را تلاوت کند، در روز قیامت شادمان و خندان است.
هدایت شده از عطر گل یاس
شأن نزول
در شأن نزول این سوره دو دیدگاه متفاوت میان مفسران وجود دارد:
۱. مفسرین اهل سنت نقل کردهاند که عدهای از سران قریش نزد پیامبر(ص) بودند و پیامبر مشغول دعوت آنان به اسلام بود و امید داشت که در دل آنان مؤثر باشد. در این هنگام عبدالله ابن ام مکتوم که نابینا و ظاهرا فقیر بود وارد مجلس شد و از پیامبر خواست آیاتی از قرآن را برای او بخواند و به او تعلیم دهد و پیوسته سخن خود را تکرار میکرد. او آنقدر سخن پیامبر(ص) را قطع کرد که حضرت ناراحت شد و آثار ناخشنودی در چهرهاش نمایان شد و در دل گفت این سران عرب پیش خود میگویند پیروان محمد(ص) نابینایان و بردگاناند؛ بنابراین روی از عبدالله برگرداند و به سخنان با آن گروه ادامه داد پس این آیات نازل شد و پیامبر را توبیخ کرد. پیامبر(ص) پس از آن، عبدالله را همواره گرامی میداشت و میگفت «مرحبا به کسی که پروردگارم به سبب او مرا عتاب کرد».[۶]
۲. مفسرین شیعه نقل کردهاند که این آیات درباره مردی از بنیامیه نازل شده است که نزد پیامبر(ص) نشسته بود. در همان حال عبدالله بن ام مکتوم وارد شد و هنگامی که آن مرد چشمش به عبدالله افتاد خود را جمع کرد. مثل اینکه میترسید آلوده شود و قیافه در هم کشید و صورت خود را برگرداند. پس خداوند در این آیات او را سرزنش کرد. این شأن نزول در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است.[۷]
بسیاری از عالمان شیعه از جمله سید مرتضی و علامه طباطبایی شأن نزول اول را نادرست دانستهاند. علامه طباطبایی معتقد است آیات این سوره دلالت روشنی ندارند که مراد از آن شخصِ عتاب شده، پیامبر(ص) باشد، بلکه شواهدی وجود دارد که میرساند منظور، فرد دیگری است؛ مانند اینکه پیامبر(ص) حتی با کفار نیز عبوس نبود چه برسد با مؤمنان. ضمن آنکه خداوند در سوره قلم که پیش از سوره عبس نازل شده، اخلاق پیامبر(ص) را عظیم شمرده است.[یادداشت ۱] همچنین پیش از این در آیات بسیاری به پیامبر دستور داده بود در برابر مؤمنان متواضع باشد و اعتنایی به زرق و برق دنیا نکند.[یادداشت ۲] علاوه بر این ترشرویی به فقرا از نظر عقلی قبیح است و ممکن نیست از پیامبر سر بزند.[۸]