هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
32.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلاوت و قرائت قرآن همزمان با نشانه گذاری آیات - سوره يس- استاد پرهیزگار
هدایت شده از عطر گل یاس
441-yasin-ar.mp3
3.87M
#ترتیل #صفحه_441 سوره مبارکه #یس
#سوره_36
#جزء_22
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
@KhatmeNoor
#کانال_قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
هدایت شده از عطر گل یاس
Tartil-Parhizgar-3T (36).mp3
16.1M
ترتیل سه بار تکرار سوره یس
استاد پرهیزگار
هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
👈معانی کلمات آیه ۱۶
«رَبُّنَا یَعْلَمُ إِنَّا ...»: عربها گاهی جمله (رَبُّنا یَعْلَمُ) را به عنوان قَسَم به کار میبرند، این است که بعد از ماده «علم» همزه «إِنّا» که باید مفتوح باشد، در اینجا چون مراد قَسَم است، مکسور خوانده شده است.
👈معانی کلمات آیه ۱۸
تطيرنا: يعنى: فال بد زديم، طيره: فال بد. اصل تطير، فال بد زدن به وسيله پرندگان است، سپس در هر فال بد به كار مىرود، لذا است كه از «طير» مشتق شده است «طائر»: فال بد.
نرجمنكم: رجم: سنگسار و سنگباران كردن.
👈معانی کلمات آیه ۱۹
«طَآئِرُکُمْ»: شوم و نحوست شما. بدبختی و تیرهروزیتان.
«أَئِن ذُکِّرْتُمْ»: آیا اگر پند داده شدید و خدا و نیکیها و بدیها را به شما گوشزد کردند؟ جواب شرط محذوف است و تقدیر چنین است: أَئِن ذُکِّرْتُمْ، تَلَقَّیْتُمُ التَّذْکِیرَ وَ الإِنذَارَ بِالْکُفْرِ وَ الإِنکَارِ؟
«مُسْرِفُونَ»: اسراف پیشگان، متجاوزین از حدّ در طغیان و کفر و معاصی.
👈معانی کلمات آیه ۲۰
اقصى: دورتر. قصو (بر وزن فلس): دورى. «قصا المكان قصوا: بعد».
هدایت شده از عطر گل یاس
👈معانی کلمات آیه ۲۱
«لا یَسْأَلُُکُمْ ... هُمْ ....»: مفرد آمدن فعل (لا یَسْأَلُ) و ذکر ضمیر جمع (هُمْ) در آیه، با توجّه به لفظ و معنی موصول (مَنْ) است.
👈معانی کلمات آیه ۲۲
«مَا لِیَ ...»: چرا من نباید؟ مرا نسزد و نرسد که. این آیه تا آخر آیه سخن مرد مؤمن است و مخاطب او فرستادگان خدا و یا این که ساکنان شهر است و آنچه را برای خود میپسندد، برای ایشان هم میپسندد. «فَطَرَنِی»: مرا آفریده است .
👈معانی کلمات آیه ۲۳
«إِن یُرِدْنِ بِضُرٍّ»: اگر بخواهد به من زیانی برساند.
«لا یُنقِذُونِی»: مرا نجات نمیدهند و رها نمیسازند.
معانی کلمات آیه ۲۵
«فَاسْمَعُونِ»: پس از من بشنوید. اگر مخاطب فرستادگان خدا باشد، مراد این است که فردای قیامت شاهد ایمان آوردن وی باشند. و اگر مخاطب سائر مردم باشد، مراد این است که بشنوند و گواه جرأت او باشند، و یا این که سخن وی را بپذیرند و همچون او از پیغمبران پیروی کنند که به سود ایشان است.